Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Miután lemodelleztem papíron a relés kapcsolást, én is rájöttem erre az utókeringés vs. fűtés-bibire.
Úgy látom teljesen átlátod, hogy mit is szeretnék a kazán működésével kapcsolatban, úgyhogy ha megvan az ötleted, én vagyok rá az első vevőd, utána mehet a gyártás szériába is:-)
Te JóIsten, hol nézitek a reléket, a Dubai emírségben?
múlt héten a Gyömrői piacon egy kisöreg 500ért árulta a 230voltos 2 váltóérontkezős reléket.
Tudom, ezt ki kell fogni, de újan is egy 2 morzés 2000Ft max.
Agyszüleményem költsége erős rátartással 2000-2500Ft.
Az utókeringetésnél nem jó a kazánkimenetet figyelni, mert addig OK., amíg egy szivattyú megy,
de lesz olyan, hogy pl. az 1. szivattyú elindul mondjuk 10:25 kor, fűt 1 órát, kikapcsol 11:25-kor, DE a 2. kör bekapcsolt 11:20kor, és megy 1 órát, ekkor az 1. kör is megy még egy órát, mert ilyenkor hogyan magyarázod el a vezérlésnek, hogy nem utókeringetés, hanem fűtés van?
De megoldom sztem. ezt is, kis agytorna legalább.
Cirko szivattyú kimenet vagy relé, itt nem számít, mit kötsz rá,
vagy SSR, ami a legkevesebb 3A, vagy triak, az is min.3A, de inkább 6, a két szivattyúd csutka fokozatban is 2X90W, azaz 0,8A. Ezt biztosan elbírja. Indulási áramlökés persze van, de annak a valószínűsége, hogy a két kör 0,5 sec-en belül kapcsoljon be, egyenlő a nullával.
Nem semmi a rajzod:-) Remélem nem alvás helyett csináltad!
Viszont úgy érzem, ennek előállítása meghaladja a forrasztási alapismereteimet:-(
Kb. mi lenne ennek a költsége? Egy haver próbál nekem relékből összeállítani egy vezérlést (nincs még papírra vetve), de ha 3-4db 220-as többérintkezős relével számolok, simán 20-25e felett járok.
Megmértem a kazán termosztát bemenetét: 55,2V.
Jól láttam, hogy a kazán keringtetőkimenetét használná a 2db szivattyú? Elbír egyszere kettőt? Nem találtam a kazánleírásban, hogy mennyivel terhelhető ez a kimenet. A panel belsejében láttam egy 3,15A-es biztit, de nem tudom mit véd. Az az igazság, hogy a szakismeretem csak a dugvilláig terjed, onnan befelé minden zűrzavaros és kínai.
Az utókeringtetés időtartam beállítására nem lenne egyszerűbb csak a kazánkimenetet figyelni? Akkor annyi lenne, amennyi a gyárilag kitalált. Se több, se kevesebb. Vagy ez lenne a bonyolultabb kapcsolásrajz szempontjábol?
Én most 2 napig nem fűtöttem, de ma már 18 órakor be kellett kapcsolni, mert reggel 20 fok alá esett a belső hőmérséklet. Ilyenkor álatlában 31-33 fok közötti az előremenő, és úgy nagyjából 3 óra alatt éri el a beállított 22,5 fokot. Kint pillanatnyilag 8 fok van.
Köszi! Igazából nem is az időszakok hossza lett volna a kérdés, hanem hogy a folyamatos alacsony hőfokon tartás helyett jobban járok-e a szakaszos üzemmel. De akkor nagyjából én is úgy gondolkodtam, ahogy leírtad.
Ezt senki sem fogja neked tudni megmondani, mivel minden helyiség/épület hőkarakterisztikája teljesen más.
Nálam pl 0 fokig 2 órát megy, és 2-t nem, úgy folyamatosan langyos a padló, és nincs túlfűtés.
0 fok alatt a 2 óra fűtés, 1 óra állás a nyerő.
