Keresés

Részletes keresés

manhattani Creative Commons License 2010.01.10 0 0 35697
>Nem tudom, hogy mennyire volt ez szempont. Hány lóerős volt a két hengeres Niagara? (6000?)

Nekiálltam keresni. Az adatbankomban semmi nem volt a teljesítményükről. Megnéztem könyveket, az egyik azt is megírja, hogy a New York Central S-1 Niagarája 240 000 $ volt 1945-ben, de a teljesítményükről semmi. Aztán kerestem más mozdonyok teljesítményét, olyat sem találtam. Érdekes, hogy miért?

Tán azért, mert a gőzös teljesítménye nagyon sebességfüggő? Ezért a vasutak úgy rendeltek gőzöst, hogy hány kocsit, síkon, vagy hány ezrelékes emeledőn, milyen sebességgel kell tudnia vontatni. A teljesítménygörbe meg másodlagos volt... Még keresek.
Előzmény: rezgaras (35676)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35696

A két 23-as a háboru utáni korszak, ha jol tudom egyetlen uj tervezésü mozdonya volt és egymástol teljesen függetlenek, azaz nincs még közös ösük sem (kivéve az ipari kémek által kicserélt részleteket).

Csak a 23-s sorozatszám volt mind a két vasutnál  (eredetileg még a háboru alatti DR-ben) már régen erre a mozdonyra félretéve.

Előzmény: alkotasu (35694)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35695

Persze ilyen összahasonlitás mindenhol sántit.

 

A németek a háboru után már alig épitettek modern mozdonyt, hiszen erre nem volt szükség.

Abban is igazad van hogy a P8-as az egyik legelterjedtebb mozdony volt (amugy nekem is a kedvencem), de pontosan az egyszerüsége és a megbizhatosága miatt, de semmilyen csucsteljesitményre nem képes, univerzális mozdony volt.

A németeknél a háboru elötti (gyorsvonati) mozdonyok  jelentették, ebböl a szempontbol a csucsot.

 

A CSD mozdonyai: valamennyi,  az általad felsorolt mozdony a 20-as évek terméke, kivéve az 556-st, ami meg tehervonati és mindegyik a lassubb mozdonyok közé tartozik, azaz nem teljesitik a feltételt a gyorsulásra meg a végsebességre sem. (Ezért emeltem ki ezt két jellemzöt)

Emiatt igény sem volt a 3 hengeres gépezetre.

Előzmény: rm40 (35693)
alkotasu Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35694
Mi volt a kétféle német 23-as közötti különbség?
A két ős a DR-nél került selejtezésre a 60-as évek végén, '70-es évek elején, ezek miben különböztek a későbbi sorozatoktól?
Előzmény: rm40 (35693)
rm40 Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35693
Ez azért nem egészen stimmel illetve csakis a MÁV-ra mindenütt máshol a 3 hengeres mozdonyok vitték el a pálmát.

Kérdés, hogy mi az a "pálma"
A németek legjobb típusainak a P8-at, a Rollwagent, a DRG 03-ast, a DRG 50-est és hogy háború utáni típust is mondjak: mindkét német vasút 23-asát tartom. Ezek mind kéthengeres ikergépezetűek.
A cseheknél említsük a 365.0, 423.0, 475.1 és az 556.0 sorozatokat, ezek is kettesikrek. Az egy dolog, hogy a háború utáni parádéslovak között háromhengeresek is voltak - mégis végig nélkülözhetetlen voltak a kkStB-eredetű 434.1-2-esek: ezek számomra szintén azt bizonyítják, hogy a "szürke hétköznapokban" az egyszerűbb kivitel volt a nyerő.
Előzmény: etwg (35684)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35692
Most látom, hogy a kerekröl is eltüntette a JPG konverzio az ellensulyokat, de talán a nyomuk még láthato.
Előzmény: etwg (35690)
joci.kun Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35691
Köszönöm!
Előzmény: etwg (35690)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35690

Itt a rajzom - a méretek még nincsenek rajta (nem is igen lehet jpg-be és index méretbe átvinni, de talán segit. A méretek az eredetiröl lettek átvéve.

 

 

S160
Előzmény: joci.kun (35689)
joci.kun Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35689
Tiszteletem az Uraknak!

Tudna valaki beméretezett rajzot, infót adni a Truman szerkocsijáról?

joci.kun@freemail.hu
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35688

Nekem a Mikado vagy a papagáj jobban tetszik:

 

 

 

 

 

papagaj

Előzmény: vács (35686)
Davosov Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35687
A bajai 376 633 igencsak elhanyagolva...
Szégyen- pedig a "róla nevezett" Vonatkertben áll...
A pályaszámokat lelopták, a konyha trepnije beszakadva, az egész gép siralmas. Ráférne egy rendes gatyábarázás!
vács Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35686
"Zöld Anton"
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35685
ÖK föleg a gyorsulásra, ill. a végsebességre helyezték a hangsulyt, ahol a 3 henger egyöntetüen jobb futást biztositott.
Előzmény: etwg (35684)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35684

Azért az kijelenthető szerintem, hogy a legsikeresebb

 

Ez azért nem egészen stimmel illetve csakis a MÁV-ra mindenütt máshol a 3 hengeres mozdonyok vitték el a pálmát. (SNCF, CSD, BR, DB/DR stb.)

