Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.02 0 0 524

Ezek a bust-szerű fibulák is Somogyból kerültek elő. Vajon honnan? Ehhez hasonló talán nincs máshol? Én nem tudok rola. Aprók, talán 5 centisek.

 

foto Cracowius

 

Előzmény: Törölt nick (517)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.02 0 0 523

A társaság Ukk állomástól kiágazva kezdte meg a Zalaegerszegen át Csáktornyáig tartó vasútvonal kiépítését. A vonal 1890. október 12-én került átadásra, így végre Zala vármegye székhelyére is begördülhetett az első gőzvontatású vonat.

Előzmény: Törölt nick (522)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.02 0 0 522

Az akkori Zala vármegyét is érintő Boba - Ukk - Sümeg szárnyvonalat a Dunántúli HÉV társaság 1889. január 13-án adta át, ezzel lehetővá vált Sümeg gyönyörű városának és festői fellegvárának vasúton történpő megközelítése.

Ezt a vonalat építették tovább 1891-ben Tapolcáig.

Előzmény: Törölt nick (521)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.02 0 0 521

1872. augusztus 4-én nyitották meg a Zákány - Dombóvár - Báttaszék vasútvonalat, amely Zákánynál csatlakozott a Déli Vaspálya Társaság korábbi hsz-ekben említett vonalaihoz.

 

Ez a vonal Dombóvártól nyugat felé a Kapos folyó völgyében haladt és Kaposvárt is érintette, így 1872. késő nyarán Betyárország - jaj bocs, akarom mondani Somogyország - fővárosába is begördült az első gőzvontatású vonat.

 

1874-ben viszont kitört a gazdasági-pénzügyi válság, amely több évre visszafogta a vasutak építését. Somogyban és Zalában az 1880-as évek végéig nem is épült újabb vasútvonal.

 

1882-ben viszont kiépült a Budapest - Pusztaszabolcs - Dombóvár vonal, amely Dombóvárnál csatlakozott a már említett Kapos-völgyi vasútvonalhoz, amely így most már lehetővé tette, hogy Budapest és Kaposvár között a rövidebb útvonalon, a Budapest - Dombóvár - Kaposvár útirányon át jöjjön létre közvetlen vasúti kapcsolat.

 

A Balaton nyugati medencéjében fekvő Keszthely ősi, kelta és római eredetű városába, a Balaton-vidék akkori legnépesebb városába pedig  1888. szeptember 27-én csattogott be az első gőzmozdony a kocsijaival, miután a Keszthelyvidéki HÉV társaság megépítette a 9,7 km hosszú Balatonszentgyörgy - Keszthely szárnyvonalat.

 

Ez a társaság 1902-ben megkezdte hálózatának meghosszabbítását Tapolca irányába és 1903. július 7-én átadták a forgalomnak a Keszthely - Tapolca szakaszt.

 

A társaág vonala itt csatlakozott az Ukk - Tapolca vasútvonalhoz, amelyet jó 12 évvel korábban, 1891-ben adtak át a forgalomnak.

Előzmény: Vata967 (498)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.02 0 0 520

Az biztos, hogy Pannonia római kori történelme is nagyon érdekes, de sajnos viszonylag kevésbé ismerjük.

Remélem, hogy még nagyon sok római kori lelet fog előkerülni a dunántúli föld mélyéről. :-)

Előzmény: Törölt nick (517)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.02 0 0 519

A Ság szó nem biztos, hogy tulajdonnév volt, mert nyelvészek szerint az ősmagyar korban a "ság" szó köznév is volt, domb, halom jelentéssel.

Ebből származik a mai magyar -ság, -ség főnévképző.

 

Persze ettől függetlenül lehetett személynév is.

Előzmény: Törölt nick (517)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.01 0 1 518

"...aztán Ságvár - Triccium "

 

A 481-et figyelted?

 

Jövö héten mutatok többet Triciana-ból.

 

Szintén Somogy megyéből kakas és galamb, császárkori agyagszobrocskák. Nem tudod honna kerültek elő? Somogy megyeiek az biztos. Sokat segitene a beazonositásban.

 

foto Cracovius.

