Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.06.22 0 1 86588

Miért ábrázolják a filmesek úgy a kamionosokat ahogy itt mi látjuk.
Balhés, piás, verekedős büdös bunkóknak:-))
Miközben a nép megköszöni a melójukat.




Bizonyara vannak ilyen filmek, de en nem tudok ilyet, egyet sem. 
Talan a regi Bud Spencer filmek, vagy a nem is olyan regi Terminator sorozat, ahol Arnold mindig talalt egy kamiont, amit jol osszetorhet.
De azt hiszem a kerdesben nem ez a kategoria szerepel.
Mindenesetre, legyszi listazz ide egy par budos-bunko-pias-verekedos kamionos filmet.
Lassuk, mirol is beszelunk. ;)

Az Amerikat jol ismerok mondjak, hogy amit az emberek az orszagrol beszelnek, az mind igaz, es az ellenkezoje is.  Alairom, ez igaz. Es az ellenkezoje is. :))

Keves filmet nezek, ezert rakerestem a legemlekezetesebb amerikai kamionos filmekre, ezt talaltam:
https://www.apexcapitalcorp.com/blog/the-10-most-memorable-trucks-and-truckers-in-movies/
Vagy ezt itt magyarul:
https://bestcamion.hu/blog/kamionos-filmek/
Es emlekszem egyre gyerekkorombol,regi film, nitroglycerint szallitanak a soforok, itt van magyarul:
https://videa.hu/videok/film-animacio/a-felelem-bere-1953-teljes-film-d1VsGe1SjuPks1gS

Ezekben mindben a kamionosok bator, hos ferfiak.
Hallatlan kitartassal, kemenyen dolgoznak nem magukert, hanem masokert, egy celert, a kozossegert, egy eszmeert - peldakepul szolgaltak millioknak. Olyannyira, hogy mi a mai napig szazaval kapjuk az altalanos iskolaktol a meghivasokat kamionos beszelgetesekre: az iskola udvaraba behajt a csillogo-villogo kamion, a gyerekek bemasznak a fulkebe, nyomkodjak a dudat es tekergetik a kormanyt, kepzeletben mar vezetik is, es kamionosok akarnak lenni!  Kepeslapokat irunk a gyerekeknek azokrol a helyekrol, ahol jarunk, tobb alapitvany es kamionos szervezet dolgozik egyutt a szervezesen, es mindennapos dolog, hogy amikor az utcan meglatnak fiatalak vagy felnottek, felemelt kezuket le-fel mozgatjak, ugy kernek ra, hogy huzzam meg a trombita-dudat, s boldogan emlekeznek az iskolaskori kamionos talalkozokra, a kepeslapokra, a kamionos beszamolokra, amikor atelhettek a vegtelen orszagut adta szabadsag mamorito erzeset. 
Es rengeteg jelet adja az orszag a koszonetnek, itt egy link rola, lassatok ti is:
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=thank+you+truckers+signs&atb=v226-5&iax=images&ia=images

Szo nincsen semmifele budos-bunko image-rol, sehol.

DE: Amerikaban minden igaz, es annak az ellenkezoje is. :))

 

Ha vannak pias-verekedos-budos-bunko kamionos filmek, akkor azokkal tuti hogy olyan kozonseget celoztak meg, amelyik pias-budos-bunko-verekedos, vagy legalabb is, az szeretne lenni, mert az o szintjen az a ferfias, az a "macho".  Legtobbjuknek csak vagyalom marad ez, mert a valo eletben ber-rabszolga, a veret is kiszipolyozzak es mast sem mondhat egesz nap, csak yes sir, yes m'am, es annyi.  De szivesen lenne igazi ferfi, berugni alaposan, foldig verni mindenkit, akinek csak egyszer is mondta, hogy yes sir, yes m'am 
De gyonyoru is lenne ...! 
Ezeknek keszulhettek a bunko-verekedos kamionos filmek. 
Ezeknek a szemeben nincs ferfiasabb dolog, mint a hatalmas kamion, amirol a nok is fantazialnak ... 

A filmipar profit orientalt, csak olyat gyart, amire a megcelzott kozonseg megnyitja a penztarcajat.
A pias-bunko-verekedos filmekre a "pias-bunko-verekedos" wannabe-k vesznek jegyet, azok, akik nem tudnak bar, de nagyon szeretnenek olyan lenni, es fizetnek, hogy legalabb 2 oran at azonosulhassanak az almukkal.

A 80-as evekben Ronald Reagan elnoksege alatt az Oktatasi Miniszterium egyik kutatoja, az Elnok politikai tanacsadoja, Charlotte Iserbyt vette eszre eloszor, hogy egy tarsadalmi folyamat zajlik a szemunk elott, ami tomegeket alakit at, es amirol o egy hatalmas, tobb mint 500 oldalas konyvet irt "Amerika szendekos lebutitasa" cimmel.  Lehet rola sokat olvasni, nagy port vert fel.  Magyarul ugy tudom kicsit megtekertek a mondandojat, de mindegy. A lebutitas nemcsak amerikai jelenseg, ti is beszamolhattok rola, ha nyitott szemmel jarjatok Europa utjait.  Es ami tortenik, az Charlotte Iserbyt szerint szandekos, celtudatos es rendszerszintu lebutitas.
Van olyan tomeg, lett olyan tomeg, amelynek a ferfiassag, az igazi "macho" megjelenitoje mar nem a masokert, celert, eszmenyert, nepert, kozossegert kemenyen dolgozo hos, hanem a pias-verekedos-budos-bunko, amilyen o is szeretne lenni, de nem tud, marad csak portas vagy raktari dolgozo, komuves segedmunkas, aktatologato es egyeb ber-rabszolga fajta.  Ezeknek keszul az ilyen budos-bunko film, fizessenek erte es almodozhatnak ...

A valo eletben mindenki tudja:  a kamionos nagy kitartassal es az atlagnal kemenyebben dolgozik, van mit megkoszonni. A mi  munkank nelkul a szo szoros ertelmeben megallna az elet: leallnanak a gyarak, megbenulna a gazdasag, tonkremenne minden orszag, es nem lenne semmi a boltokban.  Ezert van az, hogy a film az film marad, a verekedes a mozikban marad, de kint az igazi eletben a jo nep megkoszoni a munkankat, legalabb is itt, az USA-ban.

"Bementem a boltba, s latom a polcok tele aruval. Kamionosok, kosz!"
https://i.pinimg.com/736x/c0/b7/fc/c0b7fc8cce898411c979e37c7f2f9154.jpg

Előzmény: Bombyna (86584)
Bombyna Creative Commons License 2020.06.21 0 0 86587

:D

Előzmény: Törölt nick (86586)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.21 0 0 86586

Ja, okay. :))
Irok valaszt, kicsit kesobb ...

