Először a is Balaton 40:000, Cartographi-ás, 4-es turistatérképen, szerepel "Régi vasút" néven, árra: 650 Ft. Kapható az egész országban.
Ej, ej! Az számlázott milliárdokból, törvénytelenül átadott milliárdokból másra is juthatott volna.
Mondom én, a topik nevében szereplő vonalakért aggódó. Ez akár egy dakota és nem magyar vicc is lehetne.
Nem érdemes rá válaszolni, mert csak Vácinak szóltambe.
Nem tudom, hogy mennyivel lenne jobb. Most eleg surun el tudjak erni az erintett falvak lakosai busszal a "jaraskozpontot", Keszthelyt, valamint Hevizet, erre a vonat alkalmatlan volt. Innen mar konnyu a Balaton deli partjara, meg az egesz Dunantulra eljutni.
Viszont mennyivel jobban el tudnák most érni a Balatont, Budapestet, Dél- (De akár Észak-)Dunántúlt. (Ez utóbbit főleg akkor, ha megmaradt volna a Zalabér-Sárvári vonal is...
Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Tehát épp ez a korrekció érdekelne, mert semmi nyomát nem láttam arra másik pályának. Meg a Zalán is kellett egy másik híd is.
Ez utóbbival vitatkoznék: ha megnézitek a térképet látszik, hogy a kettőnek -mármint a 76-osnak (piros) és a vasútnak (zöld)- nem sok köze van egymáshoz. A vasút inkább É-D-DK (Zalaszentgrót-Batyk, régebben -Türje és a Balaton), az út ÉNy-DK (Zeg. és Balaton) irányú.
Eppen ez a ketto kozott a kapcsolat. Volt a falvaknak egy E-D iranyu vasuti kapcsolata, mikozben a megyeszekhely Nyugatra volt. Az uttal jobban jartak, mintha a vasutat fejlesztettek volna. A ketto egyutt nem ment volna, koncepcoizus okokbol.
Bocs, de ez nagyon trivi. Valószinűleg Te is csak elnézted. Az egyik a Keszthelyi, a másik a Sármelléki (Zalaegerszeg?). Azóta valószinűleg nyomvonal-korrekció történt.
Na, akkor mégegy ugyanerről a környékről:
Az alábbi (most nem linkelek:-)) 1910-es térképen Balatonszentgyörgy és Sármellék, illetve Keszthely irányában két vonal megy. Ki tud erről valamit?
Na, akkor mégegy ugyanerről a környékről:
Az alábbi (most nem linkelek:-)) 1910-es térképen Balatonszentgyörgy és Sármellék, illetve Keszthely irányában két vonal megy. Ki tud erről valamit?
Bocs, Settebello, de nem értem teljesen ezt a Kirándulók Térképei dolgot. Pedig nagyon felizgatott... Most ezek a térképek egy kötetben vannak, vagy külön-külön kell összevadászni őket? Azt sem értem, hogy mi az, hogy sok van belőlük? Én még egyet sem láttam, pedig sokat járok antikváriumba. Tudsz esetleg ajánlani helyet? Én általában a Múzeum körútiakat szoktam "végigrohanni", ha Pesten járok, és ki tudok szoritani fél órát...
Sokkal jobban szeretem ezt, mint arról vitázni, hogy mit kell megszüntetni megy mit nem, meg hogy helyes volt-e "a koncepció" vagy sem, stb... Teljesen igazad van. Személyes véleményem, hogy én azt még ennél jobban szeretném, ha ezeket a vonalakon még végig is utazhatnánk. Igaz, akkor kevésbé lenne érdekes...
De a 95-ösre az itt olvasottak után elmegyek, amíg nem késő. Arra ugyanis még nem jártam.
Nagyon szeretem az ilyen, linkekkel "illusztrált" szövegeket! Talán még az én térképesemnél is jobb :-)
Magam részéről szivesen olvasok minél több ilyet!
Magánvélemény: kezd a topic egyre jobban az én érdeklődési körömhöz közeliteni! Régi vonalak, térképek, hmmm...
Sokkal jobban szeretem ezt, mint arról vitázni, hogy mit kell megszüntetni megy mit nem, meg hogy helyes volt-e "a koncepció" vagy sem, stb...
Semmi különöset nem teszek, közönséges módon, egy-az-egyben szkennelem a térképet. Beszkennelem az egészet, aztán Paint Shop-pal kivágom azt a darabot, ami éppen aktuális.
