Keresés

Részletes keresés

Lbx Creative Commons License 2023.02.18 0 0 86582

Bocsánat!

 

Levonom a konzekvenciákat...

Előzmény: R100 (86581)
R100 Creative Commons License 2023.02.18 0 0 86581

Van ott más tévedés is: a paralever nem azt jelenti, hogy a lengővillán belül forog a kardán. '55-től, az Earles villás modellek megjelenésétől nincs külső kardán, de ezeken még semmilyen nyomaték kitámasztás nincs, egyszerű bakteleszkóp, lengővilla,egyetlen kardánkereszt, oszt jónapot. Jóval később a '80-as évek végén jött az első paralever rendszerek az R100-as szérián. Itt már a kardán hátsó felén is lett forgáspont, alul a kitámasztó pálcával, amelyek jelentősen csökkentették a nem kívánt kardán reakciókat. 

Előzmény: Lbx (86571)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.02.17 0 1 86580

Én ezt mind tudtam, csak nem sejtettem!

Előzmény: tcaoe (86576)
hamvasat Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86579

Na...ebben volt számomra újdonság. Nagyon köszi :-)

 

 

Előzmény: tcaoe (86576)
Lbx Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86578

Csak sikerült hülyeséget írnom... :DDD

Előzmény: tcaoe (86576)
A_Kupec Creative Commons License 2023.02.17 0 5 86577

Te figyu! Már a múltkor is akartam mondani, hogy amikor így műszaki könyvekből idézel leírásokat, akkor tedd már idézőjelek közé, mert a végén még az a "hamis" képzet alakulhat ki egyesekben, hogy értesz hozzá. :))

Előzmény: tcaoe (86576)
tcaoe Creative Commons License 2023.02.17 0 2 86576

Ez mondjuk a motorosok 99 százalékának nem hátrány.:)

Valós hátránya, hogy jóval nehezebb, és hogy a (helyesen beállított) lánccal ellentétben reteszel gyorsítás és lassítás közben, azaz megöli a rugózást, plusz ugye alapból elég tisztességes reakciói vannak nyomatékváltozáskor. Ennek az egésznek a kiküszöbölésére szolgál az egész paralever macera (aminek az egyik paralelogramma-szára az a támasz, ami ugye nem a csavarónyomatékok kiküszöbölésére szolgál, arra a rettegett rugalmas kiegyenlítők valók a kardánban és a váltóban:)).

És ennek a rendszernek a régieknél igazán nincs gyenge pontja, a magyar utakon a hátsó kis csapágyak, meg az a minimális kardánreakció, ami inkább csak nagyon csúszós úton nehezíti bármiben is az ember dolgát. Az 1200-nál ez már nincs, cserében hát a kardán sem éppen karbantartásmentes.:))

 

Egyhengeresből olyat kell venni, amiben motor van, nem kávéfőző, azzal nem kell semmit macerálni.:)

Előzmény: zöld_I (86575)
zöld_I Creative Commons License 2023.02.17 0 1 86575

Hátránya meg a kardánnak, hogy nem, vagy macerasan tudsz áttételt módosítani. BMW-nél ez megoldott a sok modell miatt, sokfele végattétel van (ha kapsz) de pl próbalj meg egy Deauvillen másik szöghajtast ráakasztani. A többséget ez nem szokta zavarni, de nekem nem tudom melyik láncos motoromom van/volt gyári áttétel.

(Egyhengeresen különösen javallott 1 fog mínusz elöl ;)

Előzmény: Törölt nick (86574)
Törölt nick Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86574

na ez egyből beugrott nekem is, hogy nem kell ápolgatni, annyit, mint a láncot..ok

 

köszönöm a mai fejtágítást:-)

Előzmény: Lbx (86573)
Lbx Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86573

"Gondozásmentes", "örökélet", stb. Persze egyik sem igaz teljesen, de a lánchoz képest kevesebb törődét igényel, és elvileg nem kell cserélni az élettartam alatt. A valóság azonban, h a kardánt is kell gondozni, de semmiképpen nem jelent akár napi/heti ápolást, nem kell 500-1000 km-ként kenni, nem kell rendszeresen takarítani, stb.

Itt egy BMW PR anyag a témában: https://www.bmw-motorrad.hu/hu/engineering/detail/motor-drivetrain/paralever-cardan.html

 

Fentiekkel szemben a valóság; perceken belül indulok a 20ezres kötelező szervizre Walterrel, amikor is cserélik a szöghajtásban az olajat, visszahívás keretében heftölni fogják a Paralevert (kap egy párakieresztő gumidugót), viszgálni a kardántengelyt - az eredmény függvényében esteleg cserélik is... Remélem, h a kardánkerszteket és az azokat fogadó bordástengelyeket leápolják, megkenik akkor is, ha a kardánt nem cserélik.

Előzmény: Törölt nick (86569)
tcaoe Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86572

Teljesen gondozásmentes, meg valamivel kevesebb helyet foglal (ez endurokon meg túramotorokon két elég jelentős előny). Más téren nem igazán van előnye, a BMW is rengeteget küzdött, hogy hátránya se legyen.:)

Előzmény: Törölt nick (86569)
Lbx Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86571

Mindeközben részben hülyeséget írtam; az R18 esetében nincs Paralever, annak "hagyományos" kétkarú a hátsó futóműve. Viszont a kardán ott is játszik.

