Keresés

Részletes keresés

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.26 0 0 1528

 

https://www.youtube.com/embed/OKW-sqNFLcc

 

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.26 0 0 1527

yocifree


Hát, tisztelettel, biztosra állítani ötven év távolából, hogy innen pontosan mikor hova szállítottak, az sokunk képességeit meghaladja, az enyémet is. Csak annyi az egész, hogy kétirányú váltókapcsolattal rendelkező állomáson sokkal könnyebb tolatómozgásokat végezni.



http://www.trainz.hu/modules/fmcontent/content.php?topic=static&id=53&page=%7Bhu%7Dmazsolaknak-8-tolatasi-feladatok


A bányakijáratok a Zsigmond-akna lejtakna-kijáratai Vértessomlón:

 

yocifree Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1526

Ez a két akna helyileg hol található?

Előzmény: Pályaőr (1524)
yocifree Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1525

Igen köszönöm elolvastam százszor is még mielőtt belinkelte volna újra, de én nem látom konkrétan leírva sehová hogy hová került a szén az osztályozóról. Az valóban le van írva hogy miután megszűnt utána autóval szállították Tatabányára. Egyéb konkrét információt pedig senki nem adott. De ha Ön ezt biztosra tudja állítani azt úgy természetesen elhiszem mint laikus, Ön és vasútbarát társai nagyobb ismeretekkel bírnak a vasúti témában. Ezért is címeztem Önöknek a kérdést.

Előzmény: Pályaőr (1518)
Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1524

                                                   


                                                                    A somlói lejtaknái helyén ez.



                                  

                                                Itt valami gyermeküdülő-féle rémlik, a függőakna helyén, de majd megnézem...

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Keke2 (1480)
Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1523

Hm. A térkép újra. Istenbizony, a többit már nem teszem be nagyban.

 

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 1 1522


                          


                   A kiágazás hűlt helye Környén.                              Az egyetlen maradvány, egy betonhíd.

 

 

                            

                                    A vonal helye ma...                                      ...és a bánya-osztályozó csillepálya rajza.

  (Az előző képeken azért vannak az osztályozó betonalapjai körül olyan csodálatos növények, mert kiskertek létesültek ott azóta, és az alapok egy része odabent is van.)


 

A BÁNYA TÖRTÉNETE

A területen haladt keresztül az akkori Bánhida—Vértessomló községeknek és a velük szemben lévő Környe község közös határvonala, ami egyben a szén­medencében bányászatot folytató Magyar Általános Kőszénbánya Rt. lefoglalt szénjogi területének határa is volt, és a szomszédos Környe községig terjedt. 
Az ezen túl fekvő — jelentéktelennek ítélt — környei te­rület viszont már nem tartozott a szénjogilag lefoglalthoz. 

A Vér­tes hegy­ség egyik nyúl­vá­nya, a Somló-hegy tövétől 500 m-re 1903. feb­ruár 16-tól kezdődően végez­ték az első kutató fúrá­so­kat, ame­lyek már­cius hónap­ban is foly­ta­tód­tak. Elő­ször 44,9 m mély­ség­ben, más­fél méter, majd 78 m mély­ség­ben 0,8 m vas­tag szén­ré­te­get talál­tak. Ezután befe­jez­ték a kuta­tást, mert később sem értek el jobb ered­ményt. Gya­kor­la­ti­lag évekig nem foly­tat­ták a munkát.

1907-ben a magyar állami bányászat figyelmét is felkeltette ez a szénterület, de a 142. sz. fúrólyuknak az addigi ismeretek miatt kétkedéssel fogadott eredmé­nye és az esetleges kisméretű környei beszögellés nem sok reményt adott, ezért nem követte bányanyitás.

Végül 1910-ben a bécsi Hauser Lipót nagykereske­dő cég megbízásából Zsigmondy Béla mélyfúró vállal­kozása — az említett tatabányai fúrástól nem nagy távolságra, de már környei területen — ismételten megfúrta a széntelepet (5 m vastagságban, kiváló minő­ségben). 

