Ez mondjuk először is attól függ, hogy DEG vagy RAD módban van-e a számológép. Másodszor meg nem ez adja az eredményt, már ha a két beállítás közötti VTA különbséget tekintjük eredménynek...
Ez rendesen át kellett volna gondolni;) Apropó, biztos, hogy helyesen konvertáltad fokra a radiánt? 0.4mm, 200mm oldalú derékszögűre nekem 0.115° jön ki.
Gyger-II tűs Goldring Eroicával 1mm szintkülönbség-változás már jól észlelhető (számomra, ha előtte egyensúlyban volt a hangzás!), az elliptikus G1010-essel viszont eléggé fülelni kell...
Függesztett sasszi esetén a hangkar is a függesztett sasszira van szerelve, szóval nehéz lemez esetén a kar együtt süllyed a tányérral, azaz nem egyenlít ki semmit...
Köszönöm a hozzászólásokat,azt a tanulságot vontam le,nem kell aggódnom.Egyébként valóban,a lemezek is különböző vastagságúak -főleg a 18 dekásak vastagabbak-és ez előbb eszembe jut,fel sem teszem a kérdést.Az pedig igazán képtelenség,hogy minden lemezt hallgatás előtt lemérem sublerrel,-majd ha állitható a hangkar,minden lemeznél külön állitgatom.Még egyszer köszönöm a konstruktiv véleményeketÜdv. mindenkinek.
Arra gondoltam, hogy haesetleg eleve van már bent távtartó, akkor azt ki lehetne cserélni kisebbre. Az ilyen karokat eleve magas hangszedőhöz méretezik, és a legtöbbhöz kell valamilyen távtartó.
Amúgy meg egy 220mm effektív hosszúságú kar esetén 0.4mm emelkedés által okozott szöghiba 0.057 fok. Igen jó és nagyon háklis hangszedőnek kell lenni, ahol ez problémát okoz...
Ha eredetileg nem volt említésre méltó a függőleges eltérés (a párnacserével nem duplázódik meg*), és a tűd sem valami spéci geometriájú (Shibata, ML...) fajta, ne foglalkozz vele. Hagyd meg a szöghibamániákusnak, aki szerint max. 0.1° VTA hiba engedhető meg, következésképpen osztályozhatjuk a hanglemezeink vastagságát, a leszorítóhoz tervezett enyhén homorú lemeztányéron pedig oldalanként legalább 3x kell VTA-t korrigálni:o))
* ez esetben a karbaknál lehet alátéttel próbálkozni, de semmiképpen sem rugalmas, csillapító hatású anyagból
Ha jól veszem ki a problémát, akkor itt a korábbinál vastagabb alátét miatt magasabbra kerül a lemez, mint korábban volt, tehát ezt a shell és a PU közé rakott távtartóval nem lehet korrigálni, mert negatív vastagságú távtartó kellene ahhoz, hogy a lemez és a PU korábbi helyzetét vissza lehessen kapni.
Egyébként 0,4 mm emelkedést nem hiszem, hogy észre lehetne venni a hangon, ennél nagyobb szokott lenni a különbség a legvékonyabb és a legvastagabb hanglemezek anyagvastagsága között...
Milyen lemezjátszó? Egyes karoknál, pl számos Thorens, ahol a karmagasság nem állítható, különböző vastagságú alátétek állnak rendelkezésre a shell és a hangszedő közé a tű helyes beállításához.
Sziasztok,a gurukhoz fordulok tanácsért.2.6 mm-es gumi lemezalátétemet 3mm-es Anchromat alátétre cserélem.A karmagasság nem állitható.A hangszedő tűre káros hatással lesz-e a csere és milyen változást fogok tapasztalni az eltérő alátétvastagság okán?Olyan irjon,aki ért is hozzá.Köszönöm.
Az Általad beinzertált kép szerint kötöttem be a "testelést" az alaplaphoz.
Sajnos így is jön elő a zaj, bármit teszek.
Mute gomb az erősítőmön nincs.
Ekkora mértékű elektrotechnikai dilettantizmussal pedig nem zárom a bemenetet rövidre...
Zerostat pisztolyt biztos nem fogok vásárolni, AT-F3 pedig nem az én árkategóriám pillanatnyilag, mint ahogy elektroncsöves előerősítőre sem futja...habár van a garázsban tíz darab, eredeti 6H8C orosz papírokkal.