Előzmény: Bombyna (86584)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.19 0 0 86585

Igen, de ez a fajta pótos Skandináviában honos. Ott 8 tengelyen 70 tonna is lehet az összgördülő tömeg. Itthon a Spar üzletláncnak volt egy ilyen próbálkozása néhány éve de a 40 tonnát az ilyen szerelvénnyel sem léphették át. Egy darabig vitték az üres rekeszeket meg egyéb göngyöleget Bicske és Üllő között(két raktárbázis) aztán leálltak vele. Az átlag itt is 4 vagy 5 tengelyes szerelvény(leginkább 5). 

Előzmény: Törölt nick (86583)
Bombyna Creative Commons License 2020.06.19 0 1 86584

Te meg tartozol egy magyarázattal, hogy miért ábrázolják a filmesek úgy a kamionosokat ahogy itt mi látjuk. Balhés, piás, verekedős büdös bunkóknak:-)) Miközben a nép megköszöni a melójukat.

Nem úszod meg a választ.

Előzmény: Törölt nick (86583)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.19 0 0 86583

Gyonyoruek! Koszonom! :)

Előzmény: trizs77 (86582)
trizs77 Creative Commons License 2020.06.18 0 1 86582

 

 

És, elnézést, de mit jelentenek ezek: nyerges, pótos, félpótkocsi,  ?

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Pótos :

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Nyerges :

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Félpótkocsi :

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (86578)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.18 0 0 86581

Light truck, heavey truck? Talán így különböztetitek meg?

Lehet ugy is, az kicsit hivatalosan hangzik. 
Koznapi beszedben csak big truck es small truck. 
Egyszeru.  :))
A szomagyarazatot koszonom, megjegyeztem. ;)

Előzmény: Katana750 (86580)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.18 0 0 86580

Az a baj, hogy ti odaát piszkosul egyszerű kifejezéseket használtok és ez túl sok dologra vonatkozik. Pl. Truck. Ezt mondjátok a Dodge Ramra is meg a Volvo VNL 760 ra is. A trailer a te félpótkocsid, de trailer a Rammal vontatott utánfutó is. Vagy a Ford F150-250-350 sorozat is truck, pedig hol van egy kamionhoz képest! Light truck, heavey truck? Talán így különböztetitek meg? Amikor Micahel Jackson a History album címadó klipjét Budapesten forgatta én is dolgoztam a stábjával. A ruhás lányok a szakadt IFA teherkocsimat is trucknak hívták. Akkor az igen jól esett meg, a whiskey is amit hoztak az Intercontinental hotel bárjából üvegszámra! Nyár volt, dög meleg és a jacko dublőre elájult a felvétel közben. A fekák nem akarták elhinni, hogy itt hó van télen. Mondjuk mostanában nem nagyon van de a 90-es évek közepe táján még kemény telek is voltak. Ha lesz egy hozzáértő családtag itthon, teszek fel képet a kocsimról, hogy lásd milyen a pótos meg a nyerges szerelvények közti különbség. Te meg tartozol egy magyarázattal, hogy miért ábrázolják a filmesek úgy a kamionosokat ahogy itt mi látjuk. Balhés, piás, verekedős büdös bunkóknak:-)) Miközben a nép megköszöni a melójukat.

Katana750 Creative Commons License 2020.06.18 0 1 86579

A nyerges szerelvény ami neked van.(amennyiben nem csak a vontató a tiéd) Ez áll egy vontató járműből és egy félpótkocsi-ból. Azért félpótkocsi mert mert magában nem gurul a támasztó lábai miatt. A 3 tengelye pedig a hátsó harmadában van. A tiéd 2 tengelyes.  A pótos(hivatalosan pótkocsis) szerelvény áll egy platós teherautóból mint az én Volvóm és húzok vele egy forgózsámolyos pótkocsit. Ez magában is tud gurulni mert elől is van tengelye. 1, hátul pedig 2.  A pótkocsim magában mint írtam 8.25 méter + a vonóháromszög amivel kapcsolódik a platós(önálló rakfelületű) teherautóhoz. A pótkocsis szerelvény 2 ponton csuklik tehát a tolatás nem olyan egyszerű mint a nyergessel. Van még a tandem pótos szerelvény ott a pótkocsi 1-2 vagy 3 tengelye középen van. 

Előzmény: Törölt nick (86578)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.18 0 0 86578

Fekete volt a szerencsetlen, rajuk nincs jo vilag Amerikaban.
Rendorrel emberkedni nagy hiba.
Ha masert nem, hat legalabb a csaladjaert huzta volna meg magat.
A kislanya kis feher szulinapi fodros ruhacskaban varta reggel otthon az ebedloasztalnal, 6 eves asszem, akkor volt a szulinapja ...
Igen, automata a sebvaltom, ugynevezett iShift, tokeletesen mukodik.
Irod, hogy a pótos szerelvény hosszúsága 18m75cm, ebbol mennyi a potkocsi hossza egyedul?
Es, elnezest, de mit jelentenek ezek: nyerges, potos, félpótkocsi, Volvo rakfelület ? 
A mozgopadlot mar tudom. :)
A hazateres csak kalandvagybol fordult meg a fejemben, s talan azert is, hogy kiprobaljam magam. 
Itt mintha elkenyelmesedtem volna egy kicsit. 

Előzmény: Katana750 (86577)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.18 0 1 86577

Na igen, itthon néha úgy érzi az ember, hogy meg kéne köszönni az ügyintézőnek, hogy nem küldött el a 3,14 csába. Nem is értem, hogy fordult meg a fejedben a hazatérés! Én csak turistaként voltam odaát, tényleg mindenkin ott a bájmosoly. Nem voltam elragadtatva ettől. Ha nem vigyorog az ember már kérdezik is, hogy every okay? Tegnap megint olvastam egy számomra elképzelhetetlen esetet. Talán Atlantában? Wendy's étterem drive szekció. Egy paraszt feltartja a sort mert elaludt a kocsijában.(vélhetően ittas, vagy beszívott) A személyzet ahelyett, hogy kimenne és eltanácsolná(vagy szólna, hogy igyál egy kávét, otthon aludjál, stb.) hívja a yardot. Yard kimegy, kitépik a kocsiból, leteperik. Az ürge biztos erős mert feleszmél, kiszabadítja magát(hogy lehet ez?) és elkezd menekülni. A rend éber őrei pedig lelövik mert miközben előlük fut, feléjük fordulva!!! Rájuk fogja az egyiküktől elvett sokkolót!!! Nem tudom, hogy fehér vagy fekete az ember de élt 27 évet mert elaludt a driveon. Milyen eljárás ez? Milyen rendőr az ilyen? Ha ez így igaz akkor ez borzasztó és senki ne bántsa a magyar rendőröket mert itthon ezért ki se jöttek volna de ha éppen ott vannak akkor legfeljebb elveszik a barom jogsiját.(lehet azt sem mert nem vezetett csak aludt a kocsiban) De mondjuk cukorbeteg ember is el tud pilledni egy pillanat alatt ha lemegy a szint és akkor mi van? Az ártatlanság vélelme ilyenkor sehol? Ha nem igaz a történet akkor bocsánat, hogy élek:-) Hogy kamionozzunk is! Itthon a magasságunk max. 4 méter a szélesség 2,55 m.(hőszigetelt 2,60) A pótos szerelvény hosszúsága 18m75cm max. a nyerges szerelvény 16,5m. 40000kg. a megengedett legnagyobb össztömeg. Nekem az öreg Volvóm 9100kg. a pótkocsim 5600. A még öregebb Magnum 7400kg.(csak traktor) a félpótkocsi 7000. Tehát a nyergessel 25600kg. hasznos súlyt vihetek. A pótossal 25300kg. 1/4-ig tankolva.  A Volvo rakfelülete 6,20x2,50 a pótkocsi 8,20x2,50. A vontatott félpótkocsi 13,60m. hosszú és 2,50 széles(belül). A mozgópadlós méretei ugyanezek csak sokkal nehezebb. Elképesztően könnyű a te géped ahhoz képest, hogy dupla húzós és egy biliárdklub a hálófülke az itteni gépekhez képest. A volt kolléga írta, hogy az asszinkron váltó könnyű de gondolom neked már automata váltós a verda!? Én 9 évig vezettem asszinkron válós Liazt. 3 nap alatt ráéreztem és nagyon szerettem. Csak induláskor használtam a tengelykapcsolót. Felfelé sima ügy vissza gázfröccs.      

