Hogyan lesz a G-ből S és naponta 5000 svájci frank megtakarítás
Előre bocsátjuk, a G nem iskolai dolgozatban, matematikai feladványban változik át S-sé. Bár ez is sok fejtöréssel, szellemi és fizikai munkával jár, legalább annyival, mint egy sokismeretlenegyenlet megoldása. A G és az S feladvány főszereplői vasutas dolgozók és kiöregedett tehervagonok. A két héttel ezelőtt tartott országos szállítási értekezleten Kossa István közlekedés- és postaügyi miniszter felhívta a szállíttatók és a vasutasok figyelmét a szervezettebb, egybe hangoltabb munkára, hogy a kocsihiányról eredő nehézségeket a megnövekedett többletszállításoknál a minimálisra csökkentsék. A miniszter hangsúlyozta, hogy különösen nyitott kocsikban nagy lesz a hiány. A MÁV fedett teherkocsijainak egy része elöregedett. Bár a futómű és az alváz még jó állapotban van, a kocsiszekrény túlhaladta korát. Ez már a múlt évben is jelentkezett, de még inkább megmutatkozik az idén. A minisztérium 7. gépészeti szakosztályán már régebben foglalkoztak a gondolattal: mi legyen ezekkel az ťalulŤ még jó, de ťfelülŤ már kiöregedett teherkocsikkal. A kocsik szekrényváza annak idején vékony anyagból készült, időközben megette a rozsda és kicserélésük tetemes mennyiségű acél- és faanyagot vesz igénybe. A javításuk nagyobb összegbe és hosszabb időbe is telne, ugyanakkor ezekre a fedett kocsikra nincs olyan mértékben szükség. A MÁV a külföldről beszerzett új fedett tehervagonokkal javított egy keveset fedett vagonparkján, ezzel szemben az ásványi anyagok, zúzalék kő-, érc- és szénszállításhoz mind több nyitott kocsit igényelnek a szállíttatók. A MÁV-nak az S-jelű kocsifajtából több ezer hiánya van. A 7/B és 7/D osztály műszaki dolgozói javasolták: alakítsák át az öreg, már nem javítható fedett kocsikat S kocsikká. A MÁV szállítási feladatai egyre növekednek. Az ősziforgalom olyan méretű lesz, amilyen még nem volt. A nyitott kocsik hiánya az őszi forgalom sikerét veszélyezteti. Ezért döntött úgy a szakosztály, hogy az átalakítást el kell végezni. A gépészeti szakosztály kommunista aktívája magáévá tette ezt az ügyet. A Szolnoki Járműjavítóban öt nap alatt elkészült az S kocsi mintapéldánya. A fedett teherkocsiszekrény vázát olyan mértékben sikerült átalakítani, hogy csak minimális új acélanyagot használtak fel. A szakosztály vezetője Szolnokra meghívta a Landler Jenő Járóműjavító, a Debreceni, Szombathelyi, Székesfehérvári és Miskolci Járóműjavító Vállalatok vezetőit, főmérnökeit és a tapasztalatcsere megbeszélésen elhatározták, hogy az 1000 fedett kocsit átépítik nyitottá. A vasutas műszaki és fizikai dolgozók összefogása, lendületes munkája eredményeként július 29-ig 120 kocsi készült el. A hat járóműjavító vállalat dolgozói a kongresszusi versenyein felajánlották, hogy szeptember 30-ig 600 kocsit alakítanak át és október 20-ig az utolsó 400 kocsit is átadják a forgalomnak. Az 1000 nyitott teherkocsival az őszi forgalomban 400 000 tonna áruval többet lehet elszállítani. Az 1000 darab S- jelű tehervagon fokozatos üzembehelyezésével sok valutát takarítanak meg az országnak. Az ezer vagon bérleti díja, ha a kocsikat külföldről kölcsönözte volna a MÁV, naponta 5000 svájci frankot tett volna ki.