A Te szavaiddal teljesen egybehangzik az, hogy egy ismerősöm RCA-sította a NAD5120-ast...persze testvezeték nélkül először...de aztán másodszorra már tudta, hogy mit kell tennie. Egyetlen szál 220V-os hálózati kábel földelési vezetékét használta...jól mutatott a zöld-sárga kábel az RCA dugók mellett, de a végeredmény meggyőző lett.
Még annyi, hogy sokan átszerelik RCA csatlakozósra (naimeseken kívül ki használ manapság DIN összekötőkábelt?) és talán megfeledkeznek a kis zöld vezeték pótlásáról vagy az alváz védőföldre kötéséről, bár az utóbbi változatnak a lemezjátszót nyitottra átépítve se lenne sok értelme. Ilyenkor nincs mit csodálkozni, hogy erősen feltöltődik lejátszás közben...
A NAD 5120 kettős szigetelésű készülék, földeletlen 230V-os kábellel, az alváz testelésre éppen a hanglemez elektrosztatikus feltöltődésének megakadályozása miatt lehet szükség. A konstruktőr kb. megtette, amit meg lehet:
A gumiszerű műanyag lemezpárna* azonban túl jó szigetelő, és ahogy visszaemlékszem, nálam a hanglemez levételekor hifiben lehetett hallani, mennyire töltődött fel a lejátszás során... de nem túl meglepő, ha elmondom, hogy a mozgótekercses AT-F3-hoz elektroncsöves elő-előerősítőt készítettem. (Félvezetős erősítő vonalszintű bemenetén annál inkább!)
A tunerbemenet vagy másik használaton kívüli bemenet rövidrezárása + odakapcsolás talán csökkentené a zavart. Mute gomb nincs? (A Zerostat pisztoly jó megoldás lenne... ha nem kerülne annyiba, mint egy használt NAD, jó hangszedővel.)
* Bizonyára felmerült benne a korommal v. grafittal adalékolt vezetőképes műanyag használata, de két oka is lehetett a visszalépésre (gyártásköltség, hangminőség).
Köszönöm a szakszerű tanácsot Neked, valamint a belinkelt oldalt is!
Jól sejtettem én, hogy valamit elkövethettem... a lemezjátszón belül...gépész aggyal is ki lehet találni a hiba okát...csak már nem az enyémmel, ami eléggé vizes állagú.
Földelési problémákra, zavarszűrésre nem nagyon lehet távgyógyászatot alkalmazni a konkrét eset ismerete nélkül. Főleg nem lehet barkácsolt, vagy egyéni kivitelezés esetén. A hifi hangátvitelben, ahol minden zavar idegesítően hallatszik is, különösen fontos az un. jelföld, a tápföld és a védőföld szakszerű elkülönítése, ez néha a profiknál is zavart okozhat, leginkább a méréstechnikában foglalkoznak vele. Pl. érdemes a rajzokat, kötési módokat megnézegetni itt: http://www.hit.bme.hu/~papay/edu/KommTech/9_A.pdf
A statikus feltöltődés - pl. a "bakelit" lemez taperászása körül is keletkezhet ilyesmi -, vagy a levegőből összeszedett egyéb zavar külön ügy, de összefügghet a készülék földelése, "testelése", árnyékolása kérdéskörével. Ezek általában nagyon kis jelszinteken dolgozó fokozatokban, a jelút elején okozhatnak hallható zajt, így nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy a legvégén a hangszóróvezeték szed össze hallható zajt. Szóval, kezd a gyanakvást az átépített lemezjátszódnál ;)
tuner bemenetre kapcsolsz, és akkor is sercegést hallasz ha lemezt cserélsz? (Tunerhez minek kell lemez?;))Amikor lemez cserélek, akkor elkapcsolok a phono bemenetről, és csak akkor kapcsolom vissza, ha a karlifttel a lemezre engedtem a tűt.
Nem valamiféle áttételes sztatikus problémáról van szó?Gőzöm sincs sajnos, hogy mi lehet az ok, ezért vagyok tanácstalan.
Nem valamiféle áttételes sztatikus problémáról van szó?Biztosan így van, köszönöm a felvetést.
A megoldást azonban nem tudom erre a sztatikus problémára...elföldelhetem magam, de akkor sem!
Hogy jön ide a hangfalkábel?Az elgondolásom szerint az szedheti össze a sercegést, de biztosan tévedek, ha Te így tetted fel a kérdést.