-5 fok alatt erre már rásegit a falfűtés is, mert nekem fontosabb hogy folyamatosan langyos legyen a padló, minthogy csak azzal ki tudjam fűteni a nappalit...
Én ezeket az értékeket 2 tél alatt tudtam rendesen beállitani, és kitapasztalni.
Egy kérdésem lenne: nálam csak padlófűtés van, és nem tudom, hogy ebben az átmeneti időszakban hogyan kellene pontosan beállítani a termosztátot. Ha mondjuk szakaszosan üzemel a kazán, akkor vajon mennyi idő alatt kezdenek jelentősen hűlni a csövek? Ha például 18:00-20:30-ig felfűti a helyiséget, aztán 1-2 óráig nem üzemel, majd 1 órát újra fűt, és megint 1-2 óráig kikapcsol, az mennyire jó megoldás?
Nálam a Genus kazánhoz egyelőre egy sima Q7 van csatlakoztatva a gyári Ariston külső hőm. érzékelővel. "Készenlétben" a kijelző nálam is 52 fokot mutat, de ha bekapcsol a fűtés, akkor már a "tényleges" előremenő hőfokot mutatja a kazán, ami az időjárás függvényében rendesen változik, és szépen modulál is a kazán.
nem ismerem a modern készülékek logikáját, még kevésbé a működtető programokat írók gondolatmenetét,
nem lehet, hogy a visszetérő is számít, tehát ameddig nem nagyon meleg a visszatérő, bőven a kondenzációs zónában van, addig a készülék elengedi az előremenőt, függetlenül a külső szonda jelétől.
Én most nem vettem meg, nem fért bele a budgetba, de előbb utóbb talán veszek.
Egyelőre most vettem egy új Q7 Rf-et - most már felteszem azt :)
Nézegettem azért mamutatott 52 fokos előremenőt is akzán, de még mindig nem értem a szisztémáját. (Az elméletet nagyjából igen, hogy a külső hőmérsékletből számolná ki egy görbe alapján az előremenőt, de ezt nem mindig taasztalom) :)
ezt álmodtam meg, t1-t2 termosztát ha bekapcsol, a hozzátartozó szivattyú elindul,
ha kikapcsol a termosztát, 50-70 másodpercig a cirko utánkeringethet (nem tom a pontos időt, az 1000mikro/1megaohm határozza meg), utána bontja a hozzátartozó szivattyú körét, a két kör egymástól független, de együtt is mehet természetesen.
Nincs relé, elvileg örök élet, triakokkal és optocsatolókkal van megcsinálva, a termosztátokon leválasztott 9V van, nem rázhat, a kimenetek is galvanikusan le vannak választva, az én házi zónavezérlőmben is ilyen modult építettem 4-et, 3 a thermofejeket vezérli, 1 a szivattyút, évek óta megy hibátlanul.
A kazánt egy optokapu kapcsolja, ez nálam működik, mert az én Saunier kazánom a termosztát bemeneten +32 voltot ad ki, ezt zárva 16mA az áram, ezt elbírja az optokapu kimeneti tranzisztora, de ezt a tiéden meg kéne mérni egy multiméterrel, ha a tiéd nagyon más (max 50-60mA, és 50V lehet), akkor ezt a kimenetet le kell relézni.
Ha bonyolult, és felhatalmazol rá, megépítem, és postázom neked.
A szerelőd pedig lehet kötött be ilyet, de nem élt olyan házban ,ahol így van szabályozva a fűtés.
Nem írom le ezredszerre, hogy mi a külömbség egy ON/OFF-os termosztát és a Sensys között.
Anno egyébként nekem is azt mondta a szerelő ,hogy felesleges csicsa, vegyek egy sima ilyen, meg olyan tanulós termosztátot 20-on pár ezerért.
Mivel nekem nagyon tetszett is a Sensys, és így már csak egy tízes volt a plusz, elkezdtem utána olvasgatni.
