Kunsági dízel.
A Dél-Alföld vasútbarátainak internetes gyűjtőhelye. A rovatban az alábbi vasútvonalak szerepelnek(menetrendi mező száma szerint): 85, 102, 103, 121, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 135, 136, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 151, 152, 153, 154, továbbá: megszüntetett, megváltoztatott vonalak, kisvasutak, valamint minden ami a felsorolt vasútvonalakhoz kapcsolódik.
Hol van reggel a vonatkereszt a 146-os vonalon? Eddig Csépán volt, de az Elvira szerint mostmár Tiszaug és Tiszasas között...
Menetrend szerint Tiszaugon. 37217 6.09-kor indul Tiszasasról és kb a mentrend alapján 6.15-kor érkezhet Tiszaugra, ahol valószínűleg félreáll, majd szembe érkezik és továbbindul 6.22-kor 37210 ami után 6.23-kor 37217 továbbindul Lakitelek irányába.
Jut eszembe: András, Berekháton a 7206-os megáll. Legalábbis a hangos utastájékozatás alapján. Ma Szolnokon direkt meghallgattam: "Gyorsvonat érkezik Budapest Nyugati Pályaudvar felől, és indul tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyig Kungyalu-alsó, Kistőke, és Nagytőke, állomások kivételével minden állomáson és megállóhelyen megáll."
Jan 14-én már lehet, hogy csak Szolnokig jövök busszal, ott át tudok a pont erre a 7206-os vonatra szállni.
Erről a Lakitelkes esetről az jut ezsembe, h 2004-2005-ben még pénteken is volt órám és a 13-as busszal jártam vissza Békéscsabára, ami ugye Lakiteleknél is megáll ( sőt először ott). Ez a busz mindig tele volt, sokszor fle is alig fértünk, de Lakitelek után mindig szinte kiürült, mert sokszor az utasok 80%-a ott leszállt. Meg isk érdeztünk pár utast, h mégis minek szállnak fel a távolságira, így nem tudnak azok leülni meg nem férnek fel, akiknek ezzel kell menni Bcsabára, mert a következő oda 15:45-kor megy. Kiderült, h ebben az időpontbna nincs Lakitelekre busz, szntén csak másfél-két óra múlva. Többke közt ezért is járok manapság inkább busz helyett vonattal, még akkor is nagoybb mozgástered van, ha heringeffektus van. A buszon egmyás hegyén-hátán álltunk sokszor, a vonaton legalább mozoghatsz vmerre, elfér a táskád a felső csomagtartón, sőt most már az eljutás is jobb, meg ugye sűrűbben is indul a vonat ( csütörtök 13-kor végeztem ebben a félévben 13:47-kor ment vonat, busz csak 15:45-kor) és már a menetidőben is veri a buszt. A busz Szarvason áll 20 percet mindig, a vonatnál Szolnokon várok a csatlakozásra annyit, bár, ahogy látom, skerült ezt lekúrni az új menetrenddel, tegnap előtt jöttem haza, és ugye terv szerint 14:35-re beér Ceglédről a vonat Szolnokra, és 45-kor megy a másik. Akkor pedig úgy nézett ki, h eleve Kecsóról késve ért Ceglédre, késve indult onnan is, mellesleg úgy kellett nyomozni ,h mégis hová megy, Szolnokon persze a csatlakozás elment, 16:10-ig vártam am ásikra. Eddig 15:10-kor ment, az jobb volt, mert azt mindig elértem, most is elértem volna, 20 perc késéssel.
Hol van reggel a vonatkereszt a 146-os vonalon? Eddig Csépán volt, de az Elvira szerint mostmár Tiszaug és Tiszasas között...
