"az úttól néhány méterre biztonságos zöldövezetben, susogó fák lombjai között egy különálló, saját bicikliút"
Amíg fekete kormot eregető dízel járművek füstjét kell belélegezni, addig én a susogó fák lombjai között egy különálló, saját bicikliutat preferálom! :-)
Szerintem a városi közlekedés nem az autózás, hanem a sétálás, a néhány megállós, átszállásos BKK-zás alternatívája!
Ezen a helyszínen - az tavaly májusi utcaképpel ellentétben - a kerékpáros lámpa és az autósok lámpája eltérő fázisban ad szabadot - amíg nekünk piros, mehetnek az autók (és egy rövid ideig a keresztező forgalom), aztán az autóknak piros lesz és a kerékpáros lámpa enged. Ennek nyilvánvaló célja, hogy a Móricz felé egyenesen haladó kerékpáros forgalmat és a Petőfi híd felé két jobbrakanyarodó sávon haladó autós forgalmat elválassza egymástól időben - és érdemes kivárni a bringás zöldet, mert ha arra indulsz, akkor a Fehérvári út keresztezése előtt sem kell megállni.
Sporttársnak útban volt a pirosnál állva, így laza mozdulattal megkerült és ment is dolgára, majdnem húsz métert is sikerült megtennie, amikor a tőle ekkor még balra eső autós átsorolt volna a kerékpársávon át jobbra. Bukás lett a vége, súlyos sérülés szerencsére nem. Amikor lehetséges volt, előre gurultam, és megmutattam a dühöngő sporttársnak a kormányra rögzített kamera felvételét, amelyen a neki látszó tilos jelzés is látott. Azonnnal elfogyott az autóssal szembeni kártérítést most és rendőr és blablabla igénye, hanem szépen felpattant, majd a járdán elkerekezett...
Ez is mindig izgalmas hely a délutáni csúcsban. Szituáció ugyanaz, állok a pirosnál, a keresztutcából érkező autó keresztben a kerékpársáv torkolata előtt, a villamossínről indexelve kettő busz próbál besorolni a normál autós sávba (nekik van kiegészítő BUSZ lámpa ehhez). Sporttárs jön, lát, pirosat leszarva halad be a kereszteződésbe, és mivel a kerékpársáv előtt állt az autó, ezért a busz mellé igyekezett.
Ekkor mozdult meg a Kálvin felé a sor, a keresztben álló autós időben észrevette, hogy elékerült a bringás, és elindulásból nem lökte föl, de a buszos ment előre és a busz vége is rendeződött a saját sávjába, ezáltal bátor sporttársunknak hirtelen szűk lett a hely a busz és a betonelem között. Dühösen rácsapott a busz oldalára, miközben az addigra szabad zöld jelzésre nyugodtan elmentem mellette a kerékpársávban.
A két esett között volt kb. 15 perc.
A járdán, irányhelyes sávban szemben közlekedő, mobilt nyomkodó futárok szinte szóra sem érdemesek, annyi van belőlük, mint égen a csillag.
Nagyon szomorú, hogy itt tart a budapesti kerékpáros közlekedés, nagyjából agyhalottként közlekedik egy szemmel is jól látható mennyiségű embert képviselő réteg.
Ezen a szakaszon három sávos az út. Kettő (teljesen feleslegesen) vezet a Margit híd felé, mivel a Tímár utca után az úttesten parkolók miatt kétsávos lesz úgyis.
Nagyon sok bringás teker az úton és nem csak országútival. Jó lesz ez.
Minden bringasáv miatt megy a hiszti. Emlékezzünk csak a kiskörútra: valami EmPaMo, vagy milyen mozgalom is indult a szent parkolóhelyek felszámolása miatt.
