A mondanivalóval teljesen egyetértek, egy picit pontosítanék: - 2006-ban egy szakasz szűnt meg: Középrigóc-Sellye (2006.05.08.), itt a teherforgalom megmaradt Drávafokig. - 2007. március 3.-án bezártak 14 mellékvonalat - 2009. december 12.-én bezártak újabb 24-et - 2010. július 4.-én újranyitottak 4-et - 2010. decemberi menetrendváltáskor újabb bezárt vonalakat nyitottak meg - 2012. április 15.-től pedig a megnyitott vonalak nagy része 2 vonatpáros lett, a többi vonatot elvették.
A sors fintora, hogy a Pápa-Csorna vonalat 2007-ben bezárták, 2010-ben újranyitották, 2012. áprilisa óta pedig már csak 2 látszat vonatpár közlekedik rajta...no comment
Szarvaskőn jár még vonat: hétköznap 3, hétvégén 1 (!) pár. Boldogkőnél is van napi 2 pár. Ami Siroknál van a 84-es vonal annak valóban annyi.
Vasútmániás vagyok, nem szeretek buszozni, főleg nem ilyen távolságiakon. Egyszerűen nekem nem jön be: kevés a hely, az ülések nagyon közel vannak egymáshoz, ezeken az utazás minden csak nem kényelmes. Borzalmas levegőtlen az egész, ezt minimálisan csökkenti a légkondi (már amikor működik), de az csak az ülő utasnak jár. Volt szerencsém nem kis távokat utazni állva a tömött, buszon, akkor lett elegem az egészből. A távolságiakon ezen kívül szinte állandó a zsúfoltság, meg a rengeteg cucctól is alig lehet elférni. Jó cserébe van mikor gyorsabb, közelebb van a településekhez, a fővárosba is viszonylag jó helyekre közlekedik (mondjuk a 3 bp-i vasúti pályaudvar is elég jó helyen van) és jobb az ember biztonságérzete. Elismerem, hogy vannak érvek mellette is.
A volánnak én olyan helyen látom létjogosultságát, ahol nincsen vasút, ahol meg van ott ráhordania kellene az embereket. Nem versenyeztetni kéne a közutat a vasúttal, hanem összefogva elérni többet és jobbat de ez már álom kategória...
Ki fizesse? Nem akarok politizálni de a felcsúti stadionépítés árából kb. az összes bezárt mellékvonal elketyegne évekig. Lenne újra normális közlekedés pl. Tatabánya-Pápa között (most van reggel egy busz meg délután egy vissza kb. a vasút vonala mentén és kifújt, esetleg Kisbér-Tatabánya között van normális busz), lennének újra munkahelyek és télen a nagy hóban a vonat el tudna jutni a célállomásra mégha késéssel is, ellenben a közúttal (lásd március 15.).
Ezért is kötődnek a kéktúra bélyegzők olyannyira a vasútállomásokhoz, és éppen a vonalak leépülése, megszűnése okán kerülnek el csak más egyéb helyekre, kocsmákba, boltokba, éttermekbe.
Szerencsére egy ideig gondolom még fellelhetők lesznek az eredeti helyükön is, az állomásokon, többnyire már kitett ládikákban, mint Boldogkőváralján, Sirokon, Mátraverebélyen, vagy éppen Romhányban.
Boldogkőváralja vmh. Még éppen hogy üzemel, bélyegző kint van ládikában.
Sirok, bezárva. Éppen most lobbiznak a helyiek azért hogy újra legyen vasúti közlekedés.
Mátraverebély. Vonat még jár, az egykori állomásépületnek már nyoma sincsen, bélyegző a fán.
Igen, éppen ez történik a MÁV-nál kb 25 éve. Nem kapnak pénzt infrastruktúrára, működtetésre, így aztán az állomások leépülnek, a vonalak tönkremennek karbantartás híján, menetidő megnő, szolgáltatás színvonala a béka popója alá csúszik, egyre kevesebb az utas, aztán kihasználatlanságra hivatkozva bezárják az adott vonalat. Azok akik a pénz kivonásával hagyták tönkremenni.