Ezt az eredményt már az újabb munkafelajánlás hozta létre. Augusztus elején a kommunisták és az élenjáró dolgozók tanácskozásán született meg a párt felajánlás a kongresszus tiszteletére. Az újabb ígéret szerint a termelékenységet további másfél százalékkal növelik és az előirányzott 80 Su teherkocsi átalakítás helyett 140-et alakítanak át két hónap alatt. Az átalakítási munkálatok határidejének lerövidítése, illetve a kocsik darabszámának növelése szintén...
VAS NÉPE, 1959.X.22.-i lapszám:
Az őszi forgalom lebonyolítására a vasútnak sok kocsira van szüksége. Sok tégla, cement, vasbeton vár elszállításra. Ezért a kocsiosztály augusztusban és szeptemberben tervfeladatként kapta 60 darab kiselejtezett, rossz állapotban levő Gu jelzésű teherkocsi átalakítását Su jelzésű nyitott kocsivá. A felsőbb szervek még közölték: ahány kocsival többet elkészítenek, annyiszor ezer forint üti a dolgozók markát.
ÚJÍTÓK LAPJA, 1960.IV.10.-i lapszám:
Elöregedett, nem MÁV-szabványú, fedett szekrényű teherkocsik átalakítása nyitott kocsikká. Magyarul arról van szó, hogy több ezer régi, fedett teherkocsi gördül a síneken szerte az országban. Szükség van rájuk, főként az őszi csúcsforgalom idején. Azaz, sokszor csak szükség lenne, mert gyakran üzemképtelenné válnak, javításba kerülnek, s nincs hozzájuk alkatrész, százszámra álltak a javítókban, s kerültek kiselejtezésre. Ébneth Sándor azt javasolta, hogy mivel a teherkocsiknak csak a felső, szekrény része vált használhatatlanná legtöbbször, az alvázak még jól használhatók, alakítsák át a kocsikat úgynevezett nyitott kocsikká, amelyekkel gépeket, cukorrépát, követ, pályaépítési és egyéb anyagokat lehet szállítani. Már az 1959. őszi csúcsforgalomra több, mint ezer ilyen teherkocsi átalakítását végezték el a járműjavítókban, idén is legalább ugyanannyi átépítését tervezik. Ébneth Sándor újítási javaslata tehát megvalósításra került. A társadalmi érdek gyorsan érvényesült. Nemcsak az egyébként kiselejtezésre került kocsikat lehetett felhasználni, hanem az új, nyitott, vagy pontosabban alacsonyfalú teherkocsik amelyek a régi anyag fel- használásával készültek, új formájukban is jól megállják a helyüket, s az őszi csúcsforgalom sikeres lebonyolításában is nagyon fontos szerepet töltöttek be.
MAGYAR ÁLLAMVASUTAK HIVATALOS LAPJA, 1960.VII.30.-i lapszám:
2. 1000 db Gu sorozatú kocsinak lehajtható homlokfalú alacsony oldalfalú nyitott kocsira való átalakítása a 101700/1960. I/7.D. sz. rendelet 41. pontja szerint.
627. Linoelátos lenolaj-kence helyett alkidműgyantás kence használataSásdi István és társai újítása (MÁV AnyagvizsgálóIntézet)A MÁV tehervagonok festésétlenolajkencés bauxit- vörös festékanyaggal végzik. Az újító-brigád a festékanyag pótlására egy újítási javaslatot nyújtott be. A javaslat lényege az, hogy az eddig használt lenolaj- kence kötőanyag helyett félig száradó olajból napraforgó, dohánymag, kenderolaj készült alkid műgyanta kötőanyagot használ. Az új anyag minőségileg megfelelő, ezen túlmenően pedig felhasználásánál anyagmegtakarítás is mutatkozik. A javasolt festékkompozíció alkalmazása esetén egy G típusú kocsinál tetőmázolás nélkül a következő megtakarítás mutatkozik.A lenolajkenés bauxitvörös festék helyett egy kocsi festésénél a javasolt festék-kompozíció alkalmazásával 1 kg alkidos bauxitvörös és 0.25 kg szárítókence takarítható meg, de a lényeges megtakarítás külföldi nyersanyagban érhető el.
