Üdv Tóni Bácsi!Igen,jól mondod,a Dutrákat akkor a lehetséges váltótipusok nem tudták teljes egészében pótolni,és nem csak azért,mert a Dutrát ismerték a gépészek,szerelők.Legendás képességeire,ami annak ellenére,hogy Trizs kolléga megmondta,mennyire elavultak voltak,annak ellenére is szükségesek lettek volna a mezőgazdaságbam-erdőgazdaságban.Elavult volt,nem tudom,de hogy célszerű,munkára tervezett gépek voltak,azt tudom.Speciális kialakitásuk,felépitésük tette lehetővé azt a legendás munkabirást,ami jellemző volt rájuk.Akármenyire korszerűtlen volt,szükség volt a munkájukra-és most is szükség lenne,a modern villanytrakik korában is,pont azokk,akik jobban biznak a bevált mechanikában, mint az agyonbonyolitott,drágán fenntartható modern és korszerű gépekben.Szellemi és fizikai tőkék elherdálása-igen ez nagyon jó megfogalmazása a dolgoknak.
Igen Pistikém, már soxor keseregtünk rajta, hogy az "átkosban" a mostaninál jóval tűrhetőbb életkörülmények között is születtek olyan döntések, amik eléggé ledegradálták a magyar gépipart.
.....1970-től aztán felsőbb politikai, pártállami intézkedések nyomán a leépülés időszaka jött el a Vörös Csillag Traktorgyárra. A központilag alacsonyan tartott eladási árú UE-28/Dutra-4000 sorozatú traktorok veszteséges előállítása megszűnt, rá egy évre hasonló okok miatt, a Dutra-4400/UE-50 traktor gyártását is leállították. Lényegében 1972-től csak a D-4K-B traktorok változatai, az alaptípus Dutra D-4K-B, a Dutra-Steyr 110, ill. az ugyanebben az évben kialakított D-4K-B/Dutra-1000 traktor és a Dutra rakodógépek maradtak gyártásban. Bár a Gyár megjelent még új fejlesztésekkel, - további tagokkal bővítve az Dutra-1000-es szériát, - megalkotta Dutra-1100 és Dutra-1300 traktorokat melyek a 70-es évek hazai traktorgyártásának legmodernebb fejlesztései közzé tartoztak. Sorozatgyártásuk a magas előállítási költségek miatt nem indult meg. 1973-ban megszületett a döntés, hogy a teljesen állami tulajdonú vállalatot 1973-tól a Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz Csatolják, és a gyártásban maradt Dutra traktor típusok előállítását 1975 nyarán befejezik.....
Olyan szellemi és fizikai tőkék kerültek elherdálásra, amitől (főleg) mi, régi öregek sírva fakadunk, ha csak rá is gondolunk. :-(((((((((((((((
Az én meglátásom szerint ezeket a gépeket semmilyen csehszlovák, vagy fehérorosz technika (amit a KGST ránk erőltetett) nem tudta 100%-ig pótolni. Mondom ezt annak ellenére, hogy a 45-ös Belorusz volt az első számú kedvencem. Nyilván azért, mert "csak" azzal kerültem közelebbi kapcsolatba.
Szerényen meggyőződésem, hogy az alap típusokon (213, 413, 613) kívül motorokat is nagyszerűen tudtunk volna fejleszteni, ha hagyják!!!
Értelek én Tóni bácsi, de én pár évvel később születtem mikor már Jókai Mórélt. Mi + csak távolról néztük az eseményeket. (:-)))
Amikor én 80-ban elkezdtem dolgozni, akkor már a Dutrák eltűntek az állományból, még az RS is csak mutogatni volt 1 +hagyva. Még szerencse hogy a suliban voltak Csepel motorok, amin gyakorolni tudtuk a szerelést és egy 45-s MTZ amin az erőátvitelt nézegethettük.
Még nem határoztam el magam visszavonhatatlanul. Persze 45-ös szovjet négykerekűm is azért nincs, mert nem tudom hol tárolni. Ez egy DUTRA esetében is érvényes. De, ha lenne, az mindenképpen UE28-as lenne, mert az dolgozott a közelemben anno, amikor én a TSZ-ben traktoroztam, ő a mellettünk lévő Állami Gazdaságban. A mi Gépállomásunknak nem volt ilyen traktora, ezért túl közelről nem volt alkalmam megismerni. :-((( Azért - ha messziről is - láttam mire képes. :-)))
Na, szóval az én emlékeimben a nagy DUTRÁK leginkább DT 413-as és DT 613-as motorral rögzültek. Tudod, már mondtam neked, hogy nagyon-nagyon régen, nem sokkal a Rákóczi szabadságharc leverése után, a Szolnok Megyei Mezőgazdasági Gépjavító Vállalatnál dolgoztam. Akkoriban ezeket a motorokat, meg természetesen a 213-ast is kizárólag mi újítottuk fel. Az egész országból hozzánk hordták a lepukkant erőműveket generálozásra. :-)))
Az egyéb felhasználási területük (Csepel teherautók, Ikarus 55 - 56, Dömperek stb.) mellett a legjobb tudomásom szerint DUTRA trakikban használták. :-)))
Na, én itt leragadtan, mert a későbbiek során csak a gépek iránti szeretetem maradt meg, a technikai ismereteim hagynak "némi" kívánni valót maguk után. :-((((
Azért (is) járok ide, hogy tanuljak az itt jelen lévő szakértő kollégáktól. :-))))