A szakmai körökben most már beigazolt és éppen ezért meglepetést keltő eredményt a Környe községre kiterjedő külön szénjog megszerzése, majd gyors bányanyitás követte, aminek révén a "Hungária Kőszénbányászat, Hauser Lipót és Társa Rt." nevű vállalat 1911-ben megindította a szénterme­lést:

1911. feb­ruár 9-én Kör­nye hatá­rá­ban 2–3 m mély­ség­ben a fel­színtől jó minő­ségű bar­nakő­sze­net talál­tak. Az első csille sze­net feb­ruár 19-én ter­mel­ték ki. Május­ban kül­színi műve­lés­sel indult meg a ter­me­lés. 

Még ebben az évben meg­kezd­ték a Lipót akna mélyí­té­sét, amely 99,19 m mély­ségű lett. Ez lett a szál­lító akna.

1913 ápri­li­sá­tól decem­ber 06-ig meg­épí­tet­ték a 81,44 mély­ségű Ferenc aknát, ez volt a bánya lég­ak­nája. 1913. július 03-án a bánya­te­lek-ado­má­nyo­zási bánya­ha­tó­sági vég­tár­gya­lá­son egy lakó­te­lep meg­épí­té­sét tet­ték lehetővé a kiszol­gáló léte­sít­mé­nyek­kel együtt. 

A mélymű­ve­lésű bánya­tér­ség kiépí­tése 1914–1915-ben tör­tént meg.

A részvények 50%-át 1924-ben Freud Béla szénnagykereskedő vette át, aki egyébként is már egyedáru­sítója volt a környebányai szénnek. 1911-től az 1930. évi beszüntetésig, illetve kimerülésig összesen 1 395 kilotonnát hoztak a felszínre.

Az aknaszállítás lebonyolítását a 13,5 m tengely­magasságú, vasszerkezetű aknatoronnyal bíró Lipót aknában egy fekvő 2 hengeres, 150 lóerős, alacsony nyomású gőzgép végezte, 1800 mm átmérőjű, 2 dobos szállítógép segítségével. A kötélsebesség 2,5 illetve 4,5 m/perc volt személy, illetve teherszállításnál. A gép a csehországi Breitfeld, Danek és Schlan cég gyártmánya volt, mely leszerelés után a jogutód pilisszentiváni Ist­ván aknán újra felszerelve 1969-ig üzemelt. 

A Ferenc akna (ugyancsak 13,5 m magasságú vasszerkezetű toronnyal felszerelve) kisméretű szállí­tást eleinte egy kis gőzvitla, 1923-tól 80 lóerős, villamos meghajtású, 1600 mm átmérőjű 2 dobos szállítógép bonyolította le 2,5 m/perc sebességgel. 

A bányatelep energiaellátását saját villamoserőmű végezte (sűrített levegőt nem alkalmaztak).1924-től min­den lakás­ban volt vil­lany. A telep­nek saját áram­ter­melő dina­mója, és a bányá­nak nagy tel­je­sít­ményű gőz­gépe volt. A kör­nyező paraszt­há­zak­hoz képest az itteni laká­sok kor­szerűek vol­tak. 

A bányaüzem jól felszerelt külszíni javítómű­hellyel rendelkezett (kovács, lakatos, forgácsoló, villa­mos, ács és asztalos). Gatterrel és kör­fűrésszel felszerelt fatelepük is volt.

1923-ban állítottak fel — hatósági előírásra — bá­nyamentőállomást, melynek felszereléséhez tartozott: 9 db 1920-as Dräger 2 órás mentőkészülék, 1db Pulmotor, 1 db oxigéntöltő szivattyú, 1 db gyakorlatozó mun­kagép, 12 db kézi villanylámpa, 1 db gyakorlótáró. Az állomás kiképzett legénysége 15 főből állt, és egy pa­rancsnokból, illetve helyettesből. 

A földalatti és külszíni építkezésekhez egy kisebb teljesítményű téglagyártó üzemet is fenntartottak. Az önálló vállalatot képviselő bányaüzem a ma­ga idejében megfelelő szociális létesítményekkel is bírt. Így a valamennyi dolgozót felölelő bányatárs­pénztár kezdettől fogva fennállt, saját orvossal és rendelővel. 

3 tantermes iskolájuk volt, 3 fős tantestülettel. Az első világháborút követően munkásotthon létesült, munkás kantinnal, táncteremmel, alkalmazotti étkez­dével, gondnoki lakással. Önálló bányászzenekaruk is volt. Aktív sportélet alakult ki a telepen, labdarúgás­sal, kugli- és teniszjátékkal.

