Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2010.06.19 0 0 37396
Talány.

262 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37395
Nem vagyok letörve, szvsz. olyan eget verően hatalmas eltérések nem lehetnek köztük.
Ha azt vesszük, hogy Braziliától a Távol-keletig szállították őket ez a 700 nem is olyan magas szám.
Örülök, hogy rövid időn belül ilyen sokra jutottunk a kérdésben, ez tök jó!!:))
Előzmény: 7578 (37394)
7578 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37394

Le kell hogy lombozzalak... Találtam egy Krauss gyáriszám-listát:

 

A "XXVII.**" szerkezet-jelölésen több mint 700 kis mozdonyt építettek, a "sima" XXVII-től kezdve egészen a XXVII.zz-ig bezárólag. Ezek szerint van jelentősége a kis betűjelölésnek, nem hiszem hogy 700 mozdonyt ugyanolyan kivitelben építettek volna...

 

Szóval: "XXVII.f" az én mumusom:

 

 

747 1880 800 Bn2t XXVII f neu Cement- und Kalkwerk Neubeckum
748 1880 900  XXVII f neu Van Haaren, Utrecht
749 1878 785 Bn2t XXVII f neu Madelungsche Kalkwerke Gogolin „1„
750 1879 790 Bn2t XXVII f neu Drasche v. Wartinberg / Brennberg II.
751 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn 7. / Ácsi Cukor „LILI” / Győri GV 44 / GV 292,044
752 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn 8. / Mezőhegyes „FECSKÉS” / GV 32 / GV 391,032
753 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn
754 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn
755 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn
756 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn
763 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn / Grossmann J., Nagyvárad / Bakonyi Bauxit / Devecser
764 1878 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn
765 1879 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn / Gregersen / WM „TERI” (Csepel)
766 1879 760 Bn2t XXVII f neu Hügel & Sager, Wien, für Bosna-Bahn

 

 

Azért köszönöm a fáradozásod.

Előzmény: 262 (37390)
BMWKRAFT Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37393
Tegnap ilyeneket láttam. Gondolom, nektek ezek nem újdonságok, de én örültem neki, hogy ilyen sok gőzössel találkoztam, csak úgy véletlenszerűen.




Bárdos Imre Creative Commons License 2010.06.18 0 1 37392
A 290,001-ről annyit tudok, hogy 1958. február 13-án, 11:30-kor a 473. sz. vonatot továbbító gép Hármashegyalja - Sámsoni út mrh. között, a 130/131. sz. szelvényben kisiklott. A szerkocsi oldalra dőlt, a 3467. psz. kocsi 4 tengellyel siklott, a forgalom 4 órán át szünetelt.
Előzmény: tábla (37385)
262 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37391
A Softrainból:

KaposC V KrLi 7124 16 Kaposvári cukor V (C-n2t)->73:Pécs kiállitva 1978:Nagycenk Kiállítva KM

Tehát Nagycenken megnézheted élőben is hogy néz ki egy Krauss XXVII szerkezetű mozdonyka!
Egyébként elég sok XXVII-es Krauss mozdony van megőrizve Európában, csak a betűjelzésük nem azonos( van k, cu,ci stb, a Lengyeleknél még betű nélküli is van), de erre a kérdésre szerintem a szakik hamarosan megadják a választ.
Előzmény: 262 (37390)
262 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37390
Ezt figyeld mit találtam!!!


EKB FNr. Baujahr Typ Bauart Spurweite geliefert Verbleib
D 7124 1916 XXVII ci Cn2t 760 neu
UB & H - Zuckerfabik Kaposvar /19xx Denkmal, MAV-Direktion Pecs /19xx Museumsbahn Nagycenk "5" [H] (1997 vh)

Előzmény: 7578 (37389)
7578 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37389

Esetleg ez? Nem tudom... én is kérdezem.

 

Sajnos nem ismerem Krauss-ék gyári jelölési rendszerét, de ha a "XXVII.f" és a "XXVII.cu" között nincs nagy különbség, akkor helyben vagyunk.

 

Köszönöm.

Előzmény: 262 (37388)
262 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37388
"Ha minden igaz, a gyár "XXVII.f" szerkezetjelöléssel látta el..."

Esetleg ez..?

Locomotive à vapeur "Krauss" (No de construction 7302; 1920; XXVII cu; Bn2t; 700 mm; de Ch. & J. Collart, Steinfort) à l'Usine d'Athus / Belgique
Előzmény: 7578 (37387)
7578 Creative Commons License 2010.06.18 0 0 37387

Üdv Urak!

 

Segítséget szeretnék kérni... Egy keskenynyomközű kismozdonyról keresek fotót vagy rajzot. Tulajdonképpen arra lennék kíváncsi, hogy hogyan nézhetett ki az a kis pöfögő, ami a GV korszakban a 44-es (292.044???) számot viselte. Annyit sikerült megtudnom róla, hogy ez egy Krauss gyártmány, és többek között a Győri GV-n is üzemelt.

 

Van valakinek fotója a 292-esekről? Esetleg Krauss gyári rajz? Ha minden igaz, a gyár "XXVII.f" szerkezetjelöléssel látta el...

 

Előre is köszönök minden segítséget.

C50 Creative Commons License 2010.06.16 0 0 37386
1989-es Vasúthistória évkönyvben van róla kép, némi adat. Tudomásom szerint nem építették át, a 760-ra áttéréskor szétvágták.
Előzmény: tábla (37385)
tábla Creative Commons License 2010.06.16 0 0 37385
Üdv mindenkinek!

Keresek egykori MÁV 290.001 / DVEV Zsuzsi és MÁV 291.001 / DVEV II pályaszámú mozdonyokról bármilyen anyagot.
Tud-e valaki segíteni?
Ezek voltak a DVEV első mozdonyai, eredetileg 950 mm nyomtávval és kb. 1960-ig szolgálhattak.
Egyenlőre mindössze ennyit tudok róluk.
Érdekelnének műszaki adatok, esetleg fotók, az átépítés ideje, körülményei, stb.
Bőven megteszi elérhető forrásanyag megjelölései is.
Minden segítséget köszönettel veszek.

tábla
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.16 0 0 37384

Köszönjük az elismerő szavakat, és nagyon örülnénk egy ilyen klipnek. A vasutasnapon a VLVTE koszorúzást tervez a gép 100 éves jubileuma alkalmából, ahova a helyi médiák kiküldötteit is várjuk majd. Kiváló alkalom lenne... 

 

"Következő versenyző???"

 

Közgyűlési jegyzőkönyveinkben a kaposvári mellett több további jelölt is szerepel az ország különböző pontjain. A döntést a soronkövetkező közgyűlés(ek) napirendjére tűzzük. 

