Keresés

Részletes keresés

r1232 Creative Commons License 2024.02.20 0 0 21808

Ide nem kezdő térköz jelző kell, hanem állomásköz fedező jelző (vörös-fehér árbóc színezéssel, bár kezdő térköz is van ilyen árbóccal, ld. Veszprém).

Az lenne autentikus.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21807)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.20 -1 0 21807

Igazából én is pongyola  voltam, mert nem jól kérdeztem, mert valóban nem tudtam még meg, amit szerettem volna.

 

Sajnos, nincs meg a szakmai tudásom ahhoz, hogy az itt kapott válaszokról el tudjam dönteni, helyesek-e vagy sem, és mivel az elmúlt napokban egészen sok nem egyezés van a topiklakók között, nem tudom, mi igaz és mi nem.

 

Szóval konkretizálva, nekem terepasztal tervezéshez és építéshez kell a kezdő térközjelzős történet. Igyekszem minden vasúti jelzőt (lámpásat és táblácskásat) úgy elhelyezni és üzemeltetni, hogy megfeleljen a valóságnak.

 

Adott egy fővonali, fényjelzős, biztosított állomás, melyre egy mellékvonal fut be. Az elágazó fővonali állomás után a mellékvonalon az első állomás egy nem biztosított, két alak bejárati jelzővel, kijárati jelzővel nem rendelkező állomás. A fővonali állomástól a mellékvonal felé haladva egy "térköznyi" pálya van, melyen van vonatérzékelés és ellenmenet-kizárás is. Az alakjelzős állomásról indulva (ahol nincs kijárati jelző) lenne szükségem egy jelzőre, amely megengedi vagy megtiltja a továbbhaladást a két állomás közötti térközbe, és ad előjelzést az fővonali állomás mellékvonal felőli bejárati jelzőjére.

 

Erre - kijárati jelzők hiányában - a kezdő térközjelző bizonyult alkalmas választásnak, de csak egy, már nem hatályos utasításban találtam rá, a maiban nincs, és nem tudom, hogy akkor létezik-e még, és ha igen, hol tudok az alkalmazásáról pontos információhoz jutni.

Előzmény: a Zsóti (21805)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.20 0 0 21806

...a jelzőtávolságok miatt az OVSz szerint nem adható szabályosan előjelzés a következő főjelzőre, csak kezdő térközjelzővel.

 

"A főjelzőre előjelzés a közvetlenül megelőző főjelzővel

– általában legfeljebb az L = 2,5 x általános fékúttávolságból,

– bejárati jelzőre legfeljebb L = 1,8 x általános fékúttávolságból adható."

Előzmény: a Zsóti (21805)
a Zsóti Creative Commons License 2024.02.20 0 0 21805

Úgy látom, hogy a hozzászólások többsége alapján eddig nem kaptál értelmes választ, annyi zagyvaság jelent itt meg...

Nem tűnt el, az OVSz szabályozza a kérdést.

Ferencváros és Kelenföld valamint Balatonszemes és Balatonszemes elágazás között, és Kétpónál is a jelzőtávolságok miatt az OVSz szerint nem adható szabályosan előjelzés a következő főjelzőre, csak kezdő térközjelzővel. Ez a szabály független attól, hogy milyen jellegű szolgálati helyről beszélünk.

Az állomás kapacitásának növelése (kijáró vonatok rövidebb időközű indítása) miatt a bejárati jelzővel egy vonalban lévő térközjelzőt (még ha definíció alapján nem is kellene annak hívni), a vasút kezdő térközjelzőnek nevezi éppen a kezdő térközjelzővel megegyező telepítése miatt. Ilyen esetben értelemszerűen az a cél, hogy a térközjelzőig akkor is ki lehessen járatni a vonatot, ha a nyíltvonali térköz még foglalt.

 

Előzmény: Ashi Valkoinen (21786)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.20 0 0 21804

...a régi F1 definíció szerint...

 

Önműködő térközi közlekedésre berendezett pályán kezdő térközjelzőt kell alkalmazni az utolsó kijárati váltó után abban az esetben, ha a szolgálati helynek nincs kijárati jelzője, vagy ha van, de az nem ad előjelzést az első önműködő térközjelzőre."

 

Lehet hogy pont ezt a kezdő vs. első térközjelző fogalomzavart vagy definícióhiányt ismerték fel és egyszerűen megszabadultak a kezdő térközjelző fogalmától?

 

Lehet.

De amíg a forgalmi utasítás a közlekedés módozatait a követési rendhez és a jelző fajtájához igazítja és a MSk 3. táblázatát meg a forgalmi utasítást függelékestől sem képes a MÁV ZRT összehangolni (nem utolsó sorban amiatt, hogy a színes lámpás szaxolgálat prominensei a saját fejük után mennek, az üzemvitel meg hagyja), addig nem nagyon van értelme megszabadulni vagy újraértelmezni itt bármit.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21802)
r1232 Creative Commons License 2024.02.20 0 0 21803

Páratlan irányban két fényű (vörös/zöld) bejárati jelzők vannak az elágazásban, amiket csak a mögöttes térközjelző továbbhaladást engedélyező állásában lehet szabadra állítani. Klasszikus kezdő térközi működés. És a VU is annak nevezi emlekeim szerint.

