Elég jók ezek a képek/videók a fészbúkon a felmérésről... A tegnapi bélapátfalvai felmérés tanulságos volt. Tudok én is ilyesmi szakaszt a Gajavölgy előtt... Ott is olyan helyen fordul el a kék a betonról, olyan dzsumbujba, hogy álmában sem gondolná az ember, hogy ezt most komolyan kell venni :)
Amiért végül is idejöttem korán reggel, hogy röviden szeretnék beszámolni a kéktúra projekt állásáról, a munkacsoport munkájáról, és egy kis segítséget is szeretnék kérni.
Tehát elindultak a felmérőcsoportok, négy külön csoportban járják most az Országos Kéktúra keleti felét Nagymarostól Hollóházáig. Feladatuk most első körben az, hogy a szorosan vett kéktúra nyomvonalat mérjék fel a rajta fekvő POI-kkal, illetve a pecsételőhelyekkel. A távolabbi érdekes helyek felmérése későbbi bejárási körökben fog megvalósulni. A csoportok átlagosan 15-20 km-t tesznek meg egy nap alatt, mert egy eléggé bonyolult protokoll szerint mérik fel az útvonalat, sok részletre kiterjedően. Ez a felmérés 35 túranapot foglal magába, de mivel négy csoport megy a terepen egyszerre, a munkát gyorsan befejezik.
A munkacsoport összegyűjtötte az OKT keleti felének összes alternatív pecsételőpontját, hogy a felmérők mindnek meg tudják állapítani a pontos koordinátáit, most van soron az OKT nyugati fele, valamint a DKK és az AK is. A felmérők kérték, hogy egy fájlba gyűjtsük össze a problémás helyeket is, ahol tapasztalataink szerint neház az útvonalkövetés, vagy egyéb gondok adódhatnak. Dolgozunk a felmérendő POI-k kiválasztásának szempontjain, illetve a különböző típusú POI-k "adatlapjain" is, ami azt tartalmazza, mennyi és milyen adatok szükségesek egy adott pont definiálásához (pl. egy boltnál név, profil, cím, telefonszám, nyitvatartás, stb.). Szóval elég jól elvagyunk. Azonban most egy újabb kérés érkezett hozzánk.
A projekt vezetése megkért minket arra, gyűjtsük össze azokat a helyeket, ahol a Kék Kör nyomvonalát érdemes lenne rövidebb szakaszokon megváltoztatni. Az elgondolás kézenfekvő: most hogy a csapatok körbemennek a jelenlegi útvonalon és felmérik azt, el kellene dönteni azt is, hol lenne szükség módosításra, hogy aztán ezeket a kisebb szakaszokat is végigmérve meglegyen az új útvonal is. Itt nem kell nagy útvonalváltozásokra gondolni! Számtalanszor felmerült az, hogy a kéktúra miért nem megy el a Rezi várhoz, vagy például Tapolcán a kék jelzések mehetnének a Malom-tó felé is, ami csupán pár méter kitérőt jelent a jelenlegi útvonaltól.
Tavaly nyáron már ötleteltünk itt egy sort, és az akkor felvetett ötletek nagy része már visszaköszön a mostani projektben. Amit most kérek tőletek, az már több, mint ötletelés: nagy esélyünk van arra, hogy amit most kitalálunk, az meg is fog valósulni! Itt szeretném felhívni azon egyesületek figyelmét is, akik jelenleg a saját területükön útvonalmódosításon gondolkodnak, azokat a terveket is küldjék át, hogy összegyűjthessük őket. Arra kérnélek Benneteket, hogy amennyiben veszitek a fáradságot arra, hogy ötleteitekkel segítsétek a munkánkat, akkor néhány mondatban írjátok le, hogy melyik szakaszt mire váltanátok ki, pár mondattal írjátok le az indokot, adjatok egy rövid szakaszleírást, térképvázlatot, és ha van, akkor pár képet, esetleg GPS tracket. A kéktúra valamennyiünké, szeretném, ha a jövőjét minél szélesebb bázisra támaszkodva határoznánk meg. Tulajdonképpen pont ezért jött létre a munkacsoport, és kérem most is a segítségeteket! Sajnos nem áll rendelkezésre túl sok idő, jövő vasárnap (június 30.-án) zárnám le az ötletgyűjtést. Az ötleteiteket ide is leírhatjátok, de írhattok a postafókcímemre (kattints a nickemre) is.