 

Egy biztos: Budapest és környéke "kipipálva" (beleértve, hogy a 424,001-et a KM végül is mással csináltatja - és ezzel egyet is értünk) a vidéken kiállított gépek közül pedig csak olyanok jöhetnek szóba, ahol vannak olyan "helyi erők" akikkel a munkát közösen tudjuk elvégezni. Ezek alatt "speciel" Kaposvár esetében persze a VLVTE mellett saját helybéli tagtársaink is értendők, akik ráadásul az MGV "kemény mag"-jához is tartoznak. Közös teljesítményük előtt mindenesetre le a kalappal. Hogy van-e még egy ilyen ideális helyszín az országban, ma még nem látom, de a kaposvári sikernél a továbbiakban már nem adhatjuk alább.

Előzmény: dezsics_1 (37383)
dezsics_1 Creative Commons License 2010.06.16 0 0 37383

Kedves Kaposvári Mozdonyfelújítók!

 

Gratula a szép munkátokhoz, most láttam a képeket a -majdnem- kész 376-ról!!!!

 

Azt hiszem vannak videofelvételeim a felújítás előtti állapotról (2009. évből), ha megint arra tudok járni, csinálok egy ilyen volt, ilyen lett típusú clipet.

 

Következő versenyző??? Azaz, hová mentek legközelebb?

 

üdv:

dz

Felek Ferenc Creative Commons License 2010.06.15 0 0 37382
Kazán gyári számok: ha jól tudom a MÁVAG is, Weitzer J is gyártott gőzekéket, gőz úthengereket, stabil kazánokat gyárakhoz, azaz sokkalta több kazán készült, mint gőzmozdony. Ezért lehet a számozásbeli elcsúszás.
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.15 0 0 37381

"majd kéretik átdobni a mailomra eredeti méretben ezen képeket..."

 

Vis maior esetétől eltekintve ez még ma megtörténik... :)

Előzmény: Robi bakter (37377)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.15 0 0 37380

"Nekem a régebbi fotókon úgy tűnt, nem sok minden hiányzik róla."

 

Valóban így van, csak a konyháról hiányoznak a műszerek, de a fiúk éppen azon fáradoznak, hogy ezeket is pótolják. S most, hogy az ott "berendezett" hajléktalan szállást is felszámoltuk, talán meg is maradnak.

 

Egy ilyen optikai felújítás természetesen illúzió, csak jelképesen visz közelebb az üzemképességhez. Az viszont való igaz, hogy új kazánnal nem tartozna a ránézésre is eleve kizárt esetek közé. Nagyon valószínű azonban, hogy egy szükséges mértékű szétszerelés igencsak lehűtené a lelkesedést. No de ez egyelőre nincs napirenden. 

Előzmény: Ep128 (37379)
Ep128 Creative Commons License 2010.06.15 0 0 37379
Amúgy mennyire van egyben a gép? Nekem a régebbi fotókon úgy tűnt, nem sok minden hiányzik róla. Ok, a kazánja biztos használhatatlan, meg jó pár dolog, de nem tűnik reménytelen restaurálási alapnak.
Előzmény: Törölt nick (37369)
Ep128 Creative Commons License 2010.06.15 0 0 37378
Nagyon szép és hangulatos képek! :-)
De az ember ilyenkor óhatatlanul "azt álmodja hozzá", hogy 1x valahogy valamiként "megemelődik" a kiállítási helyéről és újra forgalmi vágányra kerül és majd saját erejéből jár ismét! :-) (Tudoooom, bilibe lóg a kezem. :-D De olyan szép, hogy muszáj ezt álmodni hozzá. :-) )
Előzmény: Törölt nick (37369)
Robi bakter Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37377
Ez Igen, nagyon is fénylik:-)

Azé nekem még mindig tecccik, 3 c-vel a gépezet, majd kéretik átdobni a mailomra eredeti méretben ezen képeket...
Előzmény: Törölt nick (37369)
RhB Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37376
Itt van egy pár fotó is a vasút gőzöseiről:

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr1570.htm
Előzmény: RhB (37375)
RhB Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37375
A gond mindössze az, hogy rézgaras a jellegrajzról beszélt, te pedig a fotóról... :-)))


A fotón amúgy szerintem ezek közül (táblázat jobb oldala, #150-151) az egyik van, a P.B. & L.E. (Pittsburgh Bessemer & Lake Erie) 2-8-0 #150-as gép...


http://www.steamlocomotive.com/consolidation/?page=pble
Előzmény: alkotasu (37374)
alkotasu Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37374
Én inkább amerikainak. Központi ütköző, rácsos hókotró, egy nagy fényszóró felül, többszörösen osztott konyhaablak (mint Mári néninél Röjtökmuzsajon).
Előzmény: rezgaras (37372)
1435mm Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37373
Videó sajnos nincs.
A hátteret kényszerűségből választottam. Hajdanán még lerohadt MÁV-os raktárépületek voltak ugyanezen a helyen a háttérben. Akkor még több gőzös is volt.
Előzmény: Törölt nick (37368)
rezgaras Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37372
Érdekes állat ez itt a jellegrajzon! 3 hengeres, telített gôzü de-Glehn kompaund gép... Franciának tippelném...
Előzmény: Törölt nick (37371)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37371
Havas Imre és Gémes Imre: A gőzmozdony. Mozdonyvezetők, vasúti művezetők és ipariskolai tanulók használatára. 1906.



Törölt nick Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37370
2004-ben 200 éves volt a gözmozdony.

Törölt nick Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37369

Esti vizit a "Kisaranyosnál" Kaposvárott:

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2010.06.14 0 0 37368
Az első egy klasszikus kép, a Ferdi híddal a háttérben, de a többi is mind nagyon jó.
Van videó is?
Előzmény: 1435mm (37363)
k.novotny Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37367
A gőzdómra szerelt hajlított gyári táblán mindig a főkeretbe beütött gyári számot vették alapul, mivel ez a legritkábban kicserélt szerkezeti elem egy mozdonynál, míg kazánból jópárat elhasznál egy mozdony az élete során.

Az  emlitett  példámnál  1000%, hogy a kazán domjára felszerelt  gyáritáblán nem a főkeretbe beütott szám szerepel.

 

Mivel új gyártásról van szó, a gyártót egyáltalán nem érdekli az, hogy milyen gyáriszámú és pályaszámú mozdonyba volt beépitve az eredeti kazán, kapja meg a kazánról a dokumentációt, illetve a rajzot és azután legyártja a kazánt.

Majd a legyártáskor kapja meg, az általa gyártott kazán a gyári számát, és azon a számon teszi meg a szakhatósági vizsgát is. 5513

 

Az általam megnevezett mozdonynak ismert a gyári száma, és a legyártott magyar kazán száma is.

