Keresés

Részletes keresés

Volt tüzér Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6118
Az egységes légvédelmi fokháló legkisebb osztása az elkméleti kisnégyzet volt, ami durván 12 x 12 km. méretű volt.
Előzmény: monfondir (6116)
monfondir Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6117
OK! De majd otthonról, este.
Előzmény: ZUpityu (6114)
monfondir Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6116
A rajzoló fokhálóval dolgozott az RT-es TT-n. (PL 340,170 = 340 fokon 170 kmen a bécsi kapuzók jöttek talán az Alfa kapun (elég rég volt, de TT-n fent voltak a kapu nevek és a folyosók ahol mehettek. Nálunk délen volt a Golf, a Hotel. De volt Kilo, Alfa, Charlie is meg még jó pár.).No a másik oldalon, ahol a diktor adta célt tovább volt a "kockás" tábla (ugyi az egész nálunk 2db kb 2.5m*2.5m dupla táblából állt, alulról és felülről megvilágítva és szerintem baromi jól nézett ki mert a Háp eléggé lesötétített volt, hogy jól lehessen látni a táblát és a "csövet"). A kockák alapja, egy kb 30*30-as nagy kocka, azon belül voltak oldalanként 3db 10*10 kocka, és ezt lehett tovább osztani még ugyan ilyen alapon kisebb kockákra. Ha eslődleges volt (határsértő, határ közeli, folyósot elhagyó v. egyéb elsődleges cél (pl vadász) akkor nagyon nagy "felbontással" kellett adni a célt, az előljáró rendelkezése szerint percenként vagy még sűrűbben (ahogy a rajzoló, meg a lokátor kezelő bírta). A diktor élete sem volt könnyű ha eddig azt hittétek volna.
Előzmény: ex-Volhov (6113)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6115

De ha belegondolsz abba, hogy a poláris koordináta, vagyis az oldalszög - távolság adatpár csak egyetlen pontról jó, akkor máris nem berzenkedsz annyira az egységes légvédelmi pókháló ellen. Ha az állásterületedtől x100 km-re lévő Rt. század megadta neked az általa felderített cél adatait az ő poláris koodinátái szerint, akkor azzal bizony nem sokat értél. Először is fel kellett vinni az illető Rt. századhoz viszonyított oldalszög - távolság skálát, majd az egész művelet után át kellett variálni mindezt a saját állásterületedre vonatkoztatva. Mire ezzel az egyéb dolgaid mellett végeztél, addigra a repülő kirepült az országból.

Viszont ha a céltájt eleve a légvédelmi pókháló szerint továbbították, akkor az a lokátorból is és az UV kabinból nézve is ugyanaz. Ha így felkerült a cél a tervtáblára, akkor már ráérsz az oldalszöggel vacakolni.

Persze ha van AVR, akkor merőben más a helyzet, mert az egy okos masina, az élből megcsinálja mindezt.

Kizártnak tartom, hogy ne tanultál volna katonai tereptant, márpedig az majdnem ugyanaz a szakma. Ott is van néhány fajta koordináta rendszer, mindegyik másra való és másra jó.

Ez az oldalszög - távolság dolog csak saját felderítő eszköz esetén jó.

Előzmény: ex-Volhov (6113)
ZUpityu Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6114

Üdv!

Bár én már a Kabinát nem láttam, biztos vagyok benne, hogy rossz helyre rajzoltad. A jobb oldali ugyanis csak a baloldali lokátor dombhoz tartozó fedezék. Elmondásokból úgy rémlik, hogy a Kabina a "nem rémlik" nevű, illetve az attól még jobbra levő dombokon volt. Rá fogok kérdezni. Esetleg ha még valami kérdésed van Juta múltjáról, azt írd le!

Előzmény: monfondir (6081)
ex-Volhov Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6113

Akkor nektek még szerencsétek volt, hogy fok beosztással dolgoztatok. A kollégák közül biztosan emlékeznek még sokan, hogy a régi időkben a céltáj az az egységes légvédelmi fokháló (vagy minek hívták) alapján jött.

Na az volt a kavarás. Nagy négyzet, kis négyzet, meg mit tudom én mi (pedig harcászatból számtalanszor vizsgáztam belőle, csak igen hamar elfelejtettem).

