Keresés

Részletes keresés

karesz500 Creative Commons License 2010.01.25 0 0 35932
Nagyon köszönöm! Hát elég széles a skála. Igen a celli irányra gondoltam. 76 júniusában gyakorlaton voltam a győri állomáson a biztbernél. Két fiatal kollega vitte le a szerelvényt Cellbe. Élmény volt vezérállásban utazni velük! Megmutatták mit tud a vasparipa! Aztán féluton egy keresztező 424-esre "átraktak". Kár, hogy nem jegyeztem meg a pályaszámaikat. Nagy élmény volt! A baj még az is, hogy a kollegák nevére sem emlékszem már. Mindenesetre ezt a listát elteszem.
Előzmény: Törölt nick (35930)
Törölt nick Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35930

1975-ben Cellbe volt állomásítva a 424 006; 424 008; 424 025; 424 026; 424 035;  424 044; 424 071; 424 082; 424 085; 424 086; 424 090; 424 106; 424 128; 424 129; 424146; 424 159; 424 169; 424 173; 424 192; 424 198; 424 204; 424 214; 424 215; 424 224; 424 233;424 250; 424 254; 424 329; ezek közül bármelyik vihette......

Előzmény: karesz500 (35927)
Törölt nick Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35929

Cell felé?

 

 

Előzmény: karesz500 (35927)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35928
Ez a másik topiktárs adataira is igaz, bár az ő kristálygömbje - szerinte - tévedhetetlen.
Előzmény: alkotasu (35926)
karesz500 Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35927

Tiszteletem a Topiklakóknak!

Kérdésem az lenne, tud-e valaki abban segíteni, hogy milyen pályaszámú 424-esek vitték a "Ciklámen"-t Győrből tovább a 70-es évek közepén?

Köszönettel!

alkotasu Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35926
Az előbbi törlések némileg összefüggésben vannak azzal, hogy fantal topiktársunk adatai helyenként kiegészítésre, pontosításra szorulnak... Tehát nem szabad minden adatát készpénznek venni.
Előzmény: 301016 (35924)
Törölt nick Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35925
fantal topictársnak ment az előbbi hozzászólásom.

Üdv. Boros Péter
301016 Creative Commons License 2010.01.24 0 0 35924
Szia!

Csak nem te írtad a legutóbbi IH Extrában a megmaradt 375-ösökről a cikket? Köszönöm a kimerítő választ a Szerbiában lévő gépekről.
Csak annyi észrevételem lenne, hogy ha az 51-007 psz. gépet 1925-ben gyártották akkor nem kerülhetett 1918-ban az SHS állományába, legfeljebb 1925-ben.


Állomásfőnök Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35920
_____________________________________________________________________
fantal Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35917
Mielőtt k.novotny belekötne a 51-052-be, nálunk is van olyan mozdony ami kissé foghíjas, mégis az üzemképes kategóriába tartozik...
Előzmény: fantal (35916)
fantal Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35916

Szerbia

JZ 51-007 MÁV 375,957 → 1918: SHS 375.957 → 1933: JDZ 51-007 4895/1925. Bp. kiállítva Novi Sad (Újvidék)

JZ 51-037 MÁV 375,524 → 1918: SHS 375.524 → 1933: JDZ 51-037 3070/1915. Bp. kiállítva Zrenjanin, „Sinovoz” üzem

JZ 51-052 MÁV 375,880 → 1918: SHS 375.880 → 1933: JDZ 51-052 43/1917. Istv. üzemképes státusz Vasúti Múzeum, Belgrád

JZ 51-088 MÁV TV. 7374 → 1911: MÁV 375,347 → 1918: SHS 375.088 → 1933: JDZ 51-088 2259/1909. Bp. tárolva Belgrád

JZ 51-129 k.u.k. Militärbahn
Banja Luka–Doberlin "11"→ 1918: SHS 1.011 → 1933: JDZ 155-001 → 1938: JDZ 51-129 → 1941: HDZ 51-129 → 1945: JDZ 51-129 4371/1917. Bp. kiállítva Sombor (Zombor)

JZ 51-152 MÁV 375,543 → 1945: JDZ 51-152 4691/1922. Bp. kiállítva Vrsac (Versec)

JZ 51-159 MÁV 375,812 → 1945: JDZ 51-129 3951/1916. Bp. kiállítva Kikinda (Nagykikinda)
Előzmény: k.novotny (35890)
424-187 Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35914
424,247424,247109,109
Előzmény: 424-187 (35911)
k.novotny Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35913
Az az igazság, hogy amikor ilyen nagy számokról van szó belesem merek merülni a konkrét adatokra való hivatkozásra, mivel egyesévek kéne kiirnom minden adatot, és egy ilyen esetben a hozzászólás megirása 3 nap 3 éjszakába kerülne. A számolás sem nagyon jön össze, mert amikor elkezdem számolni, akkor szólal meg a telefon, meg ehhez az apró cseprő dolgok, úgy hogy biztos eltévesztem. Akkor pedig jobb, hogy ha fejből mondom az egészet kb.-re, habár megszoktam idönként jegyezni, hogy fejből irom
Előzmény: manhattani (35909)
424-187 Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35911
Előzmény: 424-187 (35910)
424-187 Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35910

Most talán sikerül.

manhattani Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35909
Kérlek, hogy a jövőben beírt számaid mellé írd oda, hogy a fejedből vagy a kristálygömbből származik.
Előzmény: k.novotny (35908)
k.novotny Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35908

Szia!