A munkacsoport a tevékenységével a projekt vezetése felé tartozik elszámolni, tehát a módosításokat mi nekik juttatjuk el, természetesen az útvonalmódosítások elbírálása és a döntés azok megvalósításáról a Kéktúra Szakbizottság feladata lesz.
"...azt sem hiszem el, hogy erre a gyalázatra különösebb (negatív) reagálást nem olvastam."
Azt hiszem sem tingatinga , sem Güsziológus, meg én sem lelkesedve írtunk erről a kerékpárútról. Igaz, hogy a "büdös" szó nem szerepelt a hozzászólásainkban, de ettől még valamennyiünknek megvan a véleményünk róla. Tudod, 2011 szeptemberében jártam utoljára arrafelé, akkor kezdődtek a földmunkák a kerékpárút Füzérkomlós felőli végén, és akkor még nem tudtam, mik azok a földhányások, most már sejtem, hogy azok jelezték a talajmunkák kezdetét. A hársfák alatt álló keresztnél leültem a fűbe - pontosan oda, ahol most a pihenőpadok állnak -, pihentem egy sort és csodáltam a várra és a Hegyközre nyíló panorámát. Tingatinga képei szerint most két méterre megy el tőle a kerékpárút.
Azt hiszem, valahol mélyen el kell fogadnunk azt, hogy a természet egyre "denaturáltabb" lesz majd (loptam ezt a kifejezést Széchenyi Zsigmondtól, de azt hiszem, nem fog megharagudni érte haló poraiban). Ahogy a "modern társadalmakban" az emberek egyre távolabb kerülnek életvitel szempontjából a természettől és a természetestől, úgy a természetbe való visszatéréstől is azért félnek egyre jobban, mert már kívül esnek a természetes viszonyok a komfortzónájuktól. Sajnos, oda is utánuk kell vinni a modern társadalmak "vívmányait", az aszfaltutakat, de ebbe a kategóriákba tartoznak a pihenőhelyek, kiépített turistautak és még a turistaút felfestések is. Csupán egy kérdés van: kinél hol van az a határ, ahol azt gondolja, ez már nem a természet, mert utánunk jött az, ami elől oda menekültünk...
Hogy az a....büdös...stb. Egy: el sem hiszem. Kettő: azt sem hiszem el, hogy erre a gyalázatra különösebb (negatív) reagálást nem olvastam. Akkor itt egy.
Vagy 30 év "készülődés" urtán 2011-ben kezdtük a KÉK-et. Keletről Nyugatra, ahogy a nap kel, haladva az "elmúlás" felé, mint a filmben. Így rögtön kalandunk elején sikerült átkelnünk, szinte úsznunk azon a szép aranysárgálón bókoló réten (Komlósi-völgy). Amíg a szem ellátott hullámzott az ecsetpázsit, a cickafark, százféle virág pompázott amerre csak nézett az ember. A dús vegetációban, könnyen abszolválható, széles szekérút vezetett keresztül, alig győztem fényképezni. Itt a nagy várakozással teli, kb. 10 évre tervezett barangolásunk elején olyan látványban volt részem, hogy szinte beleszerelmesedtem a völgybe.
Mondanom sem kell, a völgyben kanyargó szekérúttal (most már aszfalt út) félig meddig párhuzamosan, néhány száz méterrel, majd a végén, Füzérkomlós felé már messzebb, de még mindig csak vagy 1500 méterrel arrébb ott fut az országút! Ki volt az a baromarcú, agyatlan, aki ha már lehet pályázni, nyerni, nyúlni (bocs a feltételezésért) miért a festői - és nem túlzás - völgyet szelte ketté, miért nem az országút mellé húztak egy újabb csíkot!
Mielőtt a kerékpárosok lebarmolnának, legalább ötször körbe tekertem már az országot. Az AK-t beterveztem, bicikli szakon jövő évi kezdéssel. A feleségem pedig egy biciklis csapattal éppen innen indult áttekerni a Zemplént. Mesélte, hogy szinte csak fékezni kellett:-). Mindezek ellenére erre nem találok szavakat.
Szívem szerint valamiféle címszóval - természetkárosítás, vagymittudomén - feljelenteném az illetékest.
