Persze, mindenkinek szíve joga eldönteni mit hisz el, és mit nem. Akárcsak a vallás. Nem teszek kísérletet arra, hogy meggyőzzelek, hogy az a sárga autó egy prototípus volt, és ilyet nem gyártottak. Ha te ebben hiszel, az a te dolgod.
A 965-ös KERMI bukásáról már évek óta szeretnék bővebbet megtudni. Ezt valaki egyszer elhintette, és azóta mindenhonnan ezt hallani. Tervezem, hogy egyszer átnézem a levéltári adatokat, hátha kiderül az igazság. Ami az ajtónyitást illeti, nem hiszem, hogy ez lett volna a bukás oka, hiszen a Zastava 750 (Fait 600) is ilyen volt kezdetben, de az mégis kapható volt. A 965-ös esetében állítólag a világítással volt valami gond. Nem tudom, hogy ez igaz-e, azért szeretnék egyszer utánajárni.
A 965-öt a budapesti ipari vásáron is bemutatták (a BNV korábbi neve), erről az Autó-Motor is tudósított. A vásár után, ahogy az a bemutatott autókkal lenni szokott, a járműveket nem vitték haza, hanem idehaza értékesítették, mégpedig az OTP-nek. Az OTP pedig a gépkocsi nyereménybetétkönyv sorsolásokon adott túl rajtuk. Így lehetett olyan különlegességeket nyerni, mint Alfa Romeo, Chrysler, Hillman, Honda, Triumph stb. Elképzelhető, hogy a magyarországi export ezt, és a néhány másik, kísérleti célokra használt példányt jelentheti. Az azonban bizonyos, hogy 965-öt nem lehetett nyerni. A többi modell viszont bőséggel szerepelt a kínálatban, összesen 2355 darab Zapit sorsoltak ki 1970. májusa és 1981 novembere között. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a nyertes az autó árát is kérhette (a sorsolás után, egy bizonyos idő elteltével csak azt), tehát biztos nem volt ennyi boldog tulajdonos. Arról nem találtam kimutatást, hogy mennyien kérték az autót és mennyien a pénzt.
"Az egy prototípus volt, ami a típustörténetben is benne van. Ez csak egy tervezet volt, de nem valósult meg. "
Az hogy valóban prototipus volt-e a módositott változat erre vonatkozólag egy magyar nyelvű tipustörténeti leirás nem elegendő bizonyiték.Nem lehet hinni nekik. Mint ahogy ennek az idézetnek sem:
'"" Экспортером советских автомобилей было внешнеторговое объединение "Автоэкспорт". ЗАЗ-965АЭ стал первым "Запорожцем" который стал покорять закордонный рынок, автомобили экспортировались в ГДР, Венгрию, Финляндию, Югославию, Болгарию, Румынию, Польшу, Чехословакию а некоторые попадали в Италию и Испанию и пользовались большим успехом за счет своего сходства с "ФИАТ-500""".
Mint például ez a szintén egy hasonló leirás ből vett idézet sem fedi a valóságot ugyanis azt állítja hogy ЗаЗ 965 ből többek között magyarországra is exportáltak .Ez ugyebár nem igaz mivel a kermi nem engedélyezte a forgalombahelyezést. Véleményem szerint magyar részről ez is csak egy baszakodás volt a tipussal nevetséges hogy azért bukik el egy autó a forgalombahelyezésen mert fordítva nyilik az ajtaja :-) Meddig tartott volna megfordítani nem igaz? :-)
Egyébként az általam lentebb bemásolt sárga vaz futóműves zaz 968 fényképe is az V/O Avtoexport USSR Moscov képei között volt ,szóval nyugati exportba gyárthatták akár egyéni megrendelés alapján is .Az már megint más tészta hogy az elmúlt negyven év alatt valószinüleg az összes ilyen verzió bontásba került.
Attis! Vigyázz, mert az a sárga M-es a linken, nem szériaautó. Az egy prototípus volt, ami a típustörténetben is benne van. Ez csak egy tervezet volt, de nem valósult meg.
Nincs miért elnézést kérned, nem vagyok inkvizítor. Ez a te autód, olyanra fényezed, úgy alakítod át, ahogy neked tetszik, ebben semmi kivetnivaló nincs. Meg hát semmi közöm hozzá. Mindenki azt tesz a tulajdonával, amit akar: átépítheti, gyári állapotra hozhatja, vagy akár fel is gyújthatja. Az egyes autókra tett megjegyzéseim pusztán arra valók, hogy a tulajdonosok tisztában legyenek a gyári megoldásoktól elütő részletekkel. Aztán vagy hasznosítják ezt a tudást vagy nem.
Amúgy harmonikus a színe, és a megjelenése is tetszik. Szép munka! Ha jól számolom, még két ehhez hasonló színtervű Zapi van az országban. A hajdani nyugati export 968-asoknak lehetett ilyen (talán csak külön kívánságra), bár biztosat nem tudni, én is csak katalógusban láttam képet róla, meg néhány éve egy angliai autóhirdetést az eBay-en.