Előzmény: Törölt nick (86576)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.18 0 2 86576

Élmény: a munka menetére érted,vagy inkább magàra a környezetre?

Mindkettore. 

A munka

Mar megszokhattam volna, de meg mindig elmenyszamba megy, hogy a dolgok flottul es gordulekenyen zajlanak.  A lerakas ha reggel 9-re van beutemezve, akkor reggel kilenckor ott vagyok, es 11-re a trailer ures.  Ha megsem, akkor tudom, hogy onnantol fogva 50 dollar orankent bepetyeg, es nem haborgok. :)

Persze, itt is emberek elnek es nem angyalok.  Elofordul, hogy akivel osszehozott a balszerencsem, annak eppen rossz napja van, vagy csak siman jellemhibas.  Ritkan, de van ilyen "elmeny" is, mondjuk fel evente egyszer.  Ebbol nem csinalok problemat, tudom kezelni a helyzeteket, de mint mondtam, ez nem altalanos, es cseppet sem mindennapi. 

Minden rendszer ontisztulo.  Let erdeke, hogy kivesse magabol az oda nem illo elemet, legyen az gondolat, szandek, cselekedet, szervezodes, vagy ember.  Akirol rossz velemeny alakul ki, azt itt eleg hamar kiloki magabol a rendszer, es ezert van az, hogy ritkan talalkozok igazi seggfejjel, mert mar nem dolgozik ott. ;)

Az ilyen vedelmi, vallati immunrendszereknek harom lenyeges eleme van az USA-ban:

1. Rendszeres ertekelesek (angolul: "peer reviews")
Hivatalban dolgozokat negyed- vagy felevente, fizikai munkasokat hetente vagy havonta ertekelnek irasban, az Amazonnal pedig egyenesen naponta es nyilvanosan!  Ezektol az ertekelestol fugg az alkalmazott besorolasa, berkategoriaja, elolepesi eselye, tekintelye, a munkakozossegben elfoglalt helye, stb. 
Az erteklesekhez harom forrasbol nyernek informaciot:
      a/ a munkatarsak irasban bekert velemenye
      b/ a munkateljesitmenyi adatok
      c/ a kozvetlen felettes irasba foglalt beszamoloja

2. Nyitott ajto vallalati politika (angolul: "open door policy")
Ez azt jelenti, hogy ha problemad van, es azt nem tudod rendezni a munkatarsaddal, vagy a fonokoddel, akkor mehetsz eggyel feljebb, s ha ott sem, akkor kettovel vagy tobbel feljebb, az ajto mindig nyitva all elotted, mondd el mi a gond, es elintezik igy vagy ugy, de mindig gyorsan, ott helyben es melegeben.

3. Az elegtetel vetel (angolul: "retribution")
Ha az urhatnam fereg, akivel gondod volt, meg mindig ott van, mert meguszta a rendszeres ertekeleseket, kibekkelte a nyitott ajto intezkedeseket es tovabbra is keseriti az eletedet, akkor eljott a retribucio ideje. 
      a/ Elegtetelt vehetsz jogi uton. 
Ugyvedi irodak tucatjai versengenek a megbizasodert, ha megalapozott a panaszod, es a feljelentett vallalat uzletmenete jo, azaz fizetokepesek.  Ha neked van igazad, akkor nagyon komoly penzeket fizettet a birosag vallalattal, az ugyvedek a millokbol 40-50 %-ot kapnak.
      b/ Elegtetelt vehetsz a szemelyes bosszu altalad szabadon valasztott formaja szerint is.
Gyakorta olvasni az ujsagokban: XY sofor kiment a parkirozoba a kocsijahoz, ott magahoz vette pisztolyt/geppuskat/granatot,  majd a fonoke irodajaba visszamenve utkozben lelotte a portast, a konyvelot, a menekulo munkatarsait, majd az irodaba erve mindenkit, akit ott talalt, es vegul onmagaval is vegzett. 

A rendszeres ertekeles es a nyitott ajto politika a retribuciot hivatott megakadalyozni: nem engedhetik meg, hogy idaig fajuljon egy helyzet.

Igy megy ez.  Ezert van, hogy mire en a vallalathoz erek a kamionommal, ott mar csak a rendes emberek maradtak meg. ;)


Elesben mennek a dolgok, ezert mindenki inkabb viselkedik, semmint hogy bepanaszoljak, elveszitse az allasat, es magara haragitson egy amugy is elkeseredett, sarokba szoritott embert.
Es amikor elesben mennek a dolgok, ott a munka flottul es gordulekenyen zajlik:  a kicseszesek es morgolodasok helyett keszseges munkavegzest es az allando mosolygast latsz. 
Akar szivbol, akar szinbol, mindegy, csak a munka menjen, szepen es siman.

A masik nagyon lenyeges dolog, ami miatt jo elmeny a munkavegzes, az a munkahoz valo viszony.
Van egy mondat, amit gyerekkoratol hall minden amerikai, beleivodott, teljesen eggye valt azzal az elvarassal, amit minden helyzetben erez es mindig, mindenki szemeben olvashat: 
"GET THE JOB DONE!"
Ennel nagyobb parancsolat nincsen egy amerikai eleteben.

Get the job done, azaz "Vegezd el a munkadat!".  A nepies valtozata igy hangzik: "Git 'r done!". 
Ezt olvashatod mindenutt, baseball sapkakon, poloingenken, kavesbogreken, trening ruhakon, uzletek falan a plakatokon, iskolakban a tolltartokon eppugy, mint kamionok hatuljan nagy feher betukkel: GIT "R DONE!  VEGEZD A MUNKAD!!
Kepzeld el, ha Magyarorszagon is allandoan ezt hallanad es ez lenne minden- de mindenhol felirva:  Munkad van, csinaljad, vegezd el !!  Be mas lenne ott az elet ...

