Gondolom, hogy a kérdés a GYSEV-esekre vonatkozott. Nem voltam ott a szétvágásuknál, de biztosra veszem, hogy megtörtént. Mint egy korábbi hozzászólásból tudható, az istvántelki még megvan.
Mea Culpa! Rosszul emlékeztem, viszont az Istvántelki kocsi tetején is két nyílás van, lehet hogy a gőzdóm is kilógott valamikor, a kémény biztos hogy meg volt magasítva. Sajnos nem igazán tudtam beljebb verekedni magam, mert a padló többször is be akart szakadni az 55 kilóm alatt.
Nekem pl. örömet okozott ez a képrészlet is. Ezúton hirdetek pályázatot az egykor volt 50 55 20-47 1xx-x B és 50 55 19-47 0xx-x A kocsikról készült képekre. (Olyan győri gyártású Y kocsik, amelyeken befelé nyíló ajtók voltak.) Mindenki kap díjat. Hálás köszönetemet.
"Mindent összevetve, nagyon hálás vagyok a MŰVÉSZ ÚR-nak a pótolhatatlan képekért és még a letöltés körülményessége sem zavar az eredeti felbontásért cserébe!"
Szívemből szóltál. Azért egy csöppet több strapa volt neki elkészíteni és közzé tenni ezt a képgyűjteményt, mint nekem az az egy órányi, amig birtokba vettem.
Nekem valami olyasmi rémlik, hogy ezekben a kazánkocsikban egy 275-ös kazán volt eredetileg.
SZia! Múlt héten még meg volt. Az IT-n lévőben egy 490-es kazán van (gondolom ez nem újdonság Neked), de most hirtelen nem tudom melyiké. Lehet, hogy a képen lévő kazánkocsikban más tipusú kazán volt, mert mintha a kémények is magasabban lennének? Más. Kiváló összehasonlítási és csemegéző alap néhány fotó. A 324,449-es például 79-ben Cell.-ben még csatló nélkül és 4 tengelyes szerkocsival mutatkozik elég leharcoltan. 80-ban viszont szemmel látható az állag javulás, viszont már csak 3 tengelyes a szerkocsija. Mindent összevetve, nagyon hálás vagyok a MŰVÉSZ ÚR-nak a pótolhatatlan képekért és még a letöltés körülményessége sem zavar az eredeti felbontásért cserébe!
Erre a képre gondoltam. A két GYSEV-es kazánkocsinak kiemelkedik a tetőből a gőzdómja és a kéménynek gallérja van. Az Istvántelken levő (vagy volt?) 80-ason ez másképp mutatkozik. A rajzon pedig semmi sem látszik ebből.
Ki mit tart fontosnak? Emlékszem olyan felvétel-párra, ahol az egyiken valóban egy sötét folt a fekete gőzmozdony, des jól látszik a vasúti környezet (épület, váltójelző, vágánysorompó, kazánkocsi, vizdaru, stb.), a másikon meg az egész képet kitölti a mozdony és azon a mozdony is kontrasztos. Nagyon örülök, pl. a kazánkocsis képnek, mert a nálunk teljesen hétköznapi gőzmozdony-típus százvalahanyadik képe mellett láthatom adott kocsitípus mindkét oldalát.
Szerintem létjogosultsága van az olyan képnek, amelyen egy-egy tárgy nem látszik részletgazdagon, viszont a környezet igen. Ugyanúgy értékelem a fotós szempontból hibásnak tartott képeket is (túl világos, szinhibás, stb.), ha azok valamilyen lényeges részletet szemléltetnek.
Azt megértem, hogy a fekete ruhába öltöztetett lények rátámadnak a fotósokra. Az átlagos házörző kutya sem képes különbséget tenni a nyugdíjat hozó postás és a lopási szándékkal érkező bűnöző között.
De az tényleg aranyos, amikor egy munkahelyen alacsony beosztásban levő személy kezd szívóskodni a fényképezőkkel. Végre valakinek dirigálhat, gondolja? De, nem csak a vasútnál van ez így. A komáromi hajógyárban fényképezgettük az általunk éppen odavitt hajót. Mire egy másik hajóról odaszólt magyarul egy munkás kinézetű ember, hogy nem szabad fényképezni.
Nem nevezném hibátlannak azokat a felvételeket, amelyeken a mozdony egy sötét folt, többet látni a környezetből, mint a gépből, mert elég sok ilyen van közte.
Tény és való, hogy gyönyörű és megismételhetetlen képek, ráadásul a mellékvonali témában készültekből igen sok van, de ha már itt tartunk, nem mind mentes a hibától.
Csak, hogy tovább áradozzak. Nem ismételve, de egyetértve az előttem írókkal, megemlítem, hogy:
1. A sok kép között nincs elrontott (tehát válogatás után van ennyi) Jónéhány szemet gyönyörködtető felvétel a mozdonyőrület szemüvegét levéve is. (ugye milyen szép képzavar?)
2. Vélhetőleg a szkenneléskor mindegyiket vízszintesre igazították, vagy a fotós ennyire profi, de nem dőlnek jobbra-balra a képek.
3. Mindegyik képhez megvan a dátum, a mozdony száma és a helyszín. (Egészen jól megbirkózott a magyar ékezetekkel is.) Ezt azért is értékelem nagyra, mert a képek többsége nem digitális géppel készült, tehát a fotósnak jegyzetelnie kellett és azt utána összepárosítani az előhívott filmmel, vagy papírképpel.
4. Nincs a képeken bazi nagy vízjel a közepükön, hogy "eztet én csináltam", hanem bárrki letöltheti jó nagyban. (Hiába, az üres kalász egyenesen az ég felé mutat, az érett kalász lehajtja a fejét.)
Nem tudom, de engem valahogy mindig jó érzéssel tölt el egy külföldi vonatkozású felvételen a magyar vagon, vagy mozdony látványa. Persze a belinkelt kép is lassan 30 éves. És az előző két link valami csodálatos, ilyenkor el tudnám sírni magam. Ez a vasút tűnt el immáron 20 éve, de inkább 25, vagyis a gőzösök eltűnésével.:-((
A kommunizmus határán volt: a Déliben fényképeztek, videóztak, ahogy kell. Szerencsére velük volt a Déli térfőnöke is. Előttük egy németül beszélő csoport tette ugyanazt.
Egy idős vasutas, olyan paraszt bácsi kinézetű (ez most nem pejoratív), a németeket megkerülte és odajött a magyar csoporthoz: -Itten nem szabad fényképezni! -Azoknak miért nem szólt? -Mert azoknak nem tudok.
Gyönyörű felvételek! Én szeretném lementeni nézegetésre az eredetieket de rettentő körülményes. Ha valaki tud egy egyszerűbb módot, írja már meg légyszi.
Fantasztikus! Végignéztem és a múltba csöppentem egy fél órára. Ha a Magyar mozdonyokról ennyi képe van,akkor a Német vasútról 10x ennyi. A komunizmusban vasútat fotózni. Szerencsére nem vitték el az illetőt,és a filmet sem vették el.( KÉMKEDETT) Hála neki. Köszönjük.