Keresés

Részletes keresés

Rozsy Creative Commons License 2007.05.07 0 0 252
Nincs rajta nívópálca. Olajbetöltőt kitekerve látni lehet az olajat, akkor van tele. Persze ahogy mondtam, gépkönyvem nincs.
Előzmény: misikt (248)
Rozsy Creative Commons License 2007.05.07 0 0 251

Pontosan így van. Persze lehet venni literesben autóhoz való 10w40-es olajat, az szerintem teljesen jó bele.

 

Ha nem telne meg a 0.6 literrek, valszeg azért bőven elég lesz...

Előzmény: misikt (249)
misikt Creative Commons License 2007.05.07 0 0 250

Milyen típusú a motorja? Hány lóerős?

 

Keresek 3,75 lóerős Briggs Sprint motorhoz főtengelyt.

Szóljatok, ha tudtok. Köszönöm.

Előzmény: dj.onil (245)
misikt Creative Commons License 2007.05.07 0 0 249
Egy gondolatom támadt, hogy miért lehet fontos tudni, mennyi fér bele. Most vettem olajat, és azt tapasztaltam, hogy 0,6 l -esek a flakonok, ami lehet, hogy kevés egy töltésre.
Előzmény: Rozsy (247)
misikt Creative Commons License 2007.05.07 0 0 248
Miért olyan nagy a jelentősége előre tudni? Nincs rajta nívópálca?
Előzmény: Rozsy (247)
Rozsy Creative Commons License 2007.05.06 0 0 247

Szisztok!

 

Kérdésem, hogy egy kb. 10 éves 5.5 LE-ős Briggs motorba mennyi olaj megy (Robi 202LX)? Sajnos nincs gépkönyvem...

 

Német Briggs oldalon hasonló motorra 0.69 litert írnak.  

 

Kösz: Rozsy

dj.onil Creative Commons License 2007.05.05 0 0 246
ez a kép lemaradt
dj.onil Creative Commons License 2007.05.05 0 0 245
Eladó Robi56 típusú rotációs kapa alkatrészek/egyben is!!
A blokk hajtókartörést szemvedett egyébként minden tökéletse rajta:
karburátor,gyújtás,kuplunk,henger,dugyattyú,gyűrűk stb.
A fogórésze is megvan csak így kissebb helyet foglal szétszedve!
Kapatagokkal együt 22000FT Ha valaki ad érte 20-at az viheti!
Alkatrészek és a kapatagok külön is megvásárolhatók!
érdeklődni>> dj.onil@citromail.hu
Tel:06-70-251-5926
alfi13 Creative Commons License 2007.05.03 0 0 244
Igen igy van
Előzmény: misikt (243)
misikt Creative Commons License 2007.05.03 0 0 243
Igy nem a tarlón megy mind a kettő, hanem a jobb oldali a tarlón, a bal meg a barázdán túl, a megszántott területen?
Előzmény: alfi13 (240)
alfi13 Creative Commons License 2007.05.02 0 0 242
Kerkek nyomtávján nem lehet állítani csak a rögzitő csapokat nem raktam be. Kimértem hogy hol kellen menni a kerekeknek hogy vizszintessen áljon a gép és olyan méretüre vágtam a tengelyeket.
Előzmény: imikee1 (241)
imikee1 Creative Commons License 2007.05.02 0 0 241
Lehet rajta állítani ha jól nézem.
Előzmény: alfi13 (240)
alfi13 Creative Commons License 2007.05.02 0 0 240
Erre én rájöttem és a gépet is alig lehetett megfogni ha megnézed az egyik képemet amit előlről készítettem azon látszik hogy a két kerék távolsága a középontol nem egyforma az egyik sem megy a barázdába.
Előzmény: misikt (235)
misikt Creative Commons License 2007.05.02 0 0 239

Én még csak Rába-Steiger traktort láttam úgy szántani, hogy minden kereke a tarlón ment, és brutális rigolekét húzott egy fejjel 70-80 cm méllyen. "Rendes" ekével szerintem mindíg egyik kerék a barázdában megy. (Az erők vektora ezt kívánja, máskülönben nagyon erős felfüggesztésre és vázszerkezetre lenne szükség, és úgy is félrehúzná a gépet.)

Előzmény: rovi4 (238)
rovi4 Creative Commons License 2007.05.02 0 0 238

Normális ekéket ki lehet tenni ugy hogy mindkét kerék  a barázda parton járjon de csak négy kereküeknél ajánlatos .