Az amerikai munkamanias nep.  Kitolti a teljes eletet mindenkinek, onbecsulesenek es a kozossegben elfoglalt helyenek ez az alapja, vegzi mindenki a munkajat legjobb tudasa es kepessege szerint, maskent nem el meg.  Ezert is van, hogy flottul es gordulekenyen mennek a dolgok.  Elmeny! :)

A kornyezet

Akarcsak a kepeslapokon. Szep. Szemet gyonyorkodteto tajak, temerdek zold mindenhol, szepen nyirott fu, gondozott parkok, gyonyoru hegyek, lankas dombok, tiszta tukru tavak.
Elmeny, amerre jarok.  Hatalmas orszag es nagyon valtozatos.  Vegtelen erdosegek Virginiaban szinte mint az Amazonas Braziliaban,  Az ezer es ezer to allamai, Minnesota es Wisconsin, mintha Finnorszagban lennek.  Nebraska es Iowa mint otthon a Hortobagy, csak sok szazszor nagyobb!  Montana, de meg inkabb Washington allam, mint az Erdelyi havasok, rengeteg fenyoerdo es sok kis patak itt ott amott.  Arizonaban sokszor olyan erzes, mintha a Marsbeli voros hegyek kozt jarnek, aztan tovabb Nevadaban, de meg inkabb Wyomingban tisztara olyan, mint a Holdbeli taj! Texasban Austin kornyeken mint a dunantuli dombok Pecs kornyeken, aztan Kaliforniaban A Halal Volgyeben pedig mint a szaharai sivatag, majd tovabb a Csendes ocean fele leirhatatlanul gazdag mandula es dio erdok, narancs ligetek, vegelathatatlan szamocafoldek es harsogo zold vetemenyek, orakon at! 
Es aztan a szazfele kekben tundoklo Ocean egybemosodva felhotlen kek eggel...! 
Akarhanyszor megyek a jol ismert utakon, soha nem lehet megunni, mindig ujat latok, es mindig szemet gyonyorkodteto a latvany.  Es ezert meg fizetnek is nekem, nem is keveset. :))

Hatarok nincsenek.  Barmerre indulok el, napokig ha vezetek, meg mindig Amerikaban vagyok.
Azok az ellenorzesek, amiket Senki kollega mutatott meg a nemet youtube videokon, engem a regi bontottcsirke reklamokra emlekeztettek, ahol az asszonytars nyomogatja a ferje orrat es vegnelkul csak suvolti a szemebe, nem megmondtam, hogy bontottcsirket hozzal, bontottcsirke, bontottcsirke!!  Ilyen orrnyomogato, bunlistat fejedre olvaso ellenorzesek itt nincsenek. 
Vannak ellenorzo pontok, de ahogy haladsz az uton, kb 2-3 merfolddel korabban a rendszamleolvaso kamera komputere villamgyors adatelemzessel mar eldontotte, mehetsz tovabb, rendben vagy (ha rendben vagy).  A sulymeres pedig mar az orszaguton megtortenik, mikozben meg 100-110-zel megy.  Az uttestbe beepitett merleg tovabbitja a tengelyenkenti sulyodat az ellenorzo allomas komputerehez, egyutt a rendszamfelismero rendszer elemzesevel, es az ott ulo ellenor mar csak ennyit lat a monitoron: zold mezoben a "Pass" (Mehet), vagy piros hatterben az "Inspect" feliratot.  Hogy melyik kerul a monitorra a szeme ele, azt a komputer donti el, es aztan az ellenoron a sor, hogy balra gombot nyomja meg (nem vizsgal), vagy jobbra iranyitson (parkolj le es gyere be ellenorzesre).  De leggyakrabban se jobbra, se balra nem iranyit, hanem hagyja, hogy mindenki menjen tovabb, ne zavarkodjon nala senki. :))
Utoljara tavaly osszel volt ellenorzesem Kaliforniaban, kb 15-20 perces, csont nelkul atmentem. 
Azt megelozoen legalabb 2-3 ev volt egyetlen ellenorzes nelkul, meg azelott pedig mar nem is emlekszem mikor allitottak meg.  Ha rendben vannak a dolgaid, ritka, nagyon ritka az ellenorzes, menjel bekevel, vegezd a dolgodat, tartsd meg a jatekszabalyokat es nem zargat senki sem.

Nyugi van es szeles utak egy gyonyoru szep orszagban.  Elmeny! :)


Előzmény: Törölt nick (86575)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.17 0 1 86575

Szia! 

Az utolsó mondatodat  magára a munka menetére érted,vagy inkább magàra a környezetre?

Értem ezt a hazai "kiskirályok"  ( raktáros,targoncás,kis vezető,diszpécser...)habitusa miatt meglévő feszültségre ( tisztelet a kivételnek) és a rakodás utáni gondokra is.pl parkolók hiánya, infrastruktúra,lakott területen való közlekedés,ellenőrzések mibenlétét- gyakorisága....

 

Előzmény: Törölt nick (86574)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.17 0 0 86574

Jo igy egyutt latni az osszehasonlitasokat, s a 6 ponthoz sokat hozzatenni nem lehet.
Egy par adatot talan, az informacio kedveert:
1.  A szerelvenyem onsulya 33.400 font (14.700 kg), a kamion felig megtankolva, en benne ulok,
     es a doboz trailerrel egyutt, ami 53 lab, azaz 16 meter es 15 cm hosszu .
2.  A megengedett osszsuly 80 ezer font, azaz 36.287 kg.
3.  Gyakorlatilag minden kamion alufelnis, trailereknel azonban az alu nem gyakori.
4.  A trailer magassaga 13 lab es 6 inch, ami 4 meter es 11,5 cm.
     A trailer szelessege 104 inch, ami kb 265 cm.
5.  Normal utviszonyok mellett bebicskazas nincsen, meg veszfekezeskor sem. 
     Csak akkor bicskazik, ha az ut csuszos, vagy a rakomany meglodul, vagy ha egyenlotlenul fog
     a fek, nincs ABS.
Biztonsagos erzes vezetni ezeket a gepeket, nehez lenne megmondani miert, talan a konstukcio, talan a jo utak, a szervezettseg vagy az altalanosan jo vezetesi moral miatt. 
Akarhogy is, az amerikai kamionozas tobb mint munka, elmeny! :)

Előzmény: Porond (86569)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.16 0 0 86573

Volt ott más is. Én már 15-20 éve is maradtam le "jó" penny marketes fuvarról mert elvárás volt az egy légteres szállító jármű. Folyamatos a le-fel rakodás, nem kell szét-össze akasztgatni, szóval van praktikussága a nyerges szerelvénynek bőven. Itt a svéd fővárostól északra elterjedtség volt a kérdés és nem az enyém!

Előzmény: claas patrol (86572)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.16 -1 1 86572

A nyergesek a hosszú árú miatt terjedtek el a nemzetköziben nálunk . Ami nem spedi ,ott sok még a pót + motoros szerelvény . 

