Kezdő hegesztők számára hoztam létre ezt a topic-ot. Banális kérdések, gépvásárlás megtárgyalására. Egymásnak való segítségnyújtás, tippek, információk. Kérem mindenki tisztelje a kezdő kérdezőt.
Az előbb voltam egy cégnél, oda vittem el a vasaimat gérbe vágatni, amíg az én gépem nem üzemel. Náluk is dolgozik egy böszme nagy fémipari szalagfűrész. Kérdeztem a srácoktól, hogy van-e a tárcsákon gumírozás, vagy egyéb bandázs. Azt mondták, hogy ezen semmi nincs és még csak nem is alu, hanem sima acéltárcsák vannak rajta.
Úgyhogy már biztosan nem fogok bajlódni a gumírozással:-) Szívem szerint acélból csináltatnám a tárcsákat, de nem vagyok biztos abban, hogy ilyen kis gépen, a kisebb tárcsafelületen nem csúszna-e meg. Bár itt meg az igénybevétel is arányosan kisebb.
Lényeg hogy működik. Bocs ha rossz infót közöltem - bár én az ellenkezőjét tanultam, de - mivel nem hegesztek alut, ezeket a tapasztalatokat meghagyom nektek :-)
Az általad említett támasztó megoldást láttam már faipari szalagfűrészen, ahol nem a palást támaszt, hanem a csapágy lapja. Elég elterjedt, csak eddig nem értettem, hogy miért.
A faipari szalagfűrészemre ilyent gyártottam. Szépen működik, csak precízen be kell állítani. Ha szoros akkor zajos, ha laza, akkor nem tart.
Említetted, hogy az ipari gépek tárcsáján, van egy perem. Ez gondolom a fűrészlap, fogakkal átellenes oldalán akadályozza meg a szalag lecsúszását?
Továbbá a szalagok fogosztásáról is beszéltél. Több szakmai oldalon is kitértek ennek a fontosságára. Ez tényleg komoly problémákat tud okozni. Mire kell itt figyelni? Nem rendelnék gyári szalagokat, mert -túlzásnak érzem a 7-8 ezres árat egy ilyen kis géphez. A 350-es faipari szalagfűrészemre nagyon jó áron gyártattam egyedi méretre minőségi szalagokat. Szerintem ennél a cégnél van fémfűrész is. Csak tudnom kellene, hogy mire figyeljek. Megköszönném, ha beavatnál a titokba.
Beszéltünk telefonon a magyar vezérképviselet illetékesével és ő mondta, ha gép előtt vagyok, akkor mondja a német webcímet és nézzük együtt. Itt volt az az infó, hogy az MBS 105 V már kifutott típus. Vele is a 125 V-t nézegettük, mert ez váltotta le a 105-öst. Nem sok mindenben változtattak, de pont a szalagvezetője más. Igazán a tárcsa nem lehet nagy kaland egy eszergályosnak és biztosan olcsóbb mint a gyári.
De azt mondta, hogy ettől függetlenül nem kizárt, hogy be tudnák szerezni az alkatrészeket, csak már nem biztos, hogy rentábilis lenne. Most, hogy ilyen olcsón sikerült hozzájutnom a ehhez a géphez, így még érdemes vele foglalkozni. Gyári alkatrész árakkal már nem biztos.
Persze, van gyárilag gumiborítás. Megvallom, a hangja kevésbé érdekel, a flexnél így is jóval csendesebb. Továbbá ez a típus szerintem alapon sem olyan halk, mert szénkefés motor van rajta. Igaz, 1500W-os! A többség az indukciós, csendesebb lehet, de csak 350-400W-os motorok.
Na ahogy elnézem viti korábbi képeit azon vannak bizony,nem is igazán tudtam voln elképzelni gumirozás nélkül,márcsak a hangcsökkenést nézve és perse a tapadást.
Szerintem nem kopás az. Faipari szalagvezetőknél is láttam ilyent és olyan megoldást is, hogy két csapágyat fogtak össze szorosan és a gyári élletörés képezte kis horonyban vezették, támasztották meg a szalag élét.
