Kezdő hegesztők számára hoztam létre ezt a topic-ot. Banális kérdések, gépvásárlás megtárgyalására. Egymásnak való segítségnyújtás, tippek, információk. Kérem mindenki tisztelje a kezdő kérdezőt.
Annyit módosítanék a délutáni litánián, hogy a végáram esetében kicsit elsokaltam. Az 50%-os ajánlás kicsit sok. 10-40% lenne a megfelelő érték. És az áramlefutást is veheted hosszabbra. A 2-3 mp kicsit nagyon alsó érték.
Bocs, de ahogy írtam én is kezdő vagyok, tapasztalatom kevés, jegyzetekből építkezem. A jegyzeteim meg nem voltak nálam délután :-)
Ha már senki sem szólal meg, leírom saját tapasztalataimat, de hangsúlyozom, hogy én amatőr vagyok, a tévedés jogát fenntartom. Nekem is ilyen gépem volt egy rövid ideig, csak piros volt és BLM névre hallgatott.
Akkor vegyük sorjában:
1. Multifunkciós szabályozó gomb
Nincs mit mondani róla, kattintva kiválasztod a funkciót, forgatva állítod az értéket.
2. Hegesztési mód választó
Itt gondolom nincs problémád, egyértelműek a jelölések. A "Gas" az egy gázteszt üzemmód, ha ide tekered és megnyomod a pisztoly gombját, akkor megnyitja a gázszelepet anélkül, hogy áramot adna a pisztolyra. A gázfolyás mennyiségének beállítására szolgál a reduktoron.
3. Gáz előáramlás 0-1 S
Hagyhatod 1 mp-en, bár 4-5 m-es munkakábelhez elég a fele is. Nincs nagy jelentősége, egy a fontos, előbb jöjjön létre a gázburok, mint az ív.
4. Kezdő áramerősség 5-200 A
A hegesztőáram 30-50%-a
5. Áram felfutási idő 0-5 S
A kezdőáram ennyi idő alatt éri el a hegesztőáram értékét. Én 2-3 mp-re állítom. Emiatt néha az ív is késleltetve indul.
6. Hegesztőáram 5-200 A
Ez megint evidens, anyagvastagság és illesztés függvénye. Belső sarokvarrathoz több, tompavarrathoz kevesebb. Szénacélnál 30A/mm egy általános viszonyszám, de ez sok mindentől változhat. Ha kevés, akkor nehezen alakul ki az ömledék, ha sok, akkor átroskadhat a varrat. De ezt úgy is látod közben.
7. Bázisáram 5-200 A
Impulzus üzemmódban használatos, alacsonyabb kell legyen a hegesztőáramnál. A beállított impulzus frekvenciának megfelelően kapcsolgat az elektronika a bázisáram és a hegesztőáram között. Vékony lemezeknél használatos, mert nem melegíti túl, nem égeti át a vékony anyagot. Én 40-60% között használom
8. Impulzus frekvencia 0.5-100 HZ
Minél magasabb a frekvencia érték, annál kisebb a munkadarab hőterhelése. A 100Hz nem egy nagy érték, sok gépen 300Hz, vagy e feletti frekvencia is beállítható. A jelenlegi BLM Smart Tig gépemen 500Hz a max.
9. Áram lefutási idő 0-5 S
A pisztoly kikapcsolásakor hegesztőáram ennyi idő alatt csökken a beállított végáramra. Anyagfüggő, 2-3 mp-et szoktam beállítani
10. Végáramerősség 5-200 A
50% körül használom. A végkráter kialakulását lehet vele elkerülni. Ahogy állítgatod, úgy is látod a hatását. Az áram lefutás és a végáram is hatással van a kráterképződésre. Tapasztalatom szerint nem élnek teljesen külön életet.
11. Gáz utóáramlás idő 0.1-10 S
A varrat oxidációját hivatott meggátolni. A gáznak addig kell menni a pisztoly kikapcsolása után, amíg a varrat hőmérséklete le nem csökken a kritikus érték alá. Addig nem is szabad elvenni a pisztolyt a varrat fölül, amíg jön a gáz. Én 5-7 mp-en használom, anyagvastagságtól függően.