 

GoldenRetriever Creative Commons License 2007.05.02 0 0 237
Na ez egy jó kérdés, mi van az első sor szántás után a jobb vagy a bal kerékkel, attól függően merre szántunk az egyik erék tényleg lejjebb fog kerülni!!!
Előzmény: misikt (235)
misikt Creative Commons License 2007.05.02 0 0 236

A megoldás az lenne, ha jobb oldali kerék nagyobb átmérőjű lenne, de ezeket egyformának látom.

misikt Creative Commons License 2007.05.02 0 0 235

Átmentünk eke topikba.

Nagyon korrekt a leírás az ekéről, meg a szántásról.

Kicsit egyszerűbben:

A késes csoroszja kivágja a függőleges barázdaszeletet, az ekevas (a kormánylemez alján) kivágja a vizszintes szeletet, a kormánylemez átfordítja. A hátul, legalul lévő eketalp (amiről korábban írtam az eketalpbetegséggel kapcsolatban) meg nekifeszül a barázda aljának és oldalának, biztosítva ezzel, hogy az ekénk mindíg egyforma széles és mély szeletet vágjon, ne akarjon befelé haladni a szántatlan terület irányába, és lefelé sem.

Minél több ekefej van egy ekén, annál precízebb beállítást igényel, de ez a mi esetünkben nem kérdés, mert itt egy van.

 

Ami viszont kérdés számomra az az, hogy ezeknél a technikáknál feltételezem, hogy az egyik kerék a barázdában halad, de akkor nem áll túl ferdén a motor, amit ugye nem szeret a kenés miatt.

soma821203 Creative Commons License 2007.05.02 0 0 234

Sziasztok!

 

Robi 151-est keresek, az sem baj, ha nem működőképes! Akár kosárban is!

Tel.: 06705152338

E-mail: carrer@freemail.hu

rovi4 Creative Commons License 2007.05.01 0 0 233
ez pedig az össze és a szétszántás  sémája
rovi4 Creative Commons License 2007.05.01 0 0 232
39404142434445bocsi csak igy tudtam feltenni a képeket a szöveghez
rovi4 Creative Commons License 2007.05.01 0 0 231

Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ

  • Oktatási Minisztérium,
  • Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht..
  • hik - Kezdőlap Keresés mehet

    részletes keresés

  • EISZ,
  • FIP tudástár,
  • Könyvtári katalógus,
  • Tankönyvtár,
  • Foglaltságjelző,
  • Fórum.
  • Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár.

    Beköszöntő - GYIK - Matematikai képletek olvasása - Nyertes pályázatok listája - Böngészés - Visszajelzés - Keresés - Ábratár.

    A szántás   Az alapvető talajművelés  

    Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális Tankönyvtár

    A Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális Tankönyvtár/vagy más megjelenítő által közvetített digitális tartalmat a felhasználó a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33. paragrafus (4) bekezdésében meghatározott oktatási, illetve tudományos kutatási célra használhatja fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti, letöltheti, arról elektronikus adathordozóra vagy papíralapon másolatot készíthet, adatrögzítő rendszerében tárolhatja. A Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális Tankönyvtár/vagy más megjelenítő weblapján található digitális tartalmak üzletszerû felhasználása tilos, valamint kizárt a digitális tartalom módosítása és átdolgozása, illetve az ilyen módon keletkezett származékos anyag további felhasználása.

    A szántás

    A szántás alapvetően forgatáson alapuló művelet, ahol a barázdaszelet kivágása után lazítás, porhanyítás és kisebb mértékű keverés mellett a barázda-keresztmetszetnek megfelelő szeletet átfordítjuk. Az eke művelőeszköze, az ekefej, úgy van kialakítva, hogy egy függőleges és egy vízszintes vágással a talaj felszínéből egy, a barázdaszelet keresztmetszetének megfelelő részt kihasít, majd a barázdaszelet sarka környékén elhelyezkedő elméleti forgáspont körül átfordítja (39. ábra). E folyamat során a talaj eddigi szerkezete megváltozik: fellazul, aprítódik és keveredik.

