A Bulcsú által viselt karkhász (= harkapat, harkbad 'adónagy') tisztségnevünkhöz:
Árpád nevével kapcsolatban nem merült föl benned ez a perzsa argbad alak ? Jópofa ez az Árpácska verzió, és tény, hogy van ilyen város is szíriában de egyik se tünik túl valószinünek.
Képes Krónika: "Szent István ... Ezután seregét a bulgárok és szlávok vezére, Keán ellen indította. Eme népek olyan helyeken laknak, melyek természeti fekvésük szerint igen erősek: ezért sok fáradságba és harci verejtékébe került, míg a nevezett vezért végre legyőzte és megölte. Fölbecsülhetetlen mennyiségű kincset szerzett, kiváltképpen aranyat, gyöngyöt és drágaköveket. Ide helyeztette egyik dédapját, név szerint Zoltánt, aki utóbb ama erdélyi részeket örökös tartományként bírta, ezért köznyelven erdőelvi Zoltánnak nevezték. Elélt a szent király idejéig, és igen öreg ember volt, ezért tette őt a király a gazdag nemzetek fölé."
Itt szólja el magát Anonymus, hogy mégse Árpád kegyelméből szereztek födet maguknak a IX-X. századi honfoglalók: "Tuhtum a maga emberségéből akart magának hírnevet és földet szerezni, mint ahogy a regöseink mondják: »Maguknak ők mind helyet szereztek, és hozzá még jó nevet is nyertek.« De elég ebből!"
Az eredetileg „hatalom” jelentéssel bíró szót az első ezredforduló táján kezdték uralkodói címként használni török eredetű dinasztiák, és a 11. században terjedt el szerte az iszlám világában
nem késői ?
meg mertem volna esküdni, hogy alán név és a zöld szó képzett alakja.
Makkay szerint Zoltu neve az arámi eredetű, 'hatalom, uralkodás' jelentésű török szultán méltóságnévből származik. A DAI-ban és a De Thematibusban is szerepel egy Szultán (Szoldanósz) nevű kalózparancsnok, aki Dalmácia kifosztása után Bari városában rendezkedett be.
Ad-Dimisqí Az idők választékának könyve című munkájánakVII. részében írja: „Második Armeniának nevezik Gurzánt (Georgia). Azt mondják, Gurzán és Qazán Kamása inb Lítí utódai. Városai közé tartozik Tiflís, ez két részből áll, amelyeket a Kurr folyó választ el egymástól. Kanga város és Samkúr város. Ez utóbbi régi város, amelyet as-Sanáwardíya pusztított el; Bugá újraépítette kétszáznegyvenben és al-Mutawakilíya-nak nevezte el.”
IX. rész: E nép (rusz) szomszédai az allán és a burgán (bulgár). Ők s az azkas állítólag testvérek. Mindnyájan keresztények. További szomszédaik az örmények. Arman Liti ibn Yunán ibn Yáfit fiai. Ők a rum (Bizánc) rokonai; tőlük kapta Arménia területe a nevét. Több fajtájuk van:Sáwardíya, Sanáríya, Kurg és Kanz (feltehetően: Lakz). Valamennyien a keresztény hitet vallják.”
"Az amerikai kutató összesen 1287 ember DNS-mintáját hasonlította össze – ezek nyolc zsidó és hetvennégy egyéb népcsoportból származnak. Az elemzések alapján a genetikus az európai zsidók körében egyértelműen a Kaukázusra, illetve – kisebb mértékben – a Közel-Keletre utaló ősi genetikai nyomokat talált. Eran Elhaik szerint az európai zsidók génállományában kimutatható a kazárok, a görög-római korban élt zsidók – ők az V–XII. század között vándoroltak Kazáriába –, valamint mezopotámiai és palesztin zsidók génmintái. A legnagyobb fokú rokonság a mai örményekkel mutatható ki, a zsidó vallású népekkel kevésbé keveredő grúzok távolabbi rokonai a mai európai zsidóknak."
Šišman dunai bolgár boljár egymással vetélkedő fiai a 970-es években: Dávid, Mózes, Áron, Sámuel.
Dávidot a blakok ölték meg, Mózes egy Szeresz elleni támadásban esett el, Áront Sámuel végeztette ki, így maradt a porondon Sámuel egyedül. Ő az, akit az ezredforduló után II. Baszileiosz legyőzött, elfoglalva Bulgária egészét.
További szomszédaik az örmények. Arman Liti ibn Yunán ibn Yáfit fiai. Ők a rum (Bizánc) rokonai; tőlük kapta Arménia területe a nevét. Több fajtájuk van:Sáwardíya, Sanáríya, Kurg és Kanz (feltehetően: Lakz). Valamennyien a keresztény hitet vallják.”