Keresés

Részletes keresés

attus germanicus Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180084

Azt hiszem, valamelyikünk elvesztette a fonalat. 

Előzmény: TWdoktor (180082)
RandomFarkas13 Creative Commons License 2024.09.13 0 1 180083

Pont ettől leszek még nyugtalanabb. 

Nálunk egy Duna-hídon egy terebélyes növényt sem képesek kiszedni a víznyelőből, hónapok óta ott növekszik szépen.

De patakhidat is ismerek, ami kegyetlen állapotban van. 

Előzmény: attus germanicus (180080)
TWdoktor Creative Commons License 2024.09.13 -1 0 180082

Akkor az a felújítás nem volt elég, vagy rosszul csináltak valamit...

Előzmény: attus germanicus (180081)
attus germanicus Creative Commons License 2024.09.13 0 1 180081

Teljes, átfogó felújítást végeztek a másik két hídpályán, mindkettőn két-két évig, többmillió eurós költséggel, a hídszerkezet jelentős megújításával. 

Előzmény: TWdoktor (180079)
attus germanicus Creative Commons License 2024.09.13 0 2 180080

Ezt én is megértettem elsőre is.

 

Mindazonáltal, tömegesek az elhasználódás és elhanyagolt karbantartás miatt rossz állapotban lévő hidak, Olaszországban és Németországban, ahol a leginkább hanyagolták a karbantartást, nagyon sok ilyen híd van, de másutt is akad szépen. Olaszországban sajnos viszonylag sűrűn le is szakadnak. A genovai Morandi-híd esete nagyon ismert, kisebb hidak leginkább csak a helyi sajtó ingerküszöbét vitték át. Németországban a hidak nagy részén manapság, ha már az állapot megőrzése nem is kerül szóba, legalább folyamatosak az állapotfelmérések, szükség esetén korlátozások, lezárások. Az érintett hidak elsöprő többségén soha nem járt villamos. 

Ellenben Európában több ezer hídon jár alacsonypadlós villamos, amik meg nem szakadtak le. Pl. Budapesten a Petőfi és a Margit hídon közel 17-18 éve percenként. 

 

Drezdában három híd állt egymás mellett, egyforma szerkezettel, egy időben készültek el, 1971-ben. Megállapították, hogy mindhárom rossz, felújításra szoruló állapotban van. A másik két hidat fel is újították, a harmadik 2026-ra volt betervezve.

Előzmény: Ashi Valkoinen (180060)
TWdoktor Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180079

És milyen felújítás volt? Aszfaltozás, vagy a mélyben is dolgoztak?

A Fal leomlása után gyaníthatóan a közúti hídrész terhelése is megnőtt a több autó, teherautó megjelenésével...

Előzmény: r1232 (180076)
attus germanicus Creative Commons License 2024.09.13 0 1 180078

Lehet, hogy így van, de a leszakadt drezdai hídon nem végeztek még felújítást. Így az, hogy esetleg máshol, más hidakon milyen hibákat vétettek, esetünkben irreleváns. 

Előzmény: trizs77 (180072)
Mr. SziD Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180077

Vágány utcától lesz megint villamos.

Előzmény: 08-73 (180075)
r1232 Creative Commons License 2024.09.13 -1 1 180076

Szép az elméleted, csak azon tényt hagyod figyelmen kívül, hogy a híd többi része is, ahol nem jár villamos, rossz állapotban volt a felújítása előtt és a legfrissebb hírek szerint nagy az esélye a már felújított rész leomlásának is.

Előzmény: TWdoktor (180068)
08-73 Creative Commons License 2024.09.13 -1 1 180075

https://online.winmenetrend.hu/budapest/latest/lines/3012/0

 

OKtóber végén 1-es pótlás, de Göncz Árpád vkp-től meddig? Ugyebár a villamos két szakaszon fog járni, az egyik a Bécsi út/Vörösvári út- GÁV lesz. 

morgó mh. Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180074

Azért talán nem... hogy egy híd leszakadjon, ahhoz igen durva, kritikus hiba kell. Nem is sűrűn történik meg szerencsére.

Előzmény: trizs77 (180072)
RandomFarkas13 Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180073

Nem az volt, hogy a drezdai híd azon részéhez MÉG nem nyúltak hozzá, egyáltalán nem? Hanem a német mérnökök egyelőre korrózióra tippelnek. Ezt olvastam egyelőre. 

Előzmény: trizs77 (180072)
trizs77 Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180072

Mindenhol megtörténik ahol egy hídfelújítás, javítás során technológiai hibát vétenek.

Előzmény: RandomFarkas13 (180071)
RandomFarkas13 Creative Commons License 2024.09.13 -1 5 180071

Szerintem lehetünk egy páran, akik a német hídomlás kapcsán arra asszociálnak, hogy uhh, ha ott, ahol egész jó a gazdaság, egész gazdag ország, kiváló mérnökök vannak, komolyan veszik a biztonságot, a vizsgálatokat, ilyen történik, akkor akár nálunk is megtörténhet.

