Anyagilag milyen lehetőségeid vannak - úgy értem, be tudsz-e vállalni 5-6-7 év tanulást? Milyen könnyen tanulsz? Az orvosi egyetem azért keményebb, mint a főiskola...
Sziasztok! Azt szeretném kérdezni, hogy szerintetek elég a mentőtiszti, vagy érdemesebb orvosi , ezalatt mentőtiszt III , majd oxiològus szakvizsga? Jobban mondva megéri-e az a 11 év tanulás?
A vezetők tudnak ezekről de rohadtul nem érdekli őket. Megvan a saját pénzük ilyen olyan ügyletekből aztán meghúzzák magukat direkt nem pattognak, hogy megtartsák a jól tejelő állásukat. Leszarják, hogy mi van az OMSZ-al de még inkább, hogy mi van a dolgozókkal.
Amikor gyerek voltam, ha a Jászain történt valami, 3 perc alatt ott voltak a mentők.... Jó, tudom, az akkor volt, minden másképpen volt. De akkor is...
"(Nyilván mások, pl. felsővezetők tudnak tenni máshogy is, de abba kevés beleszólás van lentről vagy a part széléről.)"
Pontosan erről van szó, én is erre utalok, ha nem lettem volna eléggé érthető!
Én biztosan nem fogok beülni az iskolapadba a magam 55 évével, főleg nem így, hogy még a fiataloktól is elveszik a lehetőséget meg a kedvet a mentőmunkától. Pedig mennyi fiatalnak volt álma, hogy mentőn dolgozhasson!
A miértekre jól tudom a választ, ezt elhiheted! De nagyon remélem, hogy olvassák olyan szinten is ezt a topikot, ahol módjukban áll elgondolkodni, hogy vajon mindent jól tesznek? A mai eredmények alapján bizony nem!
Még valamit: tudom, hogy az élethez szerencse is kell, és ez ráhúzható a mentőellátásra is. A hangsúly azonban az arányokon van! Ma jelenleg -ahogyan az nap mint nap kiérződik- kb. 70 %-ban szerencsén múlik a túlélés! És ez az ami nagyon aggasztó!
Az összeomlás szélén van a Szolgálat, ez a szomorú igazság. Sajnos a helyzeten a tablet rendszer is tovább ront, mert az esetek rögzítése irtó körülményes, tuti hogy 30-40 perccel tovább fog elhúzódni egy eset. Arról már nem is beszélve, hogy a szoftver nem tud egynél több beteget kezelni, így pl. egy 3 könnyű sérültes karambolhoz, amit eddig egy mgk ellátott ezentúl mell 3 db.
Másik agyrém, hogy a KMR-ben kötelező minden kardiológiai betegnek TTEKG-t csinálni eset-/rohamkocsin is, ahol pedig van ekg elemzésre kiképzett személy. Ez is felesleges időveszteséget okoz. Az alkalmazott technika pedig a betárcsázós internettel azonos elveken alapuló, elavult dolog. Az elküldött görbe pedig legtöbbször alkalmatlan bármiféle értékelésre. Pedig csak meg kellene benn a lifepakhoz az erre kitalált modult. Vagy diagnosztikus bizonytalanság esetén egyszerűen lefotózni okostelefonnal a lp ekg regisztrátumát és elemailezni a PCI centrumba.
"Most kifogásokat keresünk, hogy miért nem lehet megoldani?"
Nem. Te leírtad, hogy "Miért..?", megkapod rá a választ. Ezek nem kifogások, hanem okok. Lehet tenni ellene, pl. úgy, hogy beülsz az iskolapadba, csinálsz egy idevágó képzést és felülsz kocsizni valamelyik egységhez. Ebből a topikból többen csinálják így.
(Nyilván mások, pl. felsővezetők tudnak tenni máshogy is, de abba kevés beleszólás van lentről vagy a part széléről.)
Mondanám, hogy nem politika kell hozzá, hanem pénz, de nagy állami cégnél gyakorlatilag az országgyűlés dönt.
De nézd meg, hogy mennyibe kerül egy korszerű gólyalábas hordágy. Nézd meg, hogy mennyi egy Lifepak15. Mennyi egy perfúzor. Mennyibe kerül egy hordozható lélegeztető gép. Ezeknek egy jelentős részét időnként be kell vizsgáltatni, ez plusz pénz.