    39. ábra - A barázdaszelet elméleti átfordulásának lehetőségei

    A szántás művelete egy bonyolult, összetett folyamat. Jelentős vonóerőt igényel, amely kifejezhető a traktor függesztőberendezésén jelentkező, az ekére jellemző vontatási ellenállással. A vontatási ellenállás Gorjacskintól származó képletének elemzéséből megismerhetők azok a tényezők, amelyek energetikai szempontból leginkább jellemzik az eke munkáját. Az elterjedten használatos képlet az alábbi három tagból áll:

    F = F1 + F2 + F3 = fFG + knab + εnabv2 [N].

    A kifejezés első tagja – F1 – az eke súlyerejét, valamint a barázda falán és fenekén fellépő súrlódási tényezőt (f) veszi figyelembe.

    A második tag – F2 – függ az ekefejek számától (n), a barázda keresztmetszetétől (a × b) és a kihasítási és tömörítési munkát jellemző deformációs tényezőtől (k).

    A képlet harmadik tagja – F3 – a talajszelet gyorsításához, oldalirányú szállításához és tereléséhez szükséges erőhatásokat veszi figyelembe, ahol az n × a × b szorzat az eke által átművelt teljes keresztmetszet, ε az eke és a talaj jellemzőinek egymásra hatását fejezi ki. A sebesség (v) négyzetes alakban szerepel.

    A fenti kifejezés kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a szántás elvégezhetőségét és munkaminőségét – egy adott munkaszélességű gépnél – csak a munkamélységgel és a haladási sebességgel lehet befolyásolni. A munkamélység általában szükségszerű követelmény, így csak a műveleti sebesség megválasztására van módunk.

    Az ekék szerkezeti felépítése

    Az ekének – traktorhoz való csatlakozásának alapján – függesztett vagy féligfüggesztett (40. és 41. ábra) változata különböztethető meg. A technikai fejlődés egy régebbi szakaszában a vontatott ekék voltak az elterjedtebbek, de ma már alig lehet ilyen géppel találkozni.

    40. ábra - Függesztett eke három ekefejjel

    41. ábra - Féligfüggesztett eke négy fejjel

    Az eke munkavégző szerve az ekefej (1), amelyből általában többet fognak fel az eke keretére. Ezen a kereten helyezik el a kiegészítő berendezéseket is. A keretszerkezet (2) fogja össze egy egységgé a gépet, teszi lehetővé a traktorhoz való csatlakoztatást (3).

    Az ekefej

    Az ekefejek végzik a szántás tényleges műveletét. Oldható kötéssel, általában csavarok segítségével vannak a keretszerkezethez rögzítve. Az ekefejszár (42. ábra, 1) a felfogó résztől az eketestig nyúlik le. Az eketest (43. ábra, 1) fogja össze mindazon funkcionális elemeket, amelyek a szántásban részt vesznek. A haladási irány szempontjából legelöl halad a szántóvas (43. ábra, 2), amely a barázdaszelet vízszintes kivágását végzi. A szántóvas felületével egy síkot alkotva a kormánylemez (43. ábra, 3) követi azt. A kormánylemez barázdafal felé eső éle választja el a barázdaszeletet a még szántatlan területtől. A kormánylemez felületén végigcsúszó talajszelet átfordul, közben rögökké töredezik szét. Az összetett mozgás eredményeként a rögök részben keverednek is. A kormánylemez munkájának jellemző tulajdonságait felületének görbületei határozzák meg. A kormánylemezeket többé-kevésbé azonos elvek szerint kialakított görbületi szabályok szerint (44. ábra) csoportosítva gyártják. A talaj minőségének, kötöttségének, az agrotechnikai követelményeknek stb. megfelelően – különböző típusú kormánylemezzel szerelt ekéket lehet vásárolni.

    42. ábra - Ekefejszár a felfogóelemekkel

    43. ábra - Az eketest a csatlakozó szerkezeti elemekkel

    44. ábra - Különböző típusú kormánylemezek jellemző görbületi vonalai

    A kormánylemez végében, ahol a talaj elhagyja a felületét, általában egy keskeny lemezből készült kormánylemeztoldat (43. ábra, 4) található, amely a barázdaszelet teljes átfordulását segíti elő. Rögzítőcsavarjainak meglazítása után e toldatok a legjobb átfordítást biztosító helyzetbe állíthatók.

