Hát igen, kérdésem még volna. 3 folyadék van, hívó, stop, fixáló. Jól tudom, ezek külön üvegben tárolhatóak még? Meddig? Mennyire kell sötétben tárolni?
Szia Igen jól számoltál akkor a 350ml-hez 7-ml kell az az 1/50-es hígítás. Nyugodtan tartsd az hívási listán lévő film típusnak előírt időt, és nagyon ügyelj a vegyszer hőfokára hívás közben. Sok sikert.
Ha valami gond van nyugodtan kérdezz. Üdv Lacihaja
Sziasztok! Megvan már minden a laborhoz, készülök az első híváshoz. A Fomadon r 09-est tanulmányozom. Azt írják, hogy 1+50-es higításban használjam. Ezek szerint 350 ml vízhez mindössze 7ml hívó kell (egy tekercs esetén)??! Nagyon kevésnek tűnik, jól számolom? :D
valószínű a közeljövőben sok profi fotólabor holmim eladó lesz, durst nagyító gépektől 50-es hívógépekig + sok egyéb. Akit esetleg érdekelnek ilyen dolgok, nyugodtan írjon rám.
Minden kombinálható bármivel, ez benne a játék. A különböző variációk más-más eredményt adnak. Itt főleg a különböző papír, és papírhívó kombinációkra gondolok. A filmek, hívók szintén variálhatók. Nem számít ki a gyártó.
Elég sok módon lehet minősíteni egy papírt, főleg az alapanyag, a kontraszt és a felület alapján. Az alábbiakban a negatívról pozitívra történő nagyításhoz használt papírokról írok.
Az alapanyag lehet RC (műanyag) vagy FB (növényi rost, más néven barit papír). Előbbit sokkal könnyebb kezelni, a mosási idő is rendkívül rövid. Utóbbi macerásabb (mosási idő sokkal hosszabb), főleg mert száradás közben hajlik össze-vissza, ezért erre specializált szárítót szoktak használni. Viszont a minősége jobb, persze drágább is.
A másik fontos dolog a kontraszt, amit a papír képes visszaadni. Lehet fix vagy változtatható, manapság leginkább az utóbbiak az elterjedtek. A változtatható kontrasztú papírokhoz (Multigrade/VC) szükséges szűrő vagy színes fej a nagyítógépre.
Valamint még a papír felületét tekintve is van több variáció: fényes, matt, fél-matt (ahány gyártó, annyi féle elnevezés). Ezeket a papír kódjából lehet visszafejteni. Ja és léteznek még meleg tónusú papírok is.
Kompatíbilitástól nem kell félni, bármilyen fekete-fehér negatívot használhatsz bármilyen fekete-fehér papírral, amit nagyításhoz találtak ki (inkjet az tintasugaras nyomtatóba való). Egyébként a Kodak már csak színes anyagot gyárt, szóval itthon Ilford vagy Foma az elérhető opció. Gyakorlásra mindenképpen RC (műanyag alapú) és változtatható kontrasztút ajánlok, sokkal egyszerűbb ezekkel kísérletezni. Egyébként a neten elég sok infó van fent a papírokról, sőt, youtube-on elég hasznos videókat is lehet találni a kontraszt és a megfelelő levilágítási idő beállításáról.
Sziasztok! Most készülök egy otthoni kis labort összeállítani és az lenne a kérdésem, hogy a papírok között mi pontosan a különbség? Látok ilyeneket: RC, FB, Multigrade és Injekt (syrex.hu).
Ez összefügg a negatív márkájával? Ilfor, Kodak, vagy lehet más gyártó is? Fontos, hogy a negatív, a hívó és a papír is közös gyártótól származzon? Összefoglalva a kompatibilitástól tartok. Ez mennyire fontos az analóg világban?
Már nem emlékszem a pontos összetételekre, de több félével és klf. hígításban is használtam.
Mivel már egy ideje a Zónarendszert használom, amivel kiválóan tudom „szabályozni” a feketékben lévő (Adott esetben elvesző.) részleteket, ezért már nem nagyon használom.
Szia! Ami után bekented a részt sokat vársz, hogy hasson? Attól pl. lehet ilyen. Illetve a fehérek „tisztítására” használod (Mert igazából erre jobban használható.) vagy a sötét részeket szeretnéd világosítani, mert nekem pl. az utóbbi esettel volt hasonló tapasztalatom, főleg ha sokáig rajta hagytam. Tehát rákened és „gyorsan” lemosd folyó vízzel.