Keresés

Részletes keresés

Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6048
Valami kereskedelem-történeti témán dolgozol?
Előzmény: szu ma (6045)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6047
Mármint hogy az iszlám közel-keleti térfoglalásával megnövekedett a var-khun tranzit-területek jelentősége
Előzmény: szu ma (6045)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6046
Szerintem teljesen logikus
Előzmény: szu ma (6045)
szu ma Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6045

Elrugaszkodott teóriának tűnik a Fekete zsigmondtól vett idézet, mely szerint a Selyemút, Levante arab meghódítását követően az avarok ellenőrizte Dunán ágazott le Nyugat-Európa felé?

 

Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6044

Zarathustra portréja egy durai Mithra-templomból

 

Kr. u. III. század

Előzmény: Epstein dr. (6026)
kasztanyetta2 Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6043

Avar kori vaskohókat találtak az M6-os alatt

 

Független Hírügynökség - ugyelet@mail.index..hu

    2008. április 21., hétfő 18:42

    Egyedülálló leletek kerültek elő Tolna megyében, az autópálya építésekor. A 19 vaskohóból kikövetkeztethető, hogyan olvasztottak vasat az avar korban.

     

    Késő avar kori vaskohókat találtak a régészek Bátaszék mellett, az M6-os autópálya nyomvonalának feltárásakor. Összesen 19 égető maradványa került elő a föld alól. A kohók egy részét talajjal együtt kiveszik a régészek, és a szekszárdi Wosinszky Mór Múzeumba viszik, ahol később kiállítják.

     

    A kohók a késő avar korból a 700-as évek végéből, 800-as évek elejéből valók. Eredetileg hordó alakúak és nagyságúak voltak. Ezeket faszénnel fűtötték fel. Erre, egy felső nyíláson keresztül dobálták rá azt a vasércet, amelyet a környéken találtak. Miután megolvadt, a vas a kohó aljában összegyűlt. Csak akkor tudták kivenni, ha a vas kihűlt és a kohót szétszedték. Emiatt az égetők csak egyszer használatosak voltak, minden olvasztáshoz újabb kohót kellett építeniük. Egy-egy kohóban csaknem 15-20 kilogramm vasat tudtak előállítani. Ebből aztán kapát, kardot, nyílhegyet, lószerszámokat készítettek. Némelyik kohóban még most is lehet látni az akkor megolvadt vasat.

    A lelőhely Tolnában egyedülálló. Hasonló lelet Kaposvár, Zamárdi mellett és Győr-Moson-Sopron megyében került elő. A most feltárt kohók egy részét talajjal együtt kiveszik a régészek, és a szekszárdi Wosinszky Mór Múzeumba viszik, ahol később kiállítják.

    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6042
    A szekszárdi 786 síros temető a Kárpát-medence egyik kiemelkedő lelőhelye, feltárását 1974–75-ben végezték. Az avar korban a temetők nagy részét a sírrablók feldúlták és kirabolták, sorsát ez a temető sem kerülhette el. A feltárás során koporsómaradványok csak ritkán kerültek elő, gyakori volt viszont az agyagedény melléklet. A temetőt az avar népesség valamikor a 7. század elején nyithatta, az utolsó temetkezések 8. század végiek. A gazdagabb harcosok közül néhányat a kedvenc hátaslovával együtt temettek el, de különálló lósírokkal is találkozhatunk. Ezekben gyakori mellékletek a vasból készített kengyelek és zablák. A harcosok leggyakoribb fegyverei közé tartoznak a kétélű kardok, a lándzsák, a csontmerevítős reflexíjak és a nyilak. A temető agyagedényei közül kiemelkednek a díszes kulacsok. A jómódú harcosok több esetben griffes-indás övveretekkel díszített fegyveröveket viseltek. A női és a gyermeksírok leggyakoribb mellékletei a fülbevalók, díszes gyöngyök, csont tűtartók, orsógombok. A temető elemzéséből az is kitűnik, hogy lakói jobbára mezőgazdasági tevékenységet folytathattak, a katonai feladatok ellátásából kisebb részt vállalhattak. A szekszárdi avarok temetője mellett a régészek feltárták az egykori faluhelyüket, településüket is, a feltárás dokumentációjának a közzététele sem várat már sokat magára.”