    A kormánylemez barázdafalhoz közel eső oldalának felső részén található a hántólemez (43. ábra, 5). Szerepe ugyanaz, mint az előhántó ekefejé, azzal a különbséggel, hogy amíg az előhántó fejek – amelyek lényegében az ekefejek előtt haladó kisebb méretű eketestek – négyszögletes keresztmetszetű kivágást, a hántolólemezek háromszög keresztmetszetű (39. ábra, b, c) szeletet vágnak le a barázdából. Az előhántók (előhántó fejek és hántólemezek) a kihasított talajrésznek azt a sarkát forgatják le előbb a barázda aljára, amelyik különben a szántás felszínére kerülne. A barázda csak ezután fordul át, így a talajfelszínen található tarló- és növénymaradványok a barázda aljára és nem a felszínre kerülnek. Egyszerűbb szerkezeti felépítése következtében ma már egyre inkább a hántólemez használata terjed.

    A kormánylemez mögött a barázdafali oldalon az eketesthez csavarral rögzítve található az ekenád (43. ábra, 6). Ez egy viszonylag nagy felületű lemez, amely a barázdafalnak támaszkodik és felfogja az ekefejre ható oldalirányú erőket. Emiatt az eke keresztirányban nem tér ki, fogásszélessége állandó és biztos lesz. A legutolsó ekefejen általában nagyobb ekenád található (43. ábra, 7), mert az eke oldalirányú kitámasztásánál az utolsó ekefej a meghatározó. Erre az ekenádra van még felszerelve a saru, ami a barázdafenékre támaszkodik és az eke hátsó részén jelentkező függőleges erők felvételét szolgálja. A jól beállított hátsó ekenád és saru az eke nyugodt, egyenletes járását biztosítja.

    Az ekének és azon belül egy-egy ekefejnek nagy a vonóerő-szükséglete, ezért szerkezeti elemeinek is nagy az igénybevétele. Ez akkor léphet egy biztonsági határon túl, amikor csak egy ekefejet terhel a traktor teljes vonóereje (például elakadás következtében). Ha ez az eset bekövetkezik és nincsen biztonsági berendezés, az ekefej olyan nagy deformációt szenvedhet, hogy működésképtelenné válhat. Ezért az ekefejeken nyírócsapos (42. ábra, 2) vagy nyírócsavaros biztonsági berendezéseket szoktak alkalmazni, így túlterhelés esetén nem a fő szerkezeti elemek mennek tönkre, hanem a biztonsági elemek, amelyek könnyen és egyszerűen cserélhetők.

    Tárcsás csoroszlya

    Az eke keretszerkezetére általában kör keresztmetszetű könyökös rúddal, az utolsó ekefej előtt van felerősítve (45. ábra). A tárcsa egy villa közé fogott tengelyen csapágyazva tud elfordulni, a villa pedig a könyökös rúdon fordulhat el. Így a vékony tárcsa a talajba hatolva az eke előrehaladása következtében forog. A tárcsát úgy állítják be, hogy az utolsó barázdaszelet előtti barázdafal vonalában járva segítse a barázdaszelet kihasítását és tiszta átfordítását. Némely, főként kisebb méretű ekén a tárcsás csoroszlya helyett késes csoroszlyát lehet találni, amelynek feladata a tárcsáéval azonos.

    45. ábra - Az eke keretére felerősített tárcsás csoroszlya

    Mélységhatároló kerék

    Az ekéken általában művelési mélység (barázdamélység) állítására mélységállító kereket (40. ábra, 4 és 41. ábra, 4) használnak, amelyek zöme csavarorsós állítású. Ezen állítóberendezések – a függesztőberendezések jó beállítása ellenére is – hasznos szolgálatot tesznek, mert jó beállításukkal az ekefejek egyenletes terhelését, az eke nyugodt járását és szép talajfelszínt lehet elérni.

    Az eke keretszerkezete

    A különböző gyártmányú ekék eltérő keretszerkezetei úgy készülnek, hogy a traktor által leadott vonóerőt közvetíteni tudják a munkavégző szerveknek. A keretszerkezetek robusztusak, erősek. A kereten találhatók – az előzőekben már ismertetett munkavégző egységeken kívül – a traktorhoz csatlakozást biztosító függesztőberendezések, a kiemelt vagy szállítási helyzetet biztosító, általában hidraulikusan működtetett kiemelőkerekek és a nagynyomású olaj szállításához szükséges csővezetékek (41. ábra, 5, 6). Néhány eketípusnál, amellyel egy menetben szántáselmunkálást is lehet végezni, kapcsolóelemet (40. ábra, 5) is felszerelnek az elmunkáló számára.