Azt tervezik, hogy Lakitelek és Tiszaug között útdíjat fognak bevezetni a 44-es úton. Kíváncsi leszek milyen hatásai lesznek(a vasútra). (Egyébként ezzel szinte elzárják a megyétől-a megye többi részétől Tiszaugot. Úgy látszik, ez nem sokat számít, talán nem akartak pénzt adni a 4-es metróba?:-) )
Még mielőtt mégegy új vasutas topikot meglátnák idén, azelőtt elmondom, hogy ez a topik a 85-ös számú Szolnok-Újszász-Vámosgyörk-Gyöngyös 102-es számú Kisújszállás-Kál-Kápolna 103-as számú Karcag-Tiszafüred 121-es számú Békéscsaba-Kétegyháza-Mezőhegyes-Makó-Újszeged 125-ös számú Mezőtúr-Kisszénás-Orosháza-Mezőhegyes-Battonya 126-os számú Kisszénás-Kondoros 127-es számú Gyoma-Dévaványa-Szeghalom-Vésztő-Körösnagyharsány 128-as számú Békéscsaba-Kötegyán-Vésztő-Szeghalom-Püspökladány 129-es számú Murony-Békés 130-as számú Szolnok-Tiszatenyő-Kunszentmárton-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó 135-ös számú Szeged-Hódmezővásárhely-Orosháza-Békéscsaba 136-os számú Szeged-Subotica(JŽ) 142-es számú Kőbánya-Kispest-Lajosmizse-Kecskemét alsó-Kecskemét 145-ös számú Szolnok-Lakitelek-Kecskemét 146-os számú Kiskunfélegyháza-Lakitelek-Kunszentmárton 147-es számú Kiskunfélegyháza-Szentes-Orosháza 148-as számú Kecskemét KK-Törökfái-Kiskőrös KK 149-es számú Kecskemét KK-Törökfái-Kiskunmajsa KK 151-es számú Kunszentmiklós-Tass-Solt-Dunapataj 152-es számú Fülöpszállás-Kecskemét alsó-Kecskemét 153-as számú Kiskőrös-Kalocsa 154-es számú Kiskunhalas-Bácsalmás-Baja-Bátaszék vasútvonalaknak nyílt. Nem számít OFF-nak a kapcsolódó vasútvonalakról írni(külön kiemelném a 82-es, 101-es, 150-es, 155-ös vonalakat). Nem számít OFF-nak a környékbeli fűtőházakról, megszűntetett vasútvonalakról, kisvasutakról írni sem. Az sem, ha egyszerűen a környék közlekedéséről beszélünk(természetesen valamilyen formában kapcsolódnia kell a vasúthoz). Ezért szeretném, ha ezeknek már nem nyílna új topik, mert ez bőven elég. Éppen ezért nem is értem minek van a 151-es vonalnak külön topikja, de már mindegy, én nem fogom moderáltatni.
Olajkút, egyébként ki kellene menni fényképezni oda, de lehet, hogy ez nem fog mindenkinek tetszeni. Remélem az időzített bombát hatástalanítják, vagy nem robban fel 3 éven belül. Tovább úgy sem tervezhetünk. Egy dolog erősen biztos: 2010-ig nem lesz mellékvonal fejlesztés.
Szoktam figyelni a ~Lakitelek felé közlekedő buszokat, meg a menetrendjüket is. Vannak járatösszevonások itt is, de van olyan busz, ami már többször jár(konkrétan pénteken is).
Ma körülnéztem Kecskeméten a gépészeti telephelyen, hogy milyen arrafelé az üzemi vágány állapota. Átlagos. "I" és "48" vegyesen. Nagy erővel ment a szádfalazás a fordítókorong után. Nem tudom mit építenek ott. Láttam egy lajosmizsei személyvonat indulását is, az utasszámmal nem voltam megelégedve. Persze a menetrenddel sem. Nem létezik, hogy egy Kecskemétnek nincs igénye elővárosi forgalomra Mizse felé. A pályát 2 éve felújították. Persze az állomás előtt 5 percenként dzsaveltak el a buszok az agglomeráció minden irányába. Én meg hatrészes Bz-vel, Lakitelek felé hagytam el a terepet. Majd Kunszentmártonon át Szentes következett. Lakitelek-Kunszenti vonal nem tudom meddig bírja még pft-ügyileg. Időzített bomba.
Elég nehéz elhallgatotnak nevezni olyan dolgot amiről az akkori 4 országos napilap kb. 10 cikket írt, az akkor működő egyetlen TV több riportot sugárzott.
Az hiedelmek ellen (is) jó a tudás.
Például elolvasni a Petőfi Népe című újság akkori számait.
Ma megtaláltam a Kiskunfélegyháza-Tiszaalpár vonal eredeti vágányából kb 1 kilométert, és utaztam is rajta: a tömörkényi halgazdaság kisvonata jár rajta. A kérdéses nagyvasúti vonalszakasz 1989-ben épült át 48-as sínrendszerre, a kisvasútba pedig 1990-ben rakták bele a kérdéses 1 kilométernyi anyagot. Még 1897-es hevedercsavarok is vannak benne!!!
Ha megnézzük az elmúlt 17 évet, azt tapasztalhatjuk, hogy az adott vonatfajta (expressz, gyors, stb) szolgáltatási színvonalát lezüllesztették, majd kitaláltak olyan pótdíjas vonatot, amelyik magasabb áron, de ugyanazt nyújtotta, mint régi elődje, mikor még nem volt lezüllesztve. És ezt nevezik fejlődésnek...
A mentőállomás és Korhánközi út között sokan sejtették 1973. január 30-án késő délután, néhány perccel 5 óra után, hogy valahol nagy baj történt. Egyik mentőautó a másik nyomában robogott szirénázva a korhánközi vasúti átjáróhoz. Szörnyű látvány döbbentette meg a közelben tartózkodókat. Egy utasokkal telt autóbuszt valósággal kettészelt egy alig megvilágított, az alsópályaudvar felé haladó szerelvény.
