"Egyébként meg jó az ötlet, hogy 40-es a tengely és egy vállra ül fel a kúp"
Felülni csak az ø30 csapra tudna ha megadtad volna annak tűrését és hosszát! A 40-es tengely síkjára csak támaszt!
Ugyanijen adatokat várnék a magméretes csapra is. (Ami túlnyúlik a meneten, hogy arra is "felüljön"!)
És a jól megválasztott tűrésekkel össze is tudjam csavarni!
Ha tényleg elolvastad volna amit írtam akkor nem hitetlenkednél! Még a mérőeszköz pofáinak a hosszát és szélességét is megadtam! (A műszer leolvasási pontossága 2 ezred mm. (0,002):)
Na, de ez nem a hernyócsavaros rögzítés miatt van, hanem amit régóta hangoztatok: ipari szintű hulladékgyártás folyik!
Hajdu Energomat vs. mai mosógépek (dob tengelycsonkot megeszi a mosószeres víz, előtöltős üstházat szét kell vágni dobcsapágy cseréhez), autó központizár motorok elvileg nem javíthatók, de én megcsinálom :-) faipari gyalugép (ipari!) zártszelvény vázzal, beton súllyal, 45 éves MZ-m krómozása különbül néz ki, mint a Praktikerek előtt 1 évig rohadó robogóké, most vásárolt 2db hosszabbító gyerekzárja olyan volt, hogy felnőtt se tudott beledugni semmit, stb. stb.
"Azt nem mondom hogy használnék effélét , de ez csak személyes ódzkodás." Több munkagépemen van gyárilag ilyen, eddig nem volt velük probléma, jobban mondva, ami volt, az nem a hernyócsavaros rögzítés miatt :-)
"Régebben Mérnökferinek szoktam házi feladatotokat adni bár nem nagyon szerette!"
Valóban nem szerettem, mert én ehhez se értek!- meg időm sincs megfelelően elmélyedni/utána olvasni. Ennek ellenére, én a magam módján, úgy ahogy tudom, meg ahogy sikerül, megszoktam oldani a problémáim! Azért szeretem ezt a fórumot, mert itt az ember felteheti a legalapvetőbb kérdéseket is, anélkül, hogy kioktatnák vagy leszólnák a tudatlansága miatt! Lehet, hogy én is tudnék, a szakmámmal kapcsolatban kérdést feltenni, pedig még abban is nagyon sokszor segítségre szorulok!-ezt se szégyellem!
De azért mint CNC-stől megkérdezném, hogy Te mennyire esztergálnád az ø30,00 furathoz a tengelyt és milyen hosszon?
Aztán milyen hosszú lenne a menetes rész? Mennyivel vegyem rövidebbre 40 mm-nél? Ha a végre egy csap is kerülne a magméretbe akkor annak mennyi lenne az ø-je és a hossza? Egy kicsit jobban nézd meg az irományomat amiből 2 is van a linken! Ebben tudnál segíteni.
A hasitó darabot feltehetően CNC-n gyártották. Mennyire megbízható a 40 mm-es menethossz ami elég nehezen mérhető/ellenőrizhető?
Ezek a csapágyak valóban jobbak lennének mint amik megvannak.
De a kettőt együtt egy rövidebb és rozsdás tengellyel együtt 3000-ért már megvette. Alig tudtam rábeszélni, hogy a 30-as helyett legalább 40-es tengelyt vegyen. Mert erre a kúp hengeres végét ütköztetni lehet. Nemcsak a menet terhelődik hasításkor!
Vannak helyzetek, hogy egy sima, egyenes tengelyre kell a csapágyat meghatározott helyre, elmozdulás biztosan szerelni. Ez csak egy kiegészítő szerelő elemmel lehetséges és ez a szorítóhüvely. Tengelyirányban hasítva van. Belső furata egyenes, külső palástja kúpos. Tartozék a biztosítólemez és a csapágyanya. Az anya meghúzásával tudjuk rögzíteni a szorítóhüvelyt és a csapágyat.
Ha már ezt a fajta csapágyat alkalmazná a megrendelő , akkor legalább az egyiket , a fenti megoldással ajánlanám .
Most kerestem rá .
Gondolom ez a húzott tengelyhez való .
Maga a hasítókúp rögzítését szerintem a menetes tokmánytárcsa illesztéséhez hasonlóan kellene kialakítani .
Másnak ,pénzért , nem hinném hogy recézünk illesztő felületet :)
Régebben Mérnökferinek szoktam házi feladatotokat adni bár nem nagyon szerette!