 

Előzmény: Törölt nick (517)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 517

...aztán Ságvár - Triccium : Az irodalmilag is ismert első település kelta eredetű. Ezt mutatja a neve, Tricciana, mely romanizált kelta bennszülött név.
Később, a római birodalomban egy útikönyv az Itinerárium Antonini szerint a mai Pécstől - Győrbe SOPIANAE - ARRABONA vezető római út egyik fontos állomása volt itt, sőt területükön keresztezte ezt a keszthelyi -adonyi út is. "Fokon keresztül vezetett pedig Ságvárra, illetőleg (Török)Koppányba a déli római hadutat összekötő, római eredetű főbb útvonal".
Tricciana nagybirtok központ lehetett, majd az első századtól kisebb római település. A Sió római kori kiásására idetelepítettek egyik központja volt. A késő római időben katonailag nőtt meg a jelentősége: a betörő ellenséggel szemben erőddé castrum alakították. Több római császár megfordult itt. Gratiánus császár még törvényt is bocsátott ki innen. Aelius Triccianus, egy kivételes tehetségű katona innen származott, Alsó-Pannónia helytartója (217-218) Caracalla császár barátja volt.
Sok lelet, vastag várfalak, a Tömlöchegyi római temető tanúskodnak e korról. Ezt a római kori lelőhelyet Rómer Flóris és Kuzsinszky Bálint is ismerte, de a helyét tévesen állapították meg. Az 1930-as évek végén Radnóti Aladár tárta fel az erődhöz tartozó késő-római temető nagy részét, mintegy 350 sírt. Paulovics István az erődöt kutatta, végül e település történetét Radnóti Aladár foglalta össze. A temető értékelését Alice Burger végezte el, amit angol nyelven publikált.
Jelenleg az egykori mintegy 1 km hosszú, 2,5 m széles várfalból mindössze néhány méternyi látszik, a református templom előtti romkertben. Itt látható a Tömlöchegy mélyéből előkerült kőszarkofág is, amit 1901-ben találtak.
A 4. század végén leégett az erőd, a római birodalom a hunok, szlávok váltották fel. Pesty Frigyes szerint a hunok, más kutatók szerint honfoglaló őseink egyik törzsét Ság vezette, akik bevették magukat a romfalak közé, sőt megbízást kaptak a környező települések felügyeletére. Több okmányban ez időtől kezdve a hely Ság néven szerepel.
   http://www.sagvar.hu/tortenelem.html

 

 

Előzmény: Törölt nick (516)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 516

És még egy : http://smmi.hu/konyvek/pdf/163.pdf 

  43-49.oldal

 

 

 

...azért Somogyban is volt/van vmi :D

Előzmény: Törölt nick (514)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 515

Na még egy :  " Rómaikorileletek

Pamukon a vasútállomás mögött húzódó fennsík földjéből a földmunkák során IV. századbeli római pénzeket találtak. A vasútállomás mögötti hetesi utat római légiók építették. 1987-1991 között Resterica dűlőben az ásatások során római villát találtak. A 35x38 méteres villából csak a falak alapozása maradt meg. Az épület több mint 10 helyiségből állt. A leletanyag a IV. századból származik. A villa területén kerámiatörmelékek mellett nagyon sok vaseszköz, vasszög, érmék, fibulatörmelékek kerültek elő. A villa alatt bronzkori telep gödre és két földbe mélyített ház is előkerült. "  http://poganyvolgyi.hu/pamuk

 

1987-1991 között Resterica dűlőben az ásatások során római villát találtak.

 

 

           

 

 

 

 

 

 A villa feltárását a kaposvári múzeum munkatársa Németh Péter Gergely vezette. A 35x38 méteres villából csak a falak alapozása maradt meg. A falak nagy része mészkő, kisebb része vulkáni kőzetből állt.  A köveket valószínűleg a Balaton felvidékről szállíthatták. Az épület NY-K fekvésű volt.

GYRKI – BAMIK – PAMUK

 

A nyugati rész apszissal záródott. Itt volt az épület fürdője és vízlevezető csatornája is. Az épület több mint 10 helyiségből állt. A leletanyag a IV. századból származik. a villa területén kerámiatörmelékek mellett nagyon sok vaseszköz, vasszög, érmék, fibulatörmelékek kerültek elő, valamint egy töredékes feliratú ezüstkanál „URSINE VIVAS” felirattal és sírkő törmelékek. A villához tartozó temető délre fekszik. A villa alatt bronzkori telep gödre és két földbe mélyített ház is előkerült.