Nem enyhít  helyzeten, hogy laikusként látjuk, hogy igen rozsdásak a villamosos hídjaink is (5-ből 3 legalábbis), döng az egész híd a villamostól, vagy épp szétrázza a híd a lelkünket, amikor a villamos halad rajta (Tatra is, de CAF mindenképpen). Vagy épp már 15 éve is szörnyen nézett ki az adott híd és már akkor cikkeztek róla (Petőfi). 

 

Így laikusként mindenképp hozzátennék a témához annyit, hogy megnyugtatna egy hivatalos kommukáció (felső körökből, kormány, önkormányzat), hogy a mi hídjainknál milyen vizsgálatok, reakciók várhatók az eset kapcsán, vagy bármi, ami megnyugtat. Ha mondjuk újságonként egy közepes terjedelmű cikk megjelenne, amiben a laikusoknak közvetítenek a szakértők, vagy hasonló.

Amúgy azt simán lehozzák, hogy igen, adott híd rossz állapotban van, amitől még ijedtebbek leszünk és egy hozzánk képest mérföldekkel fejlettebb országban történő hídomlástól meg még ijedtebbek. 

morgó mh. Creative Commons License 2024.09.13 0 5 180070

Ez oké, de a világnak ezen a felén a hd terhelhetőségét nem úgy határozzák meg, hogy mi az, amitől már leszakad.

Ennyi erővel mondhatod azt, hogy a bicikli még kisebb terhelést jelent, és mondjuk a genovai, bécsi, akármelyik híd azért szakadt le, mert a biciklisek helyett az autókat engedték rá.

Nem, a hidat valamire méretezik, valamit ki kell bírnia, méghozzá jókora ráhagyással. Emögött nyilván ott a megfelelő papírmunka, és ott vannak a rendszeres ellenőrzések.

Ha a híd mégis leszakad, ott valami nagy gáz van, és nem az, hogy átment rajta egy olyan jármű, amiből napi sok rendszeresen és jogszerűen átmehet rajta.

Előzmény: Ashi Valkoinen (180065)
TWdoktor Creative Commons License 2024.09.13 -1 0 180069

Hát mi bántja az egy hónapos kis lelkedet?

Előzmény: Törölt nick (180064)
TWdoktor Creative Commons License 2024.09.13 -2 2 180068

Azért örülök, hogy itt a topikban azért van egy-két ember, aki érti, hogy mit írtam, még ha nem is volt túlfogalmazva.

 

Előzmény: Ashi Valkoinen (180065)
TWdoktor Creative Commons License 2024.09.13 0 2 180067

Igen, erre gondoltam, köszönöm!

Előzmény: Ashi Valkoinen (180060)
laszlo86 Creative Commons License 2024.09.13 0 0 180066

A 2-es villamos Jászai Mari tér irányú Széchényi István tér megállóját mi indokolta, hogy feljebb hozták és gyakorlatilag a gyalogos átjáróban áll meg? Az MTA felújítása miatt az állványzat egészen ki lett hozva a Széchényi rakpartra, így aki a Közvágóhíd irányú megállóba menne át, amúgy is nehezen látja az ív és az állvány miatt jön-e a villamos a Kossuth tér felől (most lefelé a lépcsőről egyáltalán nem látni el az állványzattól a Kossuth tér felé), most pedig már állandóan balra is nézni kell, hogy nem jön-e éppen ki az aluljáróból is, miközben próbálja nézni nem fogja-e elütni a Jászai Mari tér felől jövő villamos.

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.09.12 -2 8 180065

Ha valamely jármű közlekedése nagyobb fizikai igénybevételt jelent az infrastruktúrának, amin közlekedik, akkor az infrastruktúra hamarabb fog elhasználódni. A nagyobb tömegek, az egyenlőtlenebb és nagyobb tengelyterhelés, vagy épp a negatív visszavezetésekben folyó nagyobb áram okán megjelenő elektrokorrózió nyilvánvalóan gyorsabban elhasználja az infrát, mintha csak kisebb tömegű, egyenletesebb súlyelosztású, kisebb tengelyterhelésű, kisebb áramfelvételű villamosok járnak rajta. Szerintem ez eddig elég evidens. 

 

Az, hogy nem szakadnak tömegével hidak a folyókba, nagyon szuper, de nem érv sem pro, sem kontra az állítás ellenében, mert azért - gondolom én naivan - a legtöbb helyen foglalkoznak azzal, milyen állapotban vannak a hidak, a folyókba szakadást megelőzendő. Pláne, mivel egy híd típusú infrastruktúra hibája elég komoly következményekkel járhat, míg ha eltörik a sín vagy szétnyomódik az aszfalt a Moszkva téren, arra könnyebb legyinteni egyet.