Úgy emlékeztem, hogy lőttem róla közelit, de nem találom. Úgyhogy három, egyáltalán nem jó minőséégű képrészlettel (képkivágással) tudok segíteni, hátha ezekből felismered, vagy legalább támpont:
Ha már Uaai kocsik, erről viszonylag kevés szó esik:
99 55 985 0501-2 Uaai
1986-ban épült, a sorozat harmadik tagjaként, 003/86 gyári számmal. A rendszerváltásig összesen 4 példányt készítettek, különböző atomerőművek számára, a másik három Kelet-Németországba és Csehszlovákiába került (az elosztási arányt nem ismerem, de biztosan utána lehet járni).
A C30-as konténert és a szállítására tervezett TK-C30 típusú szállítóeszközt a Freibergi Üzemanyag Intézet tervezte és gyártotta, a hattengelyes vasúti kocsi TW C-30 típusjelű, ezen az RWS szerepel, mint gyártó (Rationalisierungswerk Senftenberg). A teherkocsi sorozatszáma éppúgy 003, mint a TK-C30 egységé.
Közforgalmú futási engedélye nincs, ugyanakkor vizsgálják annak lehetőségét, hogy legyen. A revíziónál Székesfehérvár szerepel felfestve (minden paksi kocsi oda jár fővizsgára), de a dátum helye egyelőre üres. Másik elképzelés, hogy a C30-as konténerek (abból kettő is van, Uaai kocsiból csak egy) közúti szállításának engedélyezését végzik el, és úgy kerül sor majd egyszer a kiégett kazetták végleges elszállítására. Idővel majd kiderül, melyik változat lesz a nyertes.
Védőkocsinak is alkalmas pőrekocsiból 6 darab is akad, különbözők, de mindegyik a 958 (9580) középszámot kapta (ahogy a friss üzemanyagos, egykori Eas kocsik is).
A DIA-képet szkenneltem be régebben. Ha megtalálom, akkor beszkennelem újra, de nem remélhető sokkal jobb kép.
Ich habe das DIA-Bild vor einiger Zeit gescannt. Wenn ich es finde das DIS-Bild, scanne ich es noch einmal, aber ich kann nicht auf ein viel besseres Bild hoffen.
kár, hogy néha velem is megesik, aztán bosszankodom a hanyagságom miatt. Ebben az esetben ez nem olyan tragikus:
Miután Gumidani ilyen jó fotót mutatott a forgóvázról, a gyári fotók nélkül is meg tudom csinálni az oldalamon.
Az is eszembe jutott, hogy a könyvespolcomon ott van Szécsey István és Villányi György "Ganz - vasúti járművek 1868-1919" című könyve.
A 359. oldalon a gépalkatrészekkel megrakott vonat (lásd az 1. fényképét) a MÀV kocsival, a 360. oldalon a Jik 99730 személygépkocsi látható.
A 354. oldalon pedig ezt a megjegyzést találtam az illusztrációkhoz:
"A Ganz-gyárban 1912-ben készült két különleges nyloctengelyes gépszállító kocsi egyikét a MÁV a 3813/E. II. szerződéssel rendelte meg.
A másik saját, gyári használatra szolgált.
A 11,4 méter forgócsaptávú,kézifékes típus két 3,5 méter tengelytávú, négytengelyes forgóvaázzal készült.
A 35,4 tonna tömegű kocsik ötven tonna terhet szállíthattak.
A MÁV a gyári tulajdonú, Jik 99370 pályaszámú kocsit 1912. június 4-en vette állagba (108819/E. II.).
Az augusztus 3-ára elkészült másik kocsi pályaszáma Jik 365601 volt.