12. Impulzus kitöltés 5-100 %
Impulzus hegesztésnél a bázisáram és a csúcsáram százalékos arányát mutatja, egy impulzuson belül. Ez nagyon anyagfüggő paraméter, a megfelelő beolvadásra van hatással. Ha 50%, akkor egy impulzuson belül egyenlő a bázis- és a csúcsáram hossza.
13. Impulzus választás ki/be
Egyértelmű
14. Ívgyújtás (Hot Start) 1-10
Indulásnál megemeli a hegesztőáramot a könnyebb ívgyújtás érdekében.
15. Íverősség szabályozás (Arc force) 1-10
MMA funkció, a változó ívhossz függvényében variálja az áramerősséget.
Szóval kéretik kellő fenntartással fogadni a fentieket, valszeg lesz itt még aki szakértő és hozzá is szól. Majd kijavít, ha valahol hülyeséget írtam.
Így kezdődnek a gondok. Eleinte egy-egy rövid bevillanás, majd egyre hosszabb. Nálam a hétvégén, már többet volt világos, mint sötét :-) De ha még garanciális a pajzs, cseréltesd ki a kazettát mielőtt lejár a gari.
Én így utólag azt tenném a kínaival - ha nem lenne meg az Optrel - hogy az alsó két szenzort leragasztanám. Ezzel megszűnne a környezeti fényekre való túlérzékenysége. A több szenzor nagyon jó a kitakarás ellen, de gyanítom egy olyan munkahelyen, ahol egymás közelében több hegesztő kolléga is dolgozik, elég sok gondot okozhat. Valószínűleg ezért csak kétszenzoros az Optrel és még azt a kettőt is lehet "árnyékolni"
Már biztosan fejlesztik azt a rendszert, ahol a pajzsot a pisztolyból érkező egyedi frekvencia vezérli :-) Párosítani kell majd, mint egy bluetooth eszközt:-)
Megnyugtató amit az olcsóbb pajzsról írtok.) Valószínű én is belefutok majd a hibáiba. Egyenlőre még működik, de egymást követő kivilágosodást már én is tapasztaltam.
Igen én is úgy tapasztaltam, hogy a kazettáknak a homogén, nyugodt ív a legnagyobb kihívás. Ezért kritikus az awi. Ha már egy kicsit is vibrál, annyi már elég nekik.
Az enyém viszont az 5-9ig sötétedést nem tudja,csak a 9-13ig van rajta.A többi funkciókban és értékekben azonosak.
A régi BestVision pajzsom is bevillant párszor az awinál.Az érzékenységet vettem a legnagyobbra, meg ahol lehetett pulzá-val awiztam.A pulza sokat javított az érzékelésnek, főleg akkor ha kicsi 5-ös kerámiával meg kis amperral myomtam.
Hát én nem 'tom, de szerintem ezekkel az értékekkel nem kell foglalkozni. Nincs ember nincs a földön, aki különbséget tudna tenni egy 0,1 ms, vagy egy ennél jóval rövidebb reakcióidő között. Soha nem voltam jó matekos, (a fizikát jobban szeretem), de 1 millisecundum, az 1 ezred másodperc. Ez emberi léptékkel értelmezhetetlenül rövid idő. A 0,1 ms ráadásul jóval rövidebb, ennek mindössze az egy tized része, vagyis egy tízezred másodperc. Kb. 130 ms alatt a fény az egyenlítő mentén megkerüli a földet.
Az Optrel e680 elektronika, a műszaki leírás szerint 0,18 ms értéket tud szobahőmérsékleten. A kínai pajzsom kazettájára 0.03 ms-ot adtak meg. Szerintetek melyiknek kellene hinni? Melyik cég laboratóriumának mérési eredménye lehet hitelesebb? Egy noname kínai, vagy egy neves, európai piacvezetőnek?
Ma este tudtam üzemi próbának alávetni az Optrelt. Mit mondjak, más dimenziót nyitott.
A 0,18-as reakcióidő ellenére a fény nem bírt olyan gyorsan kijönni a wolframból, hogy akár egy szemvillanásnyi időre is sikerült volna megtámadni a retinámat :-) Ez nem villogott semmit. Ami nagyon tetszik, az egy pofonegyszerű megoldás, a "szenzor ellenző". Egy kis műanyag lapka, amit le- és fel lehet mozgatni. Ha közelebb van a szenzorokhoz, akkor a környezeti fények sokkal kevésbé zavarják. Nálam a garázsban van egy 200-as és egy 100W fali lámpa. Ha egyenesen belenézek bármelyikbe az Optrel pajzzsal akkor értelemszerűen besötétedik. De ha egy kicsit is el- vagy lefordítom a fejem, akkor már kivilágosodik, látok mindent.