„Pészka” dűlőben talált kis bronzérmék a következő császárok idejéből valók:

  1.  TRAIÁNUS: /98-117/ középbronz, de nagyon kopott állapotban. Kopottsága jogos, mert a Római birodalomban minden régebben kiadott fémpénz érvényben volt mindaddig, míg teljesen el nem kopott, s akkor eldobták.
  2. DIOCLETIÁNUS:/ 284-305/ kisbronz
  3. MAXIMIÁNUS: /286-305, 306-308, 310/ kisbronz
  4. I. CONSTANTINUS /305-306/ kisbronzok
  5. I. LICINIUS: /308-324/ kisbronz
  6. VALENS /314/kisbronzok
  7. I. CONSTANTINUS /307-337/ kisbronzok

Előforduló pénzverdék: /sűrűségi sorrendben/

- MONOGRÁFIA -

1.         Siscia

2.         Aquileia

3.         Sirmium

4.         Heraclea

5.         Thessalonica

            A római kort Berzy Péter a Magyar Régészeti, Numizmatikai és Éremtani társulat tagja, a kaposvári múzeum besegítő munkatársa dolgozta ki.

 http://www.pamuk.hu/pamuk-monografiaja

Előzmény: Törölt nick (514)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 514

Szia !

 

Kösz a képeket.

Ha nem haragszol én azért ennél többet látok bele Somogyba a római korból :)

Amúgy a kutatást nem csak a rendszerváltás utáni időszakra értettem, hanem amióta régészeti kutatás létezik . Arra lettem volna kíváncsi, hogy a Valcum -Sophiane római hadiútnak  / ami ugye létezett / kutatták -e vmennyire a nyomát, van-e róla vmi.

A már említett kiadvány sematikus térképén feltűnt Beleg neve , nosza utána néztem mit tudnak ott, ezt találtam : " A terület már a Római Birodalom fennállása idején is lakott volt, érintette a hadiút. 1885-ben a Pusztaréti-dülőben találtak rá Vespasianus császár hadparancsára, amely ma a Nemzeti Múzeumban látható.https://hu.wikipedia.org/wiki/Beleg  

Ha a térképen összekötjük a Fenékpuszta-Somogyzsitfa-Szigetvár-Pécs vonalat, figyelembe véve a domborzati viszonyokat csak vannak római jelenlétre utaló nyomok...valahol:)

 

Somogyból országos jelentőségű római lelet nincs.....ez nézőpont kérdése , számomra egy római pénzérme vmelyik somogyi faluból legalább akkora jelentőségű, mint egy pestinek Aquincum , ez a szülőföldem, ennek a területnek az emlékei állnak legközelebb hozzám. Pl  az egri , a budai vagy a nagyvázsonyi vár sokkal látványosabb, mint a csákányi , a somogyzsitfa-szőcsényi vagy a kéthelyi - főleg hogy ezekből jó esetben csak az egykori várárok maradt - , de ezek vannak itt a környékemen , ezeket látom sűrűen....ezek állnak közel hozzám. Persze ezzel együtt a Kárpát medence és a magyar nép történelme is érdekel :)

Mellesleg azért vmit csak találtak a múltban a rómaiaktól is : http://regi.smmi.hu/publikaciok/smkozl/047.pdf

 

http://smmi.hu/publikaciok/2018/10_Nemeth_Peter_Gergely_95-126.pdf

 

https://www.sonline.hu/somogy/kozelet-somogy/szenzacio-romai-leletek-daranyban-102194/

 

 

Előzmény: Törölt nick (481)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 513

Hát...féle...de azért más :) és nagyon finom , pedig alapból egyszerű. Különböző lekvárral lehet csinálni / a feleségem rendszerint 3 félével /, anyu magozott meggyel...amúgy  saját ötletem után sósan is csinálja anyu ,  a tésztába apróra vágott kisütött füstölt szalonna , rá esetleg füstölt sajt / elhagyható /...sörhöz, borhoz kiváló.

Előzmény: Törölt nick (511)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 512

selyem gánica

 

gyerekkoromban zabáltam

 

 

Előzmény: Törölt nick (509)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 511

Most nézem a neten, hogy ez valami süteményféle.

Egész jól néz ki. :-)

Előzmény: Törölt nick (510)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 510

Az aludttejes prósza...nem lehet belőle annyit csinálni hogy el ne fogyjon 😊

Előzmény: Törölt nick (509)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 509

Ha már szóba került a gasztronómia:

Somogynak és Zalának van olyan jellegzetes helyi fogása, mint a vasiaknak a vasi pecsenye és a vasi dödölle, ill. a tökös-mákos rétes?