     

    (Trugly Sándor: Folytatódik az avar leletanyag közzététele; in: Új Szó LIV. évf. 44. sz., 2001. febr. 22.)
    Előzmény: Epstein dr. (6036)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6041
    Mindenesetre a fülek elhelyezkedése úgy a vásárhelyi, mint az ókori parthus kulacsoknál világosan jelzi, hogy övre vagy nyeregre függesztették őket
    Előzmény: Epstein dr. (6040)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6040
    Az igazi, valóban használt kulacsok a parthusoknál is feltehetően fából és bőrből készültek (akár csikóbőrből), mert azokat könnyebb volt hordozni. Ezek azonban elporladtak, és csak kisebb, votív megfelelőik maradtak az utókorra.
    Előzmény: Epstein dr. (6039)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6039

    Hódmezővásárhelyi kerámiakulacs 1861-ből, a közepében napjelképpel

     

    Szántó Kovács János Területi Múzeum, Orosháza

    Előzmény: Epstein dr. (6033)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6038

    Rosner Gyula

    Bemerkungen zur Chronologie der awarischen Feldflaschen

    In: Béri Balogh Ádám Múzeum Évkönyve XII, Szekszárd, 1984, 81–104.

    Előzmény: Epstein dr. (6036)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6037

    Vaday Andrea

    Hun kori kulacs Tiszafüreden

    In: Múzeumi Levelek, Szolnok, 1996. 53–66.

    Előzmény: Epstein dr. (6036)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6036

    Néprajzi Lexikon:

     

    Kulacs: Ólommázas cserépedény. Igen változatos formájú borosedény. Egyik változata lapos, korong alakú: tulajdonképpen két tál összeragasztása révén nyert forma. Lapja lehet lapos, domborodó vagy homorú. Keskeny oldala lapított, fülekkel ellátott, amelyekbe szíjat lehet fűzni. Szája kicsi, kerek, gyakran kupakkal ellátott. Hasonló formát ismerünk a mo.-i avar ásatási anyagból. Másik ismert változata a pereckulacs, amely körré formált tömlő. Oldalt szintén füllel ellátott. A közepén rozettával áttört kulacs a pereckulacs egy változata. A hordókulacs 3–10 kicsi, összeragasztott hordócskából áll, amelyeket csövekkel illesztenek egymásra és egymás mellé oly módon, hogy az építmény körvonalaiban háromszöget alkot. Ennek is van szája, lába és akasztója. Mindegyik formát egyedileg készítették, általában megrendelésre, és gyakran évszámmal, névvel látta el mestere. Első fennmaradt emlékei a 18–19. sz. fordulójáról valók (pl. Nagyszalonta, 1790; Hódmezővásárhely, 1813; Ják, 1824). – Irod. Igaz Mária–Kresz Mária: A népi cserépedények szakterminológiája (Népr. Ért., 1965).

    Előzmény: Epstein dr. (6032)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6035

    Kék mázzal bevont parthus cserépkulacs Haft Tepéről

     

    Kr. u. I–III. század

     

    Magasság: 12, 9 cm

     

    Magángyűjtemény, Aichi

     

    (Fukai i. m. 94. t.)

    Előzmény: Epstein dr. (6032)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6034

    Kék mázzal bevont parthus cserépkulacs Haft Tepéről

     

    Kr. u. I–III. század

     

    26, 7 x 14, 7 cm

     

    Magángyűjtemény, Osaka

     

    (Fukai i. m. 93. t.)