(De a legdrágább az a személyzet bére lesz úgyis.)
"Van olyan, hogy orvosi esetkocsi, mint ahogyan van orvos nélküli -ONE- esetkocsi is. Sőt, van kiemelt estkocsi is, a KIM. Meg van roham és van roham1 és van a MICU. De nem ez a lényeg."
"- ha nem vizsgálják felül, mennyire eredményesek az alkalmazott megoldások/módszerek statisztikailag (több siker vagy több halott?)" Vizsgálják, de ahhoz, hogy érdemben lehessen véleményt formálni, nagyminta kell. :(
Sajnos akárhogyan is nézem, a vége mindig az, hogy eljutunk a politikához.
Nem hiszem, hogy a mai dolgok annyira drágák lennének, hiszen ha egy 70-es évekbeli rohamkocsi felszerelésére gondolok, az akkor is drága volt, azért is volt belőle csak kettő Budapesten. Tehát a mai árszinten nézve ma sem drágább. Sőt, a technológia fejlődésével olcsóbban lehet gyártani, ezáltal hozzájutni. Na, mindegy.
Szerintem egyszerűen nincs meg a politikai akarat a normális működtetéshez.
Más idők voltak, teljesen más életszemlélettel, hozzá illő életkörülményekkel. Nem volt ennyire költségigényes az egészségügy, de a mai technika nagy része csak álom volt itt nálunk. Manapság sokkal többmindenre van megoldás, de ez együtt jár azzal, hogy kurva drága. Minél többet tud valami annál drágább kifejleszteni, legyártani, pótolni. Ehhez nem nőtt itt fel sok minden(ki). Akkoriban lehetett kis pénzből világszínvonalat produkálni, ma ezt nem lehet már megcsinálni.
Ezek nem kifogások, hanem tények. Csak erről nem sűrűn beszél senki, politikai szinten meg csak a kirakatberuházásokat mutogatják. Aztán mindenki elhiszi, mert a csapból is az folyik, hogy "béremelés, felújítás, új műtőblokk, eszközbeszerzés, új autó, életpálya..." bullshit. És amikor be kell menni a Jánosba, akkor meg néznek, hogy hoppá. Omlik a vakolat, az orvosnak látszólag tele a töke, a nővér meg nyög ha fel kell állnia.
A lakosságnak meg a tényeket kéne megtudnia, és azokon leverni a port, aki tehet róla. Nem az irányítás tehet arról, ha nem talál elérhető autót 20 percig, és az állomásvezető sem, ha reggel nem tudja kiállítani a kocsiszámot, de még csak a főigazgató sem. De ő már tehetne ellene.
És honnan lehetne 4 teljes állásban (ha csak félállás, akkor még több ember kell) ott dolgozó szakorvost szerezni? Megjegyzem, 2013.-ban a PTE-n 1, azaz egy darab oxyológus rezidens, és szintén egy oxyológus gyakornok hely volt megpályázható. A többi egyetemről nem találtam hasonló adatot, de ilyen számokban kell gondolkozni.
Szerintem ez sokkal égetőbb probléma, mint az autó, vagy az eszköz. Arra ad pénzt az Unió, lehet felvenni hitelt, ha megveszik az autót akkor kvázi rögtön ott van. Ezzel szemben a szakképzett személyzet nem gyárból jön, menetkészen, évekbe telik kitermelni, egy szakápoló minimum két év, a mentőtiszt három és fél, az orvosi hat plusz öt szakképzés. És ha rájön, hogy hoppá, én ebből nem élek meg, és hogy sokszor teljesen hiábavaló amit művel, akkor fogja magát és keres más módot, hogy megéljen.
Értem, hogy átlagra van méretezve, értem, hogy estrém eset a szolnoki, értem, hogy nem lehet elsuhanni egy baleset mellett mert nekem más a feladatom, de akkor miről beszélünk, amikor a 15 percet emlegetjük?
Van egy térkép, ami mutatja, hol tartható a 15 perc és hol nem. Csak az nincs alá írva, hogy mindez akkor igaz, ha abban az időben egy baleset történik.