A vasúti közlekedést éppen úgy finanszírozni kellene mint pl a BKV-t, mert a személyszállítás nem nyereséges, ha jól tudom szinte sehol (más országokban sem) kivéve az IC-ket. Viszont a hátrányos helyzetű kistérségek esetében fontos lehet hogy van-e vasút avagy nincs, nem fejteném ki ezt bővebben miért, nem ide tartozik. (mint ahogyan az egész téma is csak érintőlegesen)
Igen, 1860g, a mérete (kompressziós tokban) nagyjából 35x25cm. A cucc egyben jelen pillanatban 20260g, ebben MINDEN benne van (tehát a hátizsák saját súlya is).
A hálózsák egy Karbondale Kathmandu, elvileg három évszakos. Télen is ebben alszom kint, nem volt még vele gond. Télen sátor helyett bivakzsákot szoktam ráhúzni, az is emel pár fokot a komfortérzetén.
AltoAlpin Sherpa83 a zsák (83 literes). Plusz elöl egy kb. 5 literes Marathon 2X oldaltáska, felkarabinerezve a nagyzsákra.
Sátor, sátor! A függőágy ínyenceknek való. Egy High Peak Minilite-ot viszek. Ez nem túl nagy (a legmagasabb pontja 90cm), elférek benne én és minden cucc. Viszont csak 1 kg.
A 2006-os nagy mellékvonal-megszüntetések idején kibökte az egyik funkci hogy a 28 mellékvonal bezárásával 4(!) egész milliárdot spórolnak meg. Azt hittem lehidalok. 28 mellékvonal, a legtöbbje hátrányos helyzetű térségekben 4 milliárd, ez nem fér bele, de a 4-es metróra a 600-700 milliárd az mehet, a BKV-nak a 40 milliárd "gyorssegély" (meg a folyamatos további pénzpumpa) az mehet, autópályából 2km-t képesek ennyiért csinálni, nem is folytatom a hosszú sort mire szórják két kézzel a lóvét. Jelenleg egy hét alatt befolyik ennyi az e-útdíjból.
Úgyhogy hagyjuk ezt hogy ki fizeti.
Nem is érdekelne ez már amúgy, de a vasutakat egyszerűen sajnálom.
ON
És hirtelen vagy négy bezárt vonal jut eszembe ami kéktúrát is érint, Sirok, Szarvaskő, Boldogkő, meg ez a romhányi.
Nem azt mondatm, hogy nem kell a derékpánt (nagyon is kell), hanem azt, hogy a zsák ne "seggzsák" legyen, hanem "hátizsák". De persze ez egyéntől is függ, aláírom, mindenki kitapasztalja, hogy neki hogy jó. Az autentikus verzió az (és nekem ez jött be), hogy minél feljebb, minél magasabbra úgymond, akkor az optimális.
A hajtányozás még a kisvasutakon is meg van tiltva...kivéve ez alól a királyréti vonalon lévő hajtánypálya, de tudtommal azt is csak meghatározott időben szabad használni.
Nem tudom ki, hogy van vele de az új Másfélmillió lépés Magyarországon film elég gagyi. A tegnapi részben is össze-vissza ugráltak Cserhátsurányból Ipolytarnócra onnan Szügyre majd Balassagyarmatra. Utóbbiaknak aztán semmi köze nincsen a kéktúrához. Meg az egész nekem úgy tűnt mintha kimentek volna kocsival a helyszínekre pár felvételt készíteni, nem volt benne az mint a régiben, hogy rendesen haladtak az úton. Még zavart az is, hogy nem hétköznapi nyelven beszélt a narrátor, hanem ilyen irodalmi rébuszokban.
Szerintem nem. Amikor mentem a vonalat bejárni, akkor azt aláírom, hogy a csatlakozások jók de a többi...nincs hely, nincs levegő és mindez sok-sok pénzért (főleg mióta az autópályás járatokra (nem tudom ez az M2-re vonatkozik-e, mióta bevezették nem voltam arra) bevezették a felárat). Én alapból a vasúti közlekedést részesítem előnybe, ott elég kicsi a valószínűsége, hogy ilyen előforduljon. Lehet, hogy Romhány-Bánk között előnyös a busz, de Romhány-Diósjenő (van ilyen járat még egyáltalán?) viszonylatban nem, tehát a vonatot nem váltotta ki a busz.