 

Így igaz, csak 1340-et

 

Nem néztem bele a kristálygömbömbe fejből irtam minden adatot:-))

Előzmény: manhattani (35904)
424-187 Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35907

Nem friss de ide illik.Füsti szeptember.

Pt 47
manhattani Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35906
Mik derülnek ki! :-)

A franciák ezt az 1'D1-es gőzöst Liberation osztályúnak hívták, nem az ami Mikado nevet használták. Lehet, hogy ezért nevezték át Amerikában, miután a franciák nem szálltak be az öbölháborúba, a French fries-t (hasábburgonya) freedom fries-nak? :-)))
manhattani Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35905
>A franciák ugyanazt csinálták ... Igaz ök nem voltak rászorolva, csakis bosszuból.

A németek alaposan lepusztították a francia jármű- és főleg a vontatóállományt. Tán rá voltak szorulva a franciák bármilyen mozdonyra. Az amik ezért segítettek a franciáknak, mert látták, hogy enélkül nagy bajban lettek volna.
Előzmény: etwg (35901)
manhattani Creative Commons License 2010.01.23 0 0 35904
>Már 1945-től a jenkik szállitották 141R sorozatú gépeket több mint 1100 db-ot

Így igaz, csak 1340-et, amiket a három nagy ami gőzösgyár plusz a Canadian Locomotive Works és a Montreal Locomotive Company gyártott.

Ez az eset jó példa arra, hogy milyen az, amikor egy amerikai mozdonytermék kiszabadul otthonról és berobban más földrész állóvizébe (másik ilyen példa a Nohab, de vannak pl. ausztrál példák is).

Igaz, hogy az amik egy nagyon jól kipróbált elrendezést választottak, a Mikadót (1'D1), a mozdony bevált nehéz tehervonatok és expresszek vontatásában is. Annyira, hogy bár 1951-re az SNCF-nél mozdonyszámban csak 15%-ot képviseltek, az összes mozdonykm 30%-át teljesítették és a vasúti teherszállításból 45%-ot. A francia gőzöskorszak végén, 1971-ben (24-26 évvel az érkezésük után) még 500 ilyen mozdony járt fővonali szolgálatban.
Előzmény: k.novotny (35898)
rm40 Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35903
> Ezek a szarházi franciák mozdonyokat olvasztottak be, itt mi meg kínlódtunk a roncsok maradékával, meg veszekedtünk a szőröstalpúakkal, meg egyebekkel, hogy mennyi mozdonyt adjunk nekik (vissza?!?).

Azért ez így nem igaz. A háború végén számos nagy teljesítményű és viszonylag fiatal mozdony is maradt a hálózatunkon.
Bár alapelvként mindenkinek elő lett írva a "vissza mindenkinek a saját >>roncsát<<", ez a MÁV részére azért egyáltalán nem csak kényszerként jelentkezett. Mindenképpen a saját "roncsainkat" (persze leginkább a 424, 324 és 375 sorozatúakat) akartuk visszaszerezni és cserébe az idegen mozdonyokat visszaadni.

Az idegen mozdonyokat izonyú nehezen tudta a MÁV üzemben tartani, nem voltak tartalékalkatrészek (egyik mozdonyról kellett szerelni őket a másikra), az egyes szerkezetek eltértek az itthon megszokottaktól.
A pályáink állapota miatt sem volt mindegy, mi jár nálunk, például sok vonalra a még a 424-es is nehéz volt, 324-es pedig nem volt az országban elég még a '40-es évek végén sem.
Előzmény: alkotasu (35899)
k.novotny Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35902

De 1954-ben (közel 10 évvel a háború után) hogy vágathattak szét ennyi mozdonyt? Milyen alapon?

 

Ja barátom a vesztesnek ez a sorsa:-))) ez mindig is igy volt a világtörténelemben

 

 

Amúgy pedig már 1948-ban elkezdték selejteztetni (szétvágatni) a mozdonyokat, csak hamar rájöttek a szövetségesek, ha igy folytatják, nekik kell hozni Németorszégba mozdonyokat.

