Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Van olyan hely, ahol alatta egy másik szinten vannak vágányok, oda nem fér el, de lenne, ahol elfér.
Egyébként csak az ilyen típusúakkal van gond. A kis pöcköt mocorgatja, de ha nem közvetlen megy rá az áram, akkor csak a középső szegmensben mozog, végállásba nem megy, és nem is vált át.
Köszi a tippeket, ezekre én is gondoltam, de N-esek, ellég kicsi, sérülékeny a hely.
Egyébként közvetlen 16V 3A-es trafóról próbálva nem egy villámgyors, de viszi. Eszközdekóderen keresztül akár külön táppal, akár DCC sínjellel nem bírja őket áthúzni...
Az egyik lehetőség a sínpapucsok odébb tolása pl. csavarhúzóval. Ez néhány rögzítő szegecs beáldozásával jár, de így simán ki lehet emelni a váltót, utána meg csak vissza kel tolni a papucsokat.
A másik lehetőség hogy a vágány alatt is fellazítod az ágyazatot egy darabon, majd az egészet elkezded emelni. Aránylag kis emelésnél is már van annyi játéka, hogy le tudod húzni a váltót. Próbálgatni kell, hogy mikor tudod kiszedni, ha nem megy, akkor még egy darabon fellazítod. Váltócsoport esetén nem biztos, hogy egyszerű.
Mi a 0e modulokon az elsőt alkalmazzunk inkább, de ott a nagyobb talpfa távolság miatt max egy rögzítő szegecset kell beáldozni, ami sokszor már a beépítéskor is "elhullik".
Sajnos meg kell bontanom az asztalomon a vágányzatot, mert 1-2 elektromos váltómnak meghalt a mágneses állítóműve.
A síneket az 50% víz, 50% fargasztóval becsöpögtetett ágyazat tartja össze, azt elvileg vízzel fel tudom oldani. De az egybefüggő síneket hogyan tudom fölszedni, és főleg az új váltót a helyére installálni úgy, hogy minél kevesebbet sérüljön a környék? I-profilú sínekről van szó a hozzájuk tartozó papucsokkal.
Persze, csak ez egy "célhardver". Van egy ügyfelem, akinek a terepasztalán (TT-s, DCC digitális) van egy mellékvonal, és kb félúton van egy megállóhely a pályán. Azt szerette volna elérni, hogy az ott közlekedő személyvonata magától álljon meg ott, és induljon tovább. Közben ő meg vezetheti a többi vonatot. Tudom, erre van PC-s megoldás is, de sokan vannak, akik csak félautomata üzemet szeretnének, és maguk vezetik a vonataikat, nem a számítógép. Neki, nekik készítettük a CSM160 modult. Egyébként egy sima kapcsolóval megkerülhető a modul, ha tehervonat érkezik, és nem kell megállnia. De az is megoldás lehet rá, hogy a tehervonat mozdonyán deaktiváljuk a dekóderben az ABC fékezést (ha egyébként a pályán máshol nem használjuk), de személyvonat mozdonyán, vagy a motorvonatén (VT98, VT135, BR171 stb.) meg aktiváljuk. Így a tehervonat áthalad, a "malactaxi" meg megáll, ha nem akarunk egy plusz kapcsolót kezelni. Ha meg úgy állítjuk be az ABC fékezést, akkor azt is meg lehet csinálni, hogy egyik irányban megáll a személyvonat, a másik irányban megáthalad, mert "gyorsított". Rendkívül sok lehetőség van.
Igyekszünk olyan vezérlőmodulokat készíteni, amik egyfajta "LEGO kockák", egymáshoz illeszkednek, de mindenki azt rak belőle össze, amire szüksége van. Nincs két egyforma terepasztal, és nincs két egyforma modellező sem, akiknek ugyanaz lenne az igénye.
Analógban nem működik amúgy, arra más módszert kell használni. De születőben van egy olcsó, és könnyen kezelhető időzítőrelé, csak türelmet kérnénk szépen!
Nem arra voltam kíváncsi, hogyan működik az ABC fékezés, hanem arra, hogy az új egység miként választja ki a megállítandó vonatokat az áthaladósok közül.
Nem érteni kell, hanem felhasználni. Szerintem a legjobb találmány, ami történhetett velünk a vasútmodellezésben. 2000-es évek elején még csoda volt.
Késleltető áramkört kell keresni/építeni. Pl. egy 555ic-vel, néhány alkatrésszel megoldható. Tudnia kell, mikortól indul az időzítés (trigger), aztán később kapcsol. Nem bonyolult. Csíkos nemsokára megcsinálja - ezt írta.
Bár szerintem kis "mókolással" a mostani ABC-s is felhasználható analógban. Hiszen mind a kettő relésen avatkozik be az egyik sínszál lelkébe.
sajnálom, nagyjából semennyire nem ismerem a digitális technikát. eddig csak szoptam vele. Melyik az az elektronika amelyik kiváltja ezt a bimetálos "relét"?
Ez csak DCC-ben működik. Az előző hozzászólásban a kép megtévesztő lehet Róbertke topiktárstól, mert az egy régi hő-bimetálos késleltető - rettenet volt. Az egy sima időkapcsoló, amit ma is meg lehet egy egyszerű áramkörrel oldani, Csíkos megoldása egy ABC-fékezőmodult kapcsol a sínre, ezzel állítja meg a mozdonyt, aztán ereszti tovább.
CSM160 megállóhely vezérlő. ABC fékezést használó rendszerben működik. A megállóhelyre behaladó személyvonat lefékez és megáll. Majd a beállított idő (5mp - 5 perc között lehet) elindul. A megállóhelyet elhagyva az elektronika alaphelyzetbe áll, jöhet a következő személyvonat. Tartalmaz egy relét is, aminek van egy szabad átkapcsoló kimenet, amit bármire (például egy jelző, vagy sorompó) állítására is fel lehet használni, a megállóhely vezérlésének függvényében. Ehhez semmit nem kell tenni, teljesen automatikus a panel működése.
Bármelyik használható, a polarizált is, nekem is van egy polarizált Y váltóm amit kézi állítású. Van a csúcssíneken egy kis pöcök alul, ami a tősínről átvezeti az állásnak megfelelő pólust, arra kell figyelni, hogy azt ne fessük le rozsdabarnára, és ne kerüljön rá ágyazat ragasztáskor ragasztó..
A mai napig használunk a klubban egy elektromos légycsapóból készült fűszórót a legnagyobb megelégedéssel. A gyári méregdrága eszköz pontosan ugyan ennyit tud...