Ezzel kapcsolatban lenne mindenkihez kérdésem:
Mivel most "ráharaptam" erre a térképesdire és - szerénytelen leszek - , de szerintem is klasszak lettek, tegyek még be ilyeneket, tetszik nektek is, vagy inkább ne. Ha igen, mondjatok olyan területeket, amiről egy hasonló kutatás-sorozat közérdeklődésre tarthat számot!
A képnagyságok (10-30 KB) nem okoz bosszúságot senkinek?
v_peti:A 76-os utat mindenképpen megépítették volna, akkor is, ha megmarad a vasút. Tehát nem helyette kapta. Carpy:De bizony helyette. A 76-os ut egyes szakaszai a vasut nyomvonalra epult. Egyaltalan nem biztos, hogy megepult volna, ha marad a vasut.
Ez utóbbival vitatkoznék: ha megnézitek a térképet látszik, hogy a kettőnek -mármint a 76-osnak (piros) és a vasútnak (zöld)- nem sok köze van egymáshoz. A vasút inkább É-D-DK (Zalaszentgrót-Batyk, régebben -Türje és a Balaton), az út ÉNy-DK (Zeg. és Balaton) irányú. Az egyetlen "átfedés" Sármelléknél a "kanyarban" van párszáz méteren (zöld pöttyök). Nem hiszem, hogy ha marad a vasút, ekkora távon ne tudtak volna mellé(!) utat építeni. Inkább az volt, hogy felhasználták az alapot, ha már egyszer ott van.
A másik térképen még jobban látszik ez a szakasz. (ugyanez nagyobban (1.6M!)) Sajnos azt, hogy pontosan merre volt a nyomvonal a "kritikus" részen ebből sem nagyon lehet látni. (Vagy nagy ív kellett, vagy még kevésbé a jelenlegi út "alatt", inkább picit északabbra a jelenlegi szántóföldön.)
Volt valahol egy másik térképem is, ami nagyobb felbontású és emlékeim szerint több felirat (volt vá, régi vasút, stb) volt rajta, de sehol sem találom.
Más: Megjelent a Kék túráról egy kétrészes útikönyv, benne (szerintem) jó minőségű térképekkel (sajnos csak az útvonalról). Ebben is találtam érdekes "régi vasút"-akat. (Pl. Bük-Sárvár, Sárvár-Zalabér)
Más: picit OFF:
Váci! Milyen felbontással, átméretezéssel, stb. szkennelsz, hogy ilyen jó és kicsi (tér)képeid vannak? Nekem nem nagyon akar összejönni a kettő.
A Zaláta-túránál azért emlegetem egyfolytában a jövő tavaszt, mert akkorra fog elkészülni és megnyilni a "Dráva-zug vendégházunk", néhány faluval arrébb. Oda szeretném majd szervezni a társaságot. (Ez volt a reklám helye...)
Pontatlanul fogalmaztam: a matuzsálemet nem a 94-es vonalon, hanem az abból kiágazó iparvágányba beépítve láttam. Már ez is használaton kívül van. Ha emlékeztek, a bánya melletti-alatti barlangban rekedt év elején egy barlangász.
hidas!
"Saját magamnak ellentmondva, láttam az Esztramos-kőbányához a 94-esből kiágazó iparvágányban 1895-ös sínt beépítve! Ez a legrégebbi NAGYVASÚTI sín, amit beépítve találtam"
Lovasberény - Bicske között Vértesacsa után a megmaradt pályaszakaszban láttam tavalyelött egy 1891-es sínszálat, ózdi gyártásút. No persze neked van igazad, mert a 94 még működik a 6-osnak ez a része pedig már 20 éve nem. Ráadásul később kerülhetett oda hiszen csak 1898-ban nyitották meg. Mindezt csak megemlítettem, nem akarom elvenni a te rekordodat, hogy egy működő vasúton te láttad a legrégebbi sínszálat.:-))))
Sziasztok!
Váci!
Mostmár szervezhetnénk egy igazi felfedezőutat ahhoz a bakhoz vagy inkább a maradványához azon a földúton keresztül. Annyi térképünk van a jóvoltadból, hogy éjszaka is megtalálnánk. Mondjuk hogy Sellyéről indulnánk és végigjárnánk a Dráváig az egészet.
Remélem sokan bennelennének egy ehhez hasonló túrában. Én FOMA-val is szívesen elmentem volna tavasszal odáig, főleg amikor azt a bakot említette, de sajnos haza kellett jönnöm.
Már annyit belinkeltél ide, hogy megmozdult a talpam alattam és "Qva" kiváncsi vagyok már erre...