 

Előzmény: rm40 (35683)
rm40 Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35683

A hengerszám alapvetően attól is függött, hogy melyik mozdonyépítési "iskola" készítette az adott gépet.

A bajorok például szinte minden gépüket - még a tehervonatiakat is! - négyhengeres kompaund gépezettel készítette.

A porosz pedig igyekeztek a lehető legtöbb mindent kéthengeres ikergépezettel készíteni.

 

A kettőnél többhengeres megoldás a kisebb dugattyúerők miatt volt előnyösebb.

Ugyanakkor hátránya volt a nagyobb tömeg, a belső hengerek nehéz karbantartása, a könyökös hajtótengelyek gyártási és üzemeltetési problémái és a gépezet nagyobb ellenállása.

 

A bajoroknál a hengerek hozzáférhetőségét segítette, hogy a századforulótól áttértek amerikai mintára a gerendakeretek alkalmazására.

 

Azonban az első világháború után fokozatosan mindenütt inkább a szerkezeti egyszerűség irányába mozdultak el. Nálunk is voltaképpen a 301,020 pályaszámú gép után (leszámítva a speciális 601 sorozatot) már csak kéthengeres gépek épültek és más országokban is csak a nagyobb teljesítményű mozdonyoknál alkalmaztak néha és ott sem négy-, hanem inkább háromhengeres gépeket.

 

Azért az kijelenthető szerintem, hogy a legsikeresebb, legkedveltebb mozdonyok általában az egyszerű, kéthengeres típusok voltak. Ezek voltak a hosszabb életűek is.

Előzmény: etwg (35677)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35682
Ne magyarázkodj, egy érdemrend tulajdonosa már ilyesmit megengedhet magának....:-)
Előzmény: Törölt nick (35680)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35681

Nem értettük egymást.

 

Természetesn a hengerek száma (azok növelése) simább, egyenletesebb futást, kisebb terhelést jelentett az egyes csapokra és a rudazatra.  

Ezek a megoldások lehetövé tették a gyönyörü mozdonyok épitését "hajszálvékony" rudazattal stb.

 

Ezektöl lett szép sok hires gözmozdony. 

 

(Föleg gyorsvonati gözös, hiszen az ilyen mozdonyok, mint késöbb kiderült, föleg a nagy sebességeknél hozták a sima futást, azaz a hozzájuk füzött reményeket, mig sem a energiamegtakaritás sem egyébb eredeti elgondolt elönyök nem igen váltak valora.)

 

Persze ehhez megfelelö technologia is kellett, hiszen a tengelyeket törni kellett - egyszer (3 hengeres) vagy kétszer (4 hengeres).

Söt, hogy a belsö mechanizmus elférjen az elsö tengelyt is néha meg kellett "hajlitani", azaz a tengely mintha törve lenne, csak sokkal kisebb mértékben mint a meghajtott tengelyt, hogy legyen helye a hajtorudnak.

Meg voltak olyan konstukciok is, hogy a belsö gépezet más tengelyt hajtott mint a külsö.

Mindegyikben elöfordult kompound vagy sima expanzios rendszer (azaz minden henger friss gözzel ment). A kompaundok között van 2 friss gözös henger meg egy fáradtgözös (általában a belsö), vagy 2+2 ilyenkor a friss gözre menö hengerek általában belül voltak (a helyigény miatt) és a nagyméretü fáradtgözhengerek kerültek kivülre.

 

 

(Én arrol beszéltem, hogy hova tették a hengereket belülre vagy kivülre mert ez is érdekes kérdés és egyöntetüen a kevert konstrukcio nyert azaz hengerek belül is meg kivül is).