A kedvező gazdasági körülmények közt folyó bányászkodásnak 1930-ban részben a szénvagyon kimerülése ve­tett véget. A Tata­bá­nyai MÁK Rt. 1934-ben meg­vá­sá­rolta az összes léte­sít­ményt, a lakó­há­za­kat, a bányát. 

Újra pró­bál­ták indí­tani a ter­me­lést, de a futó­ho­mok miatt fel­hagy­tak vele, és vég­leg befe­jez­ték a bányamű­ve­lést. A tele­pü­lés laká­sait a benne lakók­nak elad­ták, ked­vez­mé­nyes hitelre. A mun­ká­sok más kör­nyék­beli bányák­ban álltak munkába. A gépe­ket lesze­rel­ték, egy részét Pusz­ta­vá­mon, a töb­bit a pilisi bányák­ban helyez­ték el.

(A környebányai adatok nagy részét dr. Ajtay Zol­tán okl. bányamérnök szolgáltatta, aki a vállalat alkal­mazásában állt több éven át.) 

http://kornye.hu/kornyerol/kornye-tortenete-jelene/kornyebanya-tortenete

http://www.jamk.hu/ek/public/08031101/a_tatabanyai_szenbanyaszat_tortenete.pdf

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1521

 

Bocsánat. Az előbb két ugyanolyan képet illesztettem be az egykori csillepálya helyéről.Ez akart volna lenni a másik.

 

 

A csillék nyomtávja, ha igaz, itt 500 mm-es volt.

Az egyik aknát Hauser Lipótról, a tulajról nevezték el, a másikat Krysztofek Ferenc főmérnökről.

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 1 1520

 

A vasút egykori nyomvonala turistatérképen.

Egy körfordulós leágazással ott van az a bizonyos lámpás létesítmény is.

 



Környebánya, végállomás.

 

 

 

 

                      

 

 

                      

 

A csillék egykori pályája, I.     A csillék egykori pályája, II.    A csillék egykori pályája, III.  A bányatársaság székháza,

                                                                                                                                      ma erdei iskola. Mellette mentek a                                                                                                                                             csillék le az osztályozóra.

 

 

                        

 

                                            Ez maradt az osztályozóból.                                              Ott keresztezte az utat a kihúzóvágány,                                                                                                                                   a táblánál. Csak az út még nem beton                                                                                                                                         volt...

 

 

 

 

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 1 1519

Ha igaz, 1924-től a harmincas évek elejéig, azután a bánya bezárt, de a vonal még megvolt:

"Környebányát is érte többször légitámadás. A harci cselekmények miatt a lakosság többször menekülni kényszerült. Amikor az oroszok elfoglalták a falut, a németek bombáztak. A közelben hadifogolytábor működött, és ez is nehezíttette az itt lakók helyzetét. A hadifoglyok elhelyezése részben marhavagonokban történt. Hol orosz, hol angol katonákat őriztek ott."

http://www.vertesinfo.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2545:kornyekozsbaramngol&catid=105:barangolo&Itemid=25

 

Egy 1952-es térképen a vonal már, mintha nem létezne...nincs kizárva, hogy az oroszlányi vasút 1950-es építésekor szedték fel, és használták el abba pályába. 

 

 

 

 

 

A mező, az itt van, piros nyíllal jelölve. nekem is feltűnt, de, hogy mi volt, én se tudom. A 1511-es bejegyzésnél a bányatérképen egy pálya indul ki onnan, olyan felirattal, hogy: tömedék homok szállító... a többit nem tudom elolvasni, de az egy kötélpálya.

Előzmény: Vargham (1516)
Pályaőr Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1518

Csókolom, ha egy picit tetszik figyelni:

"A lejtős aknán kijövő termelvények elszállítására, annak tengelyirányában végnélküli — köteles, 1300 m hosszú, adhéziós siklópálya épült a Kisbér—Oroszlány felé vezető MÁV vasútvonal mellett 1955—56-ban lé­ tesített kisméretű fácánosi-osztályozóhoz, hosszan áthidalva az Által ér mocsaras árterületét. Ez a 60-as évek közepén megszűnt, azóta a jó minőségű szenet teherautókon szállították be Tatabányára. Az égőpala a lejtakna szájánál épült palatörőn át — gumiszalagpá­lyán — az új 100 MW-os bánhidai erőműbe került."