Budának olyan a domborzata, hogy amennyiben a központjából (önkényesen legyen ez a Batthyány tér) szeretnél kerékpárral normális tempóban eljutni Észak-Budára, és nem vagy hegyimenő (én nem vagyok az), akkor nem nagyon van más választásod, mind az Árpád fejedelem útja. Az általam kedvelt Batthyány tér -> Szépvölgyi út kerékpárút is az Árpád fejedelem útra vezet rá. (a google mapsen ránézhetsz erre a részre ha gondolod)
Innentől azonban szét kell bontanunk a kérdést. Én kerékpárral közlekedem Budapesten (meg alkalomadtán máshol is, ide értve a lakott területen kívüli főútvonalakat is, már persze azokat a részeket, ahonnan nem vagyok kitiltva), tehát nem andalgok a kerékpárral és nem 8 éves gyerekeket próbálok terelgetni. A cikkben emlegetett "az úttól néhány méterre biztonságos zöldövezetben, susogó fák lombjai között egy különálló, saját bicikliút" gondolom nekik van kitalálva, mert nekem biztos nem. Több százszor kerékpároztam már arra, de csak néhány alkalommal merészkedtem fel erre a kerékpárútra, mindig azt a nyomvonalat használtam. amit most fel is festettek. (Mellékszál, de az utóbbi években nem ez az első olyan eset, ahol ilyen festés kerül olyan útvonalakra, amiket én amúgy is használok) Ennek az oka egyrészt ahogy SzeZo írja a rázós vacak minőség és a füttypórázos kutyák, másrészt az, hogy életveszélyes a Serfőző utcai kereszteződés (ahova a kerékpárút vezet), harmadrészt az, hogy a Tavasz utcához érve a kerékpárúton mindenféle korlátokat kell kerülgetni (ezekkel védik a Szentlékel téri Hév megállóból az Árpád hídi átszálláshoz igyekvő gyalogosokat), negyedrészt az, hogy a HÉV kerítés miatt (ha észak felé halad az ember) jobbról nincsenek bekötő utak, így nem kell elsőbbséget meg nem adó autókkal számolni, ötödrészt az, hogy a Tímár utcánál lehet rátérni a kerékpár útra egy kanyarodó sávból, ahol igenis keresztezni kell az Árpád fejedelem útja két sávon érkező szembejövő forgalmát - csak ezt elfelejtette megemlíteni a hangulatkeltésben jeleskedő cikkíró. Hogy az andalgóknak/kisgyerekeseknek mi a véleménye azt nem tudom, de gondolom ők nem szeretnek az úttesten menni. Aztán lehet, hogy az lenne a cél, hogy ezt nyugodtan megtehessék, de ehhez nem értek.
Fényképekkel sajnos nem tudok Neked szolgálni, mint írtam én közlekedem a kerékpárral, és a fényképezgetés amúgy sem erősségem.
Aki arra jár csináljon már légyszi egy tisztességes körbefényképezést, leírást, de ne ilyen metropolos fideszbuzis-karigeribasztatós stílusban, hanem tényleg elfogulatlanul. Olyan aki autóval, gyalog és kerékpárral is szokott közlekedni.
Vasárnap este autóval - kicsit tartva a dugótól - bejártam a Jászai Mari tér - Nyugati szakaszt.
Meglepően és örömmel vettem észre, hogy a hálózatilag is fontos és hiányzó kerékpársávot nem a külső forgalmi sáv helyére, hanem az autótárolóként (parkoló) használt közterületre festették fel.
A jászais villamosmegállónál most is csak kerékpáros nyom van, de itt valóban kevés a hely, a Margit híd felől érkező bringásoknak viszont az autók tilos jelzése alatt van lehetőségük eljutni a villamosmegálló végéig, és onnan már a sávban tekerni.
Ami picit béna lett, az a Nyugatinál történő kialakítás, ott korábban kettő balrakanyarodó (Váci út felé) és egy egyenesen+jobbra kanyarodó sáv volt, most ez utóbbi egy részen BKK-sávvá vált, míg a nem BKK/taxi/kerékpár járműveknek az egyenesen továbbhaladáshoz egy darabon a balra kanyarodó sávban kell menni. Ezen szerintem lesz még mit finomhangolni. Vasárnap este lévén, nem volt időm megfigyelni, de remélem a Nagykörút - Váci út irányú indirekt balkanyar felfestése és jelzése kikerült, enélkül az összekötés nélkül azért mindkét friss kerékpáros infrastruktúra kevesebbet ér.
Sajnos a Ferdinánd hídi csomópontot a Váci úton azóta sem tették rendbe, és a táblázások és felfestések továbbra sem teszik szabályossá a kerékpárral a Váci úton északi irányba történő közlekedést.
A Viktor Hugo utcai feketelyukat sem sikerült felszámolni.
Akkor azt a rázós vackot kellene rendbetenni, csak hát azt nem lehet három vödör sárga festékkel megoldani. Ez itt, így, ebben a formában ismét butaság.
Sziasztok Tönkrement Shimano sb-4s30 váltókart mivel lehetne helyettesíteni? Sajnos ezt a típust nem találom sehol és valamivel helyettesíteni kellene.
Nálunk is van sok ilyen. Sok majom direkt felugrat rá, nem lehet látni előre a megállási szándékát. Ahol meg magasabb, ott tényleg azt nézik, és nem a keresztforgalmat. Az is tök jó, hogy este a lámpával pont bevakítanak amikor felhajtanak.
Legnagyobb előnye ezeknek, hogy aki teheti inkább elkerüli azt az utat.
