"Ha elhisszük a fizikai/kémiai törvényszerűségeket, akkor belátható, hogy elvileg reakciók sebessége akár drasztikusan is csökkenthető, ha a reakcióhoz szükséges valamelyik alapfeltételt kiiktatjuk. ;)"
Ez esetben viszont nem kell semmit sem tennünk, hiszen ha várunk egy kicsit akkor a természet elég hamar kiiktatja a vasat, és ezzel az egyik alapfeltétele a rozsdásodásnak magától megszűnik. :P
Köszi bádogember68! Meghajlok a tapasztalatod előtt és teljesen egyet is értek veled abban, ha vágni kell, akkor vágni kell... ez igaz a karosszérián a vékony lemezek esetén, de nem megvalósítható egyéb acél alkatrészek pl. acélöntvény lengőkar, teherautó létra alváza, stb. esetén ahol kellő anyagvastagság miatt felesleges, vagy az alkatrész jellegéből adódóan nem szabad vágni egy kis felületi rozsda miatt (sem). Én ezek kezelésére keresem a használható alternatívát. Sajnos a szemcseszórás sem megoldható mindig/mindenhol... Az általad felhozott -egyébként tipikus- eset példa az átgondolatlanul optimista alkalmazásra. Én is láttam már sok autót, amin kenegetés ellenére kiütött a rozsda, de jelenlegi véleményem szerint ezekben az esetekben valószínűleg a rozsdásodás elérte azt a szintet, mikor a lemez már "áteresztő" lett, így az egy oldali kezelés nem sokat ért, ha a másik oldalról a nedvesség tudott támadni. Ha elhisszük a fizikai/kémiai törvényszerűségeket, akkor belátható, hogy elvileg reakciók sebessége akár drasztikusan is csökkenthető, ha a reakcióhoz szükséges valamelyik alapfeltételt kiiktatjuk. ;)
Majd huszonöt éve festek üvegszálas poliészter termékeket és sosem használtam rá műanyag alapozót . Simán felcsiszolva , kittelve , szórókittelve , majd csiszolás portalanítás után festve van . Semmi probléma nem volt még így megcsinálva .
Azért hogy lepötyögted a tapasztalataidat egy nagy elismerés! Azért meg hogy még kísérleteztél és össze is hasonlítottad a különböző anyagokat még nagyobb pacsi! ;)
Itt, ezen a fórumon javarészt (többségük) szolgáltató és így nehéz az ilyen témákban kísérletezni. Ha esetleg próbálkoznánk azt is csak ügyfél által leadott autókon tudnánk ami nem biztos hogy a legjobb lenne mármint a javítónak meg az ügyfélnek.
Volt hogy zöldfülüként használtam ilyen "csodaszereket" de az idő bebizonyította hogy nem tudja a korróziót megállítani, de talán még lassítani sem.
Volt egy f@szi a múltkor a fényezőbe hogy elment a lakatoshoz és ezért a kis rozsdásodásért ívet akart cserélni. Fogta magát és elment a festékboltba és minden létező kenceficét megvett és otthon egy hétig kenegette meg dörzsölgette a rozsdát.
A fényezőhöz leérve büszkén mutatta hogy itt is van a rozsdamentes ív, csak akarni kellett megcsinálni. Neki 5000Ft-ból kijött. Erre a barátom kihajtotta az oldalkárpitot a csomagtérben és bevilágítva mutatta az úriembernek a fonákját ahol ugyanaz volt a képlet. :)
Ha valami zárt, esetleg lapolt akkor azért értelmetlen ezekkel kóperálni, ha valami pedig mindkét oldalról jól hozzáférhető akkor meg azért felejtős az ilyen ecsetelés. Egy foltot hamarabb elkészítesz mint ahogy ezek megszáradnak/hatnak. Ott adott a végeredmény, itt meg kérdés hogy mennyire pucolta ki a pólusokból a rozsdát.
De komolyan kalapot emelek előtted hogy ezt leírtad. ;)
Sziasztok! Üvegszálból készűlt idomokat kell e műanyag alapozózni?Én mindég szoktam,de most el felejtettem és egy új lököst ami még nem volt fújva,telibe szóróztam.Szerintetek le fog peregni,le csiszoljam totál,vagy meg áll rajta? Üdv
Autó tetejét hogy szoktátok fújni ha csak a szélvédő feletti vékony kb. 15 cm terültet kell javítani? Volt korábban ugye a tanács, hogy ne fújjak el a maszkolásig és akkor nem lesz ott egy csík. Most a tetőt nem maszkoltam egyáltalán csak két oldalt meg első hátsó szélvédő. De szerencsémre a festékhez adott nitró megmarta az eredeti festéket, és ki kellett csiszolnom. Na innen már hiába fújkáltam, látszott a javítás. Most azon gondolkodom, hogy az egész tetejét telibe fújom, mert ködölő higító meg spéci cuccok nélkül ez soha nem lesz már az igazi. Vélemény?