Tegnap garanciában kicserélték a szervizben a döglődő kínai kazettát a BLM pajzsban, ezt is kipróbáltam. Most már awinál sem villogott be, rendesen használható volt, tehát egyedi meghibásodásról lehetett szó, nem konstrukciós rendszerhibáról. De a négy szenzor valamelyike mindig talált magának valami fényforrást, ergo állandóan besötétedett. Nagyon nehéz volt olyan pozíciót találni, hogy lássak valamit amíg el nem indult az ív. Egyenletes térvilágításnál, szabadtéren semmi gondot nem okozna, de extrém viszonyok között jön ki a profi cucc erénye. Szerintem emiatt nincs az Optrel-ben több két szenzornál.
De jó lesz a kínai bevont elektródára, ha azt összeköpködi nem fogom siratni :-)
Szerintem a reakcioideje ennek nem a legjobb: az 0,1 ms haromszor lassabb az 1/33000-es (0,03 ms) pajzsoknak, amit nekem javasoltak. Mondjuk en meg nem hasznaltam 0,1 ms-est, nincs veluk tapasztalatom...
Az az Optrel jo vetel volt Rahed Lee-nek, gratula!
Jobbulást, én is csak meló után itthon szoktam 1-2 fusi melót megcsinálni. Nem hiányzik a co, én jobban szeretem mint az MMA-t. Igaz én szinte csak vékony anyagokkal dolgozok, max zártszelvények.
Nemrég vásároltam egy Iweld tig 200 superpulse gépet mivel nagyon amatőr vagyok és csak most kezdtem el a hegesztést ezért nem tudom hogy hogyan kell beállítani Awizni szeretnék!Hegesztő tanfolyamra járok és szeretnék sokat gyakorolni ezért vettem otthonra a gépet már minden meg van hozzá csak megakadtam mert nem tudom beállítani.
Bemásolom az állítási lehetőségeket megköszönném ha valaki segítene és tudna nekem tanácsot adni hogy mikor mire kell állítani a gépet!Ja és 1-5mm vastagságú lemezeken szeretnék gyakorolni egyenlőre.
Múlt héten volt fent az OLX-en (Szolnokon) zsír új speedglas 9002x 70-ért. Azt a pajzsot szeretem/próbáltam, de nem merném megvenni csak személyesen. Jó vételek mindig vagy rohadt messze bukkannak fel tőlem, vagy rosszkor (időhiány), vagy marha hamar elkelnek :-)
Amióta nézegetem a pajzsokat (vasárnap óta - ekkor hunyt el a kínai) azóta legalább öt Speedglas / Optrel hirdetést találtam. Jellemzően 50-60 ropi körül, bár ezek inkább használtak mint újak, de ne legyen kapzsi az ember. Nekem sem volt pofám többet alkudni, 60-at adtam érte. De ez új, és így is a fél ár alatt megkaptam.
Ja, van 50-70 közt középkategória - ami tényleg az - pld esab aristo tech, vagy a lincoln electric, lorch pajzsok. Csak az a kaki hogy ezek sokkal nem jobbak mint az olcsó kategória, max kényelmesebbek, és megbízhatóbbak.
Akkor meg már inkább várjon ki az ember egy ilyen csúcs pajzsot ugyanannyiért. Félévente van eladó optrel, meg speedglas is, mert kint/cégnél dolgozók kapják, és mivel a régi még bőven tart, ezért féláron megy vaterára, olx-re.
Először én is furcsállottam, a két fix késleltetési fokozatot, de gondolom a svájciak tudják, hogy mit miért. Nekem a 680-as van, az e feletti 684-es már fokozatmentes és van rajta automatikus sötétedésszabályzó elektronika. A felhasználó által beállított értéket variálja +/- 2 fényértékkel. Annak a profinak, aki gyakran variál technológiát, áramot stb biztosan jól jön az efféle nyalánkság, de én komótosan hegesztek, jobbára asztalnál, kisebb munkadarabokat, belefér az időmbe, hogy csavarintok egyet a potméteren.