Előzmény: rezgaras (35679)
Törölt nick Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35680
(Nem tudom észrevettétek-e, hogy mostanában az Index elhagy betűket, más betűket meg kicserél. Én nagyon ritkán szoktam melléütni, vagy két hete viszont katasztrófa a helyesírásom. Látszólag...)
Előzmény: rezgaras (35679)
rezgaras Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35679
etwg írta:

> Szerintem sem a teljesitmény volt a mérvado abban, hogy hova kerültek a hengerek

Utánanéztem. A "Dampflok-Archiv"-ban írják a porosz G12-es lifejlesztésénél, hogy a 3 hengeres megoldást az egyenletesebb vonóerô és a kisebb hajtócsap terhelések miatt választották. (177. old.)
Előzmény: etwg (35677)
Törölt nick Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35678
Az amerikai űrszelvény talán egy pöppet nagyobb. Továbbá: európai vonattömegeknél nem lett volna kifizetődő túl nagynyomású kazánt csinálni, jellemzően megmaradtak 14-16 bar alatt.
Előzmény: rezgaras (35676)
etwg Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35677

Szerintem sem a teljesitmény volt a mérvado abban, hogy hova kerültek a hengerek (belül - kivül) hanem inkább a hely, ill a szokások. Pl. az angolok kimondottak szerették, ha minden el van dugva - azaz a szerkezeti elemek meg a hengerek a keret között voltak.

 

A többhengeres mozdonynál (3, 4) ebbe a technologia is beleszólt, hogy kivülre vagy belülre kerüljenek a hengerek. (pl. 222-es két-két külsö hengerrel az oldalakon). De mint tudjuk nem igen vált be a konstrukcio a hatalmas vizszintesen mozgo tömegek miatt aminek a dinamikáját nem lehett elosztani.

Előzmény: rezgaras (35676)
rezgaras Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35676
viragdoktor írta:

> bizonyos teljesítmény felett a konstruktőrök kénytelenek nem csak a mozdonykereten kívül kétoldalra,

Nem tudom, hogy mennyire volt ez szempont. Hány lóerôs volt a két hengeres Niagara? (6000?)
Előzmény: Törölt nick (35650)
rezgaras Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35675
vács írta:

> a 120 fokos forgattyústengelyeknek az az előnye, hogy a dugattyúerők a maximális nyomaték közelében fejtik ki hatásukat.

Igen, illetve az eredô vonóerô ingadozása kisebb (ez nagyon fontos a megcsúszás határán indító gépnél). Giesl-Gieslingen professzor könyvében (Die Ära nach Gölsdorf) van is összehasonlító diagramm. (212. old.). De aztán az osztrákok mégis a kéthengeres 214-est készítették sorozatban, a három hengeres 114-esbôl csak egy prototípus készült.
Előzmény: vács (35648)
dezsizola_1 Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35674

http://www.youtube.com/watch?v=fY4-Z5906bo

 

Na ez az első szösszenetem az új vágóprogrammal. Nyíregyháza, nyalóka.

dezsizola_1 Creative Commons License 2010.01.09 0 0 35673

Én tegnapelőtt vettem meg a Pinnacle Ultimate Studio Collection 14-et. 27.250 forint volt. Még most ismerkedem vele, de eddig azt mondom, hogy zseniális. Gyakorlatilag minden formátumot kezel (a video 8-at is), teljesen magyar nyelvű progi, 500 oldalas, jól érthető kézikönyvvel. Azt hiszem én ezt fogom használni a jövőben. Csak arra kell figyelni, hogy eléggé erős számítógép kell hozzá. Vagyis vásárlás előtt érdemes megnézni, hogy milyen proci, ram, meg mittudomén van a gépünkben. (Engem öcsém irányított...:))

 

12 napos próbaverzió letölthető a netről. Igaz az nem 14-es, hanem 12-es, de majdnem mindegy.

 

Amúgy Füttyvadásszal tökéletesen egyet értek abban, hogy a Windows Movie Maker teljesen megfelel az alapokhoz. Én a neten keringő összes eddigi filmecskémet azon vágtam. Végtelenül egyszerű, és benne van minden, ami egy amatőrnek kell. A problémája, hogy az új, wincseszteres kamerákat és a DVD-ket nem kezeli, csak a szalagos dolgokat.

 

dz

Előzmény: FAV 20 (35656)
manhattani Creative Commons License 2010.01.08 0 0 35672
Tudod, amit leírtál, azt itt mindenki tudja.
A videófelvétel a kunszt!! :-)))))
Előzmény: Törölt nick (35666)
Ramius Creative Commons License 2010.01.08 0 0 35671

"a 3 csillagos Lenin érdemrendre "

 

Nnna, miket nem becélc...

 

Először is Lenin rend!!

 

Másodszor meg ez egy egyfokozatú kitüntetés, amelyet többször is meg lehett kapni (Usztyinov marsal tizenegyszer is megkapta).

Azaz nincs olyan, hogy 3 csillagos Lenin rend...

 

Tartsd a csillagokat inkább a Konyacillinnek!! :-)

 

 

Előzmény: etwg (35667)
fantal Creative Commons License 2010.01.08 0 0 35670
Előzmény: fantal (35669)
fantal Creative Commons License 2010.01.08 0 0 35669
Hogy azért gőzmozdonyt is lássunk :)
Törölt nick Creative Commons License 2010.01.08 0 0 35668
Inkább valami 5 csillagos Metaxára. :-))))
Előzmény: etwg (35667)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!