Bocs, elborult az agyam. Hát én megítéltem az biztos. Esküszöm gyorsan megnézem A Tanút, vagy még inkább a Legényanyát, ott sokkal értelmesebb ötletek voltak:-)
Kicsit utánanézve a Füzéri várban várható rekonstrukcióknak találtam egy képet a teljes újjáépítés látványtervéről, és egy animációt arról hogy hogyan nézhetett ki a vár a 17. században. Mindezt egy cikkben:
A "Kivéve engedéllyel" tábla tapasztalatom szerint a nem helyieken kívül senkit nem érint... Nálunk is van ilyen, a falu (és a környék) minden lakója boldogan autózik keresztül alatta, mondván, hogy ők már akkor is arra jártak kocsival, amikor még beton se vót, nemhogy tábla... :)
A vasárnap melegnek ígérkezett...Elhatároztam hogy ha reggel 5-körül el tudok indulni a szállásunkként funkcionáló füzéri Koronaőr Vendégházból akkor megyek túrázni, ha nem akkor nem. Adtam egy esélyt a szundinak is, de valamiért fél 5-kor végleg felébredtem, amiben aztán sokat segített az 5 órakor felzendülő(!) harangszó a szállásunk mellett. Nem sokkal ezután léptem ki a kapun, nekivágtam a még alvó falunak, megállapítottam hogy az idő, a hőmérséklet teljesen ideális túrázáshoz. Hamarosan a leágazáshoz értem amely a mező, a patak felé indult, itt még mit sem sejtvén gyönyörködtem a tájban. Füzér viszonylag magasabban fekszik, az előttem elterülő kaszálók látványa a Zemplén déli vonulataival és a sátorhegyekkel lenyűgöző volt.
A patakban bőven volt víz, de azért könnyedén átkeltem rajta, majd belebotlottam a lentebb már említett aszfaltos meglepi bicikliútba. Illúziórombolónak illúzióromboló ez az aszfalt, de a haladást és a tájékozódást lényegesen könnyebbé teszi, így nagyon hamar leértem Füzérkomlósra. Útközben az út mentén többször voltak láthatóak a régebbi kék jelek, újak nem nagyon, ez a szakasz azért nem volt valami jól ellátva jelzésekkel régebben. Füzérkomlós másik szélén az egykori Hegyközi Kisvasút végállomásánál a kék bemegy az erdőbe a töltésen, bicikliút jobbra el...a jelzések jók voltak, itt még az út is, kezdtem örülni, ugyanis a fórumon beígért dzsindzsára készültem, de ahol erdő volt ott aljnövényzet alig. És itt történt valami ami meghatározta a túrám további hangulatát: találtam egy kis őzet amelynek el volt törve a lába, azt hiszem talán kettő is, az egyik szinte csak lógott Azt tudtam hogy nem szabadna hozzányúlni, mert visszajöhet érte az anyja, de ez a kis jószág annyira mozgásképtelennek tűnt hogy elhatároztam hogy megpróbálok visszajönni érte.
Megsímogattam, adtam neki egy kis vizet és gyorsított léptekkel tovább mentem. Nem sokkal ezután az erdőből kiérve a dzsindzsa akkora lett hogy megnéztem a térképet merre van a Nyíri-Bózsva út, és kimentem arra kb 400-500 méter kerülővel meg némi szinttel, a "Nyíri" táblánál értem ki. Kisbózsvánál visszatértem a mai kékre miközben a falu főutcáján lévő régi kék jelekből már megtudtam hogy régebben erre vezetett a túra, nem a töltésen. Kisbózsva-Nagybózsva közt a dombháton még egyszer felbukkant a füzéri vár képe, de errefelé már keveset fotóztam, a kis őz járt a fejemben folyamatosan. Nagybózsván rövid pihenő és bélyegzés aztán irány az erdő. Jellegzetesen árkok szabdalta. suvadásos volt a felszín egy rövid szakaszon, aztán egy villanyvezetéket követve víkendházak közt értem ki Kishutára. A kisvasút állomásánál hívtam a családot hogy fél óra múlva jöjjenek értem, tudtam hogy Nagyhutáig már csak kb 2-3 km aszfalt, az meg gyorsan meglesz. Kedvenc kéktúrás falvaim egyike Nagyhuta, de most siettem, így aztán csak elmentem a pecsétig, nem sokkal utána pedig már jöttek is értem. Visszaérve Füzérre kaptam két címet ahol befogadnak ilyen sérült kis jószágot, de csalódnom kellett.:-(( Nem volt már ott mikor visszamentünk érte az erdőbe, de még a szűken vett környéken sem, nyomokat sem nagyon láttunk. Vannak ugyan tippjeim hova is tűnhetett, de abban csak reménykedek hogy nem egy vadász vitte el onnan. Jó lett volna biztosan tudni hogy megmenekült, de hogy mi lett vele azt már nem tudom meg sajnos. A túrát egyébként Vágáshutáig terveztem eredetileg, de majd legközelebb, legalább van miért visszajönni.