Azt hiszem úgy nézett ki, hogy az egyes, legnagyobbtól a legkisebb négyzetig kívülről az óra járásával ellentétesen számozták befelé.

Az egyes céloknál kezdték a nagy négyzet számával,majd kis négyzet.stb.

A tervtábla így volt felrajzolva, a ttk kezelőnek ennek alapján kellett a célt húznia. 

Még gyűröm az agyam, hátha sikerül vissza emlékezni, hogy egy cél helyzete hány számmal, hogyan lett megadva.

Akinek jobb az emlékezete, kérem segítsen.

Előzmény: Neva_07 (6102)
charlie21 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6112
Egy kérdés a szakértő urakhoz a HÁP on látható táblákon van egy "csepreg" kifejezés ,vajh mi az?
Volt tüzér Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6111
Ja, és még egy dolog. Amint a hozzászólásokból látod, most jártunk csapatosul Kupon. Rt. zászlóalj, Rt. század vezetési pont, Pápa tartalék vezetési pont, hadtest tartalék vezetési pont a föld alatt, a design hasonló, mint a mienk volt. De hogy ott milyen csepp tervtáblák voltak! A miénk legalább kinézett valahogy.
Előzmény: bloki (6106)
charlie21 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6110
Ezuton szeretném én is megköszönni a fantasztikus napot ,jó volt ott lenni jó volt köztetek lenni.Lacinak külön köszönet a szervezésért,és az önzetlenségért. Mikor tavaly felmerült a veszprémi "radarpark" nem gondoltam hogy ez lessz a végén.Ezért köszönet az Ezrednek és az Örnagy úrnak aki nélkül ez nem valósulhatott meg.Ilyenkor látszik hogy egy jó hozzáálással milyen klassz dolgokat lehet megvalósitani,sajnos ez a ritkább jó lenne ha máshol sem állandóan a falakba ütköznék. Remélem Medinán újra sikerül találkoznunk.
Volt tüzér Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6109
Messziről egészen üveg kinézete volt. Pucolnom meg szerencsére sose kellett. Ha emlékszel az adatokra, akkor a vadászirányító pontról írhatnál.
Előzmény: bloki (6106)
charlie21 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6108

 

Kicsit késve de én is csatlakozom: Kup radarbázis ,a többi kép a képtáramban

Volt Katona(Lee) Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6107
Nem en is igy ismerem, nem maskepp.
Előzmény: monfondir (6105)
bloki Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6106

Nos, igen, korrigálnom kell téged. Az elválasztófal ott nem üveg volt, hanem plexi. Ezt illett volna tudnod!

Egyébként várom Neva 07 kolléga anyagát az AVR-ekről. Magam kevéske információt már szolgáltattam egy éve, a (3292) és a (3492) beírások között.

 

Előzmény: Volt tüzér (6076)
monfondir Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6105
Hozzát tudsz tenni/javítani a jutai google képhez amit felraktam?
Előzmény: Volt Katona(Lee) (6104)
Volt Katona(Lee) Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6104
En Taszaron voltam szolgaltam, de egy fel napig voltunk Jutan, alkatresszalitas ügyeben
Előzmény: monfondir (6097)
monfondir Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6103
Hát, amig nem kerültem át a tábla "másik" oldalára, soráll.v.pk-nak addig 18-20 gép volt a csúcsom (tartós üzemben). Ez főleg a délután grafikonban gyakran összejött.
Előzmény: Neva_07 (6102)
Neva_07 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6102

Sziasztok!

 

Először én is szeretném megköszönni a szívélyes és színvonalas vendéglátást valamint a finom ebédet, GLaci barátunk szervezését, a színvonalas vetítéssel kiegészített ismertetőt és Balogh Tibor őrnagy úrnak az "idegenvezetést".

És bizony külön köszönet a bázison éppen szolgálatot teljesítő állománynak (remélem ottlétünk egy picit sem zavarta meg az "életüket", sőt az arcokon én azt láttam, hogy szívesen látott vendégek voltunk.)

