Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2006.06.22 0 0 2599
Maradjunk annyiban, hogy számodra a szabadkőművesség egy polgári mozgalom, számomra viszont nem.
Előzmény: Lalo (2598)
Lalo Creative Commons License 2006.06.22 0 0 2598

Kedves Az igazi Tapsi Hapsi!

 

A tudatlanság bevallása az első lépés a tudás útján.

 

Ha az alábbi kis tesztet helyesen megoldod, akkor felsőbb osztályba léphetsz:

 

Milyen szó hiányzik a pontozott helyeken?

 

1. I. e. 73 és 71 között zajlott le a Spartacus féle ...felkelés.

 

2. Dózsa György volt az 1514-es ...felkelés vezére.

 

3. Az angol ... forradalom alatt az 1640-től a század végéig tartó angliai eseménysorozatot értjük.

 

4. Az 1956. júniusi poznani ...felkelés a lengyel pártvezetésnek szóló véres üzenet volt.

 

A rabszolga, paraszt, munkás és polgári jelzőket annak ellenére használjuk és használhatjuk, hogy ha megkaparjuk a fenti történelmi események felületét, rögtön kiviláglik, hogy az adott történésekben nem kizárólagosan a jelző szerinti egyének és rétegek vettek részt, viszont tipikusan és döntően ők tevékenykedtek bennük, az ő érdekeik és ideológiájuk határozta meg az események jellegét, ezért aztán jogos ezeknek a jelzőknek a használata.

 

Felsőbb osztály:

 

A számítógép megszületését a Neumann nevéhez fűződő EDVAC 1945-ös megépítéséhez lehet kötni, annak ellenére, hogy számítások elvégzésére, a gondolkodás szimulációjára számos elvi és gyakorlati előzményt lehet találni a történelemben. Rengeteg legenda szól ókori tudósok által épített (gondolkodó) automatákról; Raymundus Lullus 1275 tájékán készítette el univerzális logikai gépét; Charles Babbage két gépet is megtervezett, a gőzzel hajtott Difference Engine 1822-ben el is készül, az Analytical Engine-t csak 100 évvel később rekonstruálják. Ezeken kívül is számos érdekes számításokat végző gépet készítettek különböző képességekkel ellátva különböző alkotók.

 

Maga név, a computer eredetileg a számításokat kézzel, papíron-ceruzával (vagy mechanikus eszközökkel, mint pl. abakusz) elvégző hivatalnokokat jelölte. A számos mechanikus, elektromechanikus majd elektronikus gépnek sajátságos neve volt, amely végül a digital electronic computer, röviden computer néven rögzült.

 

Kérdések: Szabad-e a számítógépet ókori találmánynak tekinteni? Szabad-e a számításokat kézi eszközökkel elvégző, computer-nek nevezett hivatalnokokat számítógépeknek tekinteni?

 

Pótfeladat: Analógia segítségével tegyünk fel hasonló kérdéseket  (és válaszoljuk is meg őket) a szabadkőművesség történéről és nevének kialakulásáról!

 

 

Előzmény: Törölt nick (2597)
Törölt nick Creative Commons License 2006.06.22 0 0 2597
Miért akarnék filozófiát csinálni? Úgy van, ahogyan írod: gyenge vagyok, és mi is... ja, igen: a délibábos történelemszemlélet híve.
Előzmény: Lalo (2596)
Lalo Creative Commons License 2006.06.22 0 0 2596

Kedves Az igazi Tapsi Hapsi!

 

Azt írod:

 

"A freemason szó jelenlegi ismereteink szerint legkorábban egy 1376-os londoni iraton bukkan elő" - teljesen igazad van, ugyanis megkülönböztették a freeston mason-t, a puha, könnyen faragható kővel díszeket faragó kőművest a roughstone mason-tól, az épületek vázának kemény köveit nehéz munkával faragó kőművestől. De ez a korai feljegyzés értelemszerűen nem a szabadkőművesség történetéről, hanem a megnevezés, a név etimológiájáról szól.

 

"A spekulatív kőművesek neve a 17. században éppenséggel accepted mason volt, ezzel is jelezve, hogy ők a korabeli értelemben véve nem voltak freemasonök." - Sőt roughmason-ok sem, mivel nem voltak operatív kőművesek.

 

S a fentiek alapján kijelented, hogy:

 

"szabadkőművesség alatt történeti távlatokban nem föltétlenül csak a spekulatív kőművesség értendő."

 

Hát ez totális félreértelmezése a dolgoknak. Kébé olyan, mint ahogy a vicc szerint a régi görögök ismerték a drótnélküli távírót, hiszen az ásatások tanúbizonysága szerint nem használtak drótot. Vagy hogy a villanykörte őstörténete a körtén keresztül évezredes múltra tekinthet vissza. (Egyébként az ilyen jellegű hibába a szabadkőműves irodalom gyakran beleesik; már Anderson is Ádámtól eredezteti a szabadkőművességet és a kőműves mesterség ősiségét átszármaztatja a szabadkőművességre.)