Most viszont a Ti segítségeteket én szeretném kérni! Egyik ismerősöm idehozott egy fahasogató kúpot, egy 30-as húzott tengelyt két önbeálló INA csapággyal.
(Na gyorsan bebizonyítottam, hogy ez így nem lesz jó. A csapágy vígan szánkózott a tengelyen.)
Erre hozott egy ø 40-est. Ez van mondta. Erre kell felszerelni a kúpot és a lendkerékként is működő ø400-as ékszíjtárcsát. No meg a csapágyakat. (A motorra szerelt ékszíjtárcsát már megesztergáltam.)
A kérésem az lenne, hogy hogyan alakítsam ki a tengelyvégződést ahova a Csehországban igényesen legyártott kúpot felcsavarozom. A kúphoz nem adtak dokumentációt. Véletlenül derült ki, hogy kint készült.
Ne vegyétek házi feladatnak de több szem többet lát. Persze nekem is van elképzelésem de ilyet még nem csináltam. Minden ötletet szívesen veszek.
2.A sebességes példa azért nem jó analógia, mert míg ott valóban ugyanannak a mozgásnak az 1 kilométeres hosszának a megtételéhez szükséges időről beszélünk, a te definíciód egy hipotetikus, 1 hüvelykes osztókörű fogaskereket igényelne, amire az egeszet vonatkoztatnád. Szerintem ez nem logikus. Lehet persze, hogy ezt mégis így használjuk magyarul kétszáz éve.
Szerintem ezt én írtam, a DP esetében abból indultam ki mint a modulnál, hogy az osztókör hosszára, kerületére --- ami angolul perimeter --- vonatkozik a számolás, de nem. Nem az a baj, hogy ezt félreértettem, hanem hogy semmilyen módon nem jön ki a matek a fogaslécre.
Visszamérem a gépen, csak az egy kicsit macerás lesz, de megcsinálom. Ha megnézed az adatokat, következetesen 6,35 mm alatt van minden mérés.
Ahol a fogak számát mérem, ott egy-egy csavar van, az fogja a fogaslécet az eszközhöz. Azoknak a csavaroknak a helyét én kifúrom és működik. Ha hibázok a mérésben, 2-3 tized milliméter hibát viselne el, mert különben nem megy bele a csavar a helyére.
A méréseket is eredetileg úgy kezdtem (ezért van századra mérve), hogy becsavartam a csavarokat a fogasléc nélkül, és a fej átmérővel korrigálva (digiten ez pofon egyszerű) mértem a távolságot. Ott 2-3 századot lehet hibázni, de legyek bőkezű, 1-2 tizedet. De nem 4 tizedet, az már sok. Viszont nem tudnám összerakni. Ehelyett össze tudom.
Diametral Pitch is the Number of Teeth to each Inch of the Pitch Diameter.
A DP az a fogak száma inchenként az osztókörön.
Fogaslécen ugye megmérek mondjuk 20 fogat (ugyanazon pontjaik közt, ez felel meg az osztókörnek), és inchben számolok. 20 fogra a 4-es DP 5 inch, azaz 127 mm. Nos... nálam nem ennyi.
,,A DP tudtommal (de fenntartom, hogy tévedek), az inchenkénti fogszámot jelenti, azaz 25,4 mm-en 4 fog = 6,35 mm. Hasonló mint a TPI a meneteknél.''
Rosszul tudod. A DP azt mondja meg, hogy egy 1 inch (osztókör) méretű fogaskeréken hány fog van.
Vagyis a fogosztás π/DP inch, azaz 25.4*π/DP mm.
Muszáj hogy a πbenne legyen a képletben, különben egész DP esetén a tengelyek távolsága lenne valamiszer 1/π, aminek a technológusok nem nagyon ürülnének. Jobban szeretik, ha a tengelytáv a kerek érték.
Modulos kerekek esetén a tengelytáv (z1+z2)*m milliméter, a angoloknál pedig (z1+z2)/DP inch, ahol z1 és z2 a két kerék fogszáma.
,,De a negyed inch sem jön ki, mert 74 fognál már ~2,5 mm az eltérés ami szerintem sok.''
Nem tudom, ez a 2.5mm hogy' jött ki.
A te mérésed szerint a 74 fog 126.6/20*74=468.42mm
1/4 inches fogosztással pedig 25.4/4*74=469.9mm
A kettő különbsége 1.48mm, de csak akkor, ha pontosan mérted le a 20 fogat. Pár tizedet nem nehéz tévedni, és a tévedés felszorzódik majdnem 4-gyel a teljes hosszra nézve.