    Az ekék fajtái

    Azokat az ekéket, amelyeket az ekefejek jobbra forgatnak, ágyekéknek nevezzük. Az ágyekékkel mindig úgy kell a szántás irányát, a szántandó terület nagyságát megválasztani, hogy a lehető legkevesebb össze- és szétszántott barázda keletkezzen.

    A váltvaforgató ekék alkotják a másik csoportot. Ezen belül alapvetően két típust különböztethetünk meg: a váltóekét és az ikerekét. Mindkét típusnál ugyanannyi jobbra és balra forgató ekefejet találhatunk, csak azok a váltóekénél egymáshoz képest 90°-ra, az ikerekénél 180°-ra helyezkednek el (46. ábra). A váltóekék ma már kimentek a divatból, mert a traktorból vezérelve hidraulikus úton forgatható ikerekék kiszorították őket. Így, ma ha váltvaforgató ekéről beszélünk, ikerekéről van szó.

    46. ábra - Két- három-, négyekefejes váltvaforgató ekék (ikerekék)

    A váltvaforgató ekék jobbra és balra forgató fejeit a keretükkel együtt váltogatni lehet. Ha a táblán a jobbra szántó fejekkel kezdtünk el dolgozni, a tábla végén átváltunk a balra forgató fejekre. Ugyanabban a barázdában jöhet vissza az eke, amelyikben az előbb ment, így elkerülhetők a tábla közepén az össze- és szétszántásból eredő egyenetlenségek (lásd az ágyekéknél). A váltvaforgató ekékkel történő szántásnak különösen nagy jelentősége van a lejtős területeken, dombvidéken a rétegvonal menti szántás esetében, mert így mindig felfelé lehet forgatni a földet, ami előnyös a talajerózió megakadályozása szempontjából.

      Fel   Az alapvető talajművelés  Tartalom  A középmély lazítás

    Elérhetőség - Webmaster - Honlaptérkép

    _uacct = "UA-1425197-1"; urchinTracker();

    Flanell Creative Commons License 2007.04.30 0 0 230
    Elmentem a képeket, aztán ha nem leszek ilyen álmos, kielemezem.
    Előzmény: alfi13 (228)
    alfi13 Creative Commons License 2007.04.30 0 0 229
    Mikor szántottam akkor ezeket ki is políroztam egy flextárcsával hogy minél könnyebben csúszon a földben
    alfi13 Creative Commons License 2007.04.30 0 0 228
    Igen a csoroszja és az alsó ekevas az pengeéles.
    Előzmény: Flanell (226)
    alfi13 Creative Commons License 2007.04.30 0 0 227
    Van egy barátom annak egy NDK-ban gyártott Simson motorral hajtott gépe van ami nagyon komoly szerkezet rotációs kapa van rajta ,rendvágó. és szántani is tud méghozzá egy spéci ekéje van ami fordítható és mindkét oldalra tudja fordítani a földet (persze mindig csak egyírányba) . De a motorral sokat küzd egyébként a mechanikával semi gond. Én is onnét vettem egy két ötletet az ekémhez.
    Előzmény: GoldenRetriever (222)
    Flanell Creative Commons License 2007.04.30 0 0 226
    Ó, erre nem gondoltam. Tényleg. Akkor valami éle is van?
    Előzmény: alfi13 (225)
    alfi13 Creative Commons License 2007.04.30 0 0 225
    Valószinüleg az is de a csoroszja vágja ki a földet függőlegesen és utána jön az ekevas ami az eke alján van az alul az vágja el a földet az eke ferde lemeze aminek nem tudom a nevét az meg kifordítja a földet. Én így gondolom.
    Amig nem csináltam ezt a keretet addig is lehetett az eke dölésszögén állítani de az én kemény agyagos füldem úgy elgörbítette az eke tartóját hogy az eke fügőleges helyzetbe került.
    Előzmény: Flanell (224)
    Flanell Creative Commons License 2007.04.30 0 0 224
    Azt hiszem, rájöttem, hogy mire való az a csoroszlyaszerűség.
    A kifordított föld a gép hátulját balra akarja nyomni, de akkor már túl nagyot fogna. A csoroszlya nekifexik az előző barázda oldalának, és nem engedi balra.
    Előzmény: alfi13 (219)
    Flanell Creative Commons License 2007.04.30 0 0 223
    Húú, micsoda holdjáró! :)

    Meg lehet csinálni, a dőlésszögek beállítása okozhat gondot.
    Előzmény: alfi13 (219)

    Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!