Kisvártatva, 1912. szeptember 5-en egy Jik 99730 pályaszámú, Budapest-Jószefváros tároló állomású nyolctengelyes, gyár tulajdonú, különleges géprészek szállitására alkalmas kocsi is megjelent (535 és 536 ábra)."
Én így értem:
Összesen 3 db ilyen típusú kocsi került forgalomba: 1912-06-04: Jik 99370 (Ganz, gyári tulajdonú) 1912-08-03: Jik 365601 (MÁV) 1912-09-05: Jik 99730 (Ganz, gyári tulajdonú -> ma múzeumkocsi).
Sajnos nem tudom már, hogy honnét kerültek hozzám a képek. Nem a Fortepanról, de talán ott is utána lehetne nézni, mert sok archív kép került mostanában a Fortepanra.
Hallo Hermann, leider weiss ich nicht mehr, woher ich diese Aufnahmen runtergeladen habe. Sicher nicht vom Fortepan (www.fortepan.hu), da ich die dort gefundene Photos immer mit der Fortepan-nummer abspeichere. Aber man kann auch dort suchen, da in der letzten Zeit viele Archiv-Photos auch im Fortepan veröffentlicht wurden.
Szia MTU-890! Köszönjük szépen a 82 55 994 0 200-5 Uaai fotót és a mellékelt esszét! Ez nagyon érdekes és tanulságos! Szeretnék legalább néhány részt lemásolni és lefordítani.
Nagyon örülök, hogy ilyen érdekes autókat őriznek a budapesti múzeumban. Talán jövőre Budapestre utazhatok, és ellátogathatok a múzeumba.
Szia Rezgaras, ezek igazán látványos fotók! Bddig nem ismertem sem ezeket az autókat, sem a forgóvázakat.
Megkérdezhetem melyik archívumból származnak ezek a képek? Kit kérdezzek meg, hogy felhasználhatok-e egy részletet az egyik ilyen fotóból a webhelyemhez?
Szia Gumidani! Köszönjük az Olaszországban készülő autóról készült fotókat Mint látható, az egytengelyes meghajtók is nagyon izgalmasak lehetnek. Ha több időm lenne, erről is írnék pár oldalt, de még messze nem vagyok kész a forgóvázakkal.
Szia Hermann, itt láthatsz egy pár régi, MÁV-os pőrekocsi forgóvázat. Úgy emlékszem, ezeket nem láttam a web oldaladon.
Hallo Hermann, hier kannst du noch einige, alte MÁV Flachwagen-Drehgestelle sehen. Wie ich mich erinnern kann, habe ich diese an deiner Webseite nicht gesehen.
Van itt két kép, bizonyos P.T. Nielsentől, egyik két fokozatú, a másik 3 fokozatú laprugóval. A BHÉV állományában voltak, ki tudja, honnét kerültek oda. Mintha a franciáknál és a környékükön láttam volna ilyeneket. (de lehet, hogy tévedek)
A 994 0 100-as kocsi 2004 óta a Magyar Vasúttörténeti Park része. Robertke 2017.09.24 bejegyzésében mutatott egy fotót erről az kocsit. Ezen a képen egy másik 8-tengelyűtranszformátorszállitó kocsi (?) látható a háttérben. -> Ismeri valaki ezt az kocsi?
A Magyar Vasúttörténeti Park légifotóján 2019-ből több alacsony ágyás kocsi is látható. -> Tud valaki valamit ezekről az autókról?
1. Kérdés: A MÁV kocsik ('ex Nmvy', Györ 1954) fotói a [6], [7] és [9]-ben a forgóváz keretén lévő konzolokra felfüggesztett egyszerű lapfelfüggesztésű kocsikat mutatnak be. Frissebb fotók ('ex Nmvy') 31 55 994 0 102 [2]-ban, valamint ('ex XV 50) 33 55 994 0 900-0 [2] és [10] kiállítás fotói kétfokozatú laprugós autók, amelyek a forgóváz keretén lévő görgős kampókra vannak felfüggesztve. -> Tudja valaki, hogy mikor alakították át ezeket az autókat?