Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
A Dvina, majd a Volhov kézikövető indikátorain észre lehetett venni a REL indítást. Valahogy úgy jelentkezett, hogy a stabilan követett céljel alulról kicsit kibővült, majd egy kis pont elindult felénk. Ez persze ha automata követés volt, akkor eléggé nehezen észrevehető volt. (A Rávti indikátoron a méretarány miatt nem látszott az ilyesmi, de a KK indikátorokon az 5 km-es lépték miatt volt esély az észlelésre.)
Az ilyen REL elleni védekezésnek megvoltak a módszerei, amit a vietnamiak annak idején alkalmaztak is. Te még erre nem emlékezhetsz, mert a Te idődben a PAA tetején nem volt semmi, de 1971-től kezdődően nálunk is felrakták a béta antenna tetejére az optikát. Na azoknak a kezelőknek, plusz a PAA kezelőnek olyankor pucolniuk kellett. Az UNV-ben nem volt kezelő, így azzal nem volt gond. A hetvenes évek végén épített tüzelőállásokban nem is volt gond, mert a többi kabin védett helyen volt, de amire Te emlékezhetsz Dunaföldvárról, ott bizony nem sok minden védte a katonákat a repeszek ellen.
Kifejezetten tetszenek ezek a képek. Viszont az első tömb, hatodik sorának utolsó képén elgondolkodtam, hogy mi a fene lehet. Törni kellett bizony a fejemet egy ideig, mire rájöttem, hogy a TZM futómű mögötti része. És ami miatt nem ismertem meg: Azon a típuson, ami nálunk volt rendszeresítve, a félpótkocsi futóműve mogott volt egy plató rész, amin szerszámos láda volt, meg a rakétával való szarakodás közben rá lehetett állni. A kiállítás képein ez nincs.
Nyomom a képeket is, mire gondolok. Felső a talált kép, az alsó meg a miaenk. Remélem, látod a különbséget.
Jaja! A Tango Red gépeire, melyek vegyes FMV/TU JAS/csapat személyzettel voltak kinn, miután átbakugrották a fél világot (ennyit a légi utántölthetőség valóságáról, az egy más kérdés, hogy éppen múlt héten történt némi előrelépés az ügyben Istresben: http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=3791)
Írtak is róla, hogy 2006-ban Alaszkában "porszívóztak" is az EWS 39-el. Az egy másik kérdés, hogy ebből fixen nem diffundált át hozzánk semmi.
Visszatérve a P-18 barátunk által csatolt reptér melletti üres "mintaszerűen" telepített nyeva TÁS-hoz.
Még egyszer csatolom a felülnézetet, és hozzá az eredeti dokumentáció telepítésre vonatkozó képeit. Hát nem mintaszerű a reptéri telepítés?
A negyedik képen lévő telepítés azokra az országokra vonatkozik, akiknek a 4db 5P73-ból csak három jutott :-((. Ezt igazából nem értem, hogy mi lehetett az oka, hogy néhol csak 3 állvánnyal szállították a technikát (pl.: Peru,...), de valami ok biztosan volt rá.
Az utolsó képen a földsáncokkal erősített irányítórendszer elemeinek elrendezését mutatja be.
Nem tudom, azt tudjátok-e, hogy szlovák szomszédaink namcsak Nyugat-Európába (Németország, Trial Hammer 05) jutottak el, hanem Alaszkába is (Cope North, Red Flag Alaska 06)? És ott többek között milyen típusra vadásztak?
Nagyon részletesen nem akarok a belemenni a fázisvezérelt antennák működésébe (meg nem is nagyon tudnék :-(), de trancegod egyik csatolt képe, amelyen jól látszanak a fázisvezérelt antenna alapjait képező "fázistoló elemek", egy érdekesség leírására késztet.
(Egyébként P-18 barátunk már egy előző hozzászólásában - 6297. nagyvonalakban írt a fázisvezérelt antennarendszerek működéséről, ha az nem lenne elég akkor lefordítom egy egyetemi munkám ide vonatkozó részeit, de a szakfordítás pontosságáért felelősséget nem vállalok :-)))
Tehát különösebben most nem akarok belemenni a működés apróbb részleteibe csak érdekességként megjegyzem, hogy míg a PATRIOT irányítórendszerének antennájában kb. 5000 ilyen fázistoló elemet találni, addig az Sz-300 család irányítórendszerének antennájában kb. 12000 elem van (ferit alapú, vagy hasonló). Persze ebből most különösebb következtetéseket itt nem kell levonni, hogy "látod mennyivel jobb, stb..", mert a rendszereket egészében kell vizsgálni (én személy szerint azt mondom, hogy mindkettő nagyon jó, de persze az oroszok az ilyen rendszerek fejlesztésének területén nagyobb történelmi tapasztalatokkal rendelkeznek, persze a technológiai színvonal a másik fél irányába húzza a mérleg nyelvét :-)).