"...A második kéktúrámat mindenesetre a Füzér-Hollóháza rövid túrával szeretném majd befejezni, és ha lehet addig is minden 15-20 km-ért külön-külön fogok visszamenni, hogy ezúttal már legyen idő az egész Hegyközre, kisvasút, füzéri vár, templomok, porcelánmúzeum sőt horribile dictu a sátoraljaújhelyi kalandpark...:-)) ..."
Még márciusban írtam ezt éppen ide a fórumra, ezt ma is így gondolom, a mondatom második részének egy része viszont ezen a hétvégén már szerencsére teljesült. A Zempléni-hegység, a Sátor-hegyek, Hegyköz... kicsiny országunk eme szép szegletébe a távolság miatt ritkán jut el az ember, olyannyira hogy a teljes családdal mi még nem is voltunk eddig, csak a fiammal kéktúrázni. Már akkor eldöntöttem hogy ide mindenképpen visszajövünk hogy felfedezzük a lehető legtöbb kis csodát amit ez a táj rejteget számunkra. A végén kezdtük...Sátoraljaújhely Kalandpark.:-)) Bármilyen meglepő, javaslom mindenkinek aki teheti hogy térjen be legalább egyszer, hogy miért? Nem azért mert az itt található Libegő kb 2-szer olyan hosszú mint a pesti, vagy éppen itt van Közép-Európa leghosszabb bobpályája (kész voltam a végére, lányom szerint úgy sikítottam mint egy óvodás lánycsoport:-)) ) hanem mert turistaszemmel is találunk itt látványosságot: a Magas-hegyi kilátót, amelyről látható a Zempléni-hg nagy része, a Regéci várral, a Milic-csoporttal, az alattunk elterülő Sátoraljaújhellyek együtt, távolabb pedig a Bodrogköz, sőt a Kárpátok vonulatai is.
Innen egyenesen a Füzéri várhoz mentünk. Ha letérünk a kéktúráról akkor kb egy szűk órát vesz igénybe ennek felfedezése, ha van rá idő megéri, az emelkedő egyáltalán nem olyan vészes mint amilyennek messziről tűnik, a kilátás pazar, a várat pedig folyamatosan építik újjá. Belépő 500 huf, rendezvények alkalmával 1000. Lefelé jövet még régi kék jeleket is találtam, a kéktúra régebben félig megmászta a várhegyet kelet felől (most nyugatról kerüli az aszfalton) és úgy ment le Füzérre a faluba.
régi kék jelek a füzéri várhegyen nem sokkal a vár alatt
Arra nincs évente pártízezer forint, hogy a helyiekkel évente kétszer-háromszor végigkaszáltassák a Kéktúra szakaszt, de többtízmillióért lerövidíteni 1-1,5 km-rel egy amúgy is jól tekerhető, kisforgalmú szakaszt (Füzérkomlós-Nyíri-Kisbózsva), na arra van.
Amúgy állítólag a füzérkomlósi vadászházba igen prominens személyiségek járnak, de nem hinném, hogy ők biciklivel.
Nazo: Most hogy mondod, elgondolkoztam, valóban elég széles ahhoz hogy biciklin kívül mással is rámenjenek, és ez elég is lesz ahhoz hogy így is történjen. Van ugyan az elején egy vaskos sorompó meg egy behajtani tilos tábla is, de a sorompó pl korán reggel is nyitva volt, szóval szerintem szabad a pálya.
Valóban kaszáló ez a rét, ez látszik is a 2010-es képeinken: akkor és most
Nem néztem milyen alapból finanszírozták, de az biztos hogy annak a határokon átnyúló kerékpárútnak a része, amely Sárospatakot és Sátoraljaújhelyt köti össze Kassával. Nagypapi! Gyakorlatilag ezen a bicikliúton megy a kéktúra. Még a GPS szerint is, vagy csak kevéssel tér el tőle, itt-ott talán maximum 10-15 méterrel. Nem hinném hogy bárki is le fog térni róla, nem is lenne sok értelme. Füzérkomlóstól Bózsváig a TTT fórumban leírtak most is helytállóak. Muszáj kimenni az aszfaltra, én ezt éppen ott tettem meg ahol a legmesszebb volt az aszfalt az ösvénytől, Nyíri után nem sokkal, de nem volt más választásom. A kéktúra ösvénye és az autóút közt pedig már nem volt külön bicikliút. Güszi! Füzérkomlós után a régi Hegyközi Kisvasút végállomásánál erősen elkanyarodik ez a kerékpárút a kéktúra ösvényétől és ha jól következtettem akkor beletorkollik a Nyíri-Kisbózsva közti keskeny autóútba, és azon vezet tovább.Ezt támasztja alá az amit nagypapinak írtam, és az hogy később mikor már kocsival is erre jártunk akkor kb 40-50 biciklis gyerkőc jött velünk szembe, Füzérre tartottak. (megkérdeztük)
az erdőszélen elkanyarodik a kerékpárút jobbra, a kéktúra pedig egyenesen halad tovább a régi kisvasút nyomvonalán
"Most úgy látom, hogy Kisbózsva és Füzérkomlós között is elkészült."
