Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
4cm alulra, nemsok, de ha kulső talajszinttől pl. 50cm magasan van a belső padlószint, és szigetelve van a lábazat, jobb a helyzet.
Lehet alulra 15cm et rakni kintre homlokzatra meg 20 -at, fentre meg 50 et és akkor a hő nagyrésze az ablakokon keresztül sugárzódik ki, ha nem szellőztetsz. Ha igen, mert nem akarsz megfulladni, akkor gondolkodhatsz a légcserék általi hőveszteségre is, mert ezek lesznek a gyenge pontok. No persze egy jó rekuperátor megoldja ezt a problémát 2millióért...
Ezzel nem számoltam. Fontosabbnak tartottam volna inkább a vastagabb homlokzati szigetelést, ami 14 centis grafitos EPS lett volna. Erről aztán a legtöbben lebeszéltek, mondván, hogy felesleges, nem skandináviában vagyunk, bőven elég a 10 cm is.
Ebből a gondolatmenetből kiindulva a 4 cm-es aljzatszigeteléssel kapcsolatban sem gyanakodtam, hogy esetleg kevés. Arra meg főleg nem, hogy közel kétszer olyan vastagnak kellene lennie, mint a homlokzati szigetelésnek. Az aljzatbeton alatti szigetelés ennyire nem ér semmit?
Bocs az árakért, a típust gondoltam behúzni ide. Nekem is ilyen kazánom van és hibátlanul működik. (68nm, csak padlóf, 50/30) Jól kell hangolni a rendszert, akkor nem kapcsolgat. Viszont iszonyatosan strapabíró; felújítások miatt rengeteget "triggereltük" a régi lakáshálózatot és túlélte az elektronikája. Ez sem utolsó szempont a mai világban. Ja, hozzányúlni még nem kellett. Kutya baja, de valami azt súgja, hogy 4 tél után időszerű lenne végre az átvizsgálása. :)
A 4 centis szigetelés túlzottan kevés? Mennyi lett volna az ideális?
A munkálatokat kivitelező végzi. Hogy készült-e konkrét terv a padlófűtésről...passzolom. De mivel típusházról van szó, gondolom igen. A gázszerelő a Westen kazánt ajánlotta, aki viszont a gázterveket készítette, az Aristont. Megnéztem az Általad említett Saunier Duval kazánt, szép ára van. :-)
Mi most építkezünk, és lassan eljutunk a gázszerelés fázisába. Lassan 1 hete, hogy böngészem a különböző kondenzációs kazánokat, és az arról alkotott véleményeket. Ami fontos, hogy a házunk alapterülete mindössze 69 m2, a belmagasság 2,65 m. A falazat 30 cm-es, síkra csiszolt Porotherm Profi, 10 cm-es homlokzati szigeteléssel, 4 cm-es lépésálló hőszigeteléssel, a födém pedig 20 cm-es cellulóz szigetelést kap majd. Kizárólag padlófűtésünk lesz mindenütt hidegburkolattal. Pontos kalkuláció nem készült, de becslések alapján a fűtés a legrosszabb esetben is maximum 10-12 kW teljesítményt igényelne, az átmeneti időszakban pedig ennek nyilvánvalóan a töredékét. A "gond" az, hogy egy ilyen viszonylag jól szigetelt, és pici alapterületű házhoz alig kapni megfelelő kondenzációs kombi kazánt. Sőt, gyakorlatilag egyetlen olyan készüléket láttam, aminek a modulációs tartománya igen széles, "lemegy" akár 2,5 kW-ig: az Ariston Genus Premium EVO 24. (egyébként a gáztervünkön is ezt a készüléket tüntették fel). Többen ajánlották nekem a Baxit. Ebből amit az én pénztárcám kibírna még, és nekünk ideális lenne, az a Baxi Luna Duo-tec 24. Unicalra, és egyéb drágább kazánra sajnos nem futja. A gázszerelőnk ár alapján (220-240 ezer Ft) a Westen Star Condens 240-et ajánlotta, de ennek a minimum teljesítménye 7 kW, ami nem túl kedvező. Szóval ezt rögtön el is vetettük. Nekem lényegében nem is lenne semmi bajom az Aristonnal, de néhányan megpróbáltak lebeszélni róla. Állítólag ezek a készülékek a jó marketing tevékenységnek köszönhetően ismertek, de egyébként nem érik meg az árukat. Én ezt azért furcsállom, mert alig találni kedvezőbb árfekvésű készüléket (talán csak a Beretta Junior, ami jóval olcsóbb), vagyis nincs is mihez képest viszonyítani árban. A kérdés az, hogy szerintetek van értelme keresgélni, esetleg megvenni a drágább Baxit, vagy maradjak az eredeti terveken szereplő készülék mellett?