A tüzszekrényhez szerelt kis táblán, pedig az aktuális kazán adatok szerepelnek, jelen esetben az 5513 gyári számú kazáné

 

Az hogy 1985-ben mit talált ki a HB, azt, 1906-ban nagy ívben lesz….ták, és az akkori törvények szerint jártak el

A dómra szerelt gyári tábla, lényegében a gyártó reklámhordozója volt

Mi  a garancia arra, hogy 1906-ig bezárólag a gyártó azaz a MÁV Gépgyár  az 1758-as gyári számot  nem-e használta fel,  elméletileg felhasználhatta, hiszen 1883-ban kiadta 1522-1529-ig, és ez ismert is

Mi van akkor  ha esetleg az idők folyamán (tudom, hogy nem igy történt, de feltételezni lehet) hogy ha esetleg az eredeti  Gépgyár 1758 gyári számú mozdonyának a kazánja helyett újat gyárt akkor az lesz az 1758(3) vagy hogy a fenébe gondolod, hogy a gyár ilyen hülye lenne

 

Vedd már tudomásul egy új kazánnak új száma van

Amúgy pedig leirtam, hogy az kazán száma 5513-as, de kettőt is gyártott 5514-est is a KsOd részére.  Mi a garancia, hogy az 5514 kazánt egyáltalán beépítették e esetleg, mozdonyba vagy sem,  attól még a KsOd megrendelhette, függetlenül attól, hogy azt esetleg azt 1911-ben épitette be egy mozdonyba, akkor mit is irt a gyártó a gőzdómra,  valamit kellett irnia, hidd el nekem, hogy 5514-et

Tóni az elmélkedést hagyd meg a templomba járásra, vagy amikor jógázól,  pudert pedig kapok a patikában 230-ért fél kilót

Amikor a KsOd Ruttkai főmühelyében kicserélték a kazánt, akkor a mozdony gépkönyvébe ezt a tényt felvezették dátummal, az új kazán számmal, és ezt a tényt jelentették a felettes szervüknek. Ennyi

Előzmény: fantal (37364)
joci.kun Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37366
Üdv!

Ha létezik nagyobb méretben, a DV109-es képeket elkérném a
joci.kun@freemail.hu -ra.

Előre is köszönöm !
Joci
Előzmény: 1435mm (37363)
fantal Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37365
A WR 252 sokat közlekedik, igaz nem az ilyen klasszikus nosztalgia szerelvényekben - de pl. a Gyertyafényen szinte mindig ott van meg más különvonatokban is.
Előzmény: alkotasu (37360)
fantal Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37364
"Ha fantal elméletét veszem alapul, a kazáncserétől kezdöden a WrN gyárnak semmi köze a mozdonyhoz mivel azt a MÁV Gépgyár gyártotta, mert az van kazánra felirva."

***

A gőzdómra szerelt hajlított gyári táblán mindig a főkeretbe beütött gyári számot vették alapul, mivel ez a legritkábban kicserélt szerkezeti elem egy mozdonynál, míg kazánból jópárat elhasznál egy mozdony az élete során.

(Lásd, például a MÁV História Bizottság 1985-ös elvi állásfoglalása (személyben Heller Gy. bácsihoz köthető), hogy a mozdonyok helyreállítása során mindig az eredeti, a mozdonyra mint szerkezeti egységre vonatkozó gyártási adatokat kell feltüntetni a gőzdómra szerelt mozdony gyártási táblán.)

Sőt, amikor pl. a kompaund 324-eseket átépítették iker túlhevítősre, a mozdonyokat új pályaszámcsoportba sorolták ugyan - 324.150x pályaszámcsoport - de ettől a mozdony gyártási adatai nem változtak - miért? Mert az átépítés a főkeretet nem érintette.

A beépített aktuális kazán gyártási adatai pedig a tűzszekrény hátfalán, a konyhában elhelyezett kazántáblán szerepelnek, gyártó, gyártási év, engedélyezett üzemi nyomás, a kazánban megengedhető legalacsonyabb vízszint és a kazán használati idejének feltüntetésével.

Az új kazán a mozdony pályaszámában okozhat változást - lásd a "a főkeretbe ütött gyári szám avagy a kazán gyári száma örökít tovább egy pályaszámot" vitát, de ismétlem: a kazáncsere a mozdony gyártási adatain nem változtat, mert azt a gép szerkezeti egységként, és a főkeret megépítése után kapta.
Előzmény: k.novotny (37361)
1435mm Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37363
Fogadjátok szeretettel a tegnapi két gőzös menetről készült alábbi képeimet:








k.novotny Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37362

Bocsánat mert valamit elirtam

 

MÁVAG 59-66 gyári számok közti mozdonyok kazánját nem a MÁV Gépgyár gyártotta, hanem a MÁV Bp.-i főmühelye 1892-ben 1522-1529 gyári számon (ez is egy érdekes kazán szám)

 

helyesen a MÁV Gépgyár gyártotta a kazánt 1522-1529 gy.sz-on, 1892-ben a Bp főmühely épitette át

 

elnézést

Előzmény: k.novotny (37361)
k.novotny Creative Commons License 2010.06.13 0 0 37361

Jó reggelt!

 

Éjgyomorra egy kicsit belenéztem a MÁVAG gyártási kazán listámba, ami azért elég szépen hiányos, de van egy két konkrétum is benne.

 

Tegnap irtam az SZD-nek gyártott Er mozdonyok 10-11000-es kazán gyári számairól mindenemű gyáriszám konkrétum nélkül. Most sem tudok róla többet irni, de találtam ebben a listában az Er mozdonyok gyártása közben gyártott, más tipusú kazán gyártásáról adatot, amely szintén a SZU-ba készült, de nem az SZD-nek hanem valamelyik mozdonygyárnak 1951-52 es gyártással és 275 LE Lokomobil járműbe beépitésre kerülő kazán gyáriszámokkal és ezeknek 6452-től kezdődően vannak a gyáriszámaik

 

Ugyanakkor rengeteg, de nem számoltam össze, és mivel a listám hiányos, lehet, hogy még többet is gyártottak belölük, amely kazánok ipari kazánok voltak és 1905-től kezdően (legalábbis nálam a listában) gyártották ezeket különböző darabszám, és kazánszám megjelőlések nélkül. 

 

1935-ből találtam iker gőzhenger gyártásáról adatot 6100 gyáriszám tartományból, és több darabról van szó

 

Azért ezek elég érdekes dolgok, már csak azért is, mert ezeknek az ipari kazánoknak ugyanilyen gyári táblájuk volt feliratozás szempontjából mint a mozdonyokra szerelteké, és a méretük, alakjuk attól függött, hogy milyen méretü, alakú kazánra szerelték fel.

Innentől kezdve nem lepödnék meg azon, hogy egy ipari kazánről korábban leszedett táblával meg jelenik egy táblagyüjtő, és érdeklödik esetleg arról, hogy melyik mozdonyon volt az a tábla.