Tudja esetleg valaki, hogy karosszéria tömítésre melyik a legjobb anyag ezek közül, mert nekem a leírás alapján nem nagyon jön le a különbség. SIKA Lastomer 710, Sikaflex 529AT, Sikaflex 521UV, Sikaflex 227, Sikaflex 221. A küszöb-doblemez találkozásánál kellene, mert úgy tűnik be tud jutni a víz.
Nehéz ügy, hosszabb távú tapasztalatot nem nagyon írtak le róla, én is kerestem.
Én adtam neki egy esélyt, mert tettem egy próbát tavaly nyáron egy összefüggően, egyenletesen rozsdás lemezen.
Leírom, hátha más is okul belőle...
Drótkefézett (nem korongozott!) felületet öt részre osztottam, ebből háromra RO55 került az elsőre egy rétegben, a másodikra kettő, a harmadikra három rétegben. A negyedik részre két réteg Korant hígítatlanul, az ötödik részre előírás szerint hígítva az első réteg, hígítatlanul a második. A kezelt lemez tavaly nyár óta vízszintes helyzetben van, így még a víz is viszonylag sokáig rajta maradt mikor esett, volt rajta hó, jég stb, égette a nap.
Eredmény:
Az RO55-el kezelt mindhárom felület -bár különböző mértékben, de- visszarozsdásodott.
A Korantal hígítatlan két rétegben kezelt felületen sok helyen átütött a rozsdás lé megopálosítva a felületet. Az előírás szerint készített részen összesen három ilyen átütés keletkezett. Én ezt az eredményt jónak tartom, mivel a leírás is kiemeli, hogy nem fedőfesték, a tartós védelem érdekében további festés szükséges.
Ezzel párhuzamosan csináltam egy másik próbát is, a szereplők RO55, Korant, MIPA rozsdagátló/lezáró. Ez a próba nem a tartósságról szólt, hanem a keletkezett felületről.
Eredmény:
RO55: két rétegben semmi extra, nincs meggyőző eredmény. Viszont később rájöttem, hogy folyamatos kenegetés (nedvesen tartás) és mechanikus tisztítás váltott alkalmazásával csodásan tudja ténylegesen eltüntetni a rozsdát!!! de a hézagokba befolyva ragacsos marad.
Korant: egyenletes fekete vagy áttetsző felületet ad, száradásig láthatóan dolgozik az anyag, de marad alatta lezárt rozsda. A felület nem teljesen kőkemény.
MIPA: ez leginkább hígítóra hasonlító anyag száradás után átlátszó, szinte üveg keménységűre köt, szemre olyan, mintha amúgy semmi nem történt volna az alatta lévő rozsdával. Több helyen, többféle rozsdás felületen sem tudtam elérni, hogy a kész felület az előírás szerinti fekete legyen.
Utóbbi két anyag szerintem addig véd, amíg összefüggő sértetlen a felülete.
Ezek a próbák nyilván nem reprezentatívak, nem lehet belőlük messzemenő következtetéseket levonni, vagy minősíteni bármelyik terméket... Nem vagyok sem vegyész, sem fényező, sem lakatos... Barkácsolóként próbáltam saját magamnak bizonyosságot találni.
És akkor a szubjektív véleményem: A Korantnál meggyőzött, hogy valamilyen kémiai folyamat is része a működésnek, de a vastagabb és puhább réteg nehezítheti a következő előkészítési/fényezési (pl az epoxi alapozó sokkal később keményedett ki rajta) műveleteket. Ugyanez a MIPÁra ezzel szemben biztos, hogy könnyebb feladat, bár vannak kételyeim azzal, hogy egy kemény réteggel megállítható-e a rozsda.
Végül úgy döntöttem, hogy ahol kell ott vágok-hegesztek, ahol nem de hozzáférhető és nem folyik be sehova, ott RO55 a fent leírt módon. Egyéb karosszéria részeken Korant. És mert nagyon kíváncsi vagyok, a létra alváz jobb oldalát Korantal, bal oldalát MIPával fogom kezelni, hogy a következő autómnál egyértelmű tapasztalatom legyen... :)