Ezt hol látod "úgy"?
Szerintem tingatinga képei Füzér és Füzérkomlós között készültek.
A túrafórumon két hetes az utolsó bejegyzés, Nagybózsvánál ezt írják:
"Pecsét az oszlopon rendben. A Bózsva-Füzérkomlós szakaszra hosszúnadrág erősen ajánlott, iszonyatos a dzsindzsa, a kullancsveszélyről nem is beszélve! Esőben járhatatlan lehet ez a szakasz, ajánlom alternatív utvonalként az országúti kerülőt Nyíri felé."
"Nekem az a problémám, hogy miért nem lehet a gyalogos turistáknak egy normális, karbantartott ösvény."
Talán úgy gondolták, hogy az aszfaltozás egy jó időre megoldja majd a karbantartás problémáját. Elvileg igazuk is van: az aszfalton nehezen hajt ki a gyom, de biztosan lesz forgalma is, hiszen így, hogy Bózsvától Füzérig van kerékpárút, ez már egy komoly szakaszhosszúság, és csak járnak arrafelé kerékpárral nyaralók is! Meg a helybeliek is használhatják. A lehetőség már megvan, reméljük valóban élnek majd ezzel a lehetőséggel! Régebben néztem, hogy ott, ahol a kisvasút nyomvonala a Hegyközben sokáig az országutat követte, ott már ki volt építve a kerékpárút a régi pályatesten, tehát lehet valami koncepciójuk arra, hogy fejlesszék a hegyközi kerékpárút hálózatot.
Gazos volt, nehezen járható szakaszokkal, de bicikliút lett.
Nem látom a bicikli tárolót a pihenőnél:-)
Szerintem ez még egy másik pályázat, de várható volt.
Pár hete jártam arrafelé, akkor Bózsvánál "kiszálltam", lehet, hogy már akkor is aszfaltos volt.
MIndenesetre jól pédázza, hogy milyen fontos a Kéktúra Bizottság.
Azért erről kellett volna tudnunk.
Most már nem érdekel, de szomorú vagyok.
Eszembe jut, hogy, milyen vizesek voltunk a kisvasút egykori végállomásánál, és hogy megszáradtunk, mire Füzérre értünk.
Na ez már csak a legendák kategóriája.
Gyermekkoromban a vasút mentén, az Alföldön, volt bicikliút (természetesen földút), azon gyalogolni is lehetett annak, aki nem tudta kifizetni a vonatjegyet.
Tinga a képek alapján nekem egy kicsit szélesnek tűnik, hogy csak biciklisút legyen. Elnézve a képeket az út mindkét oldalán kaszálók vannak. Szerintem ez is közrejátszhatott az aszfaltozásban. A táblát nem láttad, hogy milyen forrásból készítették? Azon kívül, hogy EU-s pénzből.
Mottó: "Amitől tartottunk abban már benne vagyunk..."
A kéktúra fejlesztéseiről disputálva párszor elviccelődtünk itten hogy csak nehogy leaszfaltozzák az egészet a biciklisek kedvéért... hát drága túratársaim a képzeletből valóság lett, egy rövidke de annál emblematikusabb szakaszon, ahol álmomban sem gondoltam volna hogy ez bekövetkezhet. A Füzérkomlós-Füzér pár km-es szakaszon immár kizárólag aszfalton is eljuthat a túrázó (és a kerékpáros) egyik pontból a másikba. Bizony mondom, pár hosszú percig tartott míg az államat felkapargattam a szép aszfaltos bicikliútról, de hát az csak ott volt, nem csak képzelődtem... Mindenki elteheti a kéktúrás füzetét az archívumba nyugodtan, mert a borítón lévő tájképet már csak ott láthatja ebben az aszfaltmentes formában. Hát ez van, mindenki ítélje meg maga pár kép láttán...