 

Aztán:

 

"A spekulatív kőművesek neve a 17. században éppenséggel accepted mason volt, ezzel is jelezve, hogy ők a korabeli értelemben véve nem voltak freemasonök." - Hát persze, hiszen nem faragták a köveket, se a könnyen, se a nehezen faraghatót.

 

A történelmi változásokhoz szép lassan igazodott a nyelvhasználat változása. Amíg az operatív kőművesek szervezeteihez kapcsolódva jöttek létre a spekulatív vagy gentleman kőművesek csoportjai, addig becsatlakozottságot tükrözte a nyelv az accepted szóval; amikor függetlenedtek és saját szervezeteket alakítottak, akkor a virtuális faragásra, a "kőműves arisztokráciára" utaló freestone masonból kialakult a freemason = szabadkőműves kifejezés. Lásd pl. a  http://www.spmasoniclodge89.ca/index.php?name=Seekers 7. pontjában.

 

"Szerintem - ... - se nem igazán polgári, ..." - azt hiszem ezt a kérdést nem érdemes tovább ragozni. Ha előző érveim és a tudományos közfelfogás nem győzött meg, akkor sajnálattal bár, de azt kell megállapítanom, hogy te is híve lettél a délibábos történelemszemléletnek.

 

"...se nem igazán mozgalom." - itt valóban problémás lehet e szó alkalmazása, mert a szokásosan mozgalomnak tekintett formációktól a szabadkőművesség tényleg lényegesen eltér. Akkor viszont a feladat a megfelelő kifejezés megtalálása. Amit viszont te hiábavalónak tartasz:

 

"Jobbat nem tudok mondani - de nem is hiszem, hogy mindenképpen nevesíteni vagy kategorizálni kellene."

 

Derék dolog, hogy bevallod gyengeségedet - de ebből nem kellene filozófiát csinálni.

 

Wittgenstein írta, hogy "Nyelvem határai világom határait jelentik. ... Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell."

 

Számomra ez a nézet nem korlátozást sugall, inkább akivitásra ösztönöz. Ha tágítani akarom világom határait (és azt akarom!), tágítani kell nyelvemet. Egyébként ez minden tudományos kutatás velejárója is.

 

Előzmény: Törölt nick (2595)
Törölt nick Creative Commons License 2006.06.21 0 0 2595

Kedves Lalo,

szabadkőművesség alatt történeti távlatokban nem föltétlenül csak a spekulatív kőművesség értendő. A freemason szó jelenlegi ismereteink szerint legkorábban egy 1376-os londoni iraton bukkan elő. A spekulatív kőművesek neve a 17. században éppenséggel accepted mason volt, ezzel is jelezve, hogy ők a korabeli értelemben véve nem voltak freemasonök.

Szerintem - függetlenül attól, hogy mi honosodott meg a köznyelvben és a közvélekedésben Európa ezen felén - se nem igazán polgári, se nem igazán mozgalom. Jobbat nem tudok mondani - de nem is hiszem, hogy mindenképpen nevesíteni vagy kategorizálni kellene.

Előzmény: Lalo (2594)
Lalo Creative Commons License 2006.06.21 0 0 2594

Kedves Az igazi Tapsi Hapsi!

 

Állításomra, mely szerint:

 

"A szabadkőművesség szociológia szempontból tipikusan és döntően polgári mozgalom"

 

Azt írod, hogy:

 

"A köztudatban valóban ez a kép él,..."

 

Sőt, nem csak a köztudatban, hanem a tudományos publikációkban is. Jasper Ridley, L. Nagy Zsuzsa, Berényi Zsuzsanna is használja ezt a kifejezést. Néhány online idézet:

 

A MAGYAR IRODALOM TÖRTÉNETE, Akadémiai Kiadó, Budapest 1964-1966

 

"A szabadkőműves mozgalomhoz tartozott a 18. század második felében Aranka György, Báróczi Sándor, ..."

 

 

Berényi Zsuzsanna Ágnes: A Magyar szabadkőművesség és a köztársasági eszme

 

"A szabadkőművesség a polgárság mozgalmaként 1717-ben megfogalmazott alkotmánya ..."

 

 

Antonio Gramsci: Új fejedelem, Széljegyzetek Machiavelli politikájához

 

"... a szabadkőműves mozgalom, a Rotary Club"

 

A Google egyébként erre a keresőkérdésre, hogy "szabadkőműves mozgalom", több mint száz találatot ad, azaz eléggé elterjedt ez a szókapcsolat.