És még egy érdekesség: a kis magasságokon "kószáló" célok felderítése, elfogása és ráadásul azokra az irányított rakéta rávezetés sok-sok problémát hordoz magában, aminek nagy részét az antennarendszerek megfelelő felépítésével sikeresen ki lehet küszöbölni. Az Sz-125 Nyeva rendszer antennafelépítése ezen a téren nagy áttörést jelentett (és még napjainkban is vígan megállja a helyét).
Ezért talán nem fog meglepetést okozni, ha elárulom, hogy a kis magasságú (néhány 10m) célok leküzdésekor úgy a PATRIOT, mint az Sz-300-as rendszercsalád fázisvezérelt antennái a Nyevához hasonlítható, egymásra 45o-ban megdöntött szkanírt használnak.
Az Sz-300-as hozzászólásomhoz még csendesen hozzáfűzöm, hogy a komplexum jelenlegi Aleksincei telepítése (és persze szükség szerint bármelyik pillanatban a rendszer kitelepülése) nem véletlen.
Még a jelenlegi telepítés szerint is bőven a komplexum hatékony megsemmisítési zónájában van az északi szomszédok mindkét atomerőműve feletti légtér (Jaslovské Bohunice - légvonalban kb. 23km, Mochovce - légvonalban kb. 40km).
A hatótáv a repülőgép fedélzeti változatnál valóban többszörös, részben azért, amit Te is mondasz, nagyobb magasságban ritkább a levegő, kisebb a légellenállás. A másik ok, hogy a vadászgép repül, vagyis a rakéta nem nulla sebességnél indul útjára. Mindezzel összhangban a SLAMRAAM a kis és közepes magasságú légi célok megsemmisítésére szolgál elsősorban, és tényleg ideális lenne a Kub valamikori leváltására. A lengyelek terveznek hasonló lépést, ők már megrendeltek pár száz darabot az AMRAAM C-5 és C-7 változatából az F-16-osaikhoz.
Köszi. Csak 20km? Ezen kicsit meglepődtem. A kis magasságban sűrű levegő miatt? Mert a légvédelmi változat már alapból olyan 50-60km hatótávolsgú, és tudtommal van neki/vagy tervezik 100km fölötti hatótávú variánsát.
Hát kérlek szépen ez egy teljesen mintaszerű telepítése a földsáncokkal megerősített Nyevának - persze már üresen (a repteret nem árulom el :-))). Ha egy mérőszalaggal és a földsáncokkal erősített telepítési lehetőségeket előíró dokumentációval kimennék és lemérném, állítom, hogy a dokumentációban előírt indítóállvány-antennaposzt távolság néhány centire tévesztené el a 70 métert :-). Egyszóval tényleg egy mintaszerűen kiépített üres TÁS.
És a felülnézeti kép (bár a tiéd sokkal jobb :-)))
"...és kísérőnk mondta, hogy Franciaországban voltak és a franciák úgy nézték a 300-ast, mint egy UFO-t. Hát van is mit nézni rajta az biztos!"
Hát azt meg kell hagyni, hogy a szovjet technika általában elég látványos. Általában nem spórolnak ki belőle semmit, de leginkább a vasat. Szóval minden olyan szép nagy.
Hát igen. Ez az Sz-300-as egy örökké visszatérő téma, mint az F-117 lelövés :-)
Bár a 300-ast nem üzemeltettem, majdnem 2 évig zavarták az életterünket a kiképzéseikkel. Hogy hogyan is volt a dolog?
Talán ott kezdeném, hogy a valamikori Csehszlovák Szoc. Köztársaságban az első Sz-300 komplexumot 1989-ben hozták be. Előtte természetesen néhány hónap Gatcsina. A rendszer akkor a Prágai lérak brigádhoz tartozó Kačicére, egy néhai Volhov objektumba került (1. kép). Későbbi egyetemi osztálytársaim közül három srác is részt vett az átképzésen (előtte ifjú altisztként a prága melleti 71.plrb Volhov osztályain szolgáltak) és azon kevés ember közé tartoztak, akik a 300-ast átvették a szovjetektől. Bár akkor "csak" néhány hónapot szolgáltak aktívan a rendszeren, mert lehetőségük nyílt a katonai egyetemen a továbbtanulásra, amit ki is használtak. Az egyetem elvégzése után az egyikük az egyetemen maradt, mint tanár, egyikük visszakerült a 300-asra, a harmadik pedig (őt az áprilisi szlovák túrán résztvevők is ismerik :-)) Nyevára került. Rajtuk kívül az osztálytársaim közül még ketten kerültek a 300-asra és napjainkig ott szolgálnak.