A vonat 40-50 méter hosszan tolta maga előtt a buszt, amelynek 58 utasa közül huszonnégyen a helyszínen életüket vesztették. A kórházba szállítottak többsége sem élte túl a tragédiát, tizenegyen a kórházba szállítás közben vagy a gyógyintézetben haltak meg. Honunkban addig ez volt a legtöbb áldozatot követelő vasúti szerencsétlenség.
Az országos lapok nyilván központi utasításra nyúlfarknyi tudósításban számoltak be a szörnyű katasztrófáról.
A sajtó a mai napig adós a baleset körülményeinek hiteles, a mulasztásokat, a vétkeseket is megnevező ismertetésével.
Elhallgatták, hogy csaknem egy évvel korábban meghirdetett összevont tanácstagi beszámolón, városi vezetők jelenlétében egy résztvevő nyomatékosan követelte a csak András-kereszttel védett átjáró veszélyességének megszüntetését. A kért és javasolt sürgős intézkedések elmaradtak.
Az újságok csak a féligazságokat írhattak meg a katasztrófa körülményeinek tisztázására elrendelt helyszíni vizsgálatkor. Megállapították ugyanis, hogy az alkonyi órában, a ködös, borús időben, rossz látási viszonyok miatt, a bokros térségben a gépkocsivezető nem észlelhette a vonat közeledését. A mozdonyon elhelyezett gyenge lámpa fénye összeolvadt a távoli kórház kivilágított ablakainak fényével.
A bíróság szerint azonban a gépkocsivezetőnek a járműből kiszállva kellett volna meggyőződni a továbbhaladás veszélytelenségéről, (bár valószínűleg akkor sem észlelte volna a veszélyt).
Csak a tömegszerencsétlenség után módosították a közúti átjáró vonalvezetését.
Máig nincs emlékjel a tragédia helyszínén.
Minden értelmetlen halál borzasztó. Különösen fájdalmas, ha gyerekek, fiatalok vesztik életüket felelőtlenség miatt.
Legalább e kiadvány örökítse meg a tömeges szerencsétlenségben elhunytak nevét.
Helvéciai áldozatok: S. Juhász László (67), Aranyi Mihály (36), Tassi Antal (19), Dobozi Imre (37), Fülöp Hédi (7), Fülöp Árpád Imre, Fülöp Árpádné (65), Lévai József (6), ifj. Gabnai László (20), Fehér Anna Mária (10), Bakó Józsefné (73), Horváth Lászlóné (39), Holló Irén (16), Nagy Mária (28), Szintai Istvánné (28), Kovács Istvánné (26), Horvát Piroska (20), Heizer Erzsébet (21), Szakolczai Teréz (12), Kulcsár János (32).
Ballószögi áldozatok: Kálmán György (19), Nagy István (18), Koncz Sándor (18),
Sörös Mária (4), Baranyi Gizella (20), Kurucz István (17), Tornyi Julianna (19),
Nagy Klára (18), Szél István (18), Gyulai Attila (10).
Kecskeméti áldozatok: Szalai László (19), Juhász Sándorné (59).
Köszönöm a levelet. Talán még annyit lehetne érni, hogy összegzésként milyen most a pálya(, és mik várhatóak). Jó lenne kb. ugyanennyit tudni a születésnapját csendesen ünneplő vonalról(145a, 146a; régi 145-ös, előtte 123-as vonal), és a mostani 145b, 146b, 147(KKFH-SZENTES) vonalakról. Meg persze a topik összes vonaláról.
Remélem jó lesz a 30.-a. Ott leszek, ha minden igaz.
"1973. január 30-án a Kecskemét—Korhánközi sorompó nélküli vasúti átjárónál a vállalat autóbusz-vezetőjének hibájából rendkívül súlyos baleset történt. 37 utas vesztette életét. 11-en súlyosan, 9-en pedig könnyebben sérültek meg."
Az a földút nem úgy néz ki, hogy arra busz járjon. Talán arrébb lehetett, de a helvéciai út nem keresztezi a vasutat.
Békéscsabára olyan gyorsvonat is ment, ami amúgy végig megáll mindenhol. Az egyik Gyulára ment Bp-ről és azért hívták gyorsnak, mert egyedül Bicerén nem állt meg, amúgy mindenhol. Nem is értem minek kell megállnia a gyorsnak pl. Csugaron vagy Pusztapón? Kétpón még esetleg, ott még néha azért vna utascsere, igaz nem sok, de fogadjuk el, h ott esetleg. De Csugaron pl. sosincs utascsere összesen 8-an laknak ott, havonta 1-2 utasért meg drága dolgo sztem 2-300 tonnát lefékezni és újra felgyorsítani. Eleve úgy volt ,h bezárják azt a megállót, de ha már meghagytuk álljanak meg ott csak a személyek, azokból se kell mindnek. A gyors meg max. Kétpón, esetleg Tiszatenyőn álljon meg, Pusztapón, Csugaron és Nagylaposon na, hiszen semmi értelme, itt szinte sosincs utascsere.