 

A későbbiekben mind a szókapcsolat mindkét felét helyteleníted:

 

a) polgári

 

"A középkori kőművesek éppenséggel munkásoknak tekinthetők" - teljesen igazad van, viszont e munkások nem tekinthetők spekulatív kőműveseknek, azaz szabadkőműveseknek.

 

"... a spekulatív kőművesség idején pedig bőséggel találhatunk arisztokrata tagokat ..." - teljesen igazad van, viszont eme arisztokrata tagok a felvilágosodás, a polgári fejlődés hívei és előmozdítói, s így pre vagy proto polgároknak is tekinthetők.

 

b) mozgalom

 

Én jobb híján, ill. elterjedt volta miatt használtam.

 

"... én személy szerint a "mozgalom" szóval is vitáznék."

 

Akkor mondjál jobbat!

 

 

Előzmény: Törölt nick (2593)
Törölt nick Creative Commons License 2006.06.21 0 0 2593

"A szabadkőművesség szociológia szempontból tipikusan és döntően polgári mozgalom"

 

A köztudatban valóban ez a kép él, de a világ nem fekete-fehér. A középkori kőművesek éppenséggel munkásoknak tekinthetők; a spekulatív kőművesség idején pedig bőséggel találhatunk arisztokrata tagokat is a Stuartoktól és a Bourbonoktól kezdve egészen a Szent Római Birodalom császáráig.

A "polgári vonal" inkább (Közép-)Európára és a nemesség nélküli Amerikára jellemző, de ettől még nem nevezném általában a szabadkőművességet polgári mozgalomnak. Sőt, én személy szerint a "mozgalom" szóval is vitáznék.

Előzmény: Lalo (2586)
Törölt nick Creative Commons License 2006.06.21 0 0 2592
Ha jól tudom, ennek a páholynak volt a főmestere a gyulafehérvári születésű természettudós, Born Ignác, akinek tiszteletére Mozart állítólag a Die Maurerfreude című kantátát (K 471) komponálta, és akiről Sarastro alakját mintázta. 
Előzmény: Lalo (2591)
Lalo Creative Commons License 2006.06.20 0 0 2591

No, itt egy korrektebb leírás Mozart díjemeléseiről:

 

"Mozart and Freemasonry

 

Mozart was proposed for membership in Lodge zur Wohltätigkeit (translated either as Charity or Beneficence) on December 5, 1784. On December 14 he was initiated as a Lehrlinge (Entered Apprentice), becoming number 20 on the lodge roll. Ten days later he attended Lodge zur wahren Eintracht (True Concord) and, at the request of his mother lodge, was passed to the degree of Geselle (Fellow Craft) in that lodge on January 7, 1785. The Master of Lodge True Concord was Ignaz von Born, a distinguished scientist and writer.

 

Leopold visited Vienna in early 1785. Because he was to be in Vienna but a short time, his progress through the degree work was expedited. Leopold was proposed as a candidate on March 28, 1785. He was initiated in Lodge Charity on April 6, 1785. It was in Lodge True Concord that he was passed on April 16, 1785 and raised to the degree of Meister (Master Mason) on April 22, 1785.

 

The date of Wolfgang's being raised to the degree of Master Mason is the subject of some debate. Smyth, Nettl, and others maintain that the actual date is unknown. Main and Chailley state he was raised on April 22, 1785. The divergence of opinions is due to the interpretation of the attendance register of April 22, 1785 of Lodge True Concord.

 

In a letter commenting on Bro. Smyth's paper on Mozart, Bro. F. de Backer of Kortrijk, Belgium states the following. The minutes of Lodge True Concord of April 22, 1785 show the following "Bro. Leopold Mozard (sic) of Lodge zur Wohltätigkeit ...[with two other candidates]...were raised to the Third Degree of our Royal Order with the accustomed ceremonies." Bro. de Backer continues stating that "In the Attendance Register of Eintract for 22 April both Leopold and Wolfgang signed as a Master Mason but the name of Leopold was struck through because he had signed as a Master Mason while still a Fellow Craft." A photo copy of the attendance register in question is reproduced as plate 2 in Nettl's book Mozart and Masonry. Thus, Wolfgang Mozart was raised as a Master Mason sometime between January 7, 1785 and April 2, 1785. "

 

Előzmény: Lalo (2590)
Lalo Creative Commons License 2006.06.20 0 0 2590

Még egy forrás Mozart fokozatához:

 

" December 14, 1784 Mozart was accepted to join the lodge "Beneficence" as an "Apprentice"


He attended the 340th ' Work' (= Meeting) held by the lodge "True Harmony".
January 7, 1785 He attended the 343rd 'Work' held by the lodge "True Harmony". By the request of the lodge"Beneficence", the lodge "True Harmony" held a ceremony for promoting Mozart to the second degree"Fellow Craft". ( Mozart was promoted to the third degree "the degree of Master Mason", but the date was not known."

