Az 520-as sor. mozdonyokon sosem volt zománctábla, csak egy egyszerű festett lemezt bigyesztettek ki a két végére. Ezt egy kedves ismerősömtől tudom, aki annak idején járt a GySEV gőzöseivel köztük az 520-assal is. A GySEV mozdonyokon volt öntött tábla,de végül már azokról is leszedték és csak ráfestették a számokat a tábla helyére.
Valamikor már volt szó erről, de nem találom. Arra sem emlékszem, hogy mi lett az eszmecsere végeredménye.
Az egykori BR52-ből lett 520-asokon milyen pályaszámjelzések voltak elöl, hátul és oldalt? Elöl-hátul volt-e zománctábla, vagy csak festett lemez? Oldalt csak a GYSEV-es mozdonyokon, vagy azoknak is csak egy részén volt öntött tábla? Ugye a MÁV-osokon nem volt öntött tábla, hanem csak festett felirat?
"Vasutas Hírlap: MOZDONYPARK NAGYKANIZSÁN: Nagykanizsán a gépészeti főnökség dolgozói rendbe tették a vasútállomás melletti parkot, ahol a Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő gőzmozdonyok vannak kiállítva. A szoborjárműveket lefestették, a hiányzó elemeket pótolták. A parkosításban és az öt kiállított jármű megszépítésén három héten át húszan dolgoztak. A munka eredményeként egy kellemes díszpark fogadja a sétálókat, akik megcsodálhatják a felújított járműveket is. A nagykanizsai gépészeti főnökség végzi a 301-es (az országban az egyetlen) gőzmozdony felújítását. A jármű ősszel Budapestre a Vasúttörténeti Parkba kerül. "
Hm, nem semmi. Én a nyáron voltam Nagykanizsán megnézni az említett mozdonyokat. Hát mit tagadjam, elég trottyul néztek ki. Szegényekre megint ráférne egy kis felújítás.
"Ha az illetékesek tudtával és kontrolljával történt a gőzmozdonyok fényképezése, akkor bizonyára nem volt veszélyben az élenjáró technikánk és az egyéb fontos ipari titkaink."
***
Nem az ipari titkok miatt nem lehetett fényképezni, hanem a vasút átbocsájtóképességének titokban tartása végett (pályaállapotok, vontatójármű állag stb.)
Vannak, ahol ma sem szeretik a vasút környékén fotózókat, hogy példaként Görögországot említsem, ahol könnyen a rendőrségi fogdában találod magad, ha elkapnak.
Egy intenzívebb keresgélés után előkerült az osztrák "EISENBAHN" 1964 októberi száma, ahol egy négy és fél oldalas beszámoló van a kérdéses rendezvényről. 1964 aug. 30. és szept. 10. között a RCTS London és a VEF Wien szervezésében bonyolódott le ez a jugoszláviai és magyarországi kirándulás angol, (nyugat-)német, svájci, francia és osztrák résztvevőkkel, 54 fővel. Morop-kongresszusról nem esik szó, úgy tűnik, hogy ez egy önálló szervezésű út volt.
"egy nyugatnémet és osztrák csoportnak szervezett "tanulmány"út alkalmából készültek"
Megnyugtattál egy kicsit. Ha az illetékesek tudtával és kontrolljával történt a gőzmozdonyok fényképezése, akkor bizonyára nem volt veszélyben az élenjáró technikánk és az egyéb fontos ipari titkaink.
Tulajdonképpen hányszor volt Magyarországon MOROP-kongresszus? Én 1966 őszról és 1983. októberről tudok.
Lehet, hogy nem MOROP kongresszus volt az, amit 1964-re tettem (fejből erre emlékeztem), de 1964-ben is volt valamilyen szekta gyűlés, és ezek szerint nem a MOROP égisze alatt, amelyen részt vettem mint látogató. Az 1966 nekem nem jön be, mert akkor a MN-nél mint kopasz, stádiumban szerepeltem, és igy látogatóként sem voltam jelen
Moldova írja az "Akit a mozdony füstje..." alapművében, hogy pl. Szerencsre jártak rendszeresen nyugatnémet, osztrák vasútbarátok, akim pl. autóval követték a vonatokat és így fotóztak nyíltvonali kpeket, és hallgatólagosan eltűrték ezt a "zilletékesek".
Mindenesetre tőlünk nyugatra milyen kincsek rejtőznek az archívumok mélyén. (Meg itthon is, csak a magyar gyűjtők, fotósok ííírtóznak megosztani a képeiket másokkal...)
Ha jól tudom, az 1964-es képek egy nyugatnémet és osztrák csoportnak szervezett
Az az igazság, hogy én másképp emlékszem:-)))
1964 (nyarán, kora öszén) Magyarországon volt a MOROP kongresszus, ami kb. 1 hétig (valahogy igy emlékszem) tartott. Ezen időszak alatt azt hiszem kétszer szervezett kirándulást szerveztek a kongresszusi delegáltak részére, amelyekben különböző vasúti létesitmények megtekintése szerepelt
Ezen kivűl az egyéni látogatoknak, a Közlekedési Múzeumban vasútmodell kiállitás szerveztek.
Ha jól tudom, az 1964-es képek egy nyugatnémet és osztrák csoportnak szervezett "tanulmány"út alkalmából készültek, valamelyik korabeli osztrák szakfolyóirat közölt róla utána egy beszámolót. Este jobban ráérek, megpróbálom előkotorni.
Az egyik egri képen nagyon bizalmatlanul nézeget egy rendész-fajta egyenruhás...