    Előzmény: Epstein dr. (6032)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6033

    Fehér mázzal bevont parthus cserépkulacs Ardabilből, napjelképpel

     

    Kr. u. I–III. század

     

    Magasság: 14, 4 cm

     

    Kōjirō Ishiguro-gyűjtemény, Tokió

     

    (Shinji Fukai: Ceramics of Ancient Persia; Weatherhill, New York, 1981, 95. tábla)

    Előzmény: Epstein dr. (6032)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6032

    Parthus ivókulacs Ninuából

     

    Magasság: 9 cm (talán csak jelképes célokat szolgált)

     

    Birmingham City Art Gallery

    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6031

    Máz nélküli parthus cserépáru részlete

     

    Az edény átmérője 30 cm, az ábrázolt szakasz 8 cm széles

     

    Ashmolean Museum, Oxford

    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6030

    Parthus vas övcsat Ninuából

     

    Hossz: 4,5 cm

     

    Birmingham City Art Gallery

     

    Hasonló övcsatokat láthatunk az ismert hatrai szobrokon is

    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6029

    ... a „háromkirályok”-ról, akik a betlehemi csillagot követve felkeresték a kisded Jézust ... parthus ruhákba vannak öltözve: lepel helyett nadrágot viselnek, fejfedőjük hegyes süveg.

     

    ------------------------------------------------

     

    Buggyos nadrágot viselő parthus emberalak

     

    Kerámiaszobor töredéke Ninivéből

     

    Magasság: 9,5 cm

     

    Birmingham City Art Gallery

    Előzmény: Kidara (1956)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6028

    Lándzsát markoló parthus lovag ábrázolása terrakotta lapocskán Ninuából

     

    7,5 x 8 cm

     

    Birmingham City Art Gallery

    Előzmény: Kara-Indas (5459)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6027
    Az itt látható női viselet egy az egyben átment a középkori Európába...
    Előzmény: Epstein dr. (6026)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6026

    Előkelő személyek parthus viseletben

     

    Mozaik Edesszából

    Előzmény: Epstein dr. (6025)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6025

    Andreas Luther

    Zwei Bemerkungen zu Isidor von Charax

    In: Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 119 (1997), 237–242.

     

    PDF

    Előzmény: Kara-Indas (5377)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6024
    Friedrich Heinrich Schlössing: Handelsgeographie – Kultur- und Industriegeschichte; August Brettinger, Stuttgart, 1887 (Handbibliothek der gesamten Handelswissenschaften 3. köt.)
    Előzmény: szu ma (6022)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.21 0 0 6023

    A másodikként említett kötetre rákeresve:

     

    Wilhelm Kiesselbach: Der Gang des Welthandels und die Entwicklung des europäischen Völkerlebens im Mittelalter; Cotta, Stuttgart, 1860

    Előzmény: szu ma (6022)
    szu ma Creative Commons License 2008.04.20 0 0 6022

    Fekete Zsigmond1 két forrást2,3 is említ, melyek szerint "Alexandria arab feldúlását követően a távol-keleti és indiai áruk a dunán át az avarok közvetítésével jutottak Itáliába és Franciaországba."

    1 Feket Zsigmond: Magyarország vizei multjának és vízépítkezésének története a magyarok beköltözéséig, tekintettel a művelődéstörténeti viszonyokra. Bp., 1882. Weiszmann könyvny. 137. o.

    2Der Gang des Welth. ete. v. W. Kiesselbach Stuttgard, 1860. 37, 39. o. és Schloessing 37,39. o.

    3 Schloessing: Handelsgeogr. Cultur- u. Industrie-Gesch. Berlin, 357. o.

     

    Tudna esetleg valaki segíteni a témához kapcsolódó forrásokkal? Előre is köszönöm.