Előzmény: Vendégsín (21800)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.02.19 0 2 21802

Mert azok sem kezdő térközjelzők, hanem a bejárati jelzővel egyvonalban lévő első térközjelzők.

A kezdő térközjelzőre a régi F1 definíció szerint nem ad előjelzést a kijárati jelző, ergo nem lehet a kijárati jelzőt kezelni amíg nincs a kezdő térközjelző is kezelve (vagy az önműködően szabad). Ez tudtommal nem így van az általad említett esetekben.

 

Visszatérve az eredeti kérdésfeltevésre, elképzelhetőnek tartom hogy az utasításszerkesztők egyszerűsíteni próbálják a definíciókat, és a jelző felhasználója (aki a mozdonyvezető) részére teljesen mindegy milyen függőségek vannak a biztberben, és mi a kezelési sorrend egy kijárat esetében, meg hogy melyik jelző mire ad előjelzést és hogyan - ez legyen benne a kezelési utasításban és ne nyaggassuk ezzel azt akinek úgyse fontos.

A mozdonyvezetőnek az a fontos hogy egy zöld után ne legyen vörös, meg az egy sárga és a vörös között meglegyen az általános fékúttávolság.

 

Lehet hogy pont ezt a kezdő vs. első térközjelző fogalomzavart vagy definícióhiányt ismerték fel és egyszerűen megszabadultak a kezdő térközjelző fogalmától? (Én meg nézhetek egy új nick után?)

Előzmény: Vendégsín (21801)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.19 0 2 21801

Bp. Keleti, Kőbánya-Kispest, stb. esetén ez nem igaz, Hajmáskér esetében viszont igaz.

Előzmény: r1232 (21798)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21800

Balatonlelle felső és Balatonszemes közt önműködő térközi követési rend van, egy pályaelágazással, ami nyílt vonali szolgálati hely. Azaz az állomásköz nem ott kezdődik, így kezdő térközjelző sem lehet ott.

Előzmény: r1232 (21797)
Fizolti Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21799

Szerintem az egy sima, bejárati jelzővel egyvonalban lévő első térközjelző. - Van olyan definíció, ami szerint egy bejárati jelzővel egy vonalban lévő első térközjelző nem kezdő térközjelző (főleg az Ashi Valkoinen álta idézett változás óta)? 

 

Az általad említett megoldás esetében ki lehetne járni az első térközjelzőig jelzőkezeléssel, akkor is ha az nem szabad. - Ez lenne a lényege.

 

r1232  Vörös kezdőtérköz esetén nem tudsz a kijárati jelzőre továbbhaladást engedélyező jelzést kirakni, legalábbis egyik ma létező helyen sem. - Itt egy mostanában elkezdett projekt részeként több év múlva kialakuló állapotról volt szó - bár szerintem az is megérhet némi utánanézést, hogy a ma létező helyekre tényleg igaz-e az állításod. 

 

Visszatérve az eredeti felvetésre: Lehetségesnek tartom, hogy az idézett egyszerűsítésnek van valami köze tervezett, vagy már létező, és az eredeti megfogalmazással nem egészen összhangban lévő állapotokhoz. 

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21795)
r1232 Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21798

Vörös kezdőtérköz esetén nem tudsz a kijárati jelzőre továbbhaladást engedélyező jelzést kirakni, legalábbis egyik ma létező helyen sem.

Előzmény: Fizolti (21794)
r1232 Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21797

Balatonszemes-elágazásnál is az van Balatonszemes felé.

Előzmény: Vendégsín (21793)
korpi41 Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21796

"Az általad említett megoldás esetében ki lehetne járni az első térközjelzőig jelzőkezeléssel, akkor is ha az nem szabad."

 

Feltéve, ha megvan a szükséges távolság.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21795)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21795

Szerintem az egy sima, bejárati jelzővel egyvonalban lévő első térközjelző.

 

A kezdő térközjelző jellemzője, hogy a kijárati jelzőt nem tudod szabadra állítani amíg a kezdő térközjelző nem szabad.

A déli parti kijárati jelzőknek nincs is sárga1 fénye ugye.

 

Az általad említett megoldás esetében ki lehetne járni az első térközjelzőig jelzőkezeléssel, akkor is ha az nem szabad.

Előzmény: Fizolti (21794)
Fizolti Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21794

Valamelyik Forgalom-ban volt téma az állomásköz átépítése évekkel ezelőtt. 