 

Igazán jó volt ez a kis nosztalgia, és ahogy Monfondir barátom is említette, a tervtáblák mögött különösen jól éreztük magunkat :-))). Bár megmondom őszintén én a fordított rajzolást a kantonáéknál eltöltött utolsó 24-es szolgálataim egyikében próbáltam csak ki. Volt is nagy csodálkozás, amikor századosként megjelentem a tervtáblák mögötti világban (az tényleg egy külön világ volt!!! a katonák által külön kis kialakított matracokkal, ülő- vagy fekvőhelyekkel amibe mi sosem szóltun bele, még akkor sem, ha láthatóan rendetlenség uralkodott a táblák mögött) és a zsírkrétát a kiskatonától elkérve megpróbáltam a rajzolást! No akkor kezdtem csak csodálni a kiskatonákat, akiknek az egyik kezülben zsírkréta, a másikban éppen mondjuk egy újság, vagy étel, a fülhalgató csak az egyik fülükön a másikon mondjuk egy wolkman és láthatóan minden nehézség nélkül képesek voltak a lokátorkezelő által kiolvasott kb. 8-10 (vagy még több!!!!) cél rajzolására is. A fordított számok egy kis idő után még csak-csak mentek, de az azimutokat (oldalszögeket) iszonyatosan kevertem. Az éppen velem szolgálatot teljesítő kolléga jópárszor bele is szólt a rajzolásomba, hogy "Rajzoló, nem hallja, hogy 270o (ausztria felől) és nem 90o (az országon belül keleten)!"

 

No addig sem irigyeltem a rajzoló kiskatonákat, utána meg pláne!

 

Én egyébként egy érdekes időpontban kerültem az RT HÁP-ra. Ismertem a régi rendszer működését is (igaz lérak osztályon az adatok végfeldolgozójaként az akkori AVR-en /SZENYEZS/ keresztül). Majd elindult a mai állapotokra történő "fejlesztés" is. (a fejlesztést itt az adatfeldolgozás szempontjából értendő!!! az RL lefedettség szemponjából nézve a mai állapotok a béka segge alatt vannak!). Elindultak a lokátorfejlesztések, első körben az általuk szolgáltatott adatok  modern AVR-be történő begyúrása érdekében ún. extraktorok beépítésével. Az északi szomszédoknál (+ Csehország, Ukrajna és azt hiszem Lengyelország is) a LETVIS légtéfigyelő rendszert honosította. A Kup-on látottak alapján azt állítom, hogy a hazai rendszer és az északi szomszédok rendszere közt minimális a különbség (legalábbis a néhány perces beszélgetés számomra ezt mutatta).

 

A kezdetekben (!! ez napjainkra már valószínűleg kikristályozódott !!) a gondokat az okozta, hogy ez az egész modern rendszer inkább civil használatra készült és az akkoriban csak a reptereken lévő néhány db. civil szekundér lokátor (azt hiszem valamiféle THOMSONOK) szolgáltatták az infót a rendszerbe! Az aktív szekundér (a repülőgépek sugározzák a transzponderkódjukat /mi ALFA kódna hívtuk/ és a lokátor csak veszi és a rendszerbe továbbítja őket, tehát ő aktívan nem sugároz!)rádiolokációnak megvannak a maga előnyei, de katonai szempontból, amíg a katonai lokátorok nem szolgáltattak megbízhatóan adatokat a rendszerbe inkább hátrányai voltak! Ez különösképpen olyankor jelntkezett, amikor előfordult néhány- vagy többperces információkiesések (pl. valamiféle zavarok, vagy a szekudér lokátoron végzett karbantartások miatt). Ekkor mi a végpontokon hiába mértünk, az infót egyszerűen nem tudtuk megbízhatóan továbbküldeni (a régi rajzolós rendszernél mégha több perces késéssel is, de állandóan biztosítva volt!).

 

Itt még megjegyezném, hogy az ilyen aktív szekundér jelfeldolgozás veszélye szerintem akkor nagyon nagy, ha a repülőgépen valamilyen meghibásodás folytán (szerencsére ez nagyon ritka, de már okozott katasztrófát a dolog) a jeladó hibás adatokat (!főleg hibás magasságot!) küld a passzív lokátornak!! Ha nem tudnak a gépre rámérni egy aktív magasságmérő lokátorral (pl. PRV-17 :-))), és ezt az infót még jó időben jó helyre juttatni, akkor bekövetkezhet a baj.

