És az a baj, hogy ránézésre nem lehet megmondani, melyik fogja zabálni.
Nekem öt van a közelemben, ebből kettő zabál, a többi nem.
Viszont a lidlisek nem zabálnak, a kínai piacosak igen.
A baromidrága szerszámbolti meg nem is zabál, meg nem is abszolut, úgyhogy utálom, mert minden bekapcsoláskor be kell tolni nullára, és nullázni. Merthogy bekapcsoláskor mindig nullán kezd, akárhol is áll a tolóka.
Igen,én is ilyet vettem annó a Lidl-ben 1990Ftért.Nekem csal is 3-4 századot.Mindig keresek egy a mérendő dolog átmérőjéhez közelítő csapágyat,és azzal "hitelesítem" a mérést.Amennyi eltérést mutat a csapágynál,annyit hozzászámolok a mért értékhez.
Nekem is van egy ilyen gépem. Gyári száma 001. Az elektromosság a három kapcsolóból áll. A háromfázisú dahlander motor egyszer leégett, gyári hibás volt állítólag.
Hát nem lett valami profi kivitelezés,de ez van.Majd a hátsó részt újra csinálom.Viszont nem lett rosszabb mint amikor a gyári megoldással le volt csavarozva a keresztszán az ágyhoz.
Az orsó egyenlőre egy sima menetes szár,majd azt is ki kell cserélni balmenetes orsóra.Mostmár csak egy késtartót kell csináljak,mert ami volt hozzá annak az alsó részét 1-1,5mm vastagra csinálták.Ráadásul a maximálisan beállítható késmagasság is alacsonyabb mint a központ magasság.
Ma volt időm kicsit tesztelni a gépet átalakítás után. Sokkal stabilabb lett. A csapágy orsóház felőli gyűrűje meg sem moccan.
Mivel nem terveztem ma semmi komolyat esztergálni ezért csak befogtam egy darab rozsdamentes rudat, és az állam leesett. Glanze CCMT 060204 lapkával olyan felületet sikerült rittyenteni rá, mint még soha semmivel semmire. A paláston nem látszanak a barázdák, mintha polírozva lenne. Mondjuk nem teljesen fényes, kicsit matt, de semmi rezonancia, semmi barázda, teljesen homogén a felület. Az oldalazott felületen kicsit látszanak a barázdák, de csak mert nem voltam elég türelmes és túl nagy előtolással oldalaztam. A korábbi tengelyirányú rezgésből fakadó koncentrikus mintázatnak nyoma sincs.
A zöld/piros gombos izék, azok motorvédő kapcsolók.Gondolom azért van kettő, mert a Dahlander motornak fordulatszámtól függően változik az üzemi árama, és mindkét áramra van beállított védő.
Szerintem ez az asztal egyedi darab, a kapcsolását ki kell találnod magad.
Visszarajzolva ami még be van kötve, ki lehet találni a hiányzó dolgokat.
Rég jártam itt, Mivel akkori műhelyem felszámoltam költözés miatt.
De újra belevágok,
Ma kaptam egy DAVID eszterga gépet egy idős bácsitól. úgyhogy el is hoztam , igaz már kb 10 éve nem volt beüzemelve, de legelább állt az olaj rajta,
220V-os dahlander motor van hozzá, be is volt kötve de vezetéket levágta még akkor mert 380-as motort rakott a gyári mögé,
Vissza akarom állitani eredeti állapotára-.
Asztalt is kaptam hozzá de nemtudom gyárilag ilyenek voltak ezek a gépek. mert amiket láttam azok író asztalon voltak, vagy valami salgó polcon, Vízszivattyú is vabn hozzá,
Valahol lehet találni gyári kapcsolási rajzot.? megtaláltam a levágozz vezetéket, de nemtudom mi cél szolgálnak a mágneskapcsolók.
Köszi az észrevételeket, e2n edzett ágy: miről ismerem fel(gyártási év vagy,valami jelzés)? Mik az új típusú lakatszekrény ismérvei? Csuhás kolléga által feltöltött szakirodalmakból művelődök, ahogy szokták mondani: álltam már olyan ember mellett, aki látott esztergályost. A fórumon lévő szakemberek bizonyosan sok gépet láttak már(vásároltak, szállítottak, felújítottak ),hogy lehet hogy naivaknak tűnnek a kérdéseim. Amikor lehetőségem lett volna az ilyen irányú szakmai kérdéseket feltenni, akkoriban nem is gondoltam arra hogy kérdezzek, most meg már sajnos a hajó elúszott... A lágy indítás élettartam növelő hatása fontos, én is hajtok rá. Köszi az infót az E2n,E3n fogaskerekekről is. Köszönettel Feri 65
A 80 -as evekben szemelyes keresemre kaptam egy MN80 Tos padot , amivel vagy 25 evet muveszkedtem a laborban.
En is nezegettem , hogy vegyek egyet de mind hianyos felszereltseggel arultak.
