Egyes gumisok azt mondják, hogy 10%-al lehet szélesebb gumit tenni a felnire de ha engem kérdezel akkor NE tedd rá. Keress 225/50 r17 méretben, még olcsóbb is lesz (szvsz)
Sziasztok, Ma volt szerencsém kicserélni az autómban a gyári mélysugárzókat. Erről készítettem egy kis anyagot, amit most itt közkinccsé kívánok tenni, hogy ne kelljen annyit matekoznotok, mint nekem.
Szóval. Az első és legfontosabb lépés, hogy végy egy olyan hangszórót, ami a gyári helyre befér, 20cm az átmérője, és maximum 6cm a mélysége, de kellően jól is szól. Na ez nem egyszerű de van megoldás. Én az Earthquake SWS-8 mellett döntöttem, leírásuk alapján 300W (150W RMS), ami nekem bőven elég, főleg, hogy kettő van az autóban (ára 25e HUF/db). Gyorsan meg is vettem.
Mikor kinyitottam, rádöbbentem, hogy ez tényleg nem egy átlagos mélynyomó. Elég masszív kinézete és felépítése van. Na de vajon jól is szól? Szóval nekiláttam kicserélni, de előtte kellő mennyiségű infót gyűjtöttem be az elmúlt néhány hétben, hogy vajon hogy is néz ez ki a valóságban. A legtöbb infót a /http://forums.5series.net/ oldalról szereztem. Komolyan érdemes ellátogatni az oldalra. Itt tudtam meg, hogy mielőtt nekiállok Érdemes végiggondolni a menetét, mert nem szerettem volna ha elnyílnak a légzsákok.
1. Előre kell húzni mindkét első ülést (nekem full komfort ülésem van), majd a síneket takaró műanyag takarólemezeket le kell húzni. Ez alatt található a két M10 méretű torx fejű csavar. Jobb ha előre felkészültök belőle, mert elég nagy méretű (50-es) torx feje van, nekem nem volt otthon hozzá szerszám, el kellett mennem a Bhausba venni egyet (1300 HUF). Ki kell csavarni mindkét oldalon a csavart, és ebből is célszerű 4db újat venni, mert a gyári leírás szerint az ülés babrálást követően új csavarokkal kell összerakni (én erre nem készültem, így visszakerültek a régiek)
2. Ezután következnek az első csavarok, teljesen hátra kell tolni az üléseket mindkét oldalon egyaránt. Itt is két műanyag takarólemez van, ezeket óvatosan le kell feszegetni (nekem sikerült letörnöm két belső fület). Ez egy kicsit nehezebb móka mint a hátsók. Ha megvan, Jöhetnek az első csavarok. A belső oldalon előre felé néz a csavar. Óvatosan csavarozzátok, hogy ne sérüljenek a körülötte lévő műanyag elemek. Az első csavarokat először csak 90%ig tekerjétek ki, mert az ülés hátrabillenhet, és jobb a békesség ugye.
3. Most jön a feszültségmentesítés. Csomagtartó kinyit, levesz az akkuvédő oldalsó kárpit. Meg kell várni míg az autó "elalszik". En kb 5 percet vártam, addigra az indítógomb is kialudt. Ezután levettem a negatív sarut és leszigeteltem a negatív pontot, hogy még véletlenül se érjen hozzá a saru az akkuhoz. (egyébként nem kellene feszültségmentesíteni az autót, mert nem húzunk szét semmit az ülésnél, de jobb a békesség alapon inkább tedd meg)