 

Itt tehát elfogadják Mozart 3. fokozatát, csak a díjemelés dátumát tartják ismeretlennek.

 

Kár, hogy az idézett weblapok ezekhez a konkrét ténymegállapításaikhoz nem adják meg a forrásaikat...

 

Előzmény: Lalo (2587)
Lalo Creative Commons License 2006.06.20 0 0 2589

Kedves JLA!

 

Én kizárólag az idézett mondatodra reagáltam, amely a társadalom minden szegmensét emlegette, s amely így, ebben a formájában nem volt helytálló.

 

Hogy Márai milyen mértékben vágyott a Nóbel-díjra és emiatt milyen feszültségei voltak azokkal, akik megkapták - ellentétben vele - arról nem tudok, de írói teljesítményének ez az el nem ismertsége is kiválthatta megjegyzéseit Churchill, Szentgyörgyi és Bárány rovására.

 

Előzmény: JLA (2588)
JLA Creative Commons License 2006.06.20 0 0 2588

Kedves Lalo!

Talán igazad van, de miután Márai kontra Szentgyörgyi és Bárány polémiához tartozó adalékként említettem, úgy a munkás és paraszt kontra értelmiség mint jellemző feszültségforrás fel sem merülhet.

 

 

Előzmény: Lalo (2586)
Lalo Creative Commons License 2006.06.20 0 0 2587

A források ellentmondanak egymásnak. Találtam egy weblapot, amelyen a következő szöveg szerepel:

 

"La loge dont Mozart était membre s'appelait : Zur Wolhtätigkeit, elle fut fondée en 1783, et on y pratiquait bel et bien l'alchimie. On y était à la recherche de la lumière 'intérieure'. La raison humaine n'était, selon ses membres, pas fiable. Cette loge ne comptait que 32 membres.

Mozart devint apprenti le 14 décembre 1784, compagnon le 7 janvier 1785 et finalement maître le 24 juin 1785."

 

Ugyan nem tudok franciául, de az utolsó mondatban kétség kívül szerepel Mozart mesterré avatása is.

 

Előzmény: Törölt nick (2578)
Lalo Creative Commons License 2006.06.20 0 0 2586

Kedves JLA!

 

Azt írod:

 

"A szabadkőművesség deklaráltan a társadalom minden szegmenséből felvesz tagokat..."

 

Deklaráltan talán igen. De a gyakorlatban nem.

 

A szabadkőművesség szociológia szempontból tipikusan és döntően polgári mozgalom, nemesi és arisztokrata tagjai is a polgári fejlődés híveiként kezelhetők. A tagok túlnyomó része kis-, közép- és nagypolgár volt. (Ide értem az értelmiséget is.)

 

Paraszt és munkás tag gyakorlatilag nem volt soha.

 

Üdvözlettel:

 

Lalo

 

 

 

Előzmény: JLA (2584)
Lalo Creative Commons License 2006.06.19 0 0 2585

Egy tavaly decemberi hozzászólásomban írtam a következőket Báti Márk volt Nagyorienses nagymesterrel kapcsolatban:

 

"Kíváncsián figyelem a fejleményeket, hogy a Báti Márk személyes közreműködésével lezajlott "nyilvános fórumokon való" fellépések vajon folytatódni fognak-e; gondolok itt a Kempelen emlékestre, a "Feltáruló Szabadkőművesség" rendezvényre a Vakok Iskolájában és a hagyományteremtés szándékával indított salföldi Irodalmi Estékre."

 

Nos, a "Feltáruló Szabadkőművesség" tavaly márciusban volt, idén hasonló rendezvényről nem tudok; a salföldi, Aligvár Irodalmi Estekről még semmi hír, pedig "... egy hagyomány születése"-ként aposztrofálták a tavaly júliusi, "első" megrendezését.

Erre többen úgy reagáltak, hogy ezek nem Báti Márk személyéhez fűződnek, tehát biztosan folytatódni fognak...

JLA Creative Commons License 2006.06.14 0 0 2584

Soha nem tudhatjuk igazán, hogy kit mi vezérel. A szabadkőművesség deklaráltan a társadalom minden szegmenséből felvesz tagokat, tehát az egyes szegmensek közti feszültségek is értelemszerűen begyűrűznek a páholyok világába. Hogy Márai miért nem kedvelte a két említett személyt azt nem tudom, de az is lehet, hogy valamilyen eddig ismeretlen ellenérzés váltotta ki benne a fent idézett mondatokat...
Én mindig félek verset elemezni is, hiszen soha nem tudhatjuk igazán, hogy mi motiválta a költőt.... :):):)

Előzmény: Törölt nick (2583)
Törölt nick Creative Commons License 2006.06.10 0 0 2583
Vagy az is lehet, hogy a sértődésre hajlamos Márainál a "szabadkőműves, rotariánus bratyizás" ez esetben az "urambátyám" irodalmi szinonimája, és nem a valós jelentéssel esik egybe.
Előzmény: Lalo (2582)
Lalo Creative Commons License 2006.06.09 0 0 2582

Kedves Az igazi Tapsi Hapsi!