 

  

http://www.panoramio.com/photo/57026293

Bicee : Augusztus 8, 2011

Szénszállító egy része és a régebbi erőműblokk.

 

 

Az erőműnek pedig van vasúti kapcsolata, itt egy nem túl jó állapotú vágány az előtérben (volt az jobb is).

Előzmény: yocifree (1514)
lenand Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1517

Köszönöm az információt, bár valami "izgalmasabbra" gondoltam. :)

Vargham Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1516

Hoppá!

 

Ez a Környebánya iparvágány mettől meddig működött?

 

Bónusz kérdés, ami most jutott eszembe:

20 éve bicikliztem bent az erdőben. Nagyjából ott, ahol a Vértessomló - Környe határát jelző feliratból a NYE látszik ezen a térképen. Egy egész nagy mező volt ott a fák között. Nem láttam se vasutat, se ipari épületeket. Az egyetlen furcsa az volt, hogy az egész mezőn ki volt építve a térvilágítás. Nem az ilyen helyen megszokott fa oszlop - légkábel kombinációval, és nem is a rácsos acéloszlopokkal, hanem földkábeles, betonoszlopos lámpákkal. Pont olyanokkal, mint a városban. Tudja valaki, hogy mi volt az ott?

Előzmény: Pályaőr (1511)
Vargham Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1515

Pincelejáratok. Még jóval a lakótelep előtti időkből.

Előzmény: lenand (1512)
yocifree Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1514

Ha a szenet az osztályozóról Bokodra vitték nem volt feltétlen szükséges Tatabánya irányába kapcsolat :D

Előzmény: Pályaőr (1506)
yocifree Creative Commons License 2015.03.25 0 0 1513

Ezek régi légópincék lehetnek. Mondjuk azt nem értem hogy a többi lakótelepen miért nem látni ilyeneket... vagy csak én nem tudom merre vannak? :D

Előzmény: lenand (1512)
lenand Creative Commons License 2015.03.24 0 0 1512

Szép napot!

 

Érdeklődnék, hogy ezek micsodák?

https://www.google.ch/maps/@47.560833,18.417543,3a,50.3y,352.66h,83.67t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRw1TxslRWoOnD0APknDb1w!2e0?hl=hu

https://www.google.ch/maps/@47.560916,18.417382,3a,15y,325.17h,86.2t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBN8gM7Zy5Kn_7LB9CpHAIQ!2e0?hl=hu

https://www.google.ch/maps/@47.561516,18.417741,3a,50.5y,251.08h,78.3t/data=!3m4!1e1!3m2!1svmCNFSlt_eMbPmbhXuTbsw!2e0?hl=hu

 

Gál István ltp és környéke.

 

Illetve azt kérdezném még, hogy az aknalejáratok mikor lettek így kicsinosítva? Képek alapján már nem kell bozótvágó a XII-eshez sem. (igaz jó pár éve voltam arra)

Köszönöm!

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.24 0 0 1511

Jó... akkor így:

                    

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.24 0 0 1510
Pályaőr Creative Commons License 2015.03.24 0 0 1509

XV./b akna, képek:

http://www.fotosokvilaga.hu/kat.php?kat=23&o=0



Egy közülük: fürdők, öltözők:

Előzmény: Keke2 (1508)
Keke2 Creative Commons License 2015.03.22 0 0 1508

Erre a rendezőre én is emlékszem, gyerek koromban mindig ott álltak a vagonok.

Az apukám mondta, hogy a XV/b. aknára hordták a teherautók a szenet más aknákról is.

Ebből gondolom, hogy ez a létesítmény a XV/b. aknán egy szénosztályzó lehetett és innen ment a szénpor a II-es erőműbe a centrál tó feletti szállítópályán (ami pár éve még megvolt, azóta látom bontogatják az erőművet is).

Feltételezem a kiválogatott szén pedig ment a Fácánosi rakodóra.

