Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Akkor ez az én tudatlanságom, mégsem a villanyszerelőé. :-) Sajnos a kazán beüzemelésekor én nem voltam otthon, így fogalmam sincs, hogy pontosan mit állítottak be rajta. Eddig panellakásban laktam, ez a fűtővíz-görbe nekem nem sokat mond. :-O Ami viszont biztos: a kazán észleli a külső jeladót, látszik is a kijelzőn az adott külső hőmérséklet. Csak épp az AUTO funkciót nem tudom bekapcsolni. Az előremenőt pedig saját magam tudom csak szabályozni...legalábbis a fűtés bekapcsolásakor egy fix beállított hőfokot mutat a kazán, nem változik a hőmérséklete.
Köszi! Az elv, amit leírtál, az így tökéletesen érthető, csak a programozás része nem tiszta...meg az, hogy a viszonylag kevés ki-be kapcsolgatáshoz képest mennyivel hatékonyabb a folyamatos hőntartás? Van ennek látható anyagi megtérülése is, vagy a kazán élettartamát befolyásoló tényezője?
A villanyszerelő védelmében csak annyit tennék hozzá, hogy van olyan kazán, ami on-off termosztáttal, és külső érzékelővel megoldja az időjárásfüggő fűtővízhőmérséklet-szabályzást. Az elv elég egyszerű, a termosztát megmondja, hogy kell-e fűteni vagy sem, a külső érzékelő meg hogy hány fokos vízzel. És ez az Ariston pdf-ből sem nagyon derül ki egyértelműen, hogy valóban kell-e hozzá a drága termosztát, persze a beüzemelőnek azért tudni kellett volna (hol állította be egyáltalán a fűtővíz-görbét?).
Nem fölös a külső jeladó! így annyit csinál, hogy van gyárilag beprogramozva pár görbe, amit a leírásba meg is találsz, azt a külső hőmérséklet alapján fogja beállítani.
A jelenlegi On/Off-os termosztátod vagy megszakítja a fűtést ,vagy nem, attól függően, hogy elég-e a benti hőmérséklet.
Tehát a vízhőmérsékletet és az ahhoz kellendő teljesítményt a külső hőmérséklet alapján számolja ki. Ha lenne a sensysed, akkor a belső hőmérsékletet is beleszámolna, és nem lekapcsolná a kazánt ,ha elérte a hőmérsékletet, hanem leszabályozná, amikor már közeledik feléje. Illetve nem kikapcsol, hanem hőn tart, +-0,2C° különbséggel akár.
Illetve nem teljes teljesítménnyel kezdi el a felfűtést mondjuk reggel, hanem csak akkorával, amekkorára szükség van a hőfok eléréséhez, az általad megadott felfűtési idő alatt.
Köszönöm a segítséged, valóban a Sensys hiánya a probléma! Most akkor jelen állás szerint van egy10 ezer Ft-os érzékelőm, ami annyit ér, hogy a kazánra kötve mutatja a külső hőmérsékletet. A legdühítőbb az egészben, hogy a villanyszerelő javasolta a kazánhoz a külső hőmérséklet érzékelőt, de egy szóval sem említette, hogy egy "normál" szobatermosztáttal semmit sem ér az egész. Pedig ő kötötte be a szobatermosztátot is! De még a kazán beüzemelője sem mondta, hogy így semmi értelme az egésznek.
Most akkor vagy marad a belső vezérlés egy feleslegesen kialakított külső érzékelővel, vagy veszek egy Sensyst, de akkor meg lesz egy felesleges plusz szobatermosztátom. Egyik sem túl jó választás. :-(
Mindenesetre az Ariston is lehetne némileg információ-közlékenyebb, mert sem a weblapjukon, sem pedig a kazán használati útmutatójában nem találtam semmi konkrétumot az időjáráskövető szabályzásról, vagy bármi pontosabb felvilágosítást az Auto vezérlésről, és a számomra eddig ismeretlen komfort funkcióról.
Egyedül csak egy pdf dokumentumra bukkantam valahol (GENUS_premium_2010.pdf), ami némileg segít eligazodni ezekkel a fogalmakkal kapcsolatosan. De már most tartok tőle, hogy ha megveszem a Sensyst, kell majd valami újabb kütyü, amivel használhatóvá válik a rendszer...
Ha az Auto funkciót bekapcsolod csak akkor fogja a külső és a belső hőmérsékletek alapján korrigálni a teljesítményt.