Hamar egyértelművé vált számomra.
Azt hozzá kell tenni, hogy tökéltesen beszabályozni a rendszert nem fél óra, nem két nap.
Kísérletezés. Ráadásul minden házban más.
Javaslom minimum az én ezirányú írásaimat olvasd el! Leírtam párszor, pár embernek az előnyöket. Azok az előnyök pedig a számládon és a komfortérzeteden fog érződni.
De teljesen a te döntésen, nekem teljesen mindegy.
Jártam már én is így. Mielőtt elküldöd, jelöld ki és másold a teljes szöveget, majd ha valami gáz van, csak be kell illesztened újból és nem vész el semmi. A többiek valami " fórum motort" szoktak szidni ilyenkor.
Villanyszerelő a végzettségem, de a Nyák-lapos forrasztásokhoz már nem nagyon értek. A cél viszont szentesíti az eszközt, úgyhogy semmi finnyáskodás, ha másképp nem megy, megcineljük :-)
Köszönöm Joevagyok68-nak a tanácsokat és PeterForsetnek az értékeket.
Kezdem már megérteni, hogy is működik a kapcsolgatós törénet.
Ami úgy tűnik, hogy bevált, hogy a min hőfokot feljebbvettem 33 fokra. Így jobb időben is jóval kevesebbet kapcsolgat, de amikor hidegebre fodul az idő esténként, akkor szinte kapcsolás nélkül, folyamatosan kifűti a házat 35-37 előremenővel és kitünő a hőérzet.
@Elar: én is sokat gondolkoztam, hogy megvegyem-e a Sensyst, de mivel indirekt hmv tárolóm van, nagyon jó, hogy programozni tudom, mikor fűtse fel a bojlert, meg láthatod hány fok van kinn és nem kell szaladgálnom a pincébe ha valamit állítani akarok a kazánon. De ezeken kívül nem tudok más extráról beszámolni és nem tapasztaltam még, hogy a termosztát modulálna a szoba hőfoka függvényében, de lehet jobba kéne figyelnem :)
Ennyire ne izgasd fel magad ezen, hogy éjszakákat nem alszol,megvan a tervem, most nem tudok szkennelni, mert 24 órás szölgálatba vagyok, Paintba meg nem akaródzik vacakolni.
Mennyire vagy otthonos az elektronikában, pl. egy ic-t, optocsatolót, félmarék alkatrészt vadszereléssel össze tudsz forrasztani, vagy maradjunk a hagyományos reléknél?
Lehet, hogy a lakásköri szivattyút direktbe kéne kötnöm a kazánra és valami nyitóérintkezős reteszeléssel különválasztani a műhelyétől, de nem jó.... akkor egyszerre nem tud menni a kettő, ha ilyen igény lenne.
Sokat még nem ment a kazán, egyenlőre csak a lakást fűti, nem tudtam kitapasztalni, hogy mennyi ideig megy az utókeringetés, de legutóbb kb. 20 másodperc volt.
Nem tudom ér-e annyit az egész, hogy már 3 éjszaka alvás helyett ezen kattog az agyam.
Na megnéztem. Tehát fel van rakva egy külső hőérzékelő és a szerelő egy fütőkőrt állított be, ami mellett egy 14-es szám van.
A kijelzőn általában 58C van, bár időnként látok 44 és 52 is, de ezt ritkábban. Még nem jöttem rá, hogy mi alapján fűti így fel az (ezek szerint) előremenő vízet, mert ha 16-20 fok van kint akkor is látok rajta 58-at.
Nekem paraszti ésszel ilyenkor a 40-50 között lenne célszerű :)
Ha az Rf termosztát adó-vevő egységét akarod cserélni, (ami a kazán közelében van, nem a szobában) akkor a kazánt is, és azt az automatát is, ami annak a betáplálását adja. Annak a kazántól külön van váltóáramú betáplálása. Első kérdésedben nem volt egyértelmű, mit is akarsz cserélni....