 

Pl. a volt kollégáim által említett 2006. augusztusi eset, amiről viszonylag nagy a hallgatás, és majdnem minden hírben ment a ködösítés, dezinformáció, éspedig egy Lipcséből Bulgáriába tartó járat az jeladó bekapcsolása nélkül átrepülte fél európát. Ez nem is lett volna akkora baj, de 3 ország légvédelme is csak várt, hogy majd a másik valamit csinál. A jeladót csak valahol hazánk felett, vagy már majdnem hazánk légterének elhagyása után kapcsolta. De gondolom keményen küzdenek azon, hogy az ilyen eseteket hatékonyan meg tudják oldani.

 

Ebben az átmeneti időszakban (amíg a meglévő katonai lokátorokat nem dolgozták bele a rendszerbe) még vígan (összehasonlításként!) rajzolgattattunk is a tervtáblákra. Mivel én egy több RT alegység parancsnoksági HÁP-on dolgoztam, a LETVIS rendszeren keresztül rendelkeztünk az aktuális repülési tervekkel is (ezeket a Zólyomi parancsnokság (ma ún. CRVO - Légi Hadműveleti Irányító Központ - lásd kép!) kapta civil forásból amihez ő még csatolta az aktuális aznapi katonai repüléseket is /melyik katonai reptér mikor tevékenykedik, más országok milyen katonai átrepülései lesznek stb./). Ezen információk alapján, valmint a repülési irány (milyen jeladóra, milyen időpontban) mi képesek voltunk a járatok kiértékelésére is (persze bizonytalanság esetén pl. késések, ritka eltérések a repülési tervektől a parancsnokságot kérdeztük és közösen oldottuk meg a feladatot). A manapság már aránylag ritkaságszámba menő vadászriasztások bizonytalan (pl. alacsonyan, vagy bekapcsolt jeladó nélkül repülő célok), még nem képeztek olyan nagy szenzációt. Az éves szinten átlagban 80-90 leadott 24-es szolgálat során csak nálam 2x fordult elő ilyen. Ez egyébként az éles szolgálatot teljesítő vadászoknak is egy jó lehetőség volt a reális körülmények közti gyakorlásra :-)).

 

A rajzolást ebben az időszakban nem csak összehasonlításként végeztettük, hanem az ilyen információkiesések során a tervtáblára rajzolt célokat (meg volt adva, hogy max. mennyi célt kellett ilyenkor biztosítanunk) kézzel vezettük be a szg. rendszerbe. A helyszög és irány adatolhoz csatoltuk a PRV által mért magasságokat és amíg a rendszer helyre nem állt, addig a tervtábláról kiolvasott adatokat nyomtuk a rendszerbe. (mint azt Kupon is említettem, voltak is meglepetések, amikor hirtelen helyreállt a szg. rendszer :-)))). Míg a régi rendszerben a légi célokat min. 200km-től 200km-ig követték és rajzolták, addig a határvonalat 5-6km-el átlépő célok rajzolását megszüntettük (2001. szeptemberig!!).

 

Na de már nagyon belemerültem (ha esetleg valami érthetetlen, arra Medinán kérdezettek rá, ha sikerül eljutnom!!).

 

Két kép a CRVO-ból (forrás Szlovák Légierő Főparancsnokság hivatalos honlapja)

 

 

sandinista Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6101
Hát igen, amit a képstabival megtámogatott záridővel tudok kézből produkálni (1/10s körül) az még ilyenre kevéske. Mostmeg meg hát...az átlagnál is jobban remegett a kezem az izgatottságtól :-)
Előzmény: Volt tüzér (6094)
sandinista Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6100
Ez jól hangzik.
Előzmény: Volt tüzér (6093)
st_patrick Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6099
Na így jár aki visszafele olvas... bocs az okoskodásért!
st_patrick Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6098

Üdv!

A lánctalpas témához: a keveredés oka a lánctalpas témában a következő:

Volt egy AT-Sz jelű tüzérségi vontató, amivel eredetileg a Dvinákat vontatták, állítólag gyártották itthon licencben is, de a tolólap legalábbis teljesen magyar találmány rajta.

Emellett volt egy ATSz-59 jelű tüzérségi vontató is, ami nálunk nem állt rendszerben, ez a T-54 hk alvázára épült és a képét Volt tüzér rakta fel, felülről a második a sorban. A fülkéje már kései, mert eredetileg ennek is tömpe orra volt.

