Ha L7e akkor nem motor jogsi kell hozzá? Az meg nem olyan sok van, mint B-s. Ha meg "rendes" személyautó akkor a rengeteg biztonsági előírás miatt drágul cefetül.
Ez nem így van . A négykerekű motorkerékpárok vezethetők "B"-s jogsival , igaz viszont hogy a ( nem segédmotor ) háromkerekűek nem vezethetők B-val , csak (valamilyen ) A-val .
Ha a négykerekű jármű "csak" motorkerékpár akkor nem kell teljesítenie a gépkocsikra vonatkozó műszaki előírásokat .
Ami a vezethetőséget illeti a jogszabály megfogalmazása nagyon zavaros . Ugyanis a motorkerékpárokat alapesetben két csoportra osztja :
- -- kétkerekű (L3)
- -- tricikli , azaz háromkerekű ( L5)
Csakhogy :
- -- a kétkerekűnek van egy nevesített háromkerekű változata : az oldalkocsis motorkerékpár , az lett az L4-es .
- -- Ennél cifrább , hogy a háromkerekűnek is van egy mutáns verziója , ez pedig a quadrocikli , azaz magyarul a négykerekű motorkerékpár , az L7 . A jogszabályban ez gyakorlatilag négykerekű motoros tricikli néven szerepel ... hát ennyi .
Annyi kavirc van a lentebb idézetthez képest , hogy most már létezik a jog számára is olyan kvad amelyik erősebb 15 kW-nál , de ez most számunkra nem lényeges .
-o-o-o-o-o-o--o-o-o-o--o-o-o-o-o--o-o-o--o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o-o-o--o-o-o-o-o-o-o-
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról
II. FEJEZET
JÁRMŰVEZETÉSRE JOGOSÍTÓ OKMÁNYOK
1. Vezetői engedély
4. §9 A vezetői engedély különböző kategóriákba és kombinált kategóriákba sorolt járművek vezetésére jogosít, amelyeket az 1. és a 2. melléklet tartalmaz.
2. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez149
Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
„A1” kategória
– olyan motorkerékpár, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg
„A2” kategória
– olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át
„A” korlátozott kategória
– legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár
„A” kategória
– olyan motorkerékpár, amely nem tartozik az „A1” és „A2” kategóriába, az „A” korlátozott kategóriába, továbbá motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja
„B1” kategória
– négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória) (az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot; ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel.
„B” kategória
a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a ....
Megjegyzés: A mellékletben szereplő közúti járművek fogalmára a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet rendelkezései vonatkoznak.
7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez154
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
II. Jártassági feltételek
8. Az „A2” kategóriájú vezetői engedélyek az „A1” kategóriára is érvényesek.
9. Az „A” kategóriájú vezetői engedély az „A1”, „A2” kategóriákra, a „B” kategóriájú vezetői engedély a „B1” kategóriára, a „C” kategóriájú vezetői engedély a „C1”, a „D” kategóriájú vezetői engedély a „D1” kategóriára is érvényes.
-o-o-o-o-o-oo-o-o-o--o-o-o--o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o--o-o-o--o-o-o-oo-o-o-o-o-o-o-o-o--o-o--o-
1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
c)389 Gépkocsi: olyan gépjármű, melynek négy vagy több kereke van; a négy kerekű motorkerékpár azonban nem gépkocsi.
j)392 Motorkerékpár: a külön jogszabályban L3e járműkategóriába sorolt kétkerekű oldalkocsi nélküli, L4e járműkategóriába sorolt oldalkocsival rendelkező jármű, továbbá a motoros tricikli.
k)393 Motoros tricikli: a külön jogszabályban L5e járműkategóriába sorolt háromkerekű és L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár
r)396 Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.
r/1.397 Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
r/2.398 Quad: a külön jogszabályban
– L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár vagy
– L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár,
amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.
r/3.399 Mopedautó: a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.
-o-o-oo-o-o-o-oo-o-o-o-o-o—o-o---o-o-o-o-o-o-o-o-o----o-o-o-o-o—oo-o-o-o-o-o—oo-o-o—oo—oo-o—oo—o-o-o-o-o-o-o-
B. függelék az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez350
A két- és háromkerekű gépjárművek típus-jóváhagyási eljárása351
Az (1) bekezdésben hivatkozott járműveket a további alcsoportokra kell osztani:
2a) segédmotoros kerékpárokra, azaz kétkerekű járművekre (L1e kategória), vagy háromkerekű járművekre (L2e kategória), legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel és az alábbi jellemzőkkel:
2a1) kétkerekű típus esetében, amelynél a motor:
— hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belsőégésű motor esetében, vagy
— legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,
2a2) háromkerekű típus esetében, amelynél a motor:
— hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy
— legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belsőégésű motor esetében, vagy
— legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,
2b) motorkerékpárokra, azaz kétkerekű oldalkocsi nélküli (L3e kategória), vagy oldalkocsis (L4e kategória) járművekre, amennyiben 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belsőégésű motorral vannak ellátva és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
2c) háromkerekű triciklikre, azaz három szimmetrikus elrendezésű kerékkel rendelkező járművekre (L5e kategória), amennyiben 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belsőégésű motorral vannak ellátva és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
(3) Ezt a Függeléket négykerekű triciklikre is alkalmazni kell, azaz négykerekű, alábbi jellemzőkkel rendelkező gépjárművekre:
3a) könnyű négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg (L6e kategória) — elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét —, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
3a1) amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
3a2) legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belsőégésű motor esetében, vagy
3a3) amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.
Ezeknek a járműveknek teljesíteniük kell az L2e kategóriájú háromkerekű segédmotoros kerékpárokra alkalmazandó műszaki követelményeket kivéve, ha az MR. B. Függelék vonatkozó mellékletei bármelyikében eltérően van meghatározva,
3b) egyéb, a 3a) bekezdésben felsoroltakon kívüli négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 400 kg (L7e kategória) (550 kg teherszállításra kialakított járműveknél) — elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét — és amelyek legnagyobb hasznos motorteljesítménye legfeljebb 15 kW. Ezeket a járműveket háromkerekű tricikliknek kell tekinteni, és teljesíteniük kell az L5e kategóriájú háromkerekű triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket kivéve, ha ez az MR. B. Függelék vonatkozó mellékletei bármelyikében eltérően van meghatározva