 

Akkor egy másik adalék:

 

MÁVAG 59-66 gyári számok közti mozdonyok kazánját nem a MÁV Gépgyár gyártotta, hanem a MÁV Bp.-i főmühelye 1892-ben 1522-1529 gyári számon (ez is egy érdekes kazán szám)

 

És akkor egy válasz a 37351-es hozzászólásra amelyben ez hangzott el

 

Csakhogy ez gyári tábla, amit a mozdony mint szerkezeti egység kapott

 

A listámban találtam két kazánról adatot.

 

1906-ban  5513-14 gyáriszámon gyártott kazánról (ez is érdekes ha viszonyitom az 1910-ben gyártott  2205 kazántáblájához)

 

1873-ban a Wiener Neustadt-i gyár a KsOd részére gyártotta 1758 gyári számon a IIIb2 138-as pályaszámú mozdonyt, amelyre ő sem tett mozdonyra gyári táblát, csak a kazánon szerepelt annak gyártási adatai (a magyar az oszták mintát vette alapul)

 

Ez a mozdony 1906-ban kazáncserére szorult, és nevezetesen az 1906-ban MÁV Gépgyárban gyártott 5513 gyári számú kazánt kapta meg.

 

Ha fantal elméletét veszem alapul, a kazáncserétől kezdöden a WrN gyárnak semmi köze a mozdonyhoz mivel azt a MÁV Gépgyár gyártotta, mert az van kazánra felirva.

 

 

Az index vasútas forumai arról hiresek, hogy jó páran elméleteket gyártanak, ehhez a továbbiakban sok sikert kivánok

 

 

 

 

 

 

alkotasu Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37360
Köszi!
Ezt miért csak ilyen ritkán lehet látni?
Előzmény: C50 (37359)
C50 Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37359

Ez. Egyébként egy Cmn volt, a másik barna ABak.

Előzmény: alkotasu (37357)
division by zero Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37358
WR 252-re tippelnék.
Előzmény: alkotasu (37357)
alkotasu Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37357
A két Cmn kocsi előtt mi van besorozva?
Előzmény: fantal (37356)
fantal Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37356
Törzshelyemről készült felvétel :)

Előzmény: 424 009 (37355)
424 009 Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37355

 Két mai kép...

 

1 424 247 újra üzemben !!!

 

2 109 109 a szobi nosztalgiával
k.novotny Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37354

Szia!

 

Akkor kezdjük a félreértésekkel mert úgy érzem igy a tisztességes

 

Amikor barátunk betette az érdeklődését a 2205 gy.sz. mozdony iránt, akkor semmiféle fotó nem volt mellékelve, én leirtam annak a gy.sz. mozdony adatát

 

gondolom ez igy érthető. Tehát nem kazán szám után mentem, hanem gy.sz. után

 

A második kérdésénél megemlitette, hogy a mozdony normálon dolgozott bányászati mozdony volt

 

A Mecseki Ércbányának valóban több mozdonya volt pontosabban háromról tudok. A poén benne az, hogy mindhárom 330-as gép volt, de ebből kettőt elvetettem dátum miatt mivel az egyik 1905, mig a másik 1908-as, és én az 1910-es gyártásut tettem be mindennemű kazán utánjárás nélkül. Végezetül ennyit tudtam meg az úriember rövid megjegyzéséből, pontosabban következtettem le.

 

Mivel van gyári fotóm az egyik SB 60 sor gépéról abban valóban igazad van, hogy egész más kazán táblája van ennek a sorozatnak, mint ami be lett téve.

 

A mecseki szénbányáknak is volt két mozdonya 1959-től illetve 1960-tól de ezek 1901-1902-es gyártásúak ex MÁV 370-es sorozatú gépek, és a Nagymányoki üzembe voltak szolgálatban. Azt hiszem ezekre a mozdonyokra ráillene a 1910-es kazán tábla méretileg, hacsak tudomás nem lenne egy esetleges 1910-es kazán cseréről MÁV-os korszakából (sajnos nekem nincs erről infom), sajnos elég rossz minőségű a képem van, ráadásúl távoli, és a kazántábla levan festve feketére, és egyáltalán nem olvasható hogy mivan, és hogyan vannak ráirva a dolgok. Akinek van 370-es sorról normális képe az jobban tudja viszonyitani esetleg méretileg a kazántábla és a dóm összefüggést

 

 

Mivel megvan az összes 1910, 1911-ben gyártott 760 mm-es mozdony adatai a következőket tudom leirni

 

1910-ben a MÁVAG 14 db 760 mm-es mozdonyt gyártott ebből 13 az I.vh idején mig 1 a II vh. idején került külföldre, tehát 1945 után gyakorlatilag egyetlen egy nem maradt Magyarországon

 

1911-ben 21 db 760 mm-es lett legyártva

 

ezekből 1945 után a 2205, 2208, 2624, 2810 (utolsó adat róla 1940-ből), 2814 gyári számuak maradtak itthon, a többi külföldre került

 

Ennyire szükitettem le a dolgokat

 

 

Mivel az utóbbi időben kezdem úgy érezni magam, mintha papagáj lennék, állandóan ismétlem magamat különböző értetlenségek miatt.

 

Beteszek egy két képet hátha rájön az, akinek szánom, hogy mi a MÁVAG mozdony gyári táblája, és kazán táblája közt a különbség (hangsúlyozom, habár korábban leirtam csak exportra gyártott mozdonyokra voltak feltéve a mozdony gyári táblái)

 

 

 

 

 

 

 

 

A szerkocsin bekarikáztam a szekocsi gyári tábláját ahol az elhelyezkedik, ugyan ilyen tábla volt a másik oldalán (lásd  2 kép)

 

A domon jól látható a kazántáblája aminek ebben az időszakban a gyáriszáma meghaladta a 10-11000 gyáriszámot (kazán listám eléggé hiányos ezért nem tudok pontos adattal szolgálni)

 

A hengeröntvényen jól látszik a kerek alakú MÁVAG eblémás tábla helye, alatta pedig a négyszögalakú gyártási tábla helye, ez is a mozdony mindkét oldalán felvolt téve

 

 

 

 

Az Er797-77 mozdonynak a gyári száma 6905

                                      szerkocsi száma 4309

                                      kazán száma:1xxxx

mig ER799-82 mozdonynak a gyári száma: 7178

                                     szerkocsi száma 4581

                                    kazán száma: 1xxxx

 

Amúgy pedig a MÁVAG a gőzmozdony gyártás után is gyártott kazánokat ilyen volt például a 1960-ban gyártott 14420 gyári számú kazán, amelyet 1961-ben épitettek be a sztahanovista felújitások folyamán a MÁV 324,449' (ex 324,826) mozdonyba

      

 

 

Előzmény: 7578 (37352)
akóR Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37353

Csatlakozom a tábla összecserélés tényéhez !!