 

Azt írod:

 

"Márai neve a Palatinus-féle listán bukkant föl először. "

 

A Palatinus féle könyvek különböző kiadásai állítólag különböznek a közreadott nevek szempontjából; egyeseket kihagytak, másokat feltettek rá politikai célokból. Van azonban egy belügyminisztériumi lista is 1920-ból, a betiltás után adták ki az elkobzott iratokra támaszkodva, valószínűleg az lehet a legpontosabb az 1920-as évekig terjedőleg. Másrészt a Palatinus könyv egyre újabb kiadásai pedig igyekeztek a külföldön belépett szabadkőművesek adatait is megadni. Egy ilyen "bővített kiadásban" található meg pl. Karinthy Frigyes 1938-as, halála évében lezajlott bécsi felvétele is.

 

Egyébként ezeken a listákon (a szabadkőműves anyakönyvnek megfelelően) szerepelt a tag neve, foglalkozása, belépésének és díjemeléseinek éve és természetesen a páholy neve, amelyik felvette.

 

Ha meglenne neked valamelyik ezek közül a kiadványok közül, akkor Márait könnyen ellenőrizni lehetne; nekem sajnos egyik sincs meg, én könyvtárban forgattam őket.

 

Másrészt ugyan Szentgyörgyiről közismert, hogy szabadkőműves volt, viszont Bárány Róbert internetes biográfiáiban ez nem szerepel, s ráadásul az előzőekben említett mindhárom internetes lista egyike sem tartalmazza mint szabadkőművest, tehát ha az is volt, ez nem közismert. Ha tehát Márai tudja róla - netalán jól tudja róla - hogy szabadkőműves, akkor ez meg éppen azt erősíti, hogy neki (Márainak) kellettek legyenek ilyen jellegű információi, ami akár belső információ is lehetett. Azaz ez meg Márai szabadkőművességére utaló momentum lehet.

 

Előzmény: Törölt nick (2581)
Törölt nick Creative Commons License 2006.06.09 0 0 2581
Márai neve a Palatinus-féle listán bukkant föl először. Valószínűleg ez lehetett a többi lista forrása is. Ha valóban szabadkőműves volt, akkor föltehetőleg Ausztriában vagy másutt avatták föl. Az 1945-ben újrainduló páholyéletben viszont nem vett részt. A negatív megjegyzésének oka pedig lehet valamiféle sértettség, sértődés vagy más indulat is - szerény megítélésem szerint Szentgyörgyi vagy Bárány aztán igazán megérdemelték a Nobelt.
Előzmény: Lalo (2580)
Lalo Creative Commons License 2006.06.09 0 0 2580

Egyes híres emberek szabadkőművességére nincs egyértelmű bizonyíték, ennek ellenére sokan annak tartják őket. Ez néha valószínűsíthető, néha kevésbé.

 

Márai Sándort mindkét hazai szabadkőműves irányzat (a Szimbolikus és a Nagyoriens is) szerepelteti a híres szabadkőművesek listáján, s a szimbolikusokhoz tartozó dr. Sáry Gyula: Szabadkőművesség, avagy a királyi művészet című könyve alapján a Wikipédia is.

 

A 2005. július 29-én Salföldön, az Aligvár Major irodalmi estjén elhangzott "Szabadkőműves szimbolika, szellemiség és magyar irodalom" című előadásban a szerző óvatosabb: "A sejthetően, bár nem bizonyítottan szabadkőműves Márai Sándor..." fogalmaz, s ezt még egyszer meg is ismétli.

 

Márainak az "Egy polgár vallomásai" című művében szerepel a következő idézet:

 

"Privon úr elmúlt hatvanéves, nős volt, szabadkőműves és kommunista; ő volt az első francia kommunista, akit alkalmam volt közelebbről megismerni. Addig még nem találkoztam forradalmárral, aki lelkiismeretesebben respektálta volna a francia kispolgári élet szemléletét, ízlését és szokásait, mint ahogy Privon úr engedelmeskedett az „éducation civile” előírásainak. Egész nap ivott, eltartotta feleségét, a féltékeny Privonné asszonyt, s korhely és kártyás fiát, kit végül is a francia gyarmatok egyikére száműzött, a Cote d' Ivoire-ra; állandóan keménykalapban és fekete zakóban sétált, szabadkőműves jeleket váltott az üzlet látogatóival, esténként a kommunista párt gyűléseit látogatta, az üzletben méltóságteljesen ült egy karosszékben, csíptetővel orrán, s tücsköt-bogarat elolvasott, minden könyvet, amely keze ügyébe került, lelkiismeretesen megemésztett, s aztán hazacipelte a zsákmányt „könyvtárába”. Amellett pénzt hordott a takarékba, minden hónapban félretett néhány száz frankot nyomorúságos fizetéséből; típusa volt a tudákos, rendíthetetlen nyugalmú kis franciának."

