Illetve annyit tudok, hogy illik visszavenni a sűrítésből.
Anno a Száguldás mámora- című könyvben volt ilyen az egyik alanynak. Ő egyszerűen leforgácsolt a gyári dugattyútetőkből. Őszerinte nem károsodtak tőle.
Turbos Ladan szeria alkatreszekkel 6000/min alatt maradva(tomegerok) mi lesz a leggyengebb lancszem a motorban? Fotengely, csapagyak, hajtokar, dugattyu, gyuruk, hengerfej, hfejtomites, szelepek?
A buszok és a stb többnyire ZIL, néha GAZ alvázra és hajtásláncra épültek. Ergo, ezek nem szaporították a típusokat.
"Isten tudja, miből fakadó - magyar hülyeség a 100/100."
Az egy még korábbi korszak volt, a csőrös ZIL-ek ettek közel ennyit teljes terheléssel. És az valóban annyi volt, akkor még nem lopták a benzint, miután nem volt kinek eladni.
Persze. Gaz, ZiL, Ural, a buszok stb mint benzinesek voltak. Gyakorlatilag csak az a három volt dízel, amit a matematikus kolléga felsorolt. 😀
Ha megnézi az ember a Wikipédián, mindegyiknél írva vagyon a fogyasztás. 25/100. Csak - Isten tudja, miből fakadó - magyar hülyeség a 100/100. Egy része a negatív nosztalgia, a másik pedig, amit te is mondasz, hogy annyinak számolták el, a különbözet pedig, ha tudták, eladták, ha nem - hogy ne tűnjön fel, - árok...
Van egy idős traktoros barátom, ő mindig a benzines teherautós élményeiről mesél. A szövegkörnyezetből az jön le, hogy habár ez lehet csak 2 típus volt de abból rengeteg futott. Meg a sokszor emlegetett, hordó számra kiöntött benzin készletek legendái :-)
Úgy értem, hogy típus nem volt sok. Darabszámra persze igen, amíg lényegtelen volt a fogyasztás.
Az Ural motorja gyakorlatilag egy felfújt ZIL motor. (nagyobb henger/dugó)
Nem a MAZ motorjai voltak rosszak, csak egy, a kétütemű. Kétütemű diesel nem való közúti járműbe. Az amerikaiak (talán a Peterbild) is próbálkoztak vele, de nekik sem jött be.
Szgk-ba nem volt elterjedt akkor még a diesel, mert a közvetlen befecskendezésesek nagyon durván jártak, viszont könnyen indultak hidegben is. A kamrás motorok lágyabban jártak*, ezekkel kezdték világszerte szgk-ba építeni a diesel motorokat a 80-as években. Ezek viszont nehezen indultak (hosszú izzítás) és lényegesen gyengébbek voltak.
* ez a lágyabban járás még mindig nagyon messze volt attól a komforttól amit a mai diesel motorok tudnak.