Kunsági dízel.
A Dél-Alföld vasútbarátainak internetes gyűjtőhelye. A rovatban az alábbi vasútvonalak szerepelnek(menetrendi mező száma szerint): 85, 102, 103, 121, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 135, 136, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 151, 152, 153, 154, továbbá: megszüntetett, megváltoztatott vonalak, kisvasutak, valamint minden ami a felsorolt vasútvonalakhoz kapcsolódik.
2019 november 26-án lett átadva a fénysorompó. Reggel jöttek volna a teljes sorompót leszerelni, de előtte nap délután egy kamikáze Ford Transit-os legyötörte mind a két csapórudat! :D
Nyilván lehetett volna Nagykarácsony, felső és Nagykarácsony, Táncsics u. is, de országosan azt látom, hogy a pótlóbuszt minden vasúti megálló környékén csak 1 helyen állítják meg, 1 vasúti megálló = 1 pótlóbusz megálló valahol, de véletlenül sem kettő.
Ez talán az ideiglenesség irányába mutat. Vagy arra, hogy nem akarnak az utasoknak kedvezni.
Nem csak a vasútnál vannak elmaradva járványilag pár hetet, hanem a királyi postánál is. Debrecen 2-es posta3-4 hete a járványhelyzet miatt nem este 7-kor, hanem 6-kor zár. Szopnak az emberek rendesen. Akkor vezetik be a korábbi zárást, mikor javul a helyzet. Ennek a két cégnek, nincs valahol egy közös főnöke? Mert több ember nem lehet ugyanolyan hülye.
Azon kívül, hogy minősíthetetlen munka lett az új menetrend, lehetett volna összesen annyi pozatív hozadéka is, hogy a túlélő vonalakon új szolgáltatási struktúrát alakít ki a megrendelő. Rengeteg kapacitás felszabadult a nap nagy részében, amit már önmagában lehetett volna bővítésre fordítani, ha már semmilyen szakmai (nem csak közlekedési) szempont nem lett figyelembe véve, legalább a kommunikációban jól mutatott volna...
Önmagában érthetetlen a járvány lecsengési szakaszában járványügyi menetrendet hirdetni, miközben a világ többi részén az eredeti kapacitások vannak fenntartva a zsúfoltság elkerülése miatt. Tehát közlekedési, gazdasági, politikai és végső soron egészségügyi szempontból is véleményes egy ilyen menetrend meghirdetése.
A Lakitelekről kiinduló vonalak közül a kunszentmártoninak már régen megásták a sírját, most újabb kettő, a szolnoki és kiskunfélegyházi vonal nyakára került kés. Az egyedüli túlélő kecskeméti oldalon csak áttételesen csökkent a szolgáltatási színvonal az átszállási kényszer és a jelentősen növekvő menetidő miatt. A 140-es vonalhoz való csatlakozás évek óta a merev, rugalmatlan (és "ütemes") menetrendi szerkezet miatt nem volt megoldott, ám ez a kérdés elhárult a többi vonal ellehetetlenítésével. Lett volna egy jó lehetőség most arra, hogy vizsgázzon a vonal az átszálló utasok számára, legalább az egyik irányban lehetett volna a csatlakozásokat biztosítani. Ám ez nem érdekelt senkit...
Azért ez nem ilyen egyszerű. Aki Nagykarácsony mh. mellett lakik (már ott is vannak házak), annak a faluban levő buszmegállóhoz 2,4 km-t kell gyalogolnia, ami nem olyan kevés. Viszont ha valaki vasúti bérletet vett Nagykarácsony mh.-től mondjuk Rétszilas alsóra (valószínűleg ilyen nem sok van), akkor neki 5,5 km-t kell gyalogolnia, mert azzal a bérlettel nem szállhat fel az előző megállóban. (Nem baj, hogy a busz Előszálláson is megáll, de ne az legyen beírva Nagykarácsony mh. mellé.)
A Nagykarácsony felső megállási helyet is problémásnak érzem. Értem, hogy ez az emberek többségének jobb, de ha úgyis a vasúti megállóhely mellett megy el a busz, akkor megállhatna ott is. Főleg úgy, hogy nagyon későn lett meghirdetve a dolog, és a vonatok is közlekednek. Pl. valaki kimegy időre a vonathoz, ott szembesül/eszébe jut, hogy busz jár, lemegy a buszmegállóba, ahol elmegy a busz, de nem áll meg. Persze megállhat a falu központjában is: szerintem mindig jobb ha több helyen áll meg, mintha nem áll meg a vasúti megállónál.