Siemens-Halskét láttam Edelényben is felszerelve a 94-esen, működik, engedtek birkózni is vele. Nem értem, miért szidják annyian a vasutasokat a merevség, civilek elutasítása miatt, nekem mindenkivel sikerül megtalálnom a közös hangot. Úgy érzem, a szolgálatban lévő vasutas az első néhány elutasító másodperc után boldog, hogy valakivel beszélgethet. Ez különösen igaz az öreg szakikra. A 94-95. vonalak megszűntetése nem az én fejemből pattant ki, az infoért nem vállalok felelősséget, csak továbbítottam a hallottakat. 48-as vas a páklyában szerintem szükséges volt - tekintettel a teherforgalomra. Ha megtöltöttek vasérccel egy szerelvényt, hát annak volt tömegvonzása! Bár saját magamnak ellentmondva, láttam az Esztramos-kőbányához a 94-esből kiágazó iparvágányban 1895-ös sínt beépítve! Ez a legrégebbi NAGYVASÚTI sín, amit beépítve találtam. Kisvasúton nem kunszt, de ismer valaki ettől régebbi vasat?
Adalék a Dráva hidakhoz:
Kezembe került Mo. vasúti térképe (a hivatalos menetrendkönyv melléklete). A tárgyév sajátos módon nincs feltüntetve, de interpolálható, mert Jugoszlávia és Ausztria felé a trianoni határt mutatja, de az ország részeként tünteti fel Észak-Erdélyt és a Felvidéket.
Ebből következően a második bécsi döntés (1940. aug.) és 1945. közötti időszakból származik. Takarékossági okok miatt még a jelkulcs felét is lespórolták, így találgatnom kellett az egyes vonalak értelmét. A kérdéses szakaszokon pontozással jelölték a vonalakat, itt valószínűleg meglévő pálya volt, forgalom nélkül.
A Jugoszláv határon az alábbi átkelők voltak(északról dél-kelet felé):
Dávidháza-Hodos nincs forg.
Rédics-D.Lendva nincs forg.
Murakeresztúr-Kotoriba átjárható fővonal
Gyékényes-Koprivnica átjárható fővonal
Barcs-Vitrovica átjárható mellékvonal
D.sztára/Zaláta-Noskovci nincs forg.
D.szabolcs-D.Miholjac nincs forg.
Beremend-B.Petrovo Selo nincs forg.
Magyarbóly-B.Manastir átjárható mellékvonal
Hercegszántó-Backi Breg nincs forg.
Gara-Ridica nincs forg.
Ólegyen-Ridica nincs forg.
Bácsalmás-Subotica nincs forg.
Kelebia-Subotica átjárható fővonal
Nagyszéksós-Horgos nincs forg.
Végül nézzük a mai valóságot!
Ormánság túristatérkép, 1998.
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] A földút jól látható, és a horgásztó is. Ezeket meg is találtuk, de arra nem gondoltunk, hogy itt kellene alaposabban keresni az állomás nyomát.
Másik nagy tévedés az volt, hogy az egykori hidat a "fehér sávban" kerestük, az apró szigeteket néztük a János szigetnek. Legközelebb az erdő-sávban próbálkozunk.
Érdemes mellé tenni a 2001-es Dráva ökoturisztikai térképet is (bár új információt nem ad):
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] A hid pedig, amiről már olyan sokszor irtam, a "Gürü-összekötőcsatorna" felett van, igaz, sokkal nagyobb, valószinűleg az ártér miatt. Az alapkérdésre is itt a válasz: a hidat a vonal megszüntetéséig használták, hiszen a végállomás - a korábbi feltételezéseimmel ellenkezőleg - egyértelműen délebbre, jóval a hid után volt.
Tavasszal mindenképpen megnézhetjük (társasággal), de lehet, hogy én nem birom ki addig (főleg ha marad a jó idő).
Az 1990-es autóatlaszon nagyon meglepődtem! Nézzétek! A Zaláta-Drávasztára műút még mindig nem létezik! Ugyanakkor a semmibe vezető földút - talán természetesen - már teljesen el is tűnt.
A kulcs-felfedezés az 1967-es Baranya Megye Közigazgatási Térképén látható:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Nézzétek! Az egykori állomás (nem ütközőbak!!!) egyértelműen Zalátától dél-nyugatra, egy félkör-alakú út végén, a nem is létező Zaláta-Drávasztára úttól jóval délre, a horgásztó partján volt. Ez utóbbi a legjobban azonositható jel!