4. Ekkor ki lehet már venni a 4 első csavart az ülésekből, és óvatosan hátradönteni őket.
5. Most már hozzáférhető mind a négy csavar, le lehet venni a rácsot.
6. Láthatóvá válik a gyári hangszóró, aminek elég furcsa formája van, ráadásul a mágnes felfelé van. Viszont az új hangszóró felfelé fog sugározni. Az eredetit négy darab - a kárpittól- nehezen hozzáférhető kisebb méretű torx fejű csavar rögzíti. Ezek kicsavarást követően egyszerűen kiemelhető a hangszóró. A gyári csatlakozón kis pöcök található, melynek benyomása után a csatlakozónak könnyedén ki kell csúsznia. Ami először szembeötlő, hogy a hangszórón lévő matricán Made in Hungary felirat van. Büszkeség tölt el. :)
7. Most szembesülünk azzal, hogy a BMW nem vitte túlzásba a vezetékráhagyásokat, precízen méreteztek. Gondoltam egyet és egy határozott mozdulattal kijjebb rántottam, és láss csodát majd 10cm-t nyertem. Még így sem volt elég meggyőző, de adtam egy esélyt a gyári vezetéknek, ami -hozzáteszem- nem elhanyagolható vastagságú. Végiggondoltam, és úgy döntöttem kiszedem a gyári sarukat a csatlakozóból. Levettem a fehér műanyag fedelet a csatiról és egy kis csavarhúzóval lenyomtam a rögzítő füleket a sarun, majd kihúztam. Eddig van az a pont, ameddig nem történt visszafordíthatatlan dolog. Most viszont kényszerpályára kerültem, levágtam a (vélhetően) pozitív piros vezeték saruját, tőböl a saru végén, hogy minél több vezeték maradjon. Ráraktam egy egy mérettel nagyobb sarut, ami az új hangszórón a pozitív csatlakozónak felel meg. A negatív csatlakozó mérete megegyezik a gyári BMW csatlakozóban lévővel, így az lett a hosszabbik szál (ez fontos, mert a behelyezésnél szó szerint mm-ek számítanak). A saruzást követően mindkét vezetéket zsugorcsővel szigeteltem.
8. Most jön az a pont amit mindenki a saját szájíze szerint megcsinál vagy nem. Én vettem egy doboz Dynamat rezgéscsillapító lapot, ami 2db 25x25 cm-es lemezből áll. Az ára 3100HUF, úgy voltam vele, hogy ne ezen múljon a rezgés, mert ha megint szét kell szednem miatta, akkor biztosan nem leszek boldog. Javaslom mindenkinek, bár azelőtt sosem próbáltam, nem tudok nyilatkozni. Szépen körbevágtam és betettem a nyílásba, és kézzel jól lenyomkodtam, hogy felfeküdjön eléggé képlékeny anyag, de jól eldolgozható. A külső részt pedig (hogy ne vesszen kárba) a külső keretre ragasztottam (egyik oldala öntapadós).
9. Jöhet az új hangszóró. Szembeötlő a különbség a kettő között. Saruk rácsatlakozva, és óvatosan be kell illeszteni a helyére, és láss csodát megfelelő hosszúságú a vezeték, ha a negatív csatlakozó az autó menetirányába néz. A behelyezésnél figyelni kell, hogy a hangszóró felfekvési pontjaihoz ne kerüljön dynamat, mert nem lehet felcsavarni a helyére. Visszacsavarozást követően jöhet a rács és a nehezén túl is vagyunk.
10. Vissza lehet dönteni az üléseket a helyükre és visszacsavarni a csavarokat (lehetőleg az újakat). A visszaszerelésnél 44Nm nyomatékkal kell meghúzni a csavarokat, persze csak ha van nyomatékkulcs a háztartásban. Mehetnek vissza a takarólemezek. Ha ránézésre minden rendben, akkor vissza lehet kötni az akkusarut és jöhet a próba.
Senki ne várjon a gyári standard hifitől csodát. Nagyon kicsit dinamikusabb lett a mély, de semmi extra, persze nem is ez volt a cél, hiszen ezekhez a mélysugárzókhoz erősítő is kell. Mindenesetre ezen túl vagyunk, jöhet a 2. projekt.... Folyt. köv.
Akkor valszin szétszedés közben vmit "elcsesztél". Ha együtt jelent meg. nézd meg, hogy biztos mindent jól raktál-e vissza.(csatlakozók, vákuum csövek, stb.) Ha nem segít, akkor diagnosztika.