Az 5700 m nem Nagykarácsony vmh-hoz NEM Nagykarácsony községtől, hanem a szomszéd településtől, Előszállástól van mérve, ami egyébként másik (a paksi) vonalon van és ott nincs is vasúti személyszállítás. Lehet, hogy ezzel akarták legitimálni a pótlóbusz előszállási megállítását.
A pótlóbusz Nagykarácsonyban is megáll, a sorban az előző térképrészletet nézve 570 m-re Nagykarácsony felső mh-től, a lakott terület központja irányában. Nekem itt pont jófejségnek tűnik, hogy nem az erdőben, a semmi közepén állítják meg a pótlóbuszt (Nagykarácsony felső vmh-nál is van buszmegálló, ezt a térképen is jelzik, de a Google Street View-n is megnézhető), hanem bentebb, a faluban, a házak között. Ez Nagykarácsony vmh-tól is jóval közelebb van, mint az előszállási megálló.
Máskor mindenki ezt szokta hiányolni, sérelmezni, hogy ha átmegy a falun a pótlóbusz, akkor miért nem ott áll meg, miért kell kigyalogolni hozzá a falutól messzire lévő sínhez.
Úgy kellett volna csinálni a pótlást Szeghalom és Ladány közt, mint tavaly, mikor vágányzár volt. A pótlóbusz Sárrétudvariból egyenesen ment Püspökladányba, így megvolt a csatlakozás Debrecen felé is. Sárrétudvari és Hosszúhát közt meg ment egy kis busz, ami csatlakozott a másikhoz. Ez tök jól működött, de ehhez két busz kellett, amit nyilván most nem lehet vállalni a sok szerelvénymenet mellett. (pont most megy egy vonat Szeghalomról Vésztőre, mellette meg ott van a pótlóbusz, ez ám a spórolás!)
Reméljük, hogy tényleg csak nyáron lesz pótlás, tanítási idöszakban nem tudom lenne-e egyáltalán elég busza a Volánnak.
Még 2005-ben történt, hogy egy Kecskemét-Békéscsaba távolsági buszon a sofőr azzal kezdte miután felszálltunk, hogy ki az, aki végig megy? Egyik évfolyamtárs jelentkezett, hogy akkor te most ülj ide előre és mondjad merre kell menni, mert most vagyok először a vonalon. Egy másik esetben Orosházán tévedt el, nem találta a pályaudvart, úgy fordult egy 4 sávos úton vissza, Kiskunfélegyházán meg egy motorostól kérdezte meg a piros lámpánál hol van buszpályaudvar.
Mondjuk mozdonyvezető is járt már úgy, hogy Tiszatenyőnél rossz irányba terelte a váltó és elment a 130-as felé mikor rájött, hogy hoppá már hiába vészfékezett elfogyott felőle a madzag, és hát mire találtak egy segélygépet, ami vissza tudta húzni eltelt némi idő.
Értem én az átcsoportosítási lehetőséget. Még a buszok esetén mindegy is, de a sofőrök hely és vonal ismerettel nem rendelkeznek. Ámbár talán a helyiek sem, főleg ahol megyén áthőúzódó vasútvonalról van szó, hiszen ott buszok nem járnak. Na, mindegy, ez nem a mi problémánk. De hogy ez az utaztatási módszer télen nagyon instabil lesz/lenne, az biztos. A 128-as vonalnál maradva, ha időben megy a busz, a Debrecen-Nyíregyháza felé utazók szívnak. Ha majd az időjárás miatt a busz késik, akkor már a Pest felé utazók is. Csoda, ha így leszoknak az emberek az utazásról?
Pénteken debrecenbe kellene menni. Mivel nem akarunk 2 autóval menni, én meg nem mehetek el 1 órával hamarabb a melóból, így az marad, hogy a 18:11-es vonattal megyek, szerencsémre ezt pont meghagyták, így Püspökladányból van csatlakozás.
Nyilvánvaló, egy ember egyedül nem lehet ennyiri hülye, hogy ezt így összehozza, ehhez egy csapat kell, akik szépen megalkotják úgy a menetrendet, hogy amelyik végponton senki nem szállát a csatlakozásnál, azt bevárják, míg a vonal másik végén, ahol alegtöbben utaznak tovább, nekik nem biztosítanak csatlakozást. Ezt csak szándékosan lehet így megalkotni. 20 perccel kellett volna a buszokat Püspökladány felé indítani, hogy akkor mindkét irányba lett volna csatlakozás a 100-as vonalon.