Azt hittem, hogy ez a HFM-888, de látom, hogy nem. Illetve, lehet, hogy mégis az, de új rendszámot kellett rátenni. Végül is nem ez a lényeg.
A gumikat viszont rendellenesen szélesnek találom. A kormányzás így biztosan nehezebb, mint a 155-ösnél Eredetileg persze diagonál gumik voltak 5,20x13-as méretben, és ha ezt átszámoljuk metrikus rendszerre, akkor 145-ös is megfelelne (a klubautón is az van).
Ha az én autóm kellene átalakitani,akkor talán probálkoznék vele (mármint a rendeléssel),de mivel a te autódról volt szo,meghagyom neked ezt a részt.
:)
Másrészt a mondanivalód második felét mire alapozod? A kép amit belinkeltél,1977-es ha jol értelmeztem.A Zapikat nem akkor kezdték el gyártani .Az OLX-en hirdetett cuccok sem gyári alkatrészek,hanem elmés orosz/ukrán felhasználók megoldásai :)
A kocsid még mindig jól néz ki :) Mit kell rajta csinálni?
Igen,a papirozás (főleg Pesten ) kimondottam macerás tud lenni. Érdekes,az én autóm pont 20 évig volt kivonva a forgalomból-a szürke forgalmi szerint véglegesen- de simán leműszakizott és a motor cserét is beirták egy adásvételi alapján.Sok helyen a fővárosban ez is gondot jelent ahogy hallom.Persze nekem megvolt a rendszám.
„Szóval lada alkatrész zaporzsecbe építése szerintem nem minősül se illegálisnak sem tipusidegen átalakításnak hiszen nyilt titok hogy már a kezdet kezdetén is a togliatti lada gyár által szállított zsiguli alkatrészekből készültek a zaporozsecek a zaporozzsjei gyárban.”
Finoman fogalmazva, ez súlyos tévedés. Kevésbé finoman: egetverő baromság. De úgy látom hiába írtuk le többen is mi a helyzet, makacsul hajtogatod a magadét. Mi mást mondhatnék: csináld, sok sikert hozzá!
OLX.UA ról nem rendeltem még .Viszont az ukránok általában beszélnek angolul mivel lengyelkkel is üzletelnek kooperálnak ők meg angolul nyomják velük a bizniszt.Kommunikációhoz használj a google translate -et fordítsd le a magyar szüveget ukránra és küldd el neki sms be.(Olx-en mobiltelefonszámmal hirdetnek úgyhogy tudnak sms-t is fogadni) Pl; Üdv xy vagyok magyarországról érdekelne a zaz 968 tárcsafék . El tudnád e küldeni futárral utánvéttel a megadott címemre? stb.Szerintem az ukrán olx (jófógás) futárszolgálat szállít magyarországra is . Azt hogy mit szol a zsiguli futóműhoz a hatóság azt nem tudom ,de mindenesetre sztem ez jogi hézag mivel a zaporozsjei autógyárban gyártottak lada futóművel szerelt zaporozsecet .https://www.favcars.com/wallpapers-zaz-968-1977-84560
Szóval lada alkatrész zaporzsecbe építése szerintem nem minősül se illegálisnak sem tipusidegen átalakításnak hiszen nyilt titok hogy már a kezdet kezdetén is a togliatti lada gyár által szállított zsiguli alkatrészekből készültek a zaporozsecek a zaporozzsjei gyárban. Sőt akár hiszed akár nem a gyártáskor és a tervezéskor figyelembe vettek katonai stratégiai szempontokat is. Pl;Az ЗАЗ első lámpái kompatibilisek a ГАЗ fényálcáival . Úgyhogy a ЗАЗ/ГАЗ/ВАЗ trió odafigyelt a részletekre alkatrészek közötti ("átjárásra") kompatibilitásra, tehát egy zaporozsecbe beépített lada futómű nem illegális.ЗАЗkarosszéria eleve úgy lett megtervezve hogy fogadni tudja a ВАЗ 2101 2107 ill 2108 alkatrészeit tehát megvan az alkatrészek közötti átjárás vagyis kompatibilitás.Tudták az oroszok odafigyeltek annak idején a tervezéskor hogy mit hogyan és miért csinálnak nem bíztak semmit a véletlenre.