Előzmény: Katana750 (86563)
Porond Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86571

A sebesség nagyságával kapcsolatban én meg a kedvező fogyasztást nem értem. A légellenállás a sebesség négyzetével nő, ha 85 km/h helyett valaki 115 km/h-val megy, akkor jóval nagyobb vonóerőre van szükség. És akkor gázolajból is jóval több fogy. Ez így nem veszteség?

De gondolom itt is lehet valami optimum. Ha lassabban megy, akkor kevesebbet fogyaszt, elvileg kisebb a költsége is. Viszont egy több ezer mérföldes út lehet, hogy egy-két nappal tovább tartana. Ha hamarabb ér oda, akkor hamarabb kezdheti a következő fuvart.

 

Előzmény: Katana750 (86570)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86570

Nagyon szépen csokorba szedted az érveket. Teljesen érthető. Nekem csak a hatalmas sebességkülönbség ami továbbra is veri az ingerküszöböt. 20 tonna rakománnyal sem mernék 115 km/h sebességgel tépni. A hosszú évek óta meglévő 85-ös korlátozás úgy látszik elvette a bátorságomat. Pedig az elején szidtam a döntéshozókat rendesen! Hogy fogunk előzni? Aztán ugyanígy a nappali előzési tilalom bevezetésekor! Megszoktam a szabályokat. 1 percet nem vezettem túl az engedékeny időszak alatt. A mozgópadlóssal néha megszalad a súly, de másban nem kísértem a szerencsét.

Előzmény: Porond (86569)
Porond Creative Commons License 2020.06.14 0 2 86569

OldieButGoodie és Katana750 hozzászólásait olvasva eszembe jutott, hogy sok évvel ezelőtt már felvetettem ezen a topikon az európai és amerikai kamionok témáját. Nevezetesen, hogy mennyire hatékonyak és gazdaságosak is az amerikai gépek az európai kamionokkal összehasonlítva. A standard öt tengelyes nyergesvontató + félpótkocsi szerelvényeket hasonlítottam egymáshoz, nem tekintettem a duplapótos és egyéb hosszú szerelvényeket. Feltételeztem, hogy:

  1. az amerikai vontató biztosan nehezebb, mint európai társa, hiszen csőrös felépítéséből adódóan az alváz is hosszabb, és a jól felszerelt hálófülke is nagyobb és nehezebb
  2. az amerikai vontató mindkét hátsó tengelye hajtott, ismerjük a mechanikai hatásfok fogalmát, a sok fogaskerék áttétel jó pár lóerőt felemészt
  3. 18 keréknek nagyobb lehet a gördülő ellenállása, mint az európai kamionok 12 kerekének
  4. az össztömeg az európai 40 tonnával szemben kb 36 (?) tonna, teherbírás kb 20 (?) tonna lehet

Azaz első látásra az amerikai kamionok nagyobb saját tömeggel, több mechanikai veszteséggel szállítanak el kevesebb árut, mint európai társaik, tehát kevésbé hatékonyak.

 

Anno a hozzászólások igen érdekesek voltak.

 

1. Az amerikai nyergesvontató nem sokkal nehezebb, mint európai társa, mert:

- a motorháztető és a sárvédő üvegszál erősítésű műanyag

- a vezetőfülke szegecselt duralumínium

- maga az alváz hosszabb ugyan, de mivel kisebb az engedélyezett összgördülőtömeg, ezért a hossz és a kereszttartók falvastagsága kisebb lehet, ami szintén súlycsökkentés

- a sebességváltó sokszor nem szinkronizált ami a szintén 50-70kg súlycsökkenést jelent

- gyakoribb a polírozott alufelni, ami kerekenként kb. 20kg megtakarítást jelent

- európai kamionok fülkéi megfelelő gyűrődő zóna hiányában sokkal masszívabb felépítésűek (és ezáltal nehezebbek) kell legyenek, mint a hosszú ott rész miatt lényegesen védettebb amerikai vontatók

 

2. Valóban két hajtott hídjuk van az amerikai vontatóknak, de ezek már korszerű gyártástechnológiával készülő hypoid fogaskerekek, amelyek csak kismértékben növelik a fogyasztást.

 

3. Gumiabroncsok: Európában az általánosan használt szélesség méret a 305 v. 315 mm széles a vontatón (sokszor az első hídra is 385-ös gumiabroncsot szerelnek) és 385 mm a pótkocsin. Amerikában az elterjedt gumiabroncs méret 275, 285 mm. Ezeknek ugyan kisebb a teherbírása, de ez az ikerszerelés miatt ez mégsem gond és ezek gumiabroncsok könnyebbek. Ebből következik, hogy a 18db gumiabroncs gördülési ellenállása sem sokkal nagyobb, mint az Európában használt 12 db gumiabroncsé (ráadásul kis ívben történő fordulásnál a 2 tengelyes félpót nem eszi annyira a gumit, mint a 3 tengelyes.

 

4. Az amerikai kamionok kisebb megengedett össztömege a kisebb megengedett tengelyterhelés következménye, ami pedig a hidak védelme miatt szükséges.

 

5. Az amerikai pótkocsik hosszabbak, magasabbak és valamivel szélesebbek is, mint az európai társaik. Ha teherbírásban nem is, de raktérfogatban mindenképpen verik az öreg kontinens járműveit, kis fajsúlyú rakomány esetén többet tudnak elszállítani.

 

6. Az amerikai vontató hosszú tengelytávja és a két hajtott tengely csökkenti a fékezéskori tapadásvesztésből, megcsúszásból eredő bebicskázási hajlamot, azaz balesetbiztonsági szempontból kedvező.

 

Nem tudom, hogy manapság mennyire érvényesek ezek a megállapítások, de úgy gondolom, hogy a látszat ellenére az óceán túlpartján is a célszerűség és a költséghatékonyság az úr.

 

tv307 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86568

Míg kamionoztam, évekig jártam csak skandináv útvonalat. Szerintem azért van több hosszú szerelvény északabbra, mert egyrészt aki Európa délebbi/keleti részéről szállít, annak nagy többsége maximum Stockholm vonaláig megy és ugye ők nyergessel mennek.

Másrészt északabbra ritkábban lakott a vidék, hatalmas távolságok vannak, én gazdaságos szállításra tippelek, jó sok felfér a 25.25 méteres tandemra, nem kell minden nap menni mert kisebb a kereslet, a fogyasztás kevesebb lakosnál. 

És igen, ezek a murvás úton a majorba is bemennek a gépessel, pótkocsi kint marad az országúton. 

Az egész országban álldogállnak a pótkocsik, mert addig az eleje terít valahol. 

És senki nem fogja ellopni... 

trizs77 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86567

Valószínűleg az lehet az oka amit a terítési technológiáról írtál.

 

 

Előzmény: Katana750 (86566)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86566

Akkor nem a domborzat miatt. Marad a praktikusság.

Előzmény: trizs77 (86565)
trizs77 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86565

Köszi.

Jártam arra busszal.

Ik-255

Hosszú egyenesek erdőben.