A külső jeladót külön engedélyeztetni kell, és tapasztalat alapján majd be kell állítanod az arányszámot, hogy milyen fokban vegye figyelembe a külső hőmérséklet változást.
Igazából csak akkor tudod ezt kihasználni, ha Sensysed is van.
Ha van külső hőmérséklet érzékelő a kazánhoz kötve, akkor annak jele alapján változtatja a kazán az előremenőt (ez igaz általánosságban, nálad az Auto nem tudom mit jelent). A külső hőfok érzékelőt lehet hogy engedélyezni kell, hogy vegye figyelembe.
Egy Ariston Genus Premium Evo kazánnal kapcsolatban lenne egy kérdésem: mit jelent pontosan az AUTO funkció? Automatikusan szabályozza az előremenő hőmérsékletet, vagy valami hasonló? És milyen összefüggésben áll a külső hőmérséklet érzékelővel? Nálam valamiért ez a funkció nem működik, legalábbis amikor megnyomom az AUTO gombot, a kijelzőn nem jelenik meg a logója. A szerviz menüben kell esetleg engedélyezni?
Hát én megnézném azokat a hőtekknikai számításokat amiket 20 évvel ezelőtti házhoz készítettek. Bement a "mester" a házba és megmondta a tutit. Ja és olyan kazánt tett be ami biztos, hogy jó, és amit a boltban kapott. Nem ám választani.:-) Tudom mert én is ezt csináltam. :-)
Most mindenki oyan gazdag, hogy semmit sem terveztet meg. Azt nem is tudja, hogy így lehet a legjobban spórolni.
Kollegák a Lajtán túl 2 évig terveztek egy wellness szállót majd másfél év alatt összerakták. Még a kilincsről is volt részletrajz. Meg is lehet nézni, hogy hol tartanak.
Rengeteg pénzt dobnak ki a tervekre, mi meg megspóroljuk és mégis a mi seggünk van kint a gatyából, ők meg az 5-ös BMW-t 3 évenként cserélik.
Javasolni nincs alapom. Nekem Victrix 12-s van indirekt tárolóval. Két éve működik hibátlanul, szerintem csendesen. Kb. 35 fokos előremenővel dolgozik, és évi 500 M3 gázt fogyaszt.
Javaslom, hogy elöbb szigetelj és cseréld ki a nyílászárókat. Aztán nézd meg a következő télen a gázfogyasztásod. Abból megtudod állapítani a hőigényed. A hőtechnikai számítások semmit sem érnek, az csak elmélet. Én már a 4. házam csinálom. Az első három túl lett méretezve a hőtechnikai számtások miatt. A mostan vásárolt házhoz megkaptam az összes tervet, és a gázszámlákkal összevetve ennek is 4-szeresen túl méretezett a fűtési rendszere. A műszaki leírásban keveselte a tervező a 25 Kw -os (ÉTI-25) kazánt, és beépítettek egy 40 KW-ost. A tapasztalat szerint meg elég lett volna egy 17 KW-os (ÉTI-15) is.
Én elöbb hőszigetelni fogok, és csak utánna fogok fűtést méretezni, a tényleges gázfogyasztás alapján.
Egyet ne felejts el soha: a túlméretezett fűtési rendszer többbe kerül. Ne dobd ki a pénzed az ablakon.
Kondenzvíz elvezetése megoldható a közlekedőedény elvén, vagyis egy vékony műanyagcsőbe lenne bekötve az 1 m magasan lévő kazán, le a padlóra, át a küszöb előtt majd fél méter magasban bekötve a lefolyóba?
A kondenzvíz csekély mennyiségű, ezért szerintem így is el lehetne vezetni.
A radiátor méretéhez helyiségenkénti hőigényszámitás kell, anélkül csak tippelni lehet, vagy használni a régi (rossz) módszert, hogy légköbméterenként 50W.
A házon nincsen semmilyen hőszigetelés a falak B30-ból vannak, az ablakok nem mai darabok :) 1-2 éven belűl ki lesznek cserélve mert már megértek a cserére. A födém betongerende és kefniből áll ott sincs semmilyen szigetelés, a lábazatról annyit tudok hogy parketta borítja és ennyi nemtudok rólla semmit. A légköbmétert pontossan kiszámoltam és oda megvan hogy mekkora radiátor kell ha normál kazánom lenne de hogy kondenzációs így mennyivel kell túlméretezni a radiátort, hogy ne legyen hideg télen és még a kondenzációs folyamat is menjen.