Az egyik kiemelt helyszín a Serfőző utca–Árpád fejedelem útja kereszteződése, ahol a nyáron halálos kimenetelű gázolás történt – tette hozzá a cég. Mint ismert, júliusban az Árpád hídon elgázoltak egy biciklist. A tragikus balesetet egy spontán kialakult verseny okozta, melyben egy Mercedes és két BMW vett részt. Mindhárom jármű jelentősen átlépte a sebességhatárt. A gázolás gyanúsítottja jelenleg is letartóztatásban van.
A Serfőző utcai kereszteződésben történt baleset TÖK MÁS, mint a racsézós eset! A topik fő témáját adó baleset semmiféle kereszteződést nem érintett, a bringás a védett kerékpárúton ment, fent a híd járdáján!!!
Ezen az 50 méteren, ha te gépjárművezetőként a szemközti, legutolsó járdaszigetet figyeled az előtte lévő kijelölt gyalogos átkelőhely helyett, akkor kérlek, ne vezess!
Az átkelőhely után pedig lehet nézegetni a járdaszigetet, de akit 50 méter távolságból ott látsz, az nem lesz ott, mire odaérsz, mert már rég eltekert.
A kereszteződés átalakítás elismerése annak, hogy a korábbi kialakítás szar volt.
Először van egy kijelölt gyalogos átkelőhely, majd picit lentebb a bringás átvezetés, de az a jobbra kanyarodóknak már jobbos ívben fekszik. Ha megfigyeli maga előtt az átkelőt, vagy épp jobbra néz, mert számít a bringásra, akkor a balról érkező bringás már nemigen fér be a látómezőbe.
Azt nem tudjuk, hogy a balra kanyarodó sávban a baleset idején állt-e valami más jármű, ami csökkenti a rálátást.
Nyilvánvalóan az autós hibázott, de az idei baleset után rögtön kiraktak két neonkeretes STOP-táblát. Ha picit visszatekerünk az időben, akkor látható a kereszteződés kialakításán, hogy a táblázottság a múltban még szarabb volt:
Ha megemelik az úttestet (helyes döntés), és biztonságosabb, az elsőbbségadást jobban kikényszerító kialakítást készítenek, az az indirekt beismerése annak is, hogy az előző kialakítás kockázatos volt, vagy az időközben megnövekvő kerékpáros forgalomhoz nem lett hozzáigazítva időben a kereszteződés kialakítása. Természetesen ebben az országban az sosem fordul elő, hogy egy, bármely közlekedőre ráhúzható hiba és szabályszegés megtörténte esetén tágabb kontextusban, a balesethez vezető okokat és lehetséges kockázati tényezőket is kielemezzék az eljárás során, neadjisten az útkezelői oldalon is történjen felelősségre vonás.
mind a mai napig nem tudom, hogy a Szabadság híd felől kerékpárral érkezve nekem melyik sávban kellene folytatnom az utam - a kerékpárnyomosban vagy a mellette hirtelen megjelenő kerékpársávban, mert az út kezelője a metrópótlás befejezése után fél évvel is ezt az össze-vissza csíkozást hagyja fenn. A kereszteződés előtti, elvileg kerékpáros és érvénytelenített forgalmi sávba az autók is felállnak, hiszen a túloldalon ott a tök logikus folytatásuk, a sárga csíkokról meg azt sem lehet elsőre eldönteni, hogy az ideiglenes felfestés maradt kinn, vagy az tényleg egy kerékpársáv, vagy egy ideiglenes kerékpársáv, miközben az ideiglenes forgalmi rendet okozó építkezés fél éve végetért.
"Azt fogja elősegíteni, hogy a bukkanót nézzék, ne a bringást."
Ezt mire alapozod? Nálunk van ilyen, ahol a gyalogosok járnak át, és kvázi majdnem zebraként működik. Egyrészt az autós jelentősen le fog lassítani, mert nem veri szét a verdáját, és így jobban lát, másrészt valóban az a hatása, hogy jobban figyel, harmadrészt a bringásnak is több ideje lesz, ha mégsem adják meg az elsőbbséget, negyedrészt pedig ha ne adj' isten mégis gázolás történik, sokkal kisebb lesz a kár (a mozgási energia a sebességgel négyzetesen arányos).
A Serfőző utca és a Nagyszombat utca között 3 sáv van (teljesen feleslegesen), szerintem az extra dél felé haladó sávot megszüntetik és bőven marad hely két kerékpársávnak.
Ha ott a bukkanó, akkor lassít (ha máskor nem, amikor másodjára jár arra)... Ettől még nem fogja elkerülni az ütközést, de kisebb sebességgel talán kisebb ütést mér az áldozatra.
Annál a balesetnél az áldozat az Árpád híd felől jött. Az autósnak egy 50 méteres, nyílegyenes szakasz volt, hogy lássa, hogy az orra előtt megy keresztbe a biciklis. A telefont nyomkodó sofőrnek tehetsz oda bármilyen táblát...