 

 

Előzmény: Katana750 (86563)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86564

Amikor a tengerentúli kollégát faggattam a cng üzemről, valójában az lng-re gondoltam így látva a különbséget. Csodálkoztam azon amiket írt a gyenge tüzelőanyagról. A linked tisztázta,(számomra) hogy két különböző dologról van szó. Persze 155 ft/literes árnál nincs ellenfele a gázolajnak. 

Előzmény: trizs77 (86560)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86563

A terítő fuvarozás a kényelmes? Legyen neki, ha így gondolja! A kérdésedre a helyi viszonyok ismerete nélkül csak találgatok. Domborzati viszonyok miatt? A svéd fővárostól északra jó hosszú a tél és szerintem csúszós úton a pótos szerelvény sokkal kezelhetőbb, megbocsátóbb mint a nyerges. Esetleg sok kis település miatt bőven van olyan fuvar, hogy csak 5 tonna kell ide, 10 oda 8 amoda stb. Egy 3 lerakós fuvarnál lehet úgy csinálni, hogy lerakom a pótot az első helyen, amíg szedik elgurulok a géppel a második-harmadik helyre és visszafelé felveszem a pótkocsit. Nyergessel meg kell várni minden lerakónál, hogy végezzenek. Kanyargós, hegyes a vidék és a pótkocsi szépen jön utánad a szűk kanyarokban is, míg a nyerges utálatos módon levágja az utat és nagyon ki kell menni a külső szélre vele, hogy elférjen.( meg a szembejövő) Ilyenek jutottak eszembe. 

Előzmény: trizs77 (86562)
trizs77 Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86562

Van egy magyar származású svéd kamionos ismerősöm.

Réges-régen együtt húztunk csizmát Börgöndön.

 

Ő a leszerelés után azonnal kitántorgott egy lány után.

 

Svédországban lett kamionos.

Már vagy 44 éve csinálja.

Már készül a nyugdíjra.

 

UMEA-ban él.

 

Évekig birizgált, amikor Neoplán 122-vel jártam, hogy : dodzsemet vezetek.

Mikor végre sikerült (rövid ideig) Megalinert vezetnem, azonnal hívtam és eldicsekedtem vele neki.

Leoltott.

 

Mert Ő már akkor túlméretes (hosszú) rönkszállítókkal járt.

Úgy 10-15 éve áttért a rönkszállítástól, amit közel 30 évig űzött a dobozos, terítő fuvarozásra.

Azt mondta, megöregedtem, kényelmesebb munka kell.

 

Egy szintén túlméretes, hosszított, dobozos pótos szerelvénnyel jár azóta.

Hétfőn és csütörtökön lejön UMEA-ból Uppsalába, egy logisztika elosztó központba.

Uppsala Stockholm fölött van.

Ez kb. 620 km.

 

Ott megrakodik élelmiszerrel, tisztító szerel, ezzel-azzal.

Kedden és pénteken elindul felfelé, és UMEA-ig szétszórja az árút.

Szerdán nem dolgozik.

 

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

ami (nekem )  érdekes volt:

 

Stockholmtól lefelé a kamionok pótos-nyerges megoszlási aránya kb. pont ugyanolyan mint Európa más részein.

Kb. 80% nyerges, kb. 20% pótos.

 

Stockholmtól felfelé ez arány pont fordítottjára változik.

Miért ?

 

 

 

 

 

claas patrol Creative Commons License 2020.06.14 0 0 86561

Ez végül is egy közel 360 km-es út ... (elbicegne ott pl. 3 Wechselbrücke...oszt annyi)  ...   ,-))

Előzmény: trizs77 (86560)
trizs77 Creative Commons License 2020.06.13 0 0 86560
claas patrol Creative Commons License 2020.06.10 -1 1 86559

:-))  :-)) Már én is ,belezavarodok a "zsargon" sofőrösbe . xDD  :-)) Szakmailag úgy tanultuk a majszter vizsgára , miszerint a felfüggesztés és egyéb... (most nem sorolom ,mert hivalkodó szagú lenne) ...szabja meg a tandem meghatározást .

Aztán jön a "jó az úgy átképző", és az úton le kell vizsgázni a sofőrkollégáknál ,ezekből a fentiekből is ... De így szép ez a tevékenység ,ha jól bele gondolok .

Hagyunk is helyet más témakörre , mert megharagszanak a végén még .   ,-)) 

Előzmény: Katana750 (86558)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.09 0 0 86558

2 tengelyes nyerges vontató vagy szóló teherautó. A dupla húzós akkor egyértelmű. Bogis amit te mankó kerekesnek hívsz. Én hajdani HC.s vezetőktől hallottam, hogy így mondják. A 17,5' kerekes pótkocsikat lepopósnak nevezték. Gondolom az alacsonyságuk miatt! Az ilyen nyerges félpótkocsikat színpadosnak. Lassan összezavarodik az amerikás kolléga ha ezt is elolvassa:-)

Előzmény: claas patrol (86557)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.09 -1 1 86557

:-)) ... szerintem is "csuklásig".Már arra gondoltam , hogy mester vizsgára készülsz , vagy technikusira ?  ... xDD   ,-))

Betűvel , mint : á-áxe ...bé- áxe ,C-áxe , a számok a kerekeket fedi ,és innen van a 'hóbelevánckodás' ...   :-))  

Tanultam én is Tőled , és pedig a "tűsarkút" ... (de még mindig nem tudom ,hogy mit takar a valóságban ez a 'zsargon'?).  

Előzmény: Katana750 (86556)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.09 0 0 86556

Nem értem mit értelmeztem át! Single=tűsarkú, Tandem=dupla húzós. A speciális gépeket hagyjuk! A legegyszerűbb szerintem a számmal jelölt hajtásképlet. 4x2, 4x4, 6x2-4-6, 8x4-6-8. Aztán a speciális járgányok. De lassan túl lihegjük a kérdést.

Előzmény: claas patrol (86554)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.09 0 1 86555

 

Ö meg a tridem ...

Előzmény: claas patrol (86554)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.09 0 0 86554

Ok-ok ... de hát benne van a nevében , csak ne értelmezd át léci : "single or tandem =Single oder Tandem=Egy vagy tandem .  ,-))

De létezik tridem is ....(értem én valahogy ennek az értelmezését is lassan, az öreg kontinensen is terjeng) Cirka 5-6 éve dobta be mint "szakkifejezést" = *Tandemkonfiguration* ,ezek a szoló pl. motoros virágszállító nagyon hosszú felépítmények (holland kis hűtősök ) zömében stb .ca.12 m- sek

A tengelyeket betűkkel és számokkal szoktuk , (illdomos) megnevezni és akkor nincs félreértés belőle ...

pl...(double-drive tandem) ...stb .