 

Ez alatt egy nagy betonozott gödör volt ahova leborították a dömperek a szenet, közvetlen a XV/b. lejtósakna közelében:

 

 

Ez pedig valami szolgálati helyiség lehetett a XV/b. lejtősaknán:

 

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.19 0 0 1507

Amíg el nem felejtem: pár éve a mögötte levő CENBAU levágott belőle egy 40-50 méter hosszú szakaszt. Előbb azt hittem, iparvágányt akarnak létesíteni, de csak telephelybővítés lett a vége. Aztán mégse használták, és az újonnan elkerített terület nagy része ma nyakig áll a gazban.

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.18 0 0 1506

Amennyire emlékszem abból az időből, meg ahogy láttam is, hogy fényképezni voltam, háromvágányú volt. Arról a hosszú vágányról, amit berajzoltál, nem tudok, hogy lett volna, azt húztam ki kékkel. 

Elvileg logikus lett volna egy vágánykapcsolat a tatabányai irányba, azt rajzoltam be rózsaszínnel, de azt hiszem, nem volt váltó arrafelé beépítve.

A csillepálya a vágányok fölött érhetett véget, vagy közvetlenül mellettük. Az az igazság, nem tudom, billenőcsillék jártak-e rajta, vagy Bleichertek, de vagy közvetlenül ürítették őket a MÁV-vagonokba, vagy valamilyen emelő-buktató szerkezettel.

 

 

 

 





 Billenőcsillénél a dolog egyszerű (mondjuk, itt mozdonyok vontatnak).


 Billentés Lyukóbányán.

  Bleichert-csillénél...


 

  ...ez ugyan egy emlékmű, de a csillét befogatják egy ugyanilyen szerkezetbe, és átfordítják.



 ...ahogy a nagy vagont, mert csillés képet erről hirtelenjében nem találtam.

 

 

  Itt egy kép a Pilisből. Csak a fácánosi osztályozó nem volt nagyobb a bal oldali kis épületnél.

Előzmény: yocifree (1505)
yocifree Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1505

Előzmény: yocifree (1504)
yocifree Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1504

A képeket köszi! Esetleg nincs olyan térképetek amin az iparvágány esetleg rajta lehet? Vagy te úgyis értesz hozzá :) , a nyomok alapján berajzolnád merre futott? Az erdőfolt mentén mehetett valahogy így?

 

 

Előzmény: Pályaőr (1502)
Pályaőr Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1503

Honnan kapták a nevüket a Faraguna-házak?

 

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1502

 

 

A XV/b akna




AZ ELŐZŐBŐL EZ A KÉP KIMARADT:

 

Ott, azon a töltésen jöhettek a csillék, csak ez itt a Fácános bejáró útja, és ki van írva, hogy Magánút.

Még attól bementem, de már majdnem az épületeknél voltam. Nem volt több időm, legközelebb megpróbálom onnan a fűzfák felől, az Által-érnél.

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1501

vasútőrült   yocifree

 

 

Odakinn a pályán / A fácánosi osztályozó

 

 

 

 

Itt volt a kiágazás, a térközjelzók után. Valamikor legalább egy vágány villamosítva lehetett, mert itt egy levágott felsővezeték-tartóoszlop maradványa...

 

 

  Az a fogazott piros vonal a csillepálya.

 

 

  Ennyi maradt az osztályozóból...

 

 

 ...meg ez a tető.

 

 

 

Az állomás úgy a 80-as évekig megvolt, aztán elkezdte a MÁV bontani. A váltók kellettek a legjobban, először azokat vitték el, aztán a síneket. Legvégül a láthatóbb helyen lévő betonaljakat.

 

 

 

Hogy ez a híd mire kellhetett, nem tudni. Itt nem folyik víz.

 

 

Éjszaka higanygőzlámpák világítottak, itt egy megmaradt oszlopdarab.

 

 

 

 

Ahol a betonaljak nem voltak látható helyen, onnan nem vitték el máig se.

 

 

 

 

Ha a Pályafenntartásnak hirtelen szüksége lenne betonaljakra, szólhatna valaki nekik, hogy itt találnak...

 

 

 

 

 

Ilyen lehetett a pálya. Már nincs meg, a kép a Netről való. Természetesen két vágánnyal működött, a sínszálak közt tartókerekeken futó vonókötéllel.