Pedig jobb ha megbarátkozol a gondolattal, hogy ma az országban nem egy helyen történhet hasonló, amikor több helyszínre egyszerre egy mentő jut, ha úgy jött ki a lépés.
Ez vidéken, megyeszékhelytől távol egyáltalán nem lehetetlen, kiröppen az egyetlen szállító a megyehatárra, a következő esethez lehet hogy 20 km-ről, a megyeszékhelyről (ahol a városközpontból indul a soros egység), vagy a 30 km-re levő másik vidéki állomásról indul a legközelebbi egység.
Tudok olyan 30.000-es településről, 10+15 km autópályával, kiterjedt tanyavilággal, hogy az első tömeges közúti (román kisbusz például) lefoglalja az összes mentőt (2 v. 3 kocsi), a következő ember, akit elgázolnak a 10 km-re levő faluban, oda a megyeszékhelyről fog indulni a ROKO vagy az ESET (jobb esetben), ott a táv 20+10 km lesz szintúgy.
"Jó időben, jó helyen kell meghalni".
A szolnoki szituáció tényleg elég extrém, de egyáltalán ne lehetetlen. Azt meg azért tudjuk, hogy egy traumásnál lehet hogy 3 percen belül ott a mentő, lehet hogy eszméletén van fél óráig, és másnap attól még ugyanúgy meghalhat. Persze ez a szülőknek nem vígasz, ha én lennék az apja, ugyanezt tenném, csak kétszer hangosabban, de sajnos a rendszer ennyit bír, átlagra van kiszámolva a rendszer, és nem túlterhelésre. Szar ebbe belegondolni, hogy ennyin múlik egy fiatal élete. Hogy minden szarra van pénz ebben az országban (és volt az elmúlt 24 évben), de mondjuk a mentőorvosi kocsikat jobban lehetne erőltetni, ha már nincs pénz elég mentőkocsira.
A lehetséges okokat én is tudom, de meg kell oldani, hogy egy 80 ezres városrészen legyen megfelelő mentőellátás.
Főleg, ha azt vesszük alapul, hogy az agglomerációt is innen látják el. (Pécel, Ecser, Kistarcsa, Nagytarcsa, Isaszeg.) Továbbá a X., XVI., és a XVIII. kerületi mentésben is részt vesznek. Ez a hivatalos állásfoglalás.
Hozzáteszem, hogy ha Vecsésen történik valami, -pl. vonat gázolás- akkor is innen megy a mentő.
Legegyszerűbb oka lehet, hogy nem tudnak négy szakorvost leakasztani sehonnan, ami szükséges lenne a működtetéséhez. Feltételezem nem, hogy négyet, egyet sem. Egyébként már a központban sem jut mindkét rohamkocsira szakorvos, sőt.
Miért olyan nyilvánvaló, hogy a kollégái megfelelően tájékoztatták a mentőket?! Sokszor (legtöbbször) a saját hozzátartozó sem tájékoztat megfelelően... Állítólag a gázolás után még felült, majd összeesett, és kb. 15 percig önállóan lélegzett. Vajon ezután lélegeztették -e még 10 percig, amíg a mentő kiért (25 perccel a gázolás után)? Nem mintha sokkal nagyobb esélye lett volna a túlélésre, mivel a traumás reanimációk csak 0,4%-a sikeres sajnos... :( Lásd, sajnos egyik gázolt sem élte túl a balesetét akkor...
És akinél megálltak, szintén meghalt, szóval egy életveszélyes sérültet hagytak volna ott?! Még ha előre tudták is, hogy akiért eredetileg indultak, hogy életveszélyes, akkor sem hagyhatták volna figyelmen kívül a leintést... Ha meg tovább haladtak volna, figyelmen kívül hagyva a leintést, akkor abból lett volna nem kis balhé. (És talán ma már egyikük sem dolgozna az OMSZ-nál.) Ez van, ez egy elég alapvető szabály, amit már az 1 napos dolgozó is ismer. Ez egy fatális véletlen, már ha vannak véletlenek. Az ilyen eseteket nem lehet kivédeni. Persze mindezek mit sem vigasztalják a fiú hozzátartozóit. Ő nagyon rosszkor, nagyon rossz helyen szenvedett balesetet... :(