Az 1989-től 1992-ig tartó Föderáció után a valamikori Csehszlovákia két önnáló országra szakadt (Cseh Köztársaság, Szlovák Köztársaság). Az országok közti honvédségi vagyon elosztásánál nagyon jó lehetett a szlovák lobbi, mert annak ellenére, hogy a honvédségi felszerelés, mindennemű fegyverzet, fegyverrendszer 2:1 arányban osztódott a csehek javára több esetben is volt kivétel és ezeknél a kivételeknél mindig a csehek "húzták a rövidebbet" (pl.: Mig-29 - 1:1 + az egyetlen 29-es szimulátor.....). A lérak technikából a szlovákok megkaptak 2 Nyeva osztályt, 2 Volhov osztályt és a komplett Sz-300-ast! A 2 Nyevából és Volhovból csak egy-egy került a Bazini lérak brigád alá tartozó Pozsony körüli TÁS-okba (1 Nyeva - Stupava, 1 Volhov - Dunajská Luná) a maradék 1-1 rendszert szépen konzerválták és várta sorsra jobbra fordulását. Ezek sorsa bizony jobbra is fordult mert információim szerint egy afrikai országba a 90-es évek végén sikerült eladniuk néhány Volhovot (nem tudom pontosan hányat).
A Nyeváknak és Volhovoknak megvoltak a helyeik, kiépített TÁS-aik bár egy kicsit a legénységi körletek besűrűsödtek a másik osztály befogadásakor. Az Sz-300-asnak viszont nem volt meg az előkészített telepítési és gyakorló területe. Ezért azt az ország szétválása után először a Liptószentmiklósi egyetem különálló kiképzőközpontjába, Mokraď (Mokragy) telepítettek. Csatoltam egy műholdfotót a kiképzőközpontról (2. kép). A zöld körben található a központ és annak jobb felső sarkába került a 300-as (sajnos jobb képfelbontást nem találtam, pedig nagyon sok érdekesség volt ám ott! Többek közt az összes Nyeva, Volhov, Kub tankomplexum és szinte minden lokátorból egy típus ami akkortájt még rendszerben volt. Láttam még ott KRUG-okat is aktívan mozogni..).
A 300-as elkerített körlete gyakorlatilag a tenyerünkön volt. Az előadásaink és a tankomplexumok 3. emeleten lévő ablakai mind a 300-asra nyíltak. Eleinte még nagy látványosság volt, ahogy elindultak a kijelölt terület sarkából és pillanatokon belül indításra készen állt a rendszer és utána gyors "csomagolás", de később ,ár annyira megszoktuk, hogy különösebb figyelmet nem fordítottunk rájuk. Mokradról 1995-ben települtek át a Nyitra melletti jelenleg is használt Aleksincei objektumba (3. kép).
Na de visszatérve a hozzászólásom elejére, annak ellenére, hogy a 300-as egy örökké visszatérő téma lesz, nem valószínű, hogy az aktívan ott szolgálók közül valaki is felvállalná, hogy nagyon részletesen írjon a rendszerről. A minap egy e-maillel bejelentkezett nálam egy jelenleg is ott szolgáló Dunaszerdahelyi barátom, de nem tartom valószínűnek, hogy részletekbe merülne a bemutatásnál, persze ha egyáltalán felvállalja, hogy valamit is írjon nekem, amit nyílt fórumon közzétehetek. Azt, ha másnem, hát engem fognak lekapcsolni :-))).
Rövid kis mondókámmal nagyvonalakban összefoglaltam az északi szomszédok Sz-300-as történelmét. A végére még annyit, hogy 1997-ben tervezték a következő behozatalát. A Gatcsinai átképzések 1997-ben meg is történtek, viszont a rendszert nem hozták be.
Egyébként a szlovákok különböző NATO hadgyakorlatokon a rendszer egy-egy elemével részt vesznek. UV_59 barátom talán még emlékszik arra, amikor a szlovákiai túrán beszélgettünk és kísérőnk mondta, hogy Franciaországban voltak és a franciák úgy nézték a 300-ast, mint egy UFO-t. Hát van is mit nézni rajta az biztos!
Van néhány publikálható fotóm, amit majd beszkennelek és csatolok.
Volt alkalmam részt venni egy Raytheon prezentáción a SLAMRAAM-ról. Természetesen csak teszt lövészetek felvételeit mutatták, de nagyon impresszív volt. A rakéta harci rész nélkül (helyén telemetria volt) közvetlen találattal telibe vágta az 5-10 méteres magasságban repülő, saját méreténél kisebb sugárhajtású célt. A komplexum 20 km-en belül hatásos, viszont elemei több tíz km-re széttelepíthetők egymástól, így az oltalmazott terület akár 2000 négyzetkilométer is lehet. Az alkalmazott rakéta tökéletesen azonos a repülőgép fedélzetivel, még a szoftverek is, így gyakorlatilag is lehetséges az, hogy egy készletet szükség szerint használjon a légierő és a légvédelem.