 

Egy másik forrás szerint pedig Churchill irodalmi Nobel-díja kapcsán a következőket írta:

 

"Valószínű, hogy a Nobel-bizottság tudományos értékelése is vitatható. Zsenik, akiknek életművét nem lehet félreismerni — ahogy Kolumbus, ha egyszer már útra kelhet, bajosan kerülhette el, hogy felfedezze Amerikát, — megkapták a díjat, de ugyanakkor megkapta több tucat orvos, kutató, akikről később soha nem hallott a világ: lehet, hogy afféle szabadkőműves, rotariánus bratyizás segítette a Szentgyörgyi- és Bárány-féle tudósokat ehhez a kitüntetéshez."

 

Fenti mondatai alapján nehéz lenne lelkes szabadkőművesnek tartani Márait; számomra ez inkább a kétségeket erősíti Márai szabadkőművességével kapcsolatban.

 

Örülnék, ha valaki más forrásokat tudna megadni a kérdés további vizsgálatához.

 

 

Lalo Creative Commons License 2006.06.09 0 0 2579

A Hess András Antikvárium 40. könyvárverése 2006.06.16 16:00 -kor lesz az  Árverezoházban (1011 Budapest, Corvin tér 2.).

 

A katalógusból:

 

Tétel 303: Szabadkőműves gondolatok. Szerk.: Márton László. 2., jav., bőv. kiad.


Bp., 1994, Belvárosi (Budapest City), /Colorprint Bt. ny. Békéscsaba/. 212 l, 2 lev, 15 szövegk. illusztr. Fűzve, illusztrált kiadói borítóban.


Kikiáltási ár : 800 HUF 
 

Törölt nick Creative Commons License 2006.06.02 0 0 2578
A 17-18. században az angol páholyokban egyetlen mester volt - aki a páholyt vezette. Hogy az osztrákoknál is így volt-e, azt nem tudom, de ha igen, akkor ez lehetett az oka, hogy Mozart "csak" legényfokig jutott.
Előzmény: Lalo (2576)
Lalo Creative Commons License 2006.06.02 0 0 2576

Szerdán délelőtt megnéztem a Mozart, a csodagyerek című minisorozat harmadik, befejező részét. Hát, kissé eltért olvasmányaim Mozartjától...

 

Ami a szabadkőművességet illeti, felavatásának emlékképei énekesmadarának elpusztulása kapcsán merülnek fel benne; miközben kiveszi a halott madarat kalitkájából és eltemeti, folyvást a "Gondolj a halálra" visszhangzik elméjében és a mi fülünkben, miközben látjuk mesterré emelésének egyes mozzanatait. Később egy páholy összejövetelen láthatjuk Mozartot, amint a körben elhelyezkedő szabadkőművesektől pénzügyi segítséget kér ("Pénzügyi gondjai miatt a Masonic fivérek támogatását kéri."). Jelben állva (szabályos nyakjelet bemutatva) győzködi páholytársait, akik szintén az inasfok jelébe állva tagadják meg tőle a segítséget, szemére hányva közben léha és tékozló életmódját...

 

Olvasmányaim szerint éppenhogy kapott segítséget páholytársaitól - nem a páholytól, mint közösségtől, hanem egyénileg az egyes tagoktól. Nem vagyok meggyőződve afelől, hogy ilyen jelenet egyáltalán lejátszódhatott volna páholyában, mert ha munkán lettek volna - amire a jelben állva beszélés utal, akkor a körben való ülés nem stimmel; ha a szentélyen kívül beszélgettek volna laza kört alkotva, akkor viszont nem kellett volna a nyakjelet használniuk.

 

Robbins Landon 1791 című könyvében egyébként az szerepelt, hogy Mozart csak a legényfokot érte el, mesterré még nem avatták fel, szóval a mesterré avatás emlékei, mint pl. a koporsóba fektetés, csak a rendező fantáziáját és a szabadkőműves rituálékban való jártasságát dícséri.