1975.-ben a 424 167 esen, ugyanilyen levágózott " K " betűs tábla volt.  Főmühely után már egy egészen másik tábla volt a gőzdómon !!

Előzmény: fantal (37351)
7578 Creative Commons License 2010.06.12 0 0 37352

Háááát, mit mondjak, egyáltalán nem voltatok valami meggyőzőek!

 

A gyáriszám alapján ez a tábla egy kisvasúti mozdony gyári táblája. A tábla mérete, annak íve anno pontosan követte a kis mozdony gőzdómjának ívét... Miből gondoljátok, hogy ez a kis sugarú tábla felfért (felfeküdt) egy 330-as gőzdómjára? A két gőzdom között volt akkora méretbeli különbség, hogy ez szerintem igencsak gondot okozott volna. Szerintem elég nehézkes lehetett felszerelni ezt a kicsi táblát arra a nagy 330-as gőzdómra.

 

Továbbá azt nem értem, hogy miért pont a 330.321-es a jelölt? Csak ez az egy mozdony dolgozott Pécs környékén? Ha nem tévedek, szolgált ott még több más mozdony is. Véleményem szerint ennek a gőzdómtáblának vajmi' kevés köze van Karesz 330-asához-:)))

fantal Creative Commons License 2010.06.11 0 0 37351
Csakhogy ez gyári tábla, amit a mozdony mint szerkezeti egység kapott.

Gondolom, az fel sem merül, hogy a két mozdony ugyanott volt fővizsgán, és olyan valaki szerelte vissza a táblát, akinek fogalma sem volt arról, hogy melyik tábla melyik mozdonyhoz tartozik?
Előzmény: k.novotny (37349)
Lényegében lényegtelen Creative Commons License 2010.06.11 0 0 37350

Köszönöm a választ!

 

Kezd összeállni a kép :)

 

Dízelekkel dolgoztam/dolgozom, azokhoz a táblákhoz és adatokhoz vagyok szokva...

Előzmény: k.novotny (37349)
k.novotny Creative Commons License 2010.06.11 0 0 37349

Szia!

 

Nézzük mi volt az eredeti kérdésed:-))

 

Üdvözletem!

 

Érdeklődő kérdéseim:

-a következő gyári számú gépről mit lehet tudni?

Budapest, 1910/2205

 

Elöszőr is lekell tisztázni valamit

 

Mi a kazán szám, és mi a gyári szám?

 

A kazán szám egy szakhatóság által előirt szabályozás, alapján legyártott, és általa vizsgáztatott olyan fődarab (mozdony esetében) amelyet elkell látni a gyártó nevével, gyártási évével, és a gyártási számával, és ezt a legyártott alkatrészen látható helyen felkell tüntetni. (ez vonatkozik más nyomástartó eszköszökre is, lásd fürdőszoba bojler, különböző levegő tartályok, gázpalack stb…)

 

 

A gyári szám, egy gyártó által, akár logikusan emelkedő, vagy éppen a kivülállónak logigátlanul hangzó olyan szám, amely semmiféle szakhatósági korlátozással, felügyelettel nem bir, hanem a gyártó által ezen szám alá begyüjtött (jelen esetben mozdony), épitésénél felhaszált alkatrészek, különböző dokumentáció, rajzszám, cikkszám gyüjteménye. Ezt a gyártó nem köteles feltüntetni, táblával jelezni a mozdonyon, az más kérdés, hogy az exportra gyártott mozdonyok esetében ezt feltették a gyártók (a hirnév ismertetése, illetve gyártó reklámja jelszóval) de a MÁVAG a diesel mozdonyok gyártásától rendszeresitette belföldre gyártott mozdonyok esetében is. Természetesen a mozdonyokhoz adott különböző dokumentációban ez a gyári szám felvan tüntetve.

 

Mivel a kérdésed 2205 gyári számú mozdonyra (és nem kazánszámú) vonatkozott (mindenemű kép betétele nélkül), leirtam azt.

 

Mivel azért utána tudok nézni a dolgoknak, főleg, ha van egy kis információ, amit most betettél a következőket tudom mondani

 

A mozdony az SB (Déli Vasút) megrendelésére készült 1910-ben 2362 gyári számon

 

SB 60.1164 pályaszámot kapott, majd DSA, majd MÁV 330,321 lett

45-ben elvitte a német, az orosz Ausztria területén Trófeázta, ahonnan 1948-ban tért haza, majd 1959.07-hótól a Mecseki Ércbánya Vállalatnál dolgozott

 

A tábla anno egy öreg mozdonyvezetőtől került Pécsett állítólag, aki Pécs környéki (Pécsbányatelep-Pécs, hőerőmű, szénszállítás) normál iparvaúton használta ezt a gépet...

 

Akkor feltételezem azt, hogy ezt a táblát ő szedte le a mozdonyról

Előzmény: Lényegében lényegtelen (37348)
Lényegében lényegtelen Creative Commons License 2010.06.10 0 0 37348

 

Volt szó erről nemtúlrég...

Kiderült, hogy 760-as gépé.

A tábla anno egy öreg mozdonyvezetőtől került Pécsett állítólag, aki Pécs környéki (Pécsbányatelep-Pécs, hőerőmű, szénszállítás) normál iparvaúton használta ezt a gépet...

 

Akkor most?

Bár méreteiben megegyezik a 394,023-as gép 1923-as táblájával... 

 

 

Ep128 Creative Commons License 2010.06.09 0 0 37347
egyban = egyben
Sorry!
Előzmény: Ep128 (37346)
Ep128 Creative Commons License 2010.06.09 0 0 37346
Olyan fene nagy választék nincs azokból, amiket be lehet fűteni... :-P
(Plusz a "sokból" tudtommal egy Istvánteleken van... :-P Meg jó sok, ami bár egyban van, de ezért-azért nem befűthető jelenleg. ... és ki tudja lesz e még valaha...)
Előzmény: 3823 (37345)
3823 Creative Commons License 2010.06.07 0 0 37345
Hétvégén voltam a Füstiben de egyetlen befűtött gőzmozdony se volt csak hideg gépek
és szobormozdonyok meg hátul a kocsironcsokból a kerítés szegény Schell tartálykocsi
is megfakult igaz én 2007ben voltam kint utoljára de hát ahogy elnéztem az időjárás
tud rendesen rombolni.
rezgaras Creative Commons License 2010.06.07 0 0 37344
Kösz. Akkor ez egy félreértés volt.
Előzmény: rm40 (37308)
tpuppi Creative Commons License 2010.06.03 0 0 37343
Én egy Expressekel foglalkozó oldalon találtam. Persze van több magyar vonatkozású kép is . Ezt csak véletlenül tettem fel és bocs.
Előzmény: Bárdos Imre (37339)
Robi bakter Creative Commons License 2010.06.03 0 0 37342
Nemrég felkerült ide 50 db kép a kaposvári gőzmozdony külső optikai felújításáról, ajánljuk mindenkinek barátsággal:
Kaposvár mozdonyfestés

