Keresés

Részletes keresés

rudai gyerek Creative Commons License 2012.04.11 0 0 972

Hm, a Rooivalk sem lett egy sikerszéria...összesen 12 darab állt belőle hadrendbe a dél-afrikai légierőnél, azóta ez is csökkent eggyel...

Előzmény: Kavics78 (971)
Kavics78 Creative Commons License 2012.04.11 0 0 971

Akkor viszont igencsak eltalaltad! :D

 

http://www.flickr.com/photos/24527882@N03/2476813593/

 

Nem is tudtam ,hogy ilyesmi is letezik! Kosz!

 

 

Előzmény: Tomsz85 (970)
Tomsz85 Creative Commons License 2012.04.11 0 0 970

Nem. Mi-24 dél-afrikai átalakítása volt.

Előzmény: Kavics78 (968)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.04.11 0 0 969

Hát kinek mi tetszik.

 

Bár ezen a téren nem az a legfontosabb, hogy hogy néz ki, hanem hogy mit tud :-)

Előzmény: Kavics78 (966)
Kavics78 Creative Commons License 2012.04.10 0 0 968
Előzmény: Tomsz85 (967)
Tomsz85 Creative Commons License 2012.04.10 0 0 967

Volt egy dél-afrikai fejlesztés, talán az Aranysasban írtak róla, ilyesminek nézett ki az eleje. De most nincs előttem a kép.

Előzmény: Kavics78 (964)
Kavics78 Creative Commons License 2012.04.10 0 0 966

Egen? Szerintem meg az az otvar heveder elorevezeto takaro lemez-doboz ritka rusnya!

Előzmény: rudai gyerek (965)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.04.10 0 0 965

Nem tudom, de szép :-)

Előzmény: Kavics78 (964)
Kavics78 Creative Commons License 2012.04.10 0 0 964

Ez mifele upgrade?

rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.31 0 0 963

Hát olcsóbb, mintha fejlesztenének egyet...

Előzmény: molnibalage (962)
molnibalage Creative Commons License 2012.03.30 0 0 962

Japán vadászgép hajtómű fejlesztés tudtommal nincs. Az F-4 és F-15 is licenszelt technológiával ment. Nem fejlesztették ki, megvették.

Előzmény: gacsat (961)
gacsat Creative Commons License 2012.03.30 0 0 961

Saját hajtóművet meg nem terveznek bele?

Előzmény: rudai gyerek (959)
gacsat Creative Commons License 2012.03.30 0 0 960

 Épp ideje volt.

Előzmény: rudai gyerek (959)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.30 0 0 959
rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.29 0 0 958

Szerintem üzenetnek sem rossz: bár Oroszországgal az elmúlt húsz évben enyhült az USA viszonya, de azért még figyelnek Moszkvára, és a legmodernebb gépeiket telepítik az orosz határ "közelébe".

Előzmény: molnibalage (957)
molnibalage Creative Commons License 2012.03.29 0 0 957

Ez nem cél, pusztán mellékes plusz dolog. Ha éppen nyárra esik a rendszeresítés, akkor ez nem igaz, mert azért nyáron ott sem röpködnek a mínuszok.

Előzmény: rudai gyerek (955)
gacsat Creative Commons License 2012.03.29 0 0 956

 Ja.

Előzmény: misinator (946)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.28 0 0 955

Ez egy érdekes felvetés.

Előzmény: molnibalage (953)
molnibalage Creative Commons License 2012.03.28 0 0 954

Igen.

Előzmény: misinator (952)
molnibalage Creative Commons License 2012.03.28 0 0 953

Ez azzal áll összefüggésben, hogy Alaszka határos Oroszországgal (és a volt Szovjetunióval)?

 

 

Igen. Bár ezt nem olvastam sehol, de itt lehet zord körülmények között is nyúzni őket, hazai földön. (Bár mehettek volna Keflavikba is.)

Előzmény: rudai gyerek (950)
misinator Creative Commons License 2012.03.28 0 0 952

"...mégis szükség volt azbesztgyapotos hôszigetelés beépítésére is..."

 

Gondolom laikusan, hogy ez vonatkozik hővezetés+hőátadásra.

Előzmény: molnibalage (947)
misinator Creative Commons License 2012.03.28 0 0 951

Respekt a hozzászólásért!

 

Alapvetően az a baj, hogy mindig beleesek - de szerintem nem csak én - abba a hibába, hogy megnézek, meghallgatok, elolvasok egy hírt, amiről alapvető információim sincsenek...és...és...elhiszem.