Valami olyasmi volt a lényeg, hogy a ha a térköz (hamis?) foglalt, akkor még az állomásról* jelzőkezelés mellett (hívónál némileg magasabb sebességgel), ki lehessen járatni vonatot. 

 

*Az állomások területe mindkét irányból a híd környékéig tartana, így egyetlen térköz lenne a kettő között. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (21792)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21793

Nyílt vonalon kezdőtérköz?

Előzmény: Grgabácsi (21789)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21792

Oda miért kell kezdő térközjelző? 

Előzmény: Fizolti (21791)
Fizolti Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21791

A továbbiakban is terveznek kezdő térközjelzős megoldást, elvileg ilyenek lennének majd a Ferencváros-Kelenföld állomásköz elején. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (21786)
r1232 Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21790

De, azok.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (21788)
Grgabácsi Creative Commons License 2024.02.19 0 0 21789

Vagy 2pó forg. kitérőnél.

Előzmény: Vendégsín (21787)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.02.18 0 0 21788

Mi a helyzet a Balaton déli partján lévő "kezdő" térközjelzőkkel? Vagy azok nem azok?

Előzmény: Vendégsín (21787)
Vendégsín Creative Commons License 2024.02.18 0 0 21787

vagy csak fogalmazás kérdése?

 

Csak az. Pl. Hajmáskéren, Veszprémben a helyzet változatlan.

Előzmény: Ashi Valkoinen (21786)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.02.18 0 0 21786

Nem tudok jobb helyet a kérdezésre, így:

 

F.1. sz. jelzési utasítás egy korábbi változatából:

"2.2.4. A térközjelző lehet biztosított és nem biztosított. Térközi közlekedésre kiépített pályán minden térköz elején térközjelzőt kell alkalmazni. A szolgálati felsőbbség engedélye alapján, egyes vonalakon átmeneti időre (pl. átépítés idejére) külön előjelzővel rendelkező, nem biztosított fény térközjelző is alkalmazható. Térközi közlekedésre berendezett pályán alkalmazott bejárati, kijárati és fedezőjelzők betölthetik a térközjelző szerepét is. Önműködő térközi közlekedésre berendezett pályán kezdő térközjelzőt kell alkalmazni az utolsó kijárati váltó után abban az esetben, ha a szolgálati helynek nincs kijárati jelzője, vagy ha van, de az nem ad előjelzést az első önműködő térközjelzőre."

 

jelenleg érvényes F.1. sz. jelzési utasításból:

 

"2.2.4. Térközi közlekedésre kiépített pályán a térközök elején általában térközjelzőt kell alkalmazni, de a bejárati, kijárati és fedezőjelzők betölthetik a térközjelző szerepét is. A térközjelző lehet biztosított vagy nem biztosított."

 

A "kezdő térközjelző" okkal tűnt el belőle, vagy csak fogalmazás kérdése?

_Nyuszi Creative Commons License 2024.01.31 0 1 21785

Szerintem ez kell bele:

MÁGNESES ERŐSÍTŐ SZELEKTÍV KÁRTYA 70-13.060-801

MÁV-os SAP cikkszám:

..680 a vége.

Előzmény: Vrad (21784)
Vrad Creative Commons License 2024.01.31 0 0 21784

Sziasztok!

 

Akinek van hozzáférése, meg tudná nézni nekem, hogy D70 Jelző egységben lévő szelektív (mágneses erősítő) kártyát milyen cikkszámon tudnék rendeltetni?

 

Válaszokat előre is köszönöm!

H_CS Creative Commons License 2024.01.19 -1 1 21783

Ezekre gondoltam!

 

Köszönöm szépen mindenkinek.

Divrotcé Creative Commons License 2024.01.18 0 0 21782

Az átadó-átvevőre (vagy mi az) gondoltam. Lehet, másik tervváltozatot láttam belőle.

Előzmény: _Nyuszi (21781)
_Nyuszi Creative Commons License 2024.01.17 0 1 21781

"Sok-sok évtizeddel ezelőtt az UVATERV alkotott olyan iparvasúti állomási berendezéseket, ahol a váltókörzetben külsőtéri kulcsszekrények vannak (Dunaújváros-Hullámvertikum, Várpalota mellett Cseri)."

Duna-PIV-nél egy állomási berendezés van a forgalmi irodában, nem? Vagy "eggyel beljebb" mondod?

Előzmény: Divrotcé (21777)
Fizolti Creative Commons License 2024.01.17 0 1 21780

Az állomás másik végén is van egy ilyen bodega - V. és IV. őrhely néven futnak, a III, és IV. őrhelyek dolgozói járnak ki ide. 

Előzmény: benbe (21779)
benbe Creative Commons License 2024.01.17 -1 0 21779

Maga Dunaújváros MÁV állomás is tartalmaz határeset érdekességet: https://www.benbe.hu/gallery/dunantuli-maradekok-3/pic101_noframe_hun.php (a fűtőház mellett áll a bodega)

Előzmény: Divrotcé (21777)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!