Előzmény: Törölt nick (508)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 508

Andocs az szenzációs hely és majd jövö héten adok képeket is róla :)

 

Igal előtt van Somogy egyik teteje és biciklivel valóban embert probáló.

 

 

Előzmény: Törölt nick (506)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 507

Na ez az amiért a Nagy Betyárkönyvet rengeteg és jogos kritika éri: A módszer összeollózás és az árához képest értéke nulla.

 

Addik a Gönczii könyv Ingyen letölthető és a Berta könyv is töredék áru: CSAK EREDETI INFOKAT TARTALMAZ.

 

 

Előzmény: Törölt nick (505)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 506

OFF:

 

Az ilyen hangulatos kis csárdákról vagy csárdaszerű vendéglátóipari egységekről nekem is van egy modern kori, somogyi sztorim.

 

2001. nyarán egy kb. 12 fős csapattal kerékpártúrára indultunk az Ormánságba.

A jól kidolgozott haditerv szerint vonattal lementünk a Balaton déli partjára, ahol aztán - ha jól emlékszem Zamárdiban - a testi élvezeteknek hódolva jól is csesztük az időt, így már benne voltunk jócskán a délutánban, amikor a parancsnok kiadta a parancsot, hogy "Nyeregbe bajtársak, irány dél".

 

Merthogy olyanok voltunk, mint egy könnyűlovas különítmény, csak élő húsvér lovak helyett drótparipák fickándoztak alattunk. :-)

 

Valahol Somogy közepe táján, de még Igal előtt kifogtunk egy iszonyatosan hosszúnak tűnő kaptatót, vagy félóráig partnak fölfelé kellett tekerni, volt olyan, aki már a vége előtt nyeregből szállt és száron vezette a drótparipáját.

Szóval ott partnak fölfelé a nyári délutáni hőségben izzadtunk és "imádkoztunk" rendesen, ott "szájbab...szott Somogy" meg minden volt...

 

Na végre fölértünk a domb tetejére, onnan már kényelmesen lefelé lehetett gurulni.

 

Egy Andocs (?) nevű falu előtt beértünk egy hűs erdőbe és nem messze a vasúti átjárótól, ahol a Siófok - Kaposvár vasútvonal a közutat metszi, volt egy kis csárdaszerű vendéglátóipari egység.

 

Mivel akkor már nemcsak fáradtak, de szomjasak és éhesek is voltunk, leszááltunk a nyeregből és betértünk.

 

Kellemes kis hely, néhány betyárfokos a falon, meg hasonló berendezés.

 

Mondja a tulaj, hogy hát meleg ételből nincs nagy választéka, de tud csinálni finom rántottát.

Belementünk.

 

A lényeg , hogy akkori áron számítva igen olcsón akkora adag szalonnás- kolbászos rántottát kaptunk, hogy az lelógott a tányérról, alig bírtuk megenni...:-)

 

Utána meg jófajta söröket ittunk, márkanevet nem mondok, mert a reklám tilos itt a fórumon.

 

Ennyit a vendégszerető, kulináris élvezeteket is bőven kínáló somogyi útmenti csárdában szerzett kellemes élményeimről...:-)

 

 

Előzmény: Törölt nick (491)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 505

Sajnos semmit... :-(

Nincs benne a könyvben.

Előzmény: Törölt nick (504)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 1 504

Nem Hajnal volt a rejtélyes, Szentesi Zöld ezeket az infokat vagy Gönczitől vagy Bertától koppintotta.

 

NÁDI JÁNOSról mit ir????

Előzmény: Törölt nick (502)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 503

Akkor majd mutatom hol volt ez az akasztás és majd a kaposvári börtönt (az uj börtönt 1822-ben épitették fogságba ejtett betyárok rabmunkájával).

 

Előzmény: Törölt nick (502)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 502

Szentesi Zöldi László Nagy betyárkönyve szerint 1862. december 15-én volt ez a hatósági akció, amelyben Illés Imre (Vak Illés) és a bámészkodó legény életét vesztette.

 

Szintén ezen könyv szerint Hajnal Jancsit 1864. októberében a rögtönítélő bíróság halálra ítélte és felakasztották Kaposvárott.

 

Tehát akkor Hajnal rejtélye is megoldódott, legalábbis részben...

Előzmény: Törölt nick (499)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 501
Előzmény: Törölt nick (500)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 500

"A zsandárok egy ártatlan bámészkodo fiut lelőttek, Őt nézték Kökesnek."