 

 

 

 

Ott, azon a töltésen jöhettek a csillék, csak ez itt a Fácános bejáró útja, és ki van írva, hogy Magánút.

Még attól bementem, de már majdnem az épületeknél voltam. Nem volt több időm, legközelebb megpróbálom onnan a fűzfák felől, az Által-érnél.

 

 

 

Alsókötélvontatású pálya, vezetőkerekekkel.

 

 

 

 

 

Pályaőr Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1500

XV/b akna

A szénmedence Ny-i tektonikai egységének É-i ré­ szén levő aknaüzem létesítését 1952 decemberében kezdték meg. A kihajtásra kerülő lejtős akna azonban úszóhomokban 30 m lemélyítése után ellehetetlenült. Új telepítési helyén a lejtős akna a + 163,0 m szintről indult, s mielőtt a talajvízszintet elérte, vízzáró agyagos rétegbe került. 1954 októberében érte el a +86,55 m szinten a rakodót. A függőleges légakna a +161,8 m-es külszínről mélyült a +86,6 m-es rakodó­ szintre.

 

Sújtólég és szénporveszélyesség szempontjá­ ból az üzem I. osztályú besorolást kapott, vízveszélyesség szempontjából erősen vízveszélyesnek minősült. 1960. szeptember 5-én este a D-i bányamező X. sz. frontján, a +80 m szinten 18 m 3 /perc vízbetörés következtében az üzem egyenletes termelési felfutása megakadt.

 

1962-ben egy helyi önálló vízmentesítő telep létesítésével, nagy átmérőjű külszíni vízkiemelő fúró­ lyukak segítségével a víztelenítést megoldották s az elkülönítetten emelt, tiszta karsztvíz egy részét a város ivóvízellátására adták át. 1964. június 24-én egy újabb, 23 m 3 /p-es vízbetörés — mely K-i mélyszint egy már kihajtott, éppen szünetelő frontelőkészítő vágatában, feltehetően a +23 m-es szinten fakadt részlegesen megbénította az üzem termelését. Ennek részbeni elfojtása (aquafix kísérletek), illetve a vízzel elárasztott bányarész vízemelésének megoldása — mélyszintről külön nagykapacitású direkt vízemelés kiépítése után — 1968-ban — a mélyszinti DK-i mező feltárása.

 

Már a korábbi (pl. a D-i alapközle végén 1959 januári) kisebb vízfakadásoknál is feltűnt, majd az említett nagy vízbetöréseknél világosan beigazolódott az itteni karsztvízhozamok szokásosnál magasabb hőmérséklete. Míg a szénmedence K-i és D-i területein 9— 11°C volt az általános hőfok, addig a XV/b. sz. akna területén 15—16 °C. Minthogy az 1960. szeptember 5-i és az 1964. június 24-i említett két nagy vízbetörés tekintélyes vízszintsüllyedést, sőt elapadást okozott a tatai 18—22 °C hő­fokú karsztvízforrásoknál, az összefüggés kézenfekvő volt.

 

1978. szeptember 7-én a XV/c aknával határos területen művelő frontban Tatabánya eddig legnagyobb vízhozamú karsztvízbetörése állította meg a termelést. A mintegy 60 nr/p-es vízbetörés után, az üzemet csekély visszamaradó szénvagyona miatt feladták. 1955- től elfulladásáig az üzem külfejtés nélkül 5196 kt szenet termelt.

 

 

A lejtős aknán kijövő termelvények elszállítására, annak tengelyirányában végnélküli — köteles, 1300 m hosszú, adhéziós siklópálya épült a Kisbér—Oroszlány felé vezető MÁV vasútvonal mellett 1955—56-ban lé­ tesített kisméretű fácánosi-osztályozóhoz, hosszan áthidalva az Által ér mocsaras árterületét. Ez a 60-as évek közepén megszűnt, azóta a jó minőségű szenet teherautókon szállították be Tatabányára. Az égőpala a lejtakna szájánál épült palatörőn át — gumiszalagpá­ lyán — az új 100 MW-os bánhidai erőműbe került.

Előzmény: yocifree (1498)
vasútőrült Creative Commons License 2015.03.16 0 0 1499

Az hol van?

Előzmény: yocifree (1498)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!