 

 

Lalo Creative Commons License 2006.05.30 0 0 2575

Sőt mi több, itt van még néhány master:

 

master-key
mastermind
mastership
form master
master data
master tape
master-copy
past-master
ring-master
yard-master
master mason
masterpieces
self-mastery
toast-master
chorus master
master-stroke
riding-master
dancing-master
fencing-master
master builder
master of arts
quarter-master
singing-master
station-master
master mechanic
master-sergeant
question-master
master carpenter
master of science
meet one's master
the early masters
be one's own master
be master of oneself
get the mastery over
master of ceremonies
master file directory
make oneself master of
be master of the situation
remain master of the field

 

Előzmény: Törölt nick (2574)
Törölt nick Creative Commons License 2006.05.30 0 0 2574

S hogy a geg teljes legyen, jegyezzük meg, hogy masternek, illetve master recordnak hívják azt az eredeti hangfelvételt tartalmazó mesterszalagot, amit a lemezkiadáshoz fölhasználnak.

Innentől kezdve tényleg cinkosan kacsintó szójáték a Past Masters lemezcím - és megint csak visszautalnék arra, hogy a szabadkőművesség mennyire beépült az angolszász gondolkodásba, fogalmi rendszerekbe...

Előzmény: Lalo (2573)
Lalo Creative Commons License 2006.05.30 0 0 2573

Ez legalább olyan jó poén, mint a Help! gegjei, mint a "Freemason?" szöveg egy indiai szájából!

 

De hogy jobban érthető legyen, beidézem a Past Master definícióját:

 

"The Degree of Past Master

 

The general use of the term, Past Master, by the Craft, means one who has been elected, installed and served for twelve months over a regular Lodge. The general use of the term does not imply a separate degree, although in many lodges and formerly in Missouri, the honorary grade of Past Master is conferred upon Masters elect as a part of the ceremony of installation. This grade or degree was or is conferred only in the presence of Past Masters. The degree is the second in the series of the Chapter; hence arose the terms, Actual Past Master and Virtual Past Master, the latter meaning one who had received the degree in a Chapter but who had not been elected or served as Master over a Lodge. A Virtual Past Master is not entitled to recognition by the Grand Lodge as a Past Master.

The degree is an old one. We find the expression of Past Master used in 1771 and implied as one who "having passed the Chair through some ceremony." The Constitution of the Grand Lodge of England, 1723, speaks of the installed Master passing through certain "significant ceremonies." There can be no doubt as to the antiquity of the degree. It dates from the birth of speculative Freemasonry. The introduction of the degree into Capitular Masonry rests on the fact that, originally, the Royal Arch was conferred only on those who had been elected and presided over a Lodge as Master, but it was manifestly unjust to a large portion of the brethren to have such a restriction placed upon them and the Royal Arch; the following law of 1789 illustrates this fact: "No brother can be exalted until he has been at least three years a Master Mason and has presided six months as Master of some regular warranted Lodge or has passed the Chair of Dispensation." This law shows the old restriction and the modification that was assuming shape, permitting others than actual Past Masters to receive the Royal Arch. An old law found in Harmony Lodge, No. 52, Philadelphia, 1799, states: "That every brother who has not passed the Chair shall pay fourteen dollars, out of which the Dispensation shall be paid for; if he has passed the Chair for being exalted, eight dollars."

That is, an actual Past Master could receive the Royal Arch Degree for eight dollars, but one who has not received the Past Master's Degree must obtain a Dispensation from the Grand Master to receive it before he could be made a Royal Arch Mason and it cost fourteen dollars.

When the Royal Arch Degree passed from under the control of the Lodge and became a separate system, known as the Chapter, the prerequisite to the Royal Arch remained, viz.: The Past Master's Degree. The Virtual Past Master Degree became a part of the Chapter series. The reason for this prerequisite becomes apparent when the Lessons of this much abused, but beautiful, degree are studied and understood. The lesson of obedience to authority is proof against anarchy, and he who would teach must first learn to obey."

Előzmény: Törölt nick (2572)
Törölt nick Creative Commons License 2006.05.30 0 0 2572

S hogy továbbfokozzuk a Beatles-szabadkőművesség relációt - azok a Beatles-felvételek, amelyek eredetileg jobbára csak kis- és középlemezeken láttak napvilágot, a nyolcvanas években egy PAST MASTERS c. albumon jelentek meg.

 

Előzmény: Lalo (2571)
Lalo Creative Commons License 2006.05.30 0 0 2571

Kedves Az igazi Tapsi Hapsi!

 

Engedd meg, hogy kissé pontosítsam a Help! általad közölt szűzséjét.

 

Betoldásaimat pirossal jelzem.