    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.18 0 0 6021

    A mellékelt térkép jobb alsó sarkánál, Gandhara területén egy érdekes folyónévvel is találkozunk. Érdekes a számunkra azért, mert ugyanígy hívja Zemarkhosz követ beszámolója alapján Menander Prótéktór az egyik kaukázusi folyót, valószínűleg a Kubánt, ahol a szászánidák a bizánciakra várva mintegy "lesben álltak". Azóta tisztázódott, hogy a rovásírásos feliratairól ismertté vált khumarai erősségről lehet szó. Felvetettük azt is, hogy az 557-ben a Kaukázus túlfelén, az alánok között megállapodó varkhonitáknak köze lehet az itteni perzsa haműveletekhez.

     

     

     

    Nos, az igazság az, hogy a Kabul folyónak a másik neve szintén a Kófén (Κωφην) volt, s így a Badacsony, Balkán stb. toponimákhoz hasonlóan egy újabb európai földrajzi nevet származtathatunk erről a vidékről

     

    The source of the river Kabul is in the western Hindu Kush mountains, not far from the city of Kabul. From here, it flows to the east until it discharges into the Indus, near Attock. It is therefore the natural road to India, and several cities have flourished from trade along the river (e.g., Peucelaotis and modern Peshawar).

    The valley of the Cophen was known as Gandara and paid tribute to the Achaemenid king in Persepolis.
    Előzmény: Epstein dr. (6018)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.18 0 0 6020

    Kand szogd nyelven is erődöt, illetve várost jelentett (Adrian Room: Placenames of the World – Origins and Meanings of the Names for 6,600 Countries, Cities, Territories, Natural Features and Historic Sites; McFarland, London, 2006, 330. o.)

     

     

     

    Milyen érdekes, hogy amíg Taskent és Marakanda (Szamarkand) esetében el tudják fogadni, hogy ugyanannak az óperzsa eredetű lexémának többféle változata (kanda és kent) előfordulhat egymástól nem nagy földrajzi távolságra, addig a régi szerzők által is több forrásból összeszedegetett parthus, szabír, ugor stb. népnevekkel kapcsolatban a gyakorlat az, hogy ezeket különböző etnikumok neveként tartják nyilván...

    Előzmény: Epstein dr. (6019)
    Epstein dr. Creative Commons License 2008.04.18 0 0 6019

    "...Parthüénéhez tartozik ... a tapüroszokig terjedő terület ... A tapüroszok állítólag a derbixek és a hürkánok között laknak. A tapüroszokról azt beszélik, hogy az a szokás náluk, hogy a feleségeiket, ha már két vagy három gyermeket kaptak tőlük, átengedik más férfiaknak, mint ahogy ősi római szokás szerint, Cato is átengedte Marciát Hortensiusnak, amikor az kérte ... A hatalmon levő hellének szatrapeiákra osztották [Baktriát], de ezek közül Aszpiónoszt és Tapüriát a parthüaioszok elvették Eukratidésztől."

     

    Mint azt már korábban láttuk, egymástól függetlenül több neves kutató (Hančar, Patkanov stb.) a tabar, tabal, tubal stb. népneveket a szabír rontott változatának tartja. Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy nem szabírok voltak-e ezek a Parthiával szomszédos és a parthusok által az anyaterületeikhez csatolt baktriai területek lakói. A szabarol nép később részt vett a Kusán Birodalom létrehozásában.

     

    Az 5151. hsz.-ban írtuk: Tapuriát (= Tabarisztán, Tapuresztán) csak 1596 óta hívják Mâzandarânnak. Az ókorban ez a terület Verkâna vagy görögösen Hürkánia királyságának része volt. (A perzsa névalak előfordul Dareiosz híres behisztuni sziklafeliratán.) Ekkoriban még a Kaszpi-tavat is Hürkán-tengernek mondták.

     

    A hangváltozáshoz vö.: Csács > Csacskand, Csaskand > Taskent (óperzsa kanda = város, vö. pl. Marakanda)

    Előzmény: Epstein dr. (6018)

    Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!