Radardetektorból én vagy 5öt használtam, olcsótól, a drágábbakig. Amelyiknél kikötöttem, és ez meg is marad, az az Amerikai Escort 9500ix. Ez GPS, és összes sávot tudó radar/lézer detektor. Önmagától tanul, és szűri a frekvenciákat, vagyis ha egy helyen 3x egymás után ugyanazt a frekvenciát látja, akkor eltárolja,és ott többet nem jelez. Ugyanakkor te is beállíthatsz a számára helyeket, hogy hol jelezzen fixen (pl.: ismert mérő helyek) vagy ahol csenget még, de te tudod hogy csak kút, ott ne jelezzen, vagyis te is kizárhatsz fals riasztásokat (az x, és K sávon, KA-n sosincs zavarás). Én megszokott utakon járok, 3-4 hét után teljesen néma lett, eddig háromszor jelzett összesen, abból az egyiknek 30ezres csekk volt az eredménye, mert lézer volt, ami ha sipol, akkor nagyjából 90% az esély, hogy enm szórt fényt kapott, hanem téged mértek, a másik 2 alkalommal meg lassítottam, és valóban ott mértek.
Egy hátránya van, USA cucc, itthon nem kapni, behozatala elég körülményes, és drága. (kb. 180k)
Lézerblokkolóban meg a AL G9 valóban jó, Laser interceptor is, ha kell, ezeket én is tudok kedevzményesen szerezni.
Magyarországon igen, külföldön változó. Pl. az osztrákok leveszik a rendszámodat is, náluk tiltva vagyon.
Nekünk egyenlőre a párom Volvoján van, de természetesen, mióta fent van a lézerzavaró, azóta nem találkozott mérővel...
Lényeg: kombinált rendszer kell. Egy e60-asra minimum 3 fejes lézerblokkoló (2 elöl, 1 hátul) szükséges, és egy beépített radardetektor sem rossz. Sokan nem tudják, hogy a lézeres mérőt (pl. Fáma-család) lehet zavarni, de a radarosat (pl. a kihelyezett trafik az M1-esen) nem, azt csak jelezni lehet. A radarjelző, ha jó, 1500-2000 m-ről tudja érzékelni a radarhullámokat, viszont a mérő csak 800 m-ről tud okoskodni. Így látható, hogy kb 2-5 mp van arra, hogy lelassíts.
Lézeres mérés esetén azonban a jel beérkezését egy dióda érzékeli, és abban a pillanatban kismillió sugarat tol vissza a lézeres mérő pofájába. Ekkor a mérő megzavarodik, nem tudja megkülönböztetni a saját visszaérkező jelét a sok fals adattól.
Magyarországon csakis a "forgalmi rend zavarásáért" tudnak beperelni, de azonnali büntetés nincs. Ezt is csak akkor, ha van elfogóautó, és meg tudnak fogni a helyszínen. Egyébként elmehetnek a fenébe.
a lézekkütyükről sokat nem tudok, csak annyit, hogy egy barátom nagyon komolyan nyomja, mégis több büntetést kap mint én. De mindig van magyarázata, hogy bezavarta valami, vagy leárnyékolta... Én laikusként azt gondolom, hogyha a detektor jelez, akkor már bemértek. Máskülönben mit jelezne?
akkor ne tartsd magadban! :) engem érdekelne, mert eddig csak használhatatlan volt a kezemben, ami vagy állandóan csicsergett, vagy csendben volt egész úton
Megszületett a nagy döntésem. 3 nap intenzív kutatás után a Dunlop SP 3D 225/55/16 téligumi mellett döntöttem. (az X3-masunkon is ez van, tavaly jól vizsgázott) Online megrendeltem.
Érdekes: a Dunlop oldalán kikattingatva az Wintersport M3-at ajánlja a 3-mas, 5-ös BMW-khez. Ha viszont ennek az SP 3D menüjébe beleméssz "view details" és azon belül "car band homologations" akkor kiadja, hogy ajánlja a BMW 5sr F10 2010-2017. Jááá, ezek tudnak valamit. :-)
Sziasztok! küldhetnék valakinek emailben egy alvázszámot és utánajárna nekem az autó előéletének. Olyat is meglehet tudni, hogy alapból M pack.-el rendelték e vagy sem? Előre is köszi.