 

Hát ez elég durva. Szegény fiatalember. ..

Előzmény: Törölt nick (499)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 499

Kökes István. Csakhogy Ő nincs a sirban. A lövöldözés kitört a Rezi csárdánál. Kökes Istvánnak sikerült megmenekülni. A zsandárok egy ártatlan bámészkodo fiut lelőttek, Őt nézték Kökesnek. Kökes István megmenekült. További sorsa ismeretlen, ha érdekel, akkor  zalai, soproni, győri és veszprémi levéltár, főispáni iratok (a főispán hatáskörébe tartoztak a bűnügyi jelentések és a legveszélyesebb betyárok ügyeit gyakran maga a főispán vette kézbe). A zalai betyárságról még mindig nincs monográfia.

 

A kettes betyársir, Vak Illés valóban itt fekszik, mellette a fiatal embert Bognár Józsefnek hivják, Ő volt az ártatlan áldozat. Az arcképek tévesek, a betyárok többnyire fiatalemberek voltak, 80%-ban meghaltak 30 éves koruk előtt. 90%-ban 40 éves koruk előtt. Vagy lelőtték őket, vagy bekeritették és öngyilkosok lettek, vagy a helyben itélő biróság (akkoriban ugy nevezték talponálló biróság) felakasztatta őket.

 

foto Cracovius

 

Előzmény: Törölt nick (494)
Vata967 Creative Commons License 2020.04.30 0 1 498

Ennek a gőzösnek 65 km/h volt az engedélyezett legnagyobb sebessége, ez akkoriban szinte hihetetlenül nagy sebességnek számított

A baj az, hogy még most is vannak szakaszok Kanizsa és Balatonszentgyörgy között, ahol ennyi vagy még kevesebb a megengedett sebesség. Mivel a 21. században ez kritikán aluli, a magam részérôl 12 éve nem utaztam már ezen a vonalon. Bp-Nk 220 km távolságon vicc a 4-4.5 óra menetidô. Ugyanezt a távot Shanghaj-Hangcsou között 45 perc alatt tettem meg.

Előzmény: Törölt nick (495)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.30 0 0 497

Szóval az 1860-as években ezekkel az első gőzvontatású vasutakkal megérkezett Somogyba és Zalába az ipari forradalom.

Persze még nagyon sok időnek kellett eltelnie, míg az ipari forradalom teljesen átformálja az itteni társadalom életét.

 

A Zala vármegyei Göcsej parasztsága pl. állítólag még az 1930-as években is rendkívül zárt életet élt, szinte teljesen önellátó gazdálkodást folytatva.

Előzmény: Törölt nick (496)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.29 0 0 496

A következő vasútvonal már a kiegyezés után épült meg, de szintén a Déli Vaspálya Társaságé volt.

 

A 72 km hosszú Murakeresztúr - Gyékényes - Barcs vasútvonalat a társaság 1868. szeptember 1-jén adta át a forgalomnak.

A vonal Barcson csatlakozott a Pécs - Barcsi Vasúttársaság nemrég átadott Pécs - Barcs vonalához, Murakeresztúron pedig a Déli Vasút saját hálózatához.

 

Murakeresztúr Kanizsától délre helyezkedik el néhány kilométerre, ma vasúti határállomás Horvátország felé. 

Előzmény: Törölt nick (495)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.29 0 0 495

Azt már írtam, hogy az 1861. április 1-jén átadott Buda - Fehérvár - Kanizsa vonal volt Somogy és Zala első gőzvontatású vonala.

 

A második pedig a szintén a Déli Vaspálya Társaság által épített (Bécs) - Sopron - Szombathely - Kanizsa vonal, amely 1865. szeptember 21-én került átadásra.

Később ez továbbépült a szlavón és horvát részeken át az adriai Trieszt kikötővárosig.

 

1865. szeptember 21-én a a Déli Vaspálya Társaság 511 sz. gőzmozdonya volt az első, amely végighaladt ezen a vonalon.

Ennek a gőzösnek 65 km/h volt az engedélyezett legnagyobb sebessége, ez akkoriban szinte hihetetlenül nagy sebességnek számított - főleg a lovaskocsik, szekerek, postakocsik sebességéhez viszonyítva - és a mozdony az akkori technika csúcsát képviselte.

 

Ez a vonal Gősfa és Egervár-Vasboldogasszony állomások között lépte át Vas és Zala vármegyék határát, Somogy megyét nem érintette.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!