Hogy magas-e a 3,7kw azt a hőszükséglet, az épület hőkapacitása, a fűtési rendszer hőleadó képessége, és a beállítások is meghatározzák, magyarul, hogy ne kapcsolgasson folyamatosan. A Baxi doutec, Unical lejjebb tud menni.
Átmeneti időben a jól méretezett rendszer sem fog folyamatosan menni, márpedig -mint ahogy már többször is leírtam- az üzemidő 80-90% -a "átmeneti".
Bosch hátránya Baxival szemben még, hogy nem vezérelt a szivattyúja, ill. a min. előremenője 35C. Mondjuk ezt én úgy kerültem ki, törekedve a max. kondenzációra, hogy -miután padlófútésem van- bekalkuláltam a hőtehetetlenséget is, nappali hőm. a termosztáton 4 óránként, takarék 0,5C vel kevesebb, szintén 4 óránként. így hőkomfortban megfelelő, a kazi nem kapcsolgat és 26-30C előremenővel, 22-24C visszatérővel üzemel. Ráadásul FW200 ban többek közt beállíthatod, hogy a rendszer kapcsoljon ki az alacsonyabb hőmérséklet eléréséig, ami nálam azt jelenti, hogy sokszor 12 órát is áll az összes szivattyú kazánnal együtt, s ez nem kevés energiaspórolás, még állandómágneses szivattyúkkal sem . :)
Csa azt tudom hogyha az EVO változatot veszed meg, akkor kell hozzá a Sensys, és azon keresztül tudod programozni. Nélküle, csak a kazánon nem próbáltam.
Egyszerű dolgokra vagyok kiváncsi!Van benne külsőhőmérséklet csatlakozó?
Meg eféle dolgokra!Én is gondolkodom a Bosch készüléken,nekem 1 külsőhőmérséklet érzékelő és 1 jó thermosztát kell.Van benne beépített váltószelep,a indirekt tárolóhoz?
Konkrétan mire vagy kíváncsi? (Összességében a Bosc kondenzációs kazánt és azok kiegészítőit, beleértve a solar elemeket is, egy korszerű és megbízható rendszernek tartom. Mindazonáltal a vezérléseik, külön elektronikáik sokszor igen túlárazottnak tűnnek, mint pl.: FW200, külső hőmérő, FB10, IPM modulok, ISM solar modul, saját hydrováltó, stb... Viszont a busz vezérlésnek köszönhetően ezen elektronikákak nem célszerű mással helyettesíteni, értsd olcsóbbal, mert pont a precí és hatékony intelligens szabályozás lehetősége veszik el. Másrészről kérdés, mikor térül meg az intelligens vezérlés ára?)
Érdeklődnék, hogy nagy hőtehetelenségű épületnél időjárás követő szabályzást érdemes-e kiépíteni? A kazán tudja kezelni csak külső érzékelő kell hozzá. Idén télen volt a próbaszezon, a beállított hőmérséklet max 1 fokot esett reggel 7 és du 3. között a leghidegebb napon is.