Jobb híján.

A bibi csak az, hogyha olyanról olvasok, mint az említett cikk, tehát van fogalmam róla, akkor kiderül, hogy nem Moszkvában osztogatják a Mercedeszeket, hanem Leningrádban.

Ha meg pl. a munkaterületemről /egészségügy/ van szó, akkor az is kiderül, hogy nem Mercédeszeket, s ha meg a munkahelyemről, akkor meg az is, hogy Volgákat.

Amikor meg a bőrömön érzem, mint konkrétan tavalyelőtt a bűzös, mérgezőanyagokkal teli szennyes árvizet Felsőzsolcán, a házunkban /Hogy konkrét példát említsek/, s a médiában - utólag - visszanéztem, hogy ezt hogy mutatta be a "médiákok", akkor már az is kiderül, hogy nem osztogatnak, hanem fosztogatnak.

De a hír igaz...

 

Mi következik ebből?

Amiről van infóm, arról 90%-ban minimum torz a hír. Minimum.

Tehát azok az infók, amikről nincs információm, azok valószínűleg jereváni rádiós hírek.

De ezt hírfalóként újra és újra tudatosítani kell magamban.

 

S akkor ne legyek frusztrált.

 

 

Előzmény: molnibalage (949)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.28 0 0 950

Köszönjük szépen! :-)

 

"Megírtam nekik, de szerintem nem nagyon fogja őket érdekelni."

 

Azért nem baj, hogy ide is megírtad.

 

"Akkor most hadsereg vagy léigerő?"

 

Gondolom az átlag magyar a "hadsereg" kifejezést az egész fegyveres erőre érti.

 

"[...] az új gépeket hagyományosan az 1st TFW kapja meg utána me az alaszkai egységek [...]"

 

Ez azzal áll összefüggésben, hogy Alaszka határos Oroszországgal (és a volt Szovjetunióval)?

 

"És erre nem az F-22 az ideális példa, hanem az Eurofighter Typhoon és a Rafale."

 

Hát igen, az említett típusok fejlesztőit nem lehetne azzal megvádolni, hogy elsietik a dolgot...:)

 

"Nagyon röviden kb. ennyi, ha nagyon visszafogva írom le és minimálisan szájbarágva."

 

Még egyszer köszi.

 

Előzmény: molnibalage (949)
molnibalage Creative Commons License 2012.03.28 0 0 949

Orbitális marhaságok vannak a cikkben. Megírtam nekik, de szerintem nem nagyon fogja őket érdekelni.

 

26 évvel azután, hogy a Lockheed Martin hadiipari óriás elkezdte a tervezését, és hét évvel a hadseregben való bemutatkozása után hadrendbe állt [1] az első teljes értékű F-22 Raptor-század az amerikai légierőnél.  

 

Akkor most hadsereg vagy léigerő? A Hadsereg az a US Army, nem rendelkezik vadászgépekkel, csak helikopterekkel és néhány merevszárnyú szállítógéppel. (Sokáig még azzal sem, a fegyvernemek közötti rivalizálást megszüntetendő még a '60-as évkben hozták ezt a döntést.) A vége már stmmel, hogy ki üzemelteti a típust.Viszont a légierő nagy L, merz az USAF az Egyesült Államok Léigereje, avagy röviden a Légierő. (Pedig nem vagyok nyelvtannáci...)  

 

A másik komoly tévedés az, hogy mi a teljes értékű vadászgép. Az ATF program a '80-as években az F-15A/C Eagle utódjának megalkotását célozta meg, a szovjet 4. generációs vadászok - akkor MiG-29 és Szu-27 változatok - várható elterjedése miatt. (Ami nem következett be a várt mértékben, sem mennyiség, sem képességek terén.) Egyfeladatos vadászgép megalkotása volt a cél. Az első F-22 ezred - az új gépeket hagyományosan az 1st TFW kapja meg utána me az alaszkai egységek - 2005 végén elérte a hadrafoghatóságot. AIM-120C-7 és az AIM-9M speciális, csak a Raptorok számára kifejlesztett változatával, ami a gép belső fegyverteréből is indítható.  

 

Az, hogy az F-22 az élettartama során megkapott eredetileg nem tervezett képességeket, az egészen más dolog. Az első 1000 fontos JDAM (GPS vezérlésű bomba oldása) már 2006-ban megtörtént. Egyszerűen nem csinálnak semmit gyorsan, mert nincs rá akkora igény. Egyébként egyáltalán nem szokatlan az, hogy a gép teljes képességet - figyelem, eredetileg tervezett képességeket - évek vagy egy évtized alatt ér el. És erre nem az F-22 az ideális példa, hanem az Eurofighter Typhoon és a Rafale.