Ezt én is nézegettem, ha vonatonként csak 1 busz van, már pedig ez a valószínű, akkor Békésben (a ladányi vonallal együtt) összesen kb. 13-14 jármű kell. Egyet-egyet "normál" Volános fordába is bele lehet esetleg tenni, pl. a kora hajnali Vésztő-Kötegyán járatokból. A Volánnál is tanszünetes menetrend van, így eleve van valamennyi + jármű, illetve most már országos cég van, könnyű átcsoportosítani. Az Alföld sajnos az átlagnál jobban érintett ebben az agyrémben. Vésztő és Szeghalom között legalább 4 vonat van, de abból 3 szerelvény, miközben a buszok is rezsiben járkálnak össze-vissza...
Én azéer arra is kíváncsi lennék, ennyi plusz buszt és hozzá sofőrt a Volánbusz hogy tud adni. Tudom, nem annyi buisz kell mint amennyi járat, hiszen fordulnak. De egy megyében is több vonalat érint a hülyeség és azért vonalanként legalább 4 busz +sofőr kell. Azért Békés megyében is szerintem legalább 20 busz kell pluszban. Hogy ezek mit spórolnak meg, azért jó lenne tudni. Főleg úgy, hoyg rossz a csatlakozás.
Ma újabb információs anyagok kerültek ki többfelé az állomásokon, megállókban. A "régi időkhöz" képest mindenképpen színvonalasabb ezen anyagok tartalma és kinézete.
Az utasok ettől még kárimkodtak rendesen. Nemigen értik egyelőre, hogy a javarészt selejtérett Volánbuszokból kiállított pótlás egész pontosan mennyiben is járványügyi...
Azt azért kilobbizhatná valahogy a vasút, hogy a frissített fordákban jelenlevő jó pár szerelvénymenet mégiscsak szállíthasson már utast, mert ez úgy tényleg esztelen pazarlás és szívózás...
Akkor még egyszer, hogy egyértelmű legyen: volt olyan időszak téli hónapokban, amikor az autópályaépítés, és a hozzá kapcsolódó szállítás szünetelt, tehát tehervonatok sem közlekedtek, de a személyvonatok helyett továbbra is pótlóbuszok közlekedtek. Ebben az időszakban volt olyan, hogy Kisszénás állomáson hosszabb ideig nem volt semmilyen szolgálat.
Nálunk péntek délelőtt plakátolták tele a buszmegállókat. Gondolom, az állomásra is tettek ki információs paksamétát. Az azért furcsa, hogy a rádióban én egy árva szót nem hallottam erről a marhaságról. TV-t nem nézek, így aztán azt nem tudom, hogy ott említették.e. De szerintem ilyen még talán a világtörténelemben sem volt, hogy ilyen titokban, fű alatt b@sszanak ki az utazni vágyókkal. Nem csak az a baj, hogy vonat helyett busz jár és erről nem tudnak nagyon sokan, hanem az, hogy a busz menetideje 16 perccel hosszabb és a 128--on Debrecen-Nyíreghyáéza felé nyista csatlakozás. Ami volt, az kiváló volt, mert 2-3 perc volt az átszállásra. Na, most már van majdnem egy óra. Visszafelé ugyanez a helyzet. A busz eljön hamarabb mint ahogy a vonat jönne, így aztán utas aligha klesz rajta. Pontosabban a Pest felől jövőknek jó, de Debrecen felől érkezőket szopatják. Mindezt nyilván azért, hogy Szeghalmon a Gyoma felől érkező vonatról át tudjanak szálni a Vésztőig menő buszra. DE minek? Azok nem ráértek volna várni negyed órát? Így inkább egy halom emberrel kitolnak 1-2, vagy akár 0 ember kedvéért. Ennél szándékosabban szét sem lehetett volna barmolni az egészet.
Akkor azt véletlenül kihagyták. Én többfelé jártam a környéken és azt tapasztaltam, hogy szinte a menetrendek honlapon való publikálása után azonnal kikerültek a tájékoztatók, az új menetrendek.
Semmi... de még a hangos se mondja be pl. Kmét-Szolnok viszonylaton, hogy Lakitól busz.
A járványügyi távolságtartás mindenesetre úgy néz ki, működik a maradék vonaton. Ma este utolsó bajai IR és utolsó lakoteleki is dupla uzsgyi, átlag minden utasnak önálló szakasz jut... és még egy háromkocsis Bz is bent parkolt Kecsón. Lehet, hogy ilyenformán a MÁV tényleg átcsoportosította a felszabaduló gördülőállományt a maradék vonatba s nem állította le azt...