 

A sztori szerint Ringót az egyik gyűrűje miatt üldözik egy meg nem nevezett keleti vallás (név szerint God of Kahili) hívei (név szerint Clang főpap - egy keleti ruhába öltözött ausztráliai születésű angol színész, Leo McKern; Ahme szektatag, egy keleti ruhába öltözött angol színésznő, Eleanor Bron és még egy csomó, különböző ruhákba, uniformisokba öltözött és a szerepének megfelelően elmaszkírozott angol színész). A gyűrű az ő vallásukban szakrális kellék, ám ezt Ringo nem tudja, és miközben egészen a film végéig sikertelenül próbál a gyűrűtől megszabadulni, igyekszik megtudni üldöztetése okát is. Ezért kérdezi meg az indiai étterem előtt álló indiai ruhás doormantől (Alfie Bass, indiai ruhába öltözött és indiainak elmaszkírozott angol színész) a gyűrű jelentését. A doorman azonban (indiai) uniformisba öltözött angol (színész, mint az összes többi szereplő is), és amikor meglátja a fura gyűrűt, neki (indiai karakter szerepe szerint) azonnal a szabadkőművesek jutnak az eszébe.

 

Ha egyéb részletek is érdekelnek a Help!-el kapcsolatban, ajánlom a következő linkeket:

 

http://www.imdb.com/title/tt0059260/

http://www.movie-vault.com/reviews/TTplYjuiRmSTqJRo

http://www.imdb.com/title/tt0059260/quotes

http://filmvilag.hu/xista_frame.php?&ev=1997&szam=11&cikk_id=7568

http://gportal.hu/gindex.php?pg=576166&nid=1429565&PHPSESSID=134493b5acc211039f9897ac6d45acd4

 

 

Előzmény: Törölt nick (2570)
Törölt nick Creative Commons License 2006.05.29 0 0 2570
A sztori szerint Ringót az egyik gyűrűje miatt üldözik egy meg nem nevezett keleti vallás hívei. A gyűrű az ő vallásukban szakrális kellék, ám ezt Ringo nem tudja, és miközben egészen a film végéig sikertelenül próbál a gyűrűtől megszabadulni, igyekszik megtudni üldöztetése okát is. Ezért kérdezi meg az indiai étterem előtt álló indiai ruhás doormantől a gyűrű jelentését. A doorman azonban uniformisba öltözött angol, és amikor meglátja a fura gyűrűt, neki azonnal a szabadkőművesek jutnak az eszébe.
Előzmény: Lalo (2567)
Lalo Creative Commons License 2006.05.29 0 0 2569

Újra elolvasva dr. Jobbágyi György visszaemlékezését a Kelet 2000/1-es számában, néhány érdekes mozzanatot találtam, ami a nemrég itt lefolytatott, a szabadkőműves felvételhez kontra toborzáshoz kapcsolódó eszmecserét egészítheti ki:

 

"Supka Géza nagymesternek húszezer szabadkõmûves volt az álma, így 1946-ban egymást követték a tömeges felvételek. Engem 29 keresõ-társammal együtt vettek fel, 1946 augusztusában. Az élmény feledhetetlen volt. A keresõk nagy száma ellenére a kutatás pontosabb és szigorúbb volt, mint ma. Az eredmény öt év alatt 1500 testvér volt."

 

Ma mintegy 15 alatt 300-350 főre nőtt a szimbolikusok száma.

 

"Ismeretes, hogy a skót szertartású magas fokok Nagytanácsa - Nagyoriens néven - 1919-ig mûködött a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy szerves részeként. Az 1920. évi betiltás után 25 év szünet következett. 1945ben viszont ez a Nagytanács nem alakult újjá. Mégis, az 1989. évi újjászületésünk után pár év múlva, 6 testvérünk külföldi, skót rítusú páholyok tagja lett. Õk kezdték el a szervezõ munkát a skót rítus újjáélesztése érdekében. Ez sok vitát váltott ki, ugyanis túl kevesen voltunk még, és attól tartottunk, hogy egy ilyen lépés megosztaná a nagypáholy egységét. A szövetségtanács hozott is egy olyan határozatot, hogy addig, amíg nagypáholy létszáma a 250 tagot nem éri el, szó sem lehet a skót rítusról. Én sem akartam."

 

A 250 fős létszámot szerintem csak 2000 után érték el a szimbolikusok. Az újjáalakult Nagyoriensben is van skót rítus, de ez teljesen független a szimbolikusok skót rítusától.

 

"Továbbiakban röviden: Ballót és engem elõször is fel kellett venni a 32., majd a 33. fokba. Ugyanis a nagytanács megalakítását nekünk kellett megszervezni. Amerikai testvérünk 1994 októberében engem és Ballót, valamint egy harmadik testvért kivitt kocsijával Wormsba. Ott avattak a 32-ik fokba. A neheze viszont most jött. Itthon a szövetségtanácsot rá kellett beszélni, hogy változtassa meg az említett 250-es limitet. Ez keservesen nehéz volt, de sikerült. Ekkor novemberben amerikai testvérünk Ballót és engem kivitt Lisszabonba. Ott avattak 33. fokba mindkettõnket."

...

"Itthon sok vita, sok nehézség, de végül mindent megoldottunk. 1995. február 25-én - ünnepélyes keretek között - megalakult a skót rítusú Nagytanács."

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!