Előzmény: Lbx (86568)
tcaoe Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86570

Nem azt mondtam, hogy rossz, mert tisztességes munka. Csak az Art részt érzem túlzásnak (még akkor is, ha a műhely neve), mert a segédvázon kívül inkább csak festék, meg bolti alkatrészek vannak rajta (legalábbis a fejidomot a UG árulta, most szebb van nekik, de a hátsó sárvédő is ismerős).

Előzmény: dreamfactory (86562)
Törölt nick Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86569

oh értem, ezt nem tudtam

szíjjal hajtott bmw-t már láttam, erre most figyeltem fel

és mi az előnye a kardánnak a lánchajtással szemben? jobb erőátvitel, nyomaték??

Előzmény: Lbx (86567)
Lbx Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86568

Nem nézünk hülyének; az okos ember kérdez, mintsem olyanhoz nyúlna, amihez nem ért, és hülyeséget csinál :-)

Előzmény: Törölt nick (86566)
Lbx Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86567

Az a kardán-tengely, ami jelen esetben a lánc funkcióját tölti be.

A boxer BMW-k egyik "ősi" jellemzője a kardánhajtás, tehát nem lánc továbbítja a meghajtást a hátsó kerékhez, hanem egy tengely.

Sok-sok éve ez a kardántengely a hátsó egykarú lengővillán belül fut, ezt hívja a BMW paralever-nek (de pl. az R18 modellnél részben szabadon fut, amielég látványos). A képen karikázott lengőkar alatti vékonyabb szerkezet pedig az un. nyomatákkitámasztás, aminek szerepe a kardántengely forgásából jelentkező csavaró erők kompenzálása.

A képen a leghátsó, kerek szerkezet pedig az un. szöghajtás, ami a motorkerékpár hosszanti tengelyével párhuzamos kardántengely forgását adja át a keréknek.

 

Előzmény: Törölt nick (86566)
Törölt nick Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86566

 

Más:

kérdezni akartam, de tuti hülyének néztek: az a tengely (nem tudom, micsoda) a lánc mellett, az mi? Nem fékrendszer, nem is a lánchoz kapcsolódik direkte...mi célt szolgál

pirossal karikáztam:

 

Előzmény: Törölt nick (86565)
Törölt nick Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86565

ööö

ettől most elállt a szavam

még nem tudom eldönteni, hogy ez most tetsz vagy nem tetsz....

 

 

Előzmény: zöld_I (86563)
zöld_I Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86564
zöld_I Creative Commons License 2023.02.17 0 0 86563

 Variáció a témára, kézműves hardcore jeligére

Előzmény: Törölt nick (86558)
dreamfactory Creative Commons License 2023.02.17 0 1 86562

Az "ART on Wheels " szerintem a műhely neve .

Szerintem nem rossz a replika , szinte mindent megvalósítottak a híres 1984-85 motor mintájára . ( Amit egy 1100-hez képest meg lehet ) A kerek lámpa meg kifejezettem üdítő a buszlámpa helyett :D

Előzmény: tcaoe (86559)
tcaoe Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86561

Az meg a Rammstein legunalmasabb számának is a legunalmasabb verziója.:)

Előzmény: Törölt nick (86560)
Törölt nick Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86560

hát engem a "háttér"zene zavart a legjobban, mert nagyon előtérbe tolta magát:-))))

Előzmény: tcaoe (86559)
tcaoe Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86559

Itt talán egy kissé erős az "Art" kifejezés.

Előzmény: Törölt nick (86558)
Törölt nick Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86558

tessék.. még egy ...ühüm "piros" akarom mondani "nem tudom milyen"- fehér szívfájdító

https://www.youtube.com/watch?v=o0gVX6BqBsU

Art on Wheels - BMW R1100 GS Replica Gaston Rahier

Előzmény: dreamfactory (86547)
Lbx Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86557

Nekem van ilyen, a rugóstag előtt a meglévő idomba be kell akasztani, majd a segédvázhoz 2-2 gyorskötözővel rögzíteni.

A rugóstag kevesebb szutykot kap, a nyereg alól is kevesebb sár jön ki, de ez utóbbit teljesen nem küszöböli ki. Az oldalsó rögzítés nem feltűnő a fekete segédvázon (főleg, ha a gyorskötöző "fejét" befelé fordítod).

A másik fajtátnem ismerem (bepattintós).

Előzmény: tux (86553)
zöld_I Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86556

A színtévesztés népbetegség :)

Előzmény: tcaoe (86552)
zöld_I Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86555

Elsőre hánytam tőle :)  Azota olyan porschékat nézek :)

Előzmény: dreamfactory (86551)
tux Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86554

Helyesebben:

Ilyen hátsó sárvédő toldatot szeretnék újítani, de úgy látom, hogy kétféle létezik, amit csak fel kell pattintani és amit a vázhoz kell rögzíteini négy gyorskötözővel. Van ilyennel valakinek tapasztalata? Elég lehet a pattintós?

Előzmény: tux (86553)
tux Creative Commons License 2023.02.16 0 0 86553

 

Ilyen hátsó sárvédő toldatot szeretnék újítani, de úgy látom két féle létezik, ami csak fel kell pattintani és mit a vázhoz kell rögzíteini négy gyorskötözővel. Van ilyennel valakinek tapasztalata? Elég lehet a pattintós?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!