Kérdés:az átalakitó szettet meg tudod rendelni?Ezen az OLX-en hirdetett szett sztem könnyen beszerelhető ez nem gond.Viszont a hatóság biztosan nem nézné jó szemmel.Sem a vizsgán sem az uton :) De ez már legyen a tulaj gondja :)
Bocsi,kicsit el voltam veszve,átnézegetem mindet amit küldtél aztán irok. Megnéztem gyorsan ezt a legutolsót,a hátsó kerékagy hegesztése elsőre kicsit neccesnek tünik,de egy hegesztésben jártas szakinak kellene megnézni.
https://www.drive2.ru/r/zaz/469082172930654700/ Ezt is neked találtam ЗАЗ/ВАЗ Kell ennél jobb!? Remélem tetszik . Hát hiába na , megvolt itt a tervezői stratégia.Minden ki volt itt találva. Elég közel volt egymáshoz a Toljatti meg a Zaporozsjei gyár ahhoz hogy a két autó lényeges alkatrészei (agy fék lámpa kilincs ülés stb )kompatibilisek legyenek egymással így lett a ВАЗ ból le ЗАЗ . Mindenesetre a заз 968-at,tényleg jól kitalálták sikeres tipus.Kár hogy magyarországra nem érkezett több belőlük annakidején. Szerintem még ma is el lehetne adni őket.
Birom egyébként hogy a tipusidegen motorcseréket általába azzal az indokkal nem szokták engedélyezni mert gondolom a mozaikosok abból indulnak ki hogy az őrült sebességmániás tulaj úú biztosan valami brutális teljesitménynövekedést akar elérni,vagy valamiféle streetfigteres izomautót" akar magának építeni holott pedig hát szerintem úgy általában véve az emberek nagy részénél egyáltalán nem erről van szó ,sőt.Sokan inkább szerintem azért cserélnének motort hogy valami egyszerűbb megbizhatóbb kisfogyasztásű motor kerülhessen a régi autójukba amivel alkalmassá tehető a jármő akár mindennapos használatra is.
""Az alkatrészek és vele együtt a hibalehetőségek száma, nem tudom, lehetne-e ennél kevesebb."""
Trabant esetében?Lehet. Néhány nappal ezelőtt bukkantam rá egy 477 köbcentis egyhengeres léghűtéses rotek dízel trabant 601 re :
Ezeknek a kinai motorblokkok jó tulajdonságai közé sorolható többek között az hogy ugyan való igaz hogy mindössze 12 lóerősek viszont erős nyomatékos keveset fogyaszt, trabantba építve hetvenes tempót nagyjából lehet vele tartani 3literes fogyasztással.Lényeges szempont az is hogy ellentétben a trabant 601 motorjával ezt a blokkot nem kell százezer kilóméterenként nagygeneráloztatni (talán 3-400ezrenként kell neki egy izzitógyertyacsere max,) Fontos megemlíteni mivel egyhengeres motorról lévén szó ezáltal kevesebb mozgóalkatrész is van benne ebből adódóan faék egyszerűvé válik javíthatóság szempontjából is.Láttam egy videót az ember szétszedett felújitott a garázsában egyszerű szerszámokkal házilagos körülmények között egy ilyen motorblokkot és úgy kb 45 perc alatt össze is rakta .Ehhez a blokkhoz nem kell kevergetni kutyulgatni az üzemenyagot mint A trabant 601 motorjához mivel ez a dízeblokk"mindenevő" Ne feledjük azt sem hogy ez a motor nem csak a trabant motor esetében de lényegében bármely más belsőégéső autó motorjánál alacsonyabb károsanyag kibocsátással rendelkezik,tehát mondhatni környezetbarát.
Úgy tudom, csak Belgiumba szállítottak üres kasznikat és azokba ott szerelték a Renault 8 legkisebb, 956 kcm-es motorját. Nem sok létezhetett belőle és a neten sem találtam hírt arról, hogy fennmaradt volna belőle akár egyetlen példány is. Pedig szívesen megnézném a motorterét.
A fogaskerék pontos anyagösszetételét nem ismerem. Lehet, hogy valami más anyagból készült, nem vagyok polimermérnök, de mi csak bakelitnek hívjuk, talán valóban helytelenül.
A Trabant 601 motorja, viszont rossz példa, mert az zseniális. Az egész jármű az. Úgy gondolom, hogy ennél nagyszerűbb autót nem építettek és valószínűleg nem is fognak. Abszolút minimálautó, szinte semmi sincs benne, mégis megy. Valóságos csoda. Az alkatrészek és vele együtt a hibalehetőségek száma, nem tudom, lehetne-e ennél kevesebb. Még ma is óriási rajongótábora van. Tudom, mert 10 évig használtam egy gyönyörű példányt.
Továbbra sem látom be, miért kellene a Zapiba más motort belepaszírozni. Persze technikai érdekesség gyanánt lehet, sokan szeretnek ilyesmivel foglalkozni. Sok ilyet látni a neten is, de akkor a futóművet, a fékeket és minden egyebet át kellene alakítani hozzá és akkor az már nem is Zapi lenne. Kicsit olyan lenne, mint feltöltött szájú, felpumpált mellű, átplasztikázott nők. Jó, van akinek ez tetszik, ehhez semmi közöm, felőlem vehet bárki guminőt is, de mégiscsak a „vadontermett” az igazi, még ha egy kicsit szeplős is.