Egyes képekért külön köszönet Füttyvadász kollégánknak:-)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.06.03 0 0 37341
Most, hogy így mondod, rémlik valami.
Előzmény: manhattani (37340)
manhattani Creative Commons License 2010.06.03 0 0 37340
Nem emléxel véletlenül arra, amit Ernő bácsinál hallottam, hogy a jelzőnél álló ember Fialovits Béla lenne?
Előzmény: Bárdos Imre (37339)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37339
A Dampf in der puszta c. könyv 19. oldalának alsó képe. A két gép a 242,004 és a 242,001, a dátum pedig 1963. november 3. Fotó: Josef Otto Slezak
Előzmény: gumidani (37337)
Robi bakter Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37338
gumidani Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37337

Mikor készülhetett a fotó?

 

1963.

Nem tudom bizonyítani, de az általam eltett képhez ez a dátum van írva. Hasból pedig biztosan nem jegyeztem ezt fel. Arra nem emlékszem, hogy honnan származott hozzám a kép. Egyébként a feljegyzés szerint a második a 001-es.

Előzmény: FAV 20 (37334)
FAV 20 Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37336
Köszi. 1967-ben voltam kint a szüleimmel Romániában, majd 1969-ben. Azt sem tudom milyen mozdony húzott. A Románra emlékszem, de az nem gőzös volt. Gyerek fejjel érdekeltek a gépek, de a számukat nem figyeltem. A Balt orientre figyeltem fel, és reménykedtem, hogy talán ezek a mozdonyok továbbították velem a szerelvényt. Ezért kérdeztem az évszámot.
Előzmény: Tastam (37335)
Tastam Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37335
 1963. november 3.
Előzmény: FAV 20 (37334)
FAV 20 Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37334
Mikor készülhetett a fotó?
Előzmény: tpuppi (37333)
tpuppi Creative Commons License 2010.06.02 0 0 37333
Balt Orient Express
Robi bakter Creative Commons License 2010.06.01 0 0 37332
Szilis Creative Commons License 2010.06.01 0 0 37331

Megújult egy régi magyar gőzös:

 

bemutatkozás Kommandón.
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.05.31 0 0 37330
Üsd be ezen topik hozzászólásai közt keresvén s lessz sok-sok információ-fotó!!!
Előzmény: VasH0rban (37329)
VasH0rban Creative Commons License 2010.05.31 0 0 37329
Tiszteletem mindenkinek!

Segítséget szeretnék kérni Máv 410 es sorozatú mozdonyról szeretnék információkat képeket kapni milyen pályaszámokkal futottak stb .Válaszokat előre is köszönöm .
MBen Creative Commons License 2010.05.31 0 0 37328
Pénteki képek:
Előzmény: Törölt nick (37315)
pentoda Creative Commons License 2010.05.31 0 0 37327
De jó látni ilyet is. Istvántelken se csinálják így :))
Előzmény: Törölt nick (37326)
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.31 0 0 37326

Néhány további kép a lázas, gondos és sziszifuszian aprólékos munka pillanataiból is, amihez már a lelkesedésnél is több kellett: elszántság. A végeredmény viszont önmagáért beszél. Jóformán csak "zsebpénzzel" és "kinek mije van" felszereltséggel is erre volt képes az összeállt csapat. És még élveztük is, arról nem is beszélve, hogy még jobban összerázódtunk. Nagyon jó érzés! (Eltekintve attól az apró kellemetlenségtől, hogy a múlkori alkalommal megcsípett egy "méhecske".  :)))  )  

 

Köszönet és elismerés mindenkinek, akit illet, külön kiemelve mindkét csapat "húzó embereit"!!!!

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Robi bakter (37325)
Robi bakter Creative Commons License 2010.05.30 0 0 37325
Szép estét mindenkinek!

Örömmel számolunk be róla, hogy ismét szépült a Kaposvár állomáson kiállított gőzmozdony, melyről képeket és bővebbet itt olvashattok: Somogyi Vasútbarátok

És kettő kép a ma esti állapotól:

pacs_425 Creative Commons License 2010.05.30 0 0 37324
Sziasztok!

Ma készítettem néhány felvételt a siófoki 376,649-ről, békésen falja a rozsda az állomáson:

http://indafoto.hu/pacs425/image/7993575-a9dda32e/

http://indafoto.hu/pacs425/image/7993577-2f73fa3f/

Úgy tűnik, hogy egy hajléktalan is beköltözött:

http://indafoto.hu/pacs425/image/7993579-76daa130/

--
pacs_425
M47-1239 Creative Commons License 2010.05.30 0 0 37323
Szolnok+Cegléd:123
3823 Creative Commons License 2010.05.30 0 0 37322
Voltam ma ott nagyon dolgoztak a fiúk.
Előzmény: fantal (37320)
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.30 0 0 37321

Szuper.

Előzmény: fantal (37320)
fantal Creative Commons License 2010.05.29 0 0 37320
A múzeum lefesteti.
A héten kijavítottak rajta pár lemezhibát, lelopott alkatrészt, ezután festik.
Előzmény: Törölt nick (37315)
V43 1128 Creative Commons License 2010.05.29 0 0 37319
Helló!

Csak úgy általánosságban.
Előzmény: modell13 (37318)
modell13 Creative Commons License 2010.05.29 0 0 37318
Szia talán msts alá vagy trainz?
Előzmény: V43 1128 (37317)
V43 1128 Creative Commons License 2010.05.29 0 0 37317
Helló!

411-es sorozatú mozdonyról keresnék vezetőállás- és részletfotókat. Olyanokat hol találok?
3823 Creative Commons License 2010.05.29 0 0 37316
Hát ráfér szegényre kopott lett .
Előzmény: MBen (37310)
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.29 0 0 37315
Minket érdekel, évek óta azt várjuk. Mit tudsz kedves olvtárs?
Előzmény: MBen (37310)
Lényegében lényegtelen Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37314

Létezett anno, gondolom maradt is valahol, valakinél...

 

Címeres, zománctáblákhoz biztosan van...

manhattani Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37313
Nem az rendeli a zenét, aki a zenészt fizeti? :-)
Előzmény: fantal (37312)
fantal Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37312
Apropó, az mennyire hiteles, hogy a KM magyar nyelvű gyári táblát rakatott egy StEG gyárban készült mozdonyra?