Az érem másik oldala: nem szabadott volna a romhányi vonalat hagyni ennyire tönkremenni. Az teljesen jogos, hogy nem volt utasvonzó jelenség, hogy 18 km-t 50-55 perc alatt tett meg a vonat, 20 km/h-val járható vonalon. Az állomások jó helyen vannak Romhányban, Rétságon és Tolmácson is, Bánkon kevésbé, ott ugye a falu szélén található. A bezárás előtt történtek fejlesztések: Rétságot MEFI (mellékvonali forgalomirányítás) állomássá alakították, mellékvonali ellenőrző jelzőkkel és rugós váltókkal, így nem kellett állomási személyzet a vonatkeresztezéshez. Ezt nem használták sokáig. A rugós váltóállítóműveket már leszerelték és elvitték Szokolyára, az ott lévő régit cserélték le a kevésbé használt rétságira.
A vonalvezetés sajnos nem a legkedvezőbb: Diósjenő-Bánk között jó pár mocsaras területet érint, az alépítmény ázott, ez nagy gond (pl. a hasonlóan a szintén bezárt Körmend-Zalalövő vonallon is ez van), a 48 kilós sínek elbírnák a terhelést, sajnos a másik gyenge pont a talpfák állapota, azok egyszerűen siralmasak...
Jó lenne valami bíztatót is írni a vonalról, de sajnos semmi alapja nincsen. Reálisan gondolkozva többet nem lesz vasúti közlekedés a 76-os számú vonalon.
A szomszédos 75-ösön (Vác-B.gyarmat) alsó részén jelenleg is folyik a javítás, nem kizárt, hogy a hatóság sebességemelést is engedélyez. Volt eddig síncsere, aljcsere és cserélték átereszeket is, hogy nagyobb tengelyterhelésű jármű is tudjon közlekedni a vonalon.
A nagy hátizsák nekem is sokkal kényelmesebb ha a súly nagyját a csípőmön viszem, a botok pedig gondoskodnak az egyenes tartásról :-) Jó volt a beszámolód, főleg a pásztorórás része tetszett :-)
Kedves Mindenki! Átnéztem a történéseket, és az alábbiakban véleményeznék is:
1. Az MFB a tulajdonosa az állami és volt HM erdészeteknek.
2. A kéktúra projekt és a bejárható magyarország kerettanterv célközönsége valóban nem a bakancsosok között keresendő, mert a gyalogosok csórók. Ellenben a bringások és az úri közönség - kocák - illetve a gyerekek, osztályok már jobban fizetnek akár Erzsébet programmal is. Egy jobb MTB több százezer Ft, egy polgáribb csaláb is költ vastagon, a kölköket meg fizeti - támogatja Állam bá. És nem kell úgy rohanni, minnél több időt van egy helyben, annál többet költ - nem verset! Az Erzsébet programot itt nem szapulnám - de sajnálom, hogy nem vagyok benne, mert a szállás árak a piaci ár dupláján mennek.
3. A bakancsosokat nekünk kell kinevelni, tehát mindenki vigyen magával kopaszokat is. Ha a Kéket meg akarjuk őrizni, ahhoz mindannyiunk szemléletét tovább kell adni. A leghaszontalanabb tudás az, amit megtartasz magadnak!
4. Az útjelző találkozón elhangzottak szerint, a pénz a felújításra szeptember/október környékén várható, tehát idén már nem biztos, hogy történnik bármi. Egy félév meg kevésnek tűnik nekem.
5. A használaton kívüli állami ingatlanok th célú felhasználása furcsa szájízt okoz. Nem mondom, hogy bűzlik - ártatlanság vélelme -, de benne van a rendszer félelme.
...erről beszéltem, hogy a cél a fizetőképes hétvégi kocaturisták odacsődítése a frekventált helyekre. A bakancsos turizmus nem fizetőképes, tehát nem célközönség.
Nekem ez tetszik: "Az építményhez sétányt építenek..." Teljesen logikus erre költeni a pénzt, Galyatetőre sétányt.... És ez is a kéktúrás projekten belül?