De azt is állítom, hogy 15-18 ezerért ezek a kínai pajzsok nagyon megérik az árukat. Awira ezek szerint kevésbé alkalmasak, de azon kívül semmi gond velük. Tény, hogy kényelmetlenebbek, hamarabb tönkremegy a mechanika, de valamit valamiért. Az a kaki, ha ugyanezt a minőséget, műszaki tartalmat veszi meg valaki márkás jelmezben, 50-60 ezerért.
A pajzs mechanikájában ég és föld a különbség. A kínai már eltört, a fejpánt elszakadt, az Optrel meg 10 éve működik. Fejpánt burkolatot kell majd cserélni.
Csakhogy a fix késleltetésnek van egy hatalmas előnye.. Nem állítódik el...
Ugyanez igaz a fixen állítható fokozatkapcsolóra.... Ez tipikusan az az eset amikor a kevesebb több.
Én is pont erre jutottam. A 20-50 ezres kategóriában van, hogy totál egyforma elektronika van, holott a kazetta határozza meg egy pajzs árának, használati értékének kb 80%-át. Legalább is ahogy néztem a felső kategóriás Optrel, Speedglas pajzsok 120-150 ezer körül kezdődnek hivatalos listaáron, de ha csak egy belevaló kazettát külön akarsz venni, az is 100-120 ezer.
Nem nagyon értek hozzá, de gondolom nem pusztán marketing, hogy jószerivel ez a két véglet kapható a piacon, hanem technológiai oka lehet. Ahhoz, hogy megfeleljen egy bizonyos ipari szabványnak, magasabb szintű, konkrét műszaki elvárásnak, ott nagyobbat kell lépni.
Mert a kínai pajzsom is nagyon jól mutat a műszaki adatlapon, papíron mindent tud amit a nagyok, professzionális felhasználásra ajánlják, de a gyakorlat mégis mást mutat. Sőt, az Optrel kazettánál még többet is tud (elvileg), mert a kínai 4 szenzoros, a késleltetése fokozatmentesen állítható és szélesebb sávban és a nézőképe is nagyobb méretű. Az Optrel csak két szenzoros és két fixen kapcsolható késleltetési fokozata van. Kína lekörözte a svájci ipart :-(
Na ez a gond, hogy vannak a felső kategóriás pajzsok, van az alsó kategória, a kettő közt meg árban és minőségben egy nagy szakadék. (most a rendes árakról beszélek) Középkategóriába meg (lincoln, 3M 100-as sorozat, gce, esab 50-60.000-es pajzsok) nem nagyon szabad belenyúlni mert néha előfordul ugyanennyiért zsír új felső kategóriás darab.
Hát Guszti, most már értem, hogy miről beszéltél az Optrel-lel kapcsolatban:-)
Későn értem haza vele, ma már nem tudtam kipróbálni, csak így "szárazon" próbálgatom, állítgatom és le vagyok nyűgözve az ergonómiájától. Baromi kényelmes, minden részletében állítható, látszik, hogy ezen dolgoztak a fejlesztők. Mint a hülyegyerek karácsonykor, itt ülök a nappaliban és próbálgatom, élvezkedek :-) Meglepő, hogy milyen jó az optikája, nem olyan sötét zöld, mint egy éjjellátó készülék, hanem rendesen színes. A fejpánt fékje is olyan, mint ahogy elképzeltem. Úgy be lehet állítani, mint ha szervomotor engedné le a pajzsot.
Akitől vettem, annak a srácnak volt még egy ugyanilyen. Azt négy éve használja, elég rendesen, mert igen viharvert kinézete volt. Ennyi idő alatt annyi kínja volt mindössze, hogy most kellett benne elemet cserélni.
Tényleg teljesen új, karcmentes, dobozában, leírással. Csak egy plusz külső előtétüveg van hozzá semmi egyéb, de nekem szerintem hosszú időre elég lesz így is. Bízom benne, hogy ebben nem ég ki a retinám.
Én is így gondoltam, mivel raktak bele egy új elektronikát, egy darabig biztosan jó lesz. Mivel alapon is egy olcsó pajzs, fillérekért nem adom el. Azt mondták a szervizben, hogy nagyon sokat eladtak ezekből, de ez az első amit visszahoztak. Nem is tartanak hozzá kazettát, egy újból vették ki :-)