 

Az EF vadászból az valódi többfeladatos Tranche 3 változatából csak egy maroknyit adtak át, és Líbia felett is Tornado Gr.4. csapásmérők jelölték meg a célokat nekik, mert képett személyzet még mindig nem volt hozzá. A Rafale teljes értékű változatai is kb. 10 évvel az első változatok leszállítása után jelentek meg, Az EF gépek egy részéből a jelek szerint soha nem lesz többfeladatú gép, ellenben szerte a  világban repkedő F-16C/D Block 30/32/40/42/50/52/50+/52+ vátlozatok bizony azok és ma már lényegében ezzel a kulcsrakész gépekkel házalnak a tendereken.A képesség X idő alatt kiépül, de akkor tényleg mindet tud a gép. (SEAD képessége meg tényleg  csak markonyki európai gyártású gépnek van.)  

 

 A 3.1-es felszerelés-frissítéssel a lopakodó vadászokra felkerültek az utolsó olyan rendszerek is, amelyek évtizedek óta alapfelszerelésnek számítanak a vadászgépeken, így a felszín alá is belátó radar, és a rugalmas, többféle bomba bevetésére is alkalmas fegyverrendszer.   

 

Igen súlyos fordítási és tartalmi hiba. Felszín alá belátó radar? Az micsoda? A look down/shoot down képesség a földháttérben való célkeresést és megsemmisítést jelenti, amire a gép alaphelyzetben képes. Már az F-15A is rendelkezett ezzel a képességel a '70-es évek közepén az AN/APG-63 + AIM-7F légiharc rakétával. Ez temészetesen nem mérhető össze a Raptor rendszereivel - tehát mint mindennek, ennek a képességnek is van mértéke - de egyben mutatja azt, hogy az írás ezen része totálisan félreinformál. A másik része is vicces, mert az egyfeladatos vadszágépeken a földi csapásmérésre szolgáló fegyverzet soha nem alapfelszerelés. Az F-15C pl. mai napig csak légiharc fegyverzettel bír, bár elvi szinten képes használni nem irányított, "buta" bombákat. Erre azonban már a rendszeresítékor sem volt igénye az USAF-nak. A szovjet/orosz MiG-29 és Szu-27 mai napig 90%-ban elterjedt változatai is arra képesek, hogy elméletben buta bombákat és nem irányított rakétablokkokkal repkedjenek...      

 

A jelenleg szolgálatban álló 150 Raptor felújítása 8 milliárd dollárba került, a projekt teljes költségét ez 65 milliárdra, míg az egy repülőre vetített árat 400 millióra tornászta fel.  

 

Az upgrde nem felújtást, hanem fejlesztést jelent. Az árnál fontos lenne megjegyezni, hogy a magas ár a programköltségre vetített fajlagos ár, tehát a fejlesztés + gyártás / gépszám. Az érték még így is téves, mert 187 db szériagép készült ez ~350 millió USD / gépet takar. (procurment cost) Mivel azonban  fejlesztés "csak" 40-45 milliárdba került, a gépek nyers darabára (flyaway cost) kb. 120-135 millió, forrástól függően. Viszonyításképpen, a legutolsó utánrendelés során a US Navy 42 millió dolláros darabáron vásárolt F/A-18E/F Super Hornet gépeket. Azért ilyen olcsón, mert már több, mint 500 db készült. Természetsen látható, hogy ha hozzáadnánk a fejlesztési költségeket, akkor annak is magasabb lenne a fajlagos ára. Az is belátható, hogy a gépek ára nagyon nem fix érték.    

 

Az F-22 bemutatkozásakor a levegő-levegő fegyverrendszerei már nagyjából a helyükön voltak, de a bombázási megoldása például igencsak kezdetleges volt.  

 

Nem nagyjából, haem igenis a "helyén volt" a BVR légiharc képessége, a tervezett nagy oldalszög eltéréssel indítható rakéta hiányzik mai napig. Az F-15E gépek is csak mostanában kapták meg a sisakcélzókat, ~ 10 év késéssel. Miért? Mert nem nagyon van rá szükség.

 

A most megkapott frissítéssel, például a nyolc műholdvezérlésű bomba bevetésének képességével az F-22 olyan dolgokat kap meg, amiket az F-15E már a kilencvenes években tudott.  