A StEG hírhedt volt antimagyarizmusáról, nehezen tudom elképzelni, hogy a gépgyáruk magyar nyelvű táblát rakott volna a mozdonyra.
fantal Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37311
Bizony.
Előzmény: MBen (37310)
MBen Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37310
Ha esetleg érdekel valakit, 424 001 hamarosan megújul kívülről.
etwg Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37309

:-D

 

Nem hiszem, hogy bárhol a világon volt egységes gyári tábla. Az mindig az adott kor adott lehetöségeinek a függvénye volt. Több helyen beszállitok szállitották a "gyári táblákat" és többniyre "méretre, tehát megmondták hogy mekkore legyen és mi legyen rajta.

(még olyan sokkal konzekvensebb országokban mint Svájc, Németország stb. is több fajta gyári táblával találkozhat gyáronként az érdeklödö.)

 

 

Előzmény: Szilis (37305)
rm40 Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37308
> Egy szép példa a 92-es gyári típus, a 2339, 2340-es gyári szám.
Azt hiszem, ez az a két 375-ös, amit kísérletképpen öntött fôkerettel akartak (a MÁV) legyártani.


Nem egészen; a 92 szerkezetszámú gépek a 375,701-702 (illetve eredetileg 7433-7434-nek számozni tervezett) pályaszámú mozdonyok voltak: lemezkeretes telített gőzű kompaund gépezettel, de Brotan-kazánnal.

A 92-esek iker túlhevítős változata a 93 szerkezetszámú mozdonyok (MÁV 375,801-802 (azaz a tervezett 7435 és 7436) és ACsEV 53-58 pályaszámú mozdonyai) voltak.

Mind a 92-esek, mind a 93-asok kismértékben különböztek a nagy számban épített 74, 110 és 115 szerkezetszámú változatoktól: a jobb súlyelosztás érdekében változatlan teljes tengelytáv mellett a futókerékpárok a keretben 20–20 mm-rel előbbre kerültek; mozdonysátor 200 mm-rel rövidebb volt; a víztartályok kicsit hosszabbak, de keskenyebbek is voltak mint a nagyszériás 375-ösök. (Lásd wiki; igaz a szócikk vége még erősen hiányos, de ez esetben ez nem számít).

Az eredetileg öntött kerettel tervezett 7301-7302 pályaszámú példányok tudtommal végül 74.05 és .07 szerkezetszámon (az utóbbi végül 7302 helyett már 375,302 pályaszámmal lett átadva) lemezkerettel készültek el.
Előzmény: rezgaras (37304)
Szilis Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37307
Kösz.
Előzmény: hkv (37294)
Szilis Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37306

OFF:

Mél ment.

ON:

Előzmény: Lényegében lényegtelen (37300)
Szilis Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37305

Látványra nem. De ebben én is bizonytalan vagyok. Én úgy látom, hogy kisvasúti gépeken eleve kisebb a gyári tábla, mint a nagyvasúti gépeken...

Nincs valakinek gyári tábla jellegrajza? Egyáltalán, létezik ilyesmi?

Előzmény: rezgaras (37303)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37304
division by zero írta:

> aztán néha egy-egy rendelés teljesítése valami okból megcsúszott

Egy szép példa a 92-es gyári típus, a 2339, 2340-es gyári szám.

Azt hiszem, ez az a két 375-ös, amit kísérletképpen öntött fôkerettel akartak (a MÁV) legyártani. De aztán nem vállalkozott senki sem erre a munkára és a két gép hagyományos lemezkerettel készült, sokkal késôbb, de a számát megtartotta.

A legviccesebb talán az, hogy a lemezkerettel feltehetôleg semmiben nem különböztek a többi hasonló 375-östôl, tehát az önálló gyári típusszámnak feltehetôleg semmi értelme nem volt...
Előzmény: division by zero (37296)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.28 0 0 37303
Szilis írta:

> add meg ennek a gyári táblának a pontos méreteit

A MÁVAG-os gyári táblák nem egyforma méretüek voltak mind?
Előzmény: Szilis (37274)
hkv Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37302
aha ksöze!
Előzmény: wrn30601 (37301)
wrn30601 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37301
1. és 3. kép a Sternhart-féle GySEV-könyvből valók. A GySEV 21, ill. 22-24 pályaszámú mozdonyait mutatja.
Előzmény: hkv (37299)
Lényegében lényegtelen Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37300

Szia Szilis!

 

Keress meg!

 

Előzmény: Szilis (37274)
hkv Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37299
Beteszek pár régi gőzmozdony jellegrajzot hátha érdekel valakiket. Ma kaptam őket.
k.novotny Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37298

Nem lehetséges, hogy a gyáriszámokat már akkor kijelölik, amikor beérkezik a megrendelés? És aztán néha egy-egy rendelés teljesítése valami okból megcsúszott, és ezért borul fel a gyáriszámok időbeli sorrendje?

 

De lehetséges sőt, nem is egyet stornoztak, aztán egy egyesetleges későbbi más rendelést nyomnak a helyébe

Előzmény: division by zero (37296)
wrn30601 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37297
Így van, ahogy írod.
Előzmény: division by zero (37296)
division by zero Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37296
Nem lehetséges, hogy a gyáriszámokat már akkor kijelölik, amikor beérkezik a megrendelés? És aztán néha egy-egy rendelés teljesítése valami okból megcsúszott, és ezért borul fel a gyáriszámok időbeli sorrendje?
Előzmény: k.novotny (37292)
k.novotny Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37295

A kazán és mozdony gyári számok már kezdettől sem fedték egymást, ui. a magánvasúti társaságok rendszeresen rendeltek tartalék kazánokat is, ami többletként jelentkezett.

 

Nem értünk eggyet:-)) Ha megnézed a gyári táblát akkor még együtt fut a mozdony gyári száma, és a kazán gyári száma, és 1911-et irunk. Eltérés csak a dátumnál van, de ez minden gyártóval igy történt meg, és ezek az évek fordultával jelenkeznek mint probléma, és ezek általában az év első negyede után helyre rázzodnak, illetve a következő év esetében újból kezdődik

 

Ha csak figyelembe veszed hogy ha a gyárban 1911 janurár 2-án elkezdenek egy mozdonyt összeszerelni, az összes tartozék, csingi lingi, az elöző évben került legyártásra.

 

Én inkább a szerkocsiknál látom az igazi eltéréseket a MÁVAG esetében a 17-es gyári számig együtt futnak, majd 2 szertartányos mozdony került legyártásra, tehát a következő szerkocsisnál már kettő az eltérés, majd jöttek az idegen gyártású szerkocsik (a MÁVAG csak a gépet gyártotta), ezáltal a Mozdony gyári list esetében a gyár a 159 gyári számnál tartott, mig úgyanezen mozdonyhoz a 26-os gyári számú szerkocsi került

 

Véleményem szerint ez a tábla, amit hkv betett, nem az a tábla, amivel a mozdony kijött a gyárból, hanem ezt a valami okból megsemmisült/eltűnt eredeti helyett öntötték a mozdonykönyv adatai alapján, ahol a kazán gyártási éve alapján tartották nyilván a mozdonyt.