A test és földelővezetékeket se lehet összevissza kötözgetni, főleg nem, ha a hálózati védőföldelést is belekutyulod a katyvaszba. Ezért írtam bele a b; pontba a zárójelben lévő részt.
" lejátszáson kívüli üzemmódban - nemcsak phono bemenetről, hanem pl. tunerről is- hallható a sercegés, ha lemezt cserélek."
Na, itt teljesen elvesztettem a fonalat: tuner bemenetre kapcsolsz, és akkor is sercegést hallasz ha lemezt cserélsz? (Tunerhez minek kell lemez?;)) Nem valamiféle áttételes sztatikus problémáról van szó? Hogy jön ide a hangfalkábel? A test és földelővezetékeket se lehet összevissza kötözgetni, főleg nem, ha a hálózati védőföldelést is belekutyulod a katyvaszba.
Azt, hogy 80%-ban vagyok kész a lemezjátszómmal...hatalmas mértékű nagyképűségnek tekintsétek.
Amikor lemezt cserélek, abban a hangfalban, amelyik közelebb van a lemezhez, a korong elmozdítására, vagy akár közelítésre a hangfalban a magas sugárzó (Vifa D-25 TG-05) serceg, meg valószínűleg a mélyközép sugárzó (VIFA M21 WG-09)is. Valamint a másik hangfalnál is ugyanez a helyzet, csak nem olyan nagy mértékben.
A hangfalkábel 200 eres oxigénmentes rézből van, erenként 3mm átmérőjű, úgynevezett "lapos kábel".
A lemezjátszó ugyan földelt dugalj segítségével, azonban csak kéteres bekötéssel - számítógép hálózati tápkábellel- csatlakozik a hálózatra. Az erősítő és a lemezjátszó nem ugyanarról a fali konnektorról kapja a táplálást. A lemezjátszón belül a testkábelt a motor fémrészeihez, a fémből készült alaplaphoz, illetve a hangkar földelés fekete színű kábeléhez csatlakoztattam...aminek a kivezetését az erősítőhöz kötöttem be.
Semmilyen brummogás, vagy egyéb zavarjel (füllel hallhatóan) nincs lejátszás közben, azonban lejátszáson kívüli üzemmódban - nemcsak phono bemenetről, hanem pl. tunerről is- hallható a sercegés, ha lemezt cserélek.
Ezek után a megoldás:
a; hangfalkábel csere valamilyen sodrott/csavart változatúra,
b; rákötni a testkábelt a harmadik, földelés (na ez érintésvédelmi szempontból hogy helyes-e...) ágra;
c; a lemezjátszón belül valamennyi testvezetéket átcserélni, ellenőrizni;
Tisztelt btamas70, Mono se, quad, stevie-13, tibitiborka_new!
A megszólításban ABC szerint, semmilyen esetre sem fontossági sorrend szerint neveztelek meg Benneteket.
Köszönöm Nektek a segítségeteket!
A tegnapi napon meghallgattam a 80%-ban kész, nagy részben a Ti fontos tanácsaitok szerint megépített lemezjátszót, csupán az Ortofon OM5-össel. Az "MC próba" még hátravan de ma este azt is megcsinálom...
Olyan hangot produkált, amelyet még nem hallottam ettől a hangszedőtől. A hátrány a magas hangok kis mértékű hiánya, de legalább nem csörömpölnek a cinnek, mint eddig pl. a Genesis Duke című, Philips nyomású lemezemen.
Az előny pedig a jó színpad és sztereó tér, mélyebb tónusúan (de nem bántóan, vagy brummogva) megszólaló, általam sokáig, fáradtság, vagy undor nélkül hallgatható hang.Már a lemezeim több mint 50%át szívesen hallgatom... az eddigi arány, jó ha volt 30 százalék.
Amelyikőtöknek publikus volt a fórumos mail címe, annak a Fórumtársnak küldtem 2-2 képet is.
Kéretik nem kiposztolni a fotókat, nem akarom, hogy efféle nyilvánosságot kapjon a 6,54kg tömegű (a 120mm magas plexi tető nélkül ennyi), elsőként, a 6. X-et taposva megépített gyalucskám...
Ha van "E" betű, akkor kicsit a vízszintessel is lehet, de ezen a szinten felesleges sablonnal tökölni, ha jó a szem. A függőlegesnél pedig érdemes 1 fok alatt maradni - kivéve, ha prezenszesebb a kelleténél. Akkor érdemes megpróbálni 1-2 fokkal hátrébb döntve.