1.Itt még csak gyanútlanul gyönyörködtem a tájban... 2.Átkelvén a patakon meglepetés ért, és igen nagyon meglepődtem 3.Még itt sem hittem el 4.-8. Kezdtem beletörődni...nézzük a jó oldalát, így minden évszakban jól járható és eltévedni sem lehet.
Nekem az Alföld valahogy túl lapos... Végigolvasom ezt a cuccodat is, hátha meggyőz, hogy érdemes azért megnézni:) Az OKT leírásodat már rongyosra olvastam.
Köszönöm érdeklődésed, remélem nem bántad meg az olvasást! :-)
Az Alföldi Kéktúrát egyszer mindenképpen megérte bejárni, de nem hiszem, hogy ismét belevágok. A OKT vagy a RP-DDK viszont nincs kizárva, bár most inkább a Magyar Zarándokút foglalkoztat. (Ezt amúgy is több helyen fel kell még mérni.)
Amúgy nagyon érdekes téma, hogy a turizmus ezen ágában, elsősorban az EU kapcsán milyen (a fizetőképes kereslethez képest) óriási összegek mennek el az állami tulajdonú infrastruktúra felfuttatására. Ha onnan nézem, ez durva beavatkozás a piacba, hisz ezzel az esetleges magántulajdonú szolgáltatók lényegében nem tudnak versenyre kelni. Másfelől nézve nyilván minden hasonló beruházásnak örülni kell, magam is nagyon szívesen, amikor csak lehet használom pl. Mátravasút Szalajkaházi ágát.
Nehéz szívvel vettem tudomásul azt, a Magyar Turista júniusi számában megjelent infót, miszerint a Pilisi Parkerdő Zrt. visszaveszi a Som-hegyi, a Kő-hegyi, a Fekete-hegyi és Vaskapui turistaházakat. Ezen a fórumon (is) többször lelkendeztem a Kő-hegyi és Vaskapui házakról. Egy biztos: ezek a házak most jól prosperálnak, szimpatikusak az üzemeltetőik. A Vaskapui turistaházat eleve egy lepusztuló félben lévő állapotból hozták fel a bérlők. Szeretném hinni, hogy a hír nem fedi a valóságot.
Más A Magyar Turista egyébként a szellemiségét tekintve egy hozzám közel álló lap. A júniusi lapszám kapcsán van egy-két apró észrevételem. 1. A "Virágzáporos hegyek-völgyek ölén" című, egyébként élvezetes írásban a Hétvályús-forrás kapcsán "az itt meghalt fiatalok eltűnt fényképéről írnak". A Hétvályús-forrásnál - szerencsére - nem haltak meg fiatalok. Az itt elhelyezett fénykép két fiatal, Olaszországban tragikus körülmények között (lavina balesetben) elhunyt barlangásznak, Erdei Annának és Szabó Attilának állított emléket.
2. A "Dél-Zala gyöngyei" című, szintén igényes írásban " ... Rockenbauer Pál 1986-os, az Országos Kéktúráról készített második filmjét (... és még egymillió lépés)" említik. Nem akarok én kákán csomót, de az a film - természetesen - nem az Országos Kéktúrát mutatja be.
Húú, micsoda morcos topiktársak vannak itt!:-) HEV, AttHunter: Kb 3 éve jártam errefelé, -életemben először-, megnéztem a térképen hogy ha Bakonykutiban hagyom a kocsit, végigmegyek a Burok-völgyben és ezek után Királyszállás felől vissza akarok jutni hozzá akkor melyik a legrövidebb út, és hát ez volt az. Azt hogy konkrétan a lőtéren fogok áthaladni nem tudtam, elindultam toronyiránt egy földúton az meg ide vezetett, csak mikor megláttam a tankokat akkor esett le hogy hol vagyok, még figyelmeztető táblára sem emlékszem.
Asciimo: Mint említettem volt asszem 3 éve volt hogy erre jártam, így ez az akkori állapot, akkor voltak ott a roncsok, azóta nem tudom. Mondjuk két hónapja errefelé autóztunk Várpalota-Tés közt és akkor az útról is látszott még pár tankszerű roncs, szóval valszeg ott vannak még most is.
No, ahogy a vadász is mondja, őrhelynek egy árok alja elég gáz lenne, ebben van igazság. Valami vízügyes akna volt, de már ő sem emlékszik rá, utánanéz, hogy pontosan kié volt és mikor. Nem vízimalom volt, az biztos.