"a három motor varianciái kiegyenlítődnek, vagy felerősödnek? :)"
Provokálunk, provokálunk?;Đ Erre meg azért nem válaszolok, mert lehet elméleti úton is lemezjátszót (vagy akusztikus hangszert) építeni, de nem hinném, hogy több köze lenne az általa előadott zenéhez, mint az empirikus megközelítéssel létrehozott alkalmatossággal. Ez a negyedik futóművem volt, minden megoldása az előzőleg építettek zenei (vagy nem zenei) válaszaiból születtek. Ahogy a hangolás is zenei válaszok kiértékelésével történt, amit nem lehet előre tervezni. Nem a motorokon vagy a számított/számítható paramétereken múlik alapvetően a cucc jósága vagy szarsága, így a "varianciák" is rejtve maradtak - ha jól szól azér, ha szarul azé'... ;Đ
Nem szeretnék hozzászólni, vitatkozni meg főleg nem...;)
Aki közelről látott már akár egymotoros + két passzív görgős meghajtást, nem tesz fel a csapágyra vonatkozó illetlen kérdéseket.
Ami a szíj-tányér érintkező felületét illeti: minél kisebb íven érintkezik a tányérral, annál kevésbé zajos, és annál finomabb a felfüggesztés (mert ez a második, nem várt aduász a játékban!;)) rúgózása, tehát a környezettől és meghajtástól való elcsatolás mértéke. És felesleges a nyomaték miatt aggódni, le se lehet fogni a tányért...
Az egyik 124-em még nejloncsapágyas, és még teljesen rendben van. Ha tönkremegy, nem cserélem szinterbronzra, hanem esztergálok bele egy újat derlinből.
Nincs megadva várható élettartam, a service manual szerint időnként ellenőrizni kell, és ha kopott, cserélni kell. Nyilván otthoni felhasználás mellett évekig működik, de rádióban, ahol 0-24-ben forog, ott azért elég hamar elhasználódik. Igaz, egy rádióban amúgy is eleve ellenőrzik adott időközönként. Az szokott a baj lenni, hogy évtizednyi állás után előveszik, és ha az otthoni használat miatt nem is kopott a persely, az olaj rég beszáradt benne, és kenés nélkül nagyon hamar tönkremegy. Szerencsés esetben csak a persely, szerencsétlen esetben a tengely is berágódik. Ugyanez igaz a motorra. Véstem már ki motorból viaszkeményre száradt kenőanyagot...
Elmentek, elmentek, de egyrészt a félrehúzott csapággyal nagyobb zajjal mentek 20-30 évet, mintha szimmetrikusan lettek volna terhelve. Másrészt a legtöbb szíjhajtású és idleres gépben bizonyhogy cserélni kell a tányércsapágyat 20-30 év után. Persze egy olcsó tojáshéj Akainál az ember pont leszarja, mert azon a szinten tényleg senkit sem érdekel, viszont pl egy Thorens TD-124 teljes felújításához hozzátartozik a csapágycsere (pláne ha korai mk1, és még nejloncsapágyas)...
Az attól függ, de van értelme. A kerékcsapágyhoz nincs értelme hasonlítani, mert almát körtével. A szinterbronz tartósságban elmarad egy acél gördülőcsapágytól, egy nejloncsapágy meg pláne. Viszont zajban sokkal jobbak.
Ha nem szubtányért hajtana, hanem peremen, akkor el lehetne helyezni a 4 motort egy szíjjal, inkább az lenne a baj, hogy nagyon kis felületen feküdne fel a szíj a motortárcsán.
Magának az elrendezésnek az az értelme, hogy a csapágyat a szíj nem egy irányba húzza, és nem koptatja tojásra, hanem mivel 3 irányból hat az erő, a tengely szépen középen marad. Ez a csapágyzajt is csökkenti. Az, hogy a három motor mennyire fut együtt, az már más kérdés. Alternatívaként még szokták az 1 motor, 2 passzív görgő megoldást is alkalmazni...
Helyesbítés (?) Mivel csak egy- és háromfázisú VarioDrive motor létezik, a külső motortáp valószínűleg háromfázisú, de biztosan nem "split-phase", ahogyan több helyen írják...
De ezek a k5sögök külsőforgós ebm-papst VarioDrive motorokat építenek bele, melyek alapból is alig keltenek rezgést, a precíziós kétfázisú motortápról meg pláne. Szóval tudják jól, mit miért...
Gyakorlatilag a jappó k5sögök majdnem mindent leloptak a 20 évvel ezelőtt készült 3 motoros függesztett futóművemről, de nekem így is eggyel több izolációm van: az én motorjaim külön rezgéscsillapított sasszin vannak, nem az alaplemezen... 3:2 ide ;ĐĐĐ
Nem is állították, hogy 'professional' :) Én meg azt nem, hogy ez a legjobb (akár csak a cég termékei közül). Én speciel elfogadnám...de tény és való, hogy 1750 EUR -ért kaphatok ennél jobbat is...
Másrészt meg nem kizárt, hogy lesz egy 35 kilós 'vasam'...bár elkiabálni nem szeretném. Bőven 1750EUR alatt.