Előzmény: alkotasu (35899)
etwg Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35901
A franciák ugyanazt csinálták a nyugati fronton, mint az oroszok és társaik a keletin - vittek amit lehetett. Igaz ök nem voltak rászorolva, csakis bosszuból.
Előzmény: alkotasu (35899)
rm40 Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35900
> Az az információ megállja a helyét, hogy a kevéssé tartós anyagok is jelentős szerepet játszottak a selejtezésben?

A "kevéssé tartós" jelző szerintem inkább a nagyszilárdságú St 47 K kazánanyag miatt került be az köztudatba, az ilyen anyagból épült kazánokat elöregedés miatt a háború után ténylegesen csökkentett nyomással kellett üzemeltetni és minél előbb új kazánnal kicserélni.
De ez a probléma speciel az 50, 52 és 42 sorozatokat nem érintette, mivel ezek más anyagú kazánnal készültek.
Előzmény: alkotasu (35895)
alkotasu Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35899
Nagyon érdekes amit írtál. Ezek a szarházi franciák mozdonyokat olvasztottak be, itt mi meg kínlódtunk a roncsok maradékával, meg veszekedtünk a szőröstalpúakkal, meg egyebekkel, hogy mennyi mozdonyt adjunk nekik (vissza?!?). Egyszerűen elképesztő...
De 1954-ben (közel 10 évvel a háború után) hogy vágathattak szét ennyi mozdonyt? Milyen alapon?
Előzmény: k.novotny (35898)
k.novotny Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35898

Az az információ megállja a helyét, hogy a kevéssé tartós anyagok is jelentős szerepet játszottak a selejtezésben? Vagy valami más?

 

Tulajdonképpen igen, meg nem is.

 

A franciáknak volt egy elvük, ez főleg a 44, 50, 52-es sorozatra voltak érvényesek

 

A német megszállás idején, francia gyárakban, francia nyersanyagból, francia munkásokkal gyártott mozdonyokkal ne az általa legyözött német villogjon. Ezáltal amiről kideritette hogy igy készült azt összeszedte hazavitte és megsemmisitette (beolvasztotta). Ezalól kivételek azok a mozdonyok voltak, amelyeket a területe visszafoglalásakor gyártás alatt voltak. Ezeket a saját állományába helyezte (gyakorlatilag sosem voltak német pályaszámon). Ezeket kb a 60-as évek elejéig megtartotta) illetve adott el a töröknek belöle 54-ben

 

Amúgy a nyugati szövetséges csapatok nem vittek el tölük (NSZK) mozdonyokat, a brit egyet sem, az amcsi most nem néztem meg ha jól emlékszem 2 db 52-est vitt el. múzeumba (természetesen kivétel a francia)

 

Evvel szemben szétvágattak a némettel 1954-ben majd 10000 mozdonyt vegyesen a sorozatokból (DB-re értem)

 

A német egy pár 50-es sorozatú gépet 31 db-ot új magasnyomású új kazánnal látott el.

 

A 50-es évek végén 60-as évekelején pedig kb 80-100 gépet ócska vasként a jugónak eladott, amit azok be is olvasztottak (vegyes sorozatok) (bocs de most nincs kedven átnézni a mozdonyok adatait qrva sok, igy lehet, hogy a beirt dátumok hasalnak fejből irom)

 

 

 franciákat meg végképp nem értem: ennyire bővében voltak a mozdonyoknak egy világégés után?

 

Már 1945-től a jenkik szállitották 141R sorozatú gépeket több mint 1100 db-ot

 

Előzmény: alkotasu (35895)
alkotasu Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35897
De volt egy adag újabb gép is, ami már a háború után készült. Sőt! Az egyéb régi gépek is végigszolgálták a háborút, azok állapotát sem javították az akkori körülmények.
Előzmény: etwg (35896)
etwg Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35896

A haborus mozdonyok, ne felejtsd el, átéltek egy háborut is, ami algha kimélte öket. A régebbiek meg inkább otthon maradtak, hiszen ezek bevetése a háborus szállitásokra sokkal körülményesebb volt.

A franciák meg igyekeztek maguknak piacot csinálni (hasonloan az oroszokhoz, igy vittek mindent amit lehetett, az oroszok haza a franciák meg a kohokba).

Előzmény: alkotasu (35895)
alkotasu Creative Commons License 2010.01.22 0 0 35895
Köszönöm!

Az az információ megállja a helyét, hogy a kevéssé tartós anyagok is jelentős szerepet játszottak a selejtezésben? Vagy valami más? Merthogy az '50-es években a villamosítás még nem volt olyan mértékű még az NSZK-ban sem, ami fiatal mozdonyok kanállá alakítását indokolta volna. Meg futott akkor még sok régebbi típus is, pl. G8.1 is, ha jól tudom.

A franciákat meg végképp nem értem: ennyire bővében voltak a mozdonyoknak egy világégés után?
Előzmény: k.novotny (35888)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!