Rengeteg minden tartozott a padhoz a negypofas tokmanytol az osztofejig minden volt ....
Igazabol egy kicsit nagy is lett volna nekem , hogy a kismeretu muhelyemben elferjen , ezert dontottem ugy , hogy veszek egy Hyundait ami kis helyen is elfer.
@ - Pomber Béla A kekre festett fogaskereken en is csodalkoztam Szerintem osszerakva festettek le. @ - Poc2 En sem ertem , hogy miert tettek hatra az előtolás valtokart. Valaki igy tervezte es ugy maradt. @ - Borz Baltazár
A HYD-500C az mar egy nagyobb es erosebb eszterga. Biztosan meg kell matatni egy kicsit.
@ - rferi
Megfontolom tanacsod.
@ - albinolynx88 A főorsó áteresztése 20.5. Nem tanulmanyoztam at a tokmanyt, hogy lehet e egy kicsit felfurni. A motorra fogok szerelni egy PC ventilatort - koszi nem is gondoltam ilyesmire . Az orsohazban fem fogaskerekek vannak. Lusta voltam belenezni mert tobb mindent kell leszerelni. Nem ertettem miert nem keszitettek ugy az orsohazat, hogy a tetejen legyen egy fedel amin keresztul lehetne idonkent zsirozni . Egyszer raveszem magam leszerelem, hogy zsirozzam be ( szerintem amikor nyikorogni fog ) .
Kozben esztergaltam egy kicsit, hogy szokjam a gepet .
Meg nem kerult a vegleges helyere, az egyik szobaban egy regi konyha asztalon muveszkedek egyelore.
Amint elkeszul a munkaasztal akkor beviszem a muhelysarokba.
Mind erdekesseg, az alabbi felvetelen lathato modszerrel hataroztan meg nekem a leg kenyelmesebb ezterga magassagot.
Egy par darab muanyag gyurut keszitettem el amire szuksegem lesz a kesobbiekben.
Nem tetszik a keresztszan beosztasa mert kell gondolkozni, hogy most mekkorat vesz az atmerobol.
Ha jol emlekszem, a regi esztergamon kicsereltem volt a beosztast es ugy iratoztattam fel , hogy ami latszik annyit vesz az atmerobol.
Nincs beosztas a hosszanon, megint egy zavaro tenyezo, megoldodik idovel.
Sajnos nincsenek meg a gyarak mind regebben ahol egyszeruen elkeszitettek minden leheto lehetetlen darabot.
A masik problema, hogy mar alig van szakember akivel lehet targyalni ... gondolom, hogy nallatok is igy van.
Kozben eszembe jutott, hogy a regi eszterga keresztszan orsoja itt van az egyik fiokban.
Nem csak a beosztast csereltem ki hanem az orsot is finomabb lepessel esztergaltam.
Lasd a fevetelt a felsot en esztergaltam valamikor a 80-as evekben az alsot meg edesapam az 50 -es evekben , tolle maradt mind cserealkatresz .
Az alabbi kepen latszik egy ket munkafazis.
Tudom, hogy muanyagot nem illik videa kessel esztargalni de nem volt egy rendes rapid kesem se ami vagott volna.
Szoval van, csak kolcson keresbol vissza kapva az egyes kesek ele az alabbi felvetelen lathato volt.
Ide haza nincs köszörűm, hogy meghuzhattam volna egy kicsit a keseket.
Alapvetően ilyen megfontolásból használom az e2nt frekiváltóval. A lágy inditás és megállás kíméli a reteszeket, fogaskerekeket, különösen menetvágáskor. Szerintem érdemes így használni a gépet.
Észrevételem, az E2N,és az E3N ugyan azzal asebességváltó fogaskerekekkel van szerelve, annak ellenére, hogy az E2N gépnek a sebességváltója volt a gyengéje. Abban az üzemben ahol dolgozta 3 DB új E2n-t hoztak, és valamennyi idővel váltóbajos lett. Az ok a nagyobb fordulatról történő visszakapcsolás, ez kerülendő, ipari használatról beszélek. Nálam is van itthon egy E2N, sok éve, vigyázok rá, a váltóval sem volt még hiba.
Szerintem e2n edzett ágyas, új típusú lakatszekrényes változatot vegyél. Az e3n alig tud többet de lényegesen drágább. Az ár különbözeten vegyél tartozékokat, egy jó késtartót, késeket, köszörűt stb.
Évek óta foglalkoztat eszterga vásárlás, szeretném ezt a szakmát művelni szabadidőmben.
A gép vásárlással kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni. Amire gondolok: E2N 750, vagy E3N
típus jönne szóba. Ha azonos műszaki állapotot tételezek fel mindkét típusnál, mi szól konkrétan
egyik-másik mellett, vagy ellen. Gondolok itt pl. gépágy kopásállósága, fogaskerekek minősége,stb. Anyagi lehetőségeim végesek, de szeretnék egy jó karban lévő gépet vásárolni.