Előzmény: toto92 (180062)
Törölt nick Creative Commons License 2024.09.12 -1 0 180064

  ... Vajh' mire gondolhatott a ...   TWdoktor ?!  :-(

Előzmény: Ashi Valkoinen (180060)
Grgabácsi Creative Commons License 2024.09.12 0 4 180063

A hidat 1971-ben adták át, ez ugyebár 53 év. Ezalatt a villamosos hídon (a híd ui. az Árpád hídhoz hasonlóan három hídból áll, amelyek itt valóban fizikailag is elkülönülnek) nem végeztek komolyabb felújítási munkákat. Miközben az alacsonypadlós üzem Drezdában 1996-ban elkezdődött, még ha nem is a hídon átvezető 3-as és 7-es vonalon. De közelítőleg elmondható, hogy a híd életének kb. a felében nagy valószínűséggel már járt rajta alacsonypadlós.

Előzmény: TWdoktor (180057)
toto92 Creative Commons License 2024.09.12 -1 7 180062

Ez oké, de tudomásom szerint nem kezdtek el hidak tömegesen folyókba szakadni azóta amióta ap-s villamosok járnak, pedig nem tegnap állt forgalomba az első.

Előzmény: Ashi Valkoinen (180060)
trizs77 Creative Commons License 2024.09.12 -1 2 180061

Ha jövő héten a Duna árad és elönti a 2-es lánchídi aluljáróját................

 

------------------------------

 

Kb. 10-15 évente elönti.

Senkit se ér(het) meglepetésként.

 

Első nap kicsődülnek kb. 150-250-n fotózni.

Utána megszokják.

 

A felső rakparton meg közlekedik majd, részben dugókban állva a  2-es VP.

 

Előzmény: 08-73 (180059)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.09.12 0 2 180060

Szerintem TWdoktor fórumtárs nem arra gondolt, hogy a híd azért szakad le, mert éppen áthalad rajta egy alacsonypadlós villamos, hanem arra gondolt már az első témában írt hozzászólásában is, hogy az alacsonypadlós villamosok közlekedése miatt a hídszerkezeteket nagyobb dinamikus terhelés éri áthaladáskor, és ennek okán időben korábban következnek be anyagfáradáshoz köthető események.

Előzmény: toto92 (180058)
08-73 Creative Commons License 2024.09.12 -1 1 180059

Ha jövő héten a Duna árad és elönti a 2-es lánchídi aluljáróját, erre az esetre van terv valami értelmes pótlásra Boráros, vagy Közvágóhíd- Széchenyi István tér között?

toto92 Creative Commons License 2024.09.12 0 6 180058

Ettől még nem feltétlenül van összefüggés az ap villamos és a híd leszakadása között, megeshet hogy akkor is megtörtént volna ha tripla T4 jár rajta.

Előzmény: TWdoktor (180057)
TWdoktor Creative Commons License 2024.09.12 -7 0 180057

"Ebből azt levenni, hogy az alacsonypadlós villamos miatt szakadt le, hát, elég vad következtetés."

 

Nem titok szerintem, hogy az alacsonypadlós kocsik konstrukciójukból adódóan erősen pályagyilkosok... kevesebb kerék, nagyobb tömeg, kisebb rezgésnemkeltési képesség... természetesen ezek ellensúlyozhatóak a pálya/híd megfelelő karbantartásával. Vagy kevésbé pályaromboló hatással rendelkező (jellemzően magaspadlós, rendes forgóvázakkal) típusú járművel, lásd: Hannover, Stuttgart.

Előzmény: attus germanicus (180056)
attus germanicus Creative Commons License 2024.09.11 0 8 180056

Németországban nagyon sok híd van rossz állapotban, főként a Merkel-korszakban szinte teljesen elhagyták a karbantartást. Csak ma átjöttem öt olyan hídon, amin rossz állapot miatt korlátozva van a közlekedés - ezek egyikén se jár villamos. A drezdai Carola-híd az első, ami ténylegesen le is szakadt, ennek bizonyára az a fő oka, hogy míg mondjuk a leverkuseni autópályahídon több, mint tíz éven át 12 óránként végeztek állapotfelmérést, Drezdában ezt is elhagyták. 

A híd rossz, elhanyagolt állapota ismert volt, a közúti részét (ez valójában három híd egymás mellett, két közúti, egy villamosos) 2019-23 közt felújították, a villamosos rész felújítása 2026-ra volt betervezve. 

 

Ebből azt levenni, hogy az alacsonypadlós villamos miatt szakadt le, hát, elég vad következtetés. 

Előzmény: TWdoktor (180052)
MCA-001 Creative Commons License 2024.09.11 0 2 180055

Itt arról beszélnek, hogy nem a terhelhetőség lehetett az összeomlás elsődleges oka.

Már nekikezdtek a felújítás előkészítésének, elképzelhető ennek keretében nyúltak olyan részekhez amihez nem kellett volna.

Elképzelhető, hogy a villamos elektromos feszültség levezető rendszere omlott össze. Ez pedig az alapból rossz állapotú híd előre feszített betonszerkezet kábeleit megroncsolta.
https://youtu.be/dLHijqCEHtE?t=240

Előzmény: morgó mh. (180053)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!