Ha meg nem, akkor majd MAZ kijavít, de én így tudom:-)

monfondir Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6097
Szia!
Mikor voltál Jután?
Előzmény: Volt Katona(Lee) (6096)
Volt Katona(Lee) Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6096
Jok lettek a kepek, Kup ahogy nezem relative nagy területen terül el.
Nekem ugy tünik, mintha ujitottak rajta volna fel egy kicsit, mintha kipofoztak volna.
Mondom ezt, Jutahoz kepest, ahol voltam.
Mekkora letszammal vannak ott ök?
Előzmény: GLASZLO (6089)
monfondir Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6095
Emlékezz vissza milyen volt amikor harci helyzetet (vagy légtérsértést) kellett rögziteni a HÁP-on. Külön cső, felette rögzített fényképezőgép. Nagy expoziciós idővel kellett a képeket csinálni, és szépen látszott minden a csövön. És persze fekete-fehér volt :)
Előzmény: sandinista (6092)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6094
Az indikátor fényképezésével az a baj, hogy csak hosszú idővel (jó pár sec) lehet normális képet csinálni. Ám azalatt a térképező indikátornál jócskán arrébb mozdul az oldalszög jel. Vagyis jó esetben úgy fog kinézni, mintha erős aktív zavarás lenne az indikátoron. Céljeleket viszont nem nagyon lehet látni. De legközelebb azért megpróbáljuk, viszek állványt is. Hátha a fényerőkkel lehet variálni annyit. Annak idején sokat fényképeztem indikátort, de csak a rakéta komplexum indikátorát, az meg nem mocorgott annyit.
Előzmény: sandinista (6092)
Volt tüzér Creative Commons License 2007.04.02 0 0 6093
Nekem van egy ötletem, ha már Medinát felhoztad. Elviszem a lap-topomat, és ott a mostani képeket is és az ottaniakat is össze tudjuk szedni és mindenkinek meg tudjuk írni. De ha valakinek sürgős, akár e-mail-ben el is küldhetem.
Előzmény: sandinista (6092)
sandinista Creative Commons License 2007.04.01 0 0 6092

A P-18-ban elfogott a kísértés, hogy megkérjem a kezelőket, hadd üljek be cső elé legalább pár percre...

A belső képből sajnos csak kettő sikerült, próbálkoztam párszor vaku nélkül, hogy látszódjon az indikátorkép, de azok csúnyán bemozdultak, állvány kellett volna. Át is tudom küldeni, ám elég nagyok (1,5-2,x MB), ha gondolod nagyon szívesen kiírom az összeset CD-re és elviszem Medinára.

 

Előzmény: monfondir (6038)
Maz Creative Commons License 2007.04.01 0 0 6091
Az ATSz-59 tudtommal nem (De ettől még lehetett). AT-T állítólag pár darab lehetett, de lehet, hogy a sima köteles BAT-tal keverték össze.
Előzmény: ZUpityu (6090)
ZUpityu Creative Commons License 2007.04.01 0 0 6090

Üdv!

Bocs, teljesen igazad van, nem nagyítottam a képet. Egyébként ez a változat rendszerben volt az MN-ben? És az AT-T?

Előzmény: Maz (6087)
GLASZLO Creative Commons License 2007.04.01 0 0 6089

Sziasztok!

Én a képeimet felraktam a képtáramba. Ide:

http://kep.tar.hu/gl4/50453656#2

Itt megtaláljátok az őszi képeket is.
Akik most voltak, illetve fent voltak a listán, rákerülnek a medinai listára is. Az lenne a kérésem, hogy akik jönni szeretnének Medinára, de az adataik még nincsenek meg nekem, küldjék el egy e-mail-ben. Címem publikus. Az alábbi adatokra van szükség:

- Név
- Születési hely, idő
- Személyi igazolvány száma
- Anyja neve

Ebéd ügy lezárva. :)))
Örülök, hogy tetszett Nektek. Köszönet érte Szűcs Pál mk. ezredes Úrnak, Balogh Tibor őrnagy Úrnak, valamint a Kup-i bázis parancsnokának és állományának.

Laci

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!