Ez nagyon érdekes, amit mondasz, mert nekem is eszembe jutott, hogy a gumiba, parafába szépen beleül a fémforgács. Fánál nem gond, a fűrészpor puha és nem okoz gondot, de a fém az igen.
És pont azon agyaltam, hogy érdemes lenne az általad leírt okokból összerakni egy kis emulzió keringetőt. Biztosan meghálálná a rendszer. A forgácskefe is hasznos, a faipari szalagfűrészemen is van.
Akkor azt mondod, hogy ne bajlódjak a gumiburkolattal, egy sima alutárcsa tökéletesen megteszi? Ez szuper lenne, mert ez jelentősen megkönnyítené a dolgomat. Az alu elég tapadós fém én sem hinném, hogy emiatt megcsúszna a fűrésszalag. Ha acél lenne a felülete, az olyan szempontból még jobb lenne, hogy keményebb. Az alut is megviseli hosszabb távon a keményebb acélforgács. De az acél az acélon ellenben elég csúszós, különösen, ha kenem is a szalagot. Szóval ez a kopasz tárcsa nekem nagyon szimpatikus. És igen, minden laposszíjas tárcsa is enyhén domború, ettől szépen beáll a közepére.
Azokra a csapágyakra gondolok, amik közrefogják és arra, ami az élénél megtámasztja a szalagot. Ha jól rémlik, oldalt 1-1 dupla, hátul egy szimpla de széles palástú van, amiben van egy kis vezetőhorony
Szerintem a legjobb lenne ha a tárcsákra vulkanizálva lenne a gumi,félő hogy a ragasztott nem sokáig maradna a helyén.Muti már ezt a gépet amit megvettél.
A hiányzó alkatrészek listáját, a várható költségeket leírtam az eladónak és megajánlottam a hiányos szalagfűrészért 18000 Ft+postaköltséget. Elfogadta az ajánlatot, úgyhogy 20 ropiért megvettem. Ennyiért szerintem megérte, ha kordában tudom tartani a betegesen maximalista énemet és csak olyan megoldásokat alkalmazok, amik elégségesek és nincsenek húszszorosan túlbiztosítva, túlbonyolítva, akkor elég gazdaságosan talpra állítható.
Számítanék Vati666 kolléga segítségére. Csak annyit kérnék, hogy mérje le nekem pontosan a szalagtárcsák külső átmérőjét és szélességét, illetve a görgőcsapágyak méretét. Ez már elég lesz az esztergályosnak.
Ami dilemmát okoz, az a gumibandázs. Szakközépben anno a szalagfűrész kerekekre parafát raktunk, jobb híján itt is megtenné, de a gumi jobb lenne. Ezt úgy vulkanizálják rá? Nem tudom, hogy gumisok még foglalkoznak-e ilyennel. Vagy veszek erős laposszíjat, azt fel lehet rá ragasztani. Az első versenybringáimon az un. szingo kerekeket használtuk, ez nem falcos gumi volt, külön belsővel, hanem egy "gumikarika", amin egyben volt a futófelület, a belső, a szelep. Csak rá kellett ragasztani az alufelnire palmatex-el és kész. Ha defektet kaptunk, vagy elkopott, akkor letéptük az út szélén ráragasztottuk az újat és gyí tovább. Tök jól működött.
Én is agyaltam ezen az alternáló fűrészen, egyszerű, masszív szerkezet, csak egy kínja van, hogy a fűrészlap közepét eszi csak, a széleit nem használja.
Dolgoztam egy cégnek, akik kovácsolással foglalkoztak. Irtózatos nagy gépekkel. Beraktak egy zsömle méretű izzó vaspogácsát, vagy vasrudat, rávert egy retteneteset a gép és kijött pl. egy nyers féktárcsa, vagy egy hajtókar. Náluk láttam ilyen daraboló gépeket, de ott elég hatékonyan kihasználták. Egy vályúba pakolták be az acélrudakat, 10-15 db, 80-100 mm átmérőjű vasakat, majd ráeresztették ezt a fűrészt, az meg szép komótosan elnyiszatolt egy-két órán át. Nem is emulziót használt, hanem szép lassan csorgatta rá az olajat. Nem volt gyors, de strapabíró, megbízható. Nem törte a szalagot, egy jó erős fűrészlappal ment.