 

Az GPS vezérlésű bombák első éles bevetése az 1999-es Allied Force alatt volt, de nem F-15E gépekről. (Én úgy emlékszem.) Még 2001-ben, Afganisztán felett is olyan bombákkal repkedtek, amik célkoordinátáit kézzel kellett bepötyögni, ha a földön beállított célkoordinátákat módosítani kellett. Mozgó célok ellen totálisan alkalmatlan volt. Alapvetően előre definiált célok ellen voltak akkor csak bevethetőek. Volt ebből is baleset, hogy félrgépelték a többszöri visszaolvasás és ellenőrzés után a betáplált koordinátákat eltalálta a bomba, csak a koordináta volt a rossz.. SDB akkor még nem is létezett...  

 

Sőt, a multifunkciós datalink csak 2014-ben kerül bele a gépbe, pedig a többi repülővel és a földi irányítóközponttal való elektronikus kommunikáció legmodernebb megoldása az F-16-osokban például már régóta üzemel. A legmodernebb levegő-levegő rakéta, az AIM-9X sem működik együtt még az F-22-essel.  

 

Ez nem csak az F-22-re igaz. Teljesen általános minden gép esetén, hogy a képességek fokozatosan épülnek ki, pl. a lengyel F-16C/D gépek is fokozatosan kaptak meg egyes berendezéseket, ahogy a mi Gripenjeink is. Egyébként a szovjet időkben az MiG-29 vadászokon az R-27R integrációja 3-4 évet késett, 1987 elejéig nem tudták használni. A Szu-27 vadászgép számára meg az R-73 integrációja csúszott kb. eddig az időpontig.  

 

Az F-16 adatkapcsolata a mai szemmel totálisan kőkorszaki Link 16 - bár a célnak megfelel legtöbbször - csak azért ragaszkodnak hozzá, mert ezt használja az USAF és a NATO is. Adatátviteli sebessége valahol egy betárcsázós modem táján van. Az F-22 adatkapcsolatával egy teszt alatt több száz MB méretű szintetikus apertúrájú radarral készített és eltárolt képet küldtek át. Az F-22 data linkje annyira fejlett, hogy pont ezért nem komptabilits a Link 16-tal. A magyar Gripeneken is azért van két adatkapcsolat, mert a svéd gép jóval fejlettebb adatátviteli rendszere nem komptabilis a Link 16-tal.

 

Nagyon röviden kb. ennyi, ha nagyon visszafogva írom le és minimálisan szájbarágva. Valahol csodás, hogy ilyen embereket a klaviatúra közelébe engednek és kiteszik írásaikat....

Előzmény: rudai gyerek (948)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.28 0 0 948

Hadrendbe állt az első F-22-es század

26 év és 65 milliárd dollár kellett a lopakodó végleges bevezetéséhez az amerikai légierőnél. Tovább »

forrás: Index.hu

 

molnibalage Creative Commons License 2012.03.28 0 0 947

Ez szerintem csak a  sugárzásos hőtranszportra vonatkozik. A hővezetés+hőátadásra nem.

Előzmény: misinator (946)
misinator Creative Commons License 2012.03.27 0 0 946

"...A legnagyobb gondot az jelentette, hogy a 2.83 M csúcssebességnél a hajtómû egyes részei 1000 fokon izzottak és ez a hôtermelés jelentôsen csökkentette a sárkányszerkezet elemeinek a szilárdságát. Ennek meggátolására a hajtómûbe egy acél hôszigetelô pajzsot építettek, amelyre 5 kg ezüstöt gôzölögtettek hôvisszaverô anyagként. Ez a hônek mindössze 3.5 %-át engedi át és adja át a sárkányszerkezet elemeinek, a többit visszaveri, mégis szükség volt azbesztgyapotos hôszigetelés beépítésére is. Kísérleteztek arany és ródium bevonattal is. Ezek a hônek csak 1 %-át eresztették át, de túl drágák voltak..."

 

http://mm.iit.uni-miskolc.hu/data/Winx/descs/mig25.html

Előzmény: gacsat (944)
gacsat Creative Commons License 2012.03.27 0 0 945

 Az F16oson is.

Előzmény: rudai gyerek (943)
gacsat Creative Commons License 2012.03.27 0 0 944

 A MiG25 aranyozott fúvócsövét persze nem hagyták jóvá. Pedig alig másfél kiló kellett volna 1 repülőre. Így lett valami ruténium  (vagy mi) tükrös.

Előzmény: rudai gyerek (943)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.03.27 0 0 943

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!