 

Nem tudok ehhez hozzászólalni, mert nem foglalkozok táblákkal, azon kivűl, hogy mindennemű ilyen táblaszerzési akciót elitélek, függetlenül attól hogy esetleg az illető hivatkozik, hogy a táblát gyüjtötől szerezte, de az én szememben ez valamilyen formában lopással egyenlő, (valaki valamikor ezt eltulajdonitotta) ez az én véleményem. Amúgy pedig szerintem, egy lakásban qrva rondán mutatatnak, természetesen izlések és pofonok különbözőek, de nekem nagyon sokat kéne fizetnie valakinek, hogy véletlenül egyet is kitegyek a szoba falára, akár keretezve, vagy anélkül. Ezeket mozdonyokra járművekre találták ki, és ott a helyük

 

 


Előzmény: fantal (37289)
hkv Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37294
Sajna nem az enyém a tábla. A tábla képét a vaterán találtam pár napja, de már eltünt az aukció!
Előzmény: Szilis (37274)
k.novotny Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37293

Ami meglepett engem az az, hogy a mozdonyhoz tartozó 3545-ös gyáriszám helyett a gőzdómon a 3544-es gyáriszám szerepel-:)))

 

Puszta figyelmetlenség, vagy a gyári lista pontatlansága, esetleg nemes egyszerűséggel nemtörődömség?

 

Kihagytál egy elméleti pontot, (esetleg idegen erdetű kazán lett beépitve az egyik legyártandó mozdonyba) Keskenyre goldolnék

Előzmény: 7578 (37278)
k.novotny Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37292

Érdekes ez az 1910-ben vagy 1911-ben gyártott 2205-ös gyári számú mozdony. Ugyanis az _utána következô_ 2206-os gyári számú mozdonyt (85.01 gyári típus, 392-es sorozatnak megfelelô) már 1908-ban legyártották!

 

Ezt úgy kéne inkább értelmezni, hogy a 2192 gyári számú mozdonyt 1908-ban legyártották, majd lukat hagytak és a gyártást a 2206 gyári számmal folytatták, és a kihagyott gyári számokat pedig utólag töltötték fel, 1909, 1910, 1911-ben.

 

Ez minden gyártó esetében fenn állt, de az okát nem tudom megmondani, hogy miért

 

Ime egy német kis gyári részlet

 

 

 

Előzmény: rezgaras (37275)
manhattani Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37291
Na, mint láthatjuk, a gőzmozdony is úgy készül, mint ide az Indexre egy beírás.
Amikor elkezdjük írni, kap egy sorszámot. Ha sokat írunk, és pörög a topik, lehet, hogy egy másik hozzászólás kerül be előbb, a mienknél nagyobb sorszámmal...
FAV 20 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37290

Egy variáció, hogy kerülhetett régebbi tábla a mozdonyra!

 

1910 decembere volt, és Kis Ede 10 táblát készített. Sajnos csak 8 mozdony készült el ebben a hónapban. Januárban még nem volt 1911-es évjáratú tábla, de a mozdony elkészült.

Ekkor az öreg szaki odakiáltott, te Ede nehogy már kidobjad!

Tedd csak föl, ki nézi azt ott fent, különben is a mozdonynak kell jónak lennie nem a számnak.

Még egyszer odaszólt az öreg szaki, hogy Ede fiam mond meg a táblakészítőknek, hogy nem 1910 írunk már, és igyekezzenek az új táblák gyártásával.

Na valahogy így is történhetett ez az eset, de ez csak kitaláció.

fantal Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37289
"Igy volt kazán gyártó gyáregység is. Ebben az időben még egy gyári számon futott a kazán száma, illetve a mozdony gyári száma (ahány mozdony annyi kazán jelszóval) de ez a 20-as évek közepétől elcsúszott a kazán javára, mivel a gyár külön gyártott kazánokat exportra is."

***

A kazán és mozdony gyári számok már kezdettől sem fedték egymást, ui. a magánvasúti társaságok rendszeresen rendeltek tartalék kazánokat is, ami többletként jelentkezett.

Már a múltkor is azon ment itt a vita a topicon, hogy a balatonfűzfői 375-ösnél is a gyártási év eltérő volt a mozdonykönyv szerint és más a gyári tábla (és a MÁVAG gyári szám listája) alapján.

Véleményem szerint ez a tábla, amit hkv betett, nem az a tábla, amivel a mozdony kijött a gyárból, hanem ezt a valami okból megsemmisült/eltűnt eredeti helyett öntötték a mozdonykönyv adatai alapján, ahol a kazán gyártási éve alapján tartották nyilván a mozdonyt.
Előzmény: k.novotny (37273)
RhB Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37288
Korabeli fotósop... :-)))
Előzmény: rezgaras (37280)
kaller12 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37287
osztályfőnökömek ez a kedvenc mozdonya
3823 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37286
Fialovits olyan lehetett mint egy mozdony lexikon plusz egy kísérletező feltaláló ami
tükrözi az élet művét ő volt akire rá illik szerintem a mindhalálig gőzmozdony ,az az
igazság érdekes élete letehet még rá illik akit a mozdony füstje megcsapott,kár hogy
a Moldova nem a hatvanas években írta a vasutas könyvét Fialovits tudót volna mesélni
egy pár érdekes dolgot.
rezgaras Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37285
Bocs, igen. Kösz a helyesbítést!
Előzmény: Szilis (37283)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37284
7578 írta:

> a 324-es esetében gyári fotóról beszélünk

Akkor az is lehet, hogy a fényképezéshez hamar kiállították és csak késôbb vették észre, hogy rossz tábla került rá. Mondjuk akkoriban még vigyáztak az ilyesmire, de ki tudja. Persze ez csak találgatás.
Előzmény: 7578 (37281)
Szilis Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37283
Ha 85-ös szerkezetszámú, akkor inkább 492-es..:) (valszeg elütötted)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37282
FAV 20 írta:

> Valószinű, hogy alkatrészre várt az alváz

Nekem is valami hasonló járt a fejemben. Hogy az fôkeretet (vagy még többet is) legyártották megrendelés nélkül raktárra (a típust amúgyis szinte darabonként készítették, egyedi megrendelôknek), de aztán két évig nem akadt rá rendelés, ott porosodott a raktárban. Esetleg a megrendelô gyártás közben visszalépett vagy tönkrement...
Előzmény: FAV 20 (37276)
7578 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37281
Fialovits minden bizonnyal szereltetett át táblát (ha jól emlékszem a 222-es sorozatnál), de a 