 

 

 

 

Előzmény: Katana750 (86552)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.09 0 0 86552

Nem sértődöm meg pedig kétségbe vonod az olvasási képességem:) Szóval, hogy szerinted mit írhat a Wikipédia az egy dolog. A másik meg az amit ír. "single or tandem" Az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy tűsarkú vagy dupla húzós. Ennyi. Mivel a Wikipédia nem szentírás, szerintem az "igazság odaát van"

Előzmény: claas patrol (86551)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.08 0 0 86551

:-))  Olyan nincs ..."tandem vagy tridem tengelyes motorosoknál , mert más a megnevezése ,tehát ...   ( -" Egyébként is írja a wiki, hogy van van "single axle" is.)                      - xDD  ... ,-))

 

-Ilyet nem írhat a nevezett oldal szerintem ,(olvas át még egyszer ha érdekel a téma mélyebben) ...

Egyedi és "katonai" járműveknél létezhet mindig eltérés , de ez nem a árú tömeg szállító ...fuvarozóknál található meg .

A sofőrösen mondva :"mankós" motoros tengely lehet C - axe ,de a B  -is !) ...Ilyenkor a gépésze , kezelője ,az az a sofőrje sem beszél tandemről , mert kizavarjuk a műhelyből kávét hozni ... xDD :-))

Az említett emelhető tengely nyilvánvaló , hogy nem meghajtott , ez nem is volt kérdés ...

Részedre is kollégális ...és kérlek nem félre érteni a soraim , hiszen csak elmondom amit ...megtanultam ...üdv. 

(A fixes *tandem* és fixes*tridemek* meghajtott difisek ,és zár is van benne ...)Természetesen széria kivitelben értve ,és nem laktanya mélyén eldugottak ... :-))  :-))

A 'single' egy más kategória és a legtöbb így .

Előzmény: Katana750 (86537)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.08 0 0 86550

,-))  

Előzmény: Törölt nick (86548)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.08 0 0 86549

Hamar elmegy majd az a het ev ... ;)

En is keson kezdtem, de igy visszatekintve eleg konnyen mentek a dolgok, olyannyira, hogy kis tulzassal az elso 10-12 ev csak dal, moka es kacagas volt. :)  Aztan kb 3-4 evig mar csak munka lett, moka nelkul, majd az azutan kovetkezo evek mindmaig mar olyan erzes, mintha letelememben mozognek, valahogy ugy, mint a hal a vizben. :)

Evekkel ezelott olvastam itt egy kamionosrol, talan Iowa-ban tortent, amikor kioregedett es meghalt, a csalad a temetesehez fogadott egy markologepet es egy darut, es az oreget a kamionja agyaban fekve temettek el, kivansaga szerint.  Akkor furcsallottam, de ma mar jobban megertem ... :)

Az autoszallitas itt elegge leult, nem nagyon vesznek autokat az emberek mostanaban, azt mondjak a kollegak, hogy nagyon lassu a business.  Neked hogy megy?  Porog a business?  Van eleg fuvarod?

Előzmény: Jankli (86545)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.08 0 0 86548

Ja, egyetertek, nem apaca zarda. :))
Te meg biztos ismered az eneket:
https://youtu.be/q_z5PEhpe0M

Előzmény: claas patrol (86546)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.07 -1 1 86547

:-)) Ugyan ez 1973 -ban ...   xDD  ,-)) ,de mint szerelő , és mégis . 

Előzmény: Katana750 (86543)
claas patrol Creative Commons License 2020.06.07 -1 1 86546

Ok-sy .., dehogy keresek ellentéteket ,kérem . Ki is fejtettem , hogy hasonlóan jó négy évtizedet kiestem az anyanyelvi területről és a párom is odavalósi . A kinti szakmával párhuzamosan tanulja az ember a magyar megfelelőjét is , hiszen szakkifejezéseknél értelmezni is kell tudni ,és használjuk ezt ki . Képileg csak részben valósul ez meg .( atöbbit erősen vitattnám persze) ... de ez huszadrendű itt ...

Ha kötekedésnek vettétek volna ,akkor 'bocsikácska' és elnézést ,hogy bocsánatot kértem .  ,-))

Ha kint ,ha bent (?) lettünk sofőrök ,ez nem apácanevelde és gyenge érzékeny idegrendszerűek egylete lett a vége .  ,-))

Azért gondoljátok át a 105-110-es (km/h) ...tempókat ,kirakott autó szállító trailer-rel ?  xDD  ,-))

Nem a levegőből mondva kérem ,kollegiális üdv. :

 

 

Előzmény: Törölt nick (86539)
Jankli Creative Commons License 2020.06.06 0 0 86545

még cirka 7 évet kell eltöltenem munkával :)

 

jól elvoltam a busszal, de az élet úgy hozta, h gyorsan sok pénzt kellett előteremtenem. jogsim volt mindenre és azt hallottam az autószállítás jól fizet, így belevágtam 2014-ben.

aztán maradtam is a szakmában.

 

azt azért meg kell jegyeznem, h 50 évesen belevágni a nemzetközi autószállításba nem volt egyszerű....

Előzmény: Törölt nick (86524)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.06 0 0 86544

"Ha gond van oldja meg."


Igen, ez a szep a szakmankban, onallosagot es tettrekeszseget kivan.

Tapasztalatom szerint az uton 3 fobb gond szokott elofordulni, en igy oldom meg:

1. Sokaig tart a le- vagy felrakas.
    Erre egy sablon email a valasz, ez megy ki a megbizonak (esetemben angolul):
    "A sofor kesedelmet jelentett a ki/berakasnal.  Kerem, nezzen utana mit lehet tenni.
     Emlekeztetoul: az elso ketto ora ingyenes, azutan orankent 50 dollart szamlazunk."

2. Muszaki problema 
    Megoldasnak en ezt hasznalom: http://www.nttsbreakdown.com/app/,
    vagy ezt: https://www.truckdown.com/

3. Kozuti ellenorzes
    Nagyon kivalo telefon applikacio segit elkerulni az inspekcios/sulymeros helyeket es megtalalni
   
a kamion mosot, legolcsobb tankolast, felveheto fuvarokat,  szabalyos utvonalakat, stb:
    https://truckerpath.com/

Ti mit hasznaltok utkozben?
    
     
    

Előzmény: trizs77 (86541)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.06 0 3 86543

Ma már lehet, hogy felesleges de az én pályakezdésemkor(1991) jól jött, hogy nem voltam tökhülye a műszaki hibákhoz bár a civil szakmám ürügyén is így illett. Szóval én ma sem bánom és a GKI. vizsgakor sem gond a felelevenítés. Istenem! Az átkozott IFA mennyit szoptatott!! Aztán a Liaz! Isten tartsa meg a Volvo gyárat az idők végezetéig!

Előzmény: trizs77 (86541)
TraguAre Creative Commons License 2020.06.06 0 2 86542

 "a hivatásos jogosítványt szerzőknek még számtalan olyan dolgot tanítunk, melyet soha nem fognak használni"

 

Emlékeim szerint ezt is olyan mesterkélt (mű)szaknyelvezettel, amit élő ember nem használt soha, de legalább a vizsgán bele lehetett kötni. 

Előzmény: trizs77 (86541)
trizs77 Creative Commons License 2020.06.06 -1 3 86541

A csapos közbeszól.

 

Európa legtöbb országában nem járművezetőket képzünk hanem járművet is vezető szerelőket.

 

Istentelenül sok műszaki ismeretet adunk át, próbálunk átadni - feleslegesen - a jármű vezető jelölteknek.

Odáig már eljutott Europa (véres harcok árán), hogy magán járművezetőknek ("B+ kategória) , már nem kell tudniuk :

 - a motor működés részleteit,

 - az oktánszám kategóriákat,

 - a gyújtási sorrendet,

 - az adagoló működését,

 - a gumik tapadási együtthatójának kiszámítási módját,

 - stb.

 

De a hivatásos jogosítványt szerzőknek még számtalan olyan dolgot tanítunk, melyet soha nem fognak használni, mert a legtöbb kezelési utasítás ma már úgy kezdődik :

 

...............".........Ha hozzányúlsz kezedet eltöröm !......."

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Pedig a legtöbb járművezetőnek, pláne aki működési origójától 50 km-n belül dolgozik (ilyen a járművezetők kb. 85-90%-a) elég lenne azt megtanítani :

 - azt a gombot  nyomd be,

 - ezt a kallanytyút húzd meg,

 - ha az a lámpa villogni kezd ne sikoltozz, hanem tedd ezt.

 

Kivétel ez alól pont a kamionos.

Akinek azt mondjuk :

 - Látod Lajos azt körte fát ?

 - Látom.

 - No a fa mögött 2222 km-re van a címzetted, lerakód. Jó utat kínok.

 

A kamionost elengedjük egyedül messzire.

Ha gond van oldja meg.

Európában is vannak olyan kamionos cégek, melyek ilyen esetekre adnak a kamionosnak négy telefonszámot:

 - ha ez történik hívd fel ezt a számot.

 - Ha az történik hívd fel azt a telefonszámot.

 - Ha emez történik hívd fel emezt telefonszámot.

 - Ha amaz történik hívd fel amaz telefonszámot.

Majd ők megoldják.

 

Van ilyen csak még ritka a hasonló elven működő európai kamionos cég.

Magad uram ha szolgád nincsen elven működnek az Európai kamionosok többsége.

 

Ettől függetlenül úgy gondolom millió felesleges dolgot tanítunk a kamionos tanfolyamokon.

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2020.06.05 0 4 86540

Nem dicsekedhetek a muszaki ismereteimmel, bevallom.  Sose gondoltam arra, hogy egy vagy ketto differencialmu van-e ott alul, de most mar latom: ketto.  Nem sokara lesz egy olajcserem, majd kuldok rola fenykepet alulrol, az biztos tobbet mond majd neked a felallasrol.  Azt tudom, hogy mind a ketto hatso tengely fixen a foldon van, s a muszerfalon egy kapcsoloval lehet mindket meghajtott tengelyt kontrolalni, hogy egyutt es egyszerre mukodjenek vagy sem.

Az itteni elet valoban eroszakosabb, mint az EU-ban. 

Nem egyertelmuen rossz ez, es tobb oka is van, kettorol irok ugy, ahogy en latom: 

1.  Az oreg kontinensen ezer eve volt az osszecsiszolodasra, finomodasra. 
     Nalunk az orszag csak kettoszaz eves, es ez meg is latszik rajtunk.

2.  Generaciokon at itt mindenki bevandorlo.  Ez egy egyszeru teny, de sok-sok hatasa van arra,
     hogyan elunk. es eroszak temaban legalabb ketto meg kell emliteni:
     a/  Aki ide atjon es itt meg is marad, az eleve a ramenosebb fajta volt ott is, ahonnan jott. 
          Azert tudott itt gyokeret ereszteni es gyarapodni egy olyan kornyezetben, ahol gyakorlatilag
          korlatlan ur a kapitalizmus, es mindenben ervenyesul az evolucios kivalasztodas elve.
     b/  Az allam szerepe a tarsadalomszervezesben es az egyeni gondolkozasban messze nem az,
          mint nalatok.  Otthon szamithattam a kozossegre es a kozosseget kepviselo allami szervekre,
          valamilyen modon resze voltam mindkettonek.
          Itt az allamra nincs mit szamitani, nem engem kepvisel, hanem uzleti erdekeket, szinte 
          mindenki ellensegkent tekint az allamhatalomra, es ez mar igy van 2-300 eve.  Csak magam
          vagyok magunknak es csak magamra szamithatok.  Nincs pardon, s ha kell, lovok.  
          En nem igy voltam nevelve, de az itteniek ebben szocializalodtak, ezzel kellett felvenni a
          lepest, ha elni es megelni akartunk.
     c/  Amikor a fiaim hazamentek szetnezni, tobb EU orszagot bejartak es azonnal feltunt nekik,
          mennyire jelen van a kozossegi szellem mindenutt.  Ezzel szemben itt az USA-ban az EN es az
          EN es az erdekem van mindenek felett.  Mindenki igy erez, es ezert mindenkinek konfliktusai
          vannak.  Raadasul, ezt az individualista szemleletet nemcsak tukrozi, de arra ra is erosit
          minden, amivel a hetkoznapi ember talalkozik: iskola, media, es akarki, akivel az utcan
          talalkozik.  
      d/ A rendori eroszakban lathato vilagosan mindez, amit eddig irtam.  De ketto masik dolog
          alaposan felturbozza a rendori eljarasokat:
                 1/  A negereket sokan sem szeretik itt sem, s kulonosen miota penzbeli karteritest kernek
                      minden ingyen vegzett munkaert, amit a rabszolgakent a felmenoik vegeztek. 
                      Jelenleg 3 Trillio dollar az igenyuk.  Nem vitzelnek. :)
                 2.  A rendorseg az allam eroszakszervezete, ahogy azt a marxismus tanitja, es igy van itt
                      is:  a hatalom es a penz vedelme a dolguk, es ezt akkor is elvegzik, ha az mas eletebe
                      kerul, lsd a chicagoi tuntetesek tortenetet, ami az otthoni majalisokka szelidult. 
                      Osztalyharc van, es a George Floyd halala csak azt hozta napvilagra, amirol eddig is
                      mindenki tudott.

A temaban meg sok mindenrol lehetne irni, de most mennem kell, var a munka vilaga. :)

Előzmény: Katana750 (86535)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.05 0 0 86539

 
Vannak szakmai kifejezesek, amiket otthon se nem hallottam, se nem hasznaltam.
A szakmai kifejezesek es az utobbi majd' harminc ev nyelvi lelemenyei kozul tobb minden ismeretlen nekem,  ezert egyszeruen nem volt mit elfelejteni. 
Ettol eltekintve, azt gondolom, hogy a szokincsem es a magyar nyelvismeretem megmaradt aranylag szepen, s az uj szavakat tanulom, amikor csak alkalom van ra.
Ennyi.

Előzmény: claas patrol (86536)
Katana750 Creative Commons License 2020.06.05 0 0 86538

Fenébe! A "csodálom" felejtendő! Felhúztam magam kicsit és elfelejtettem az előnézet opciót. Bocs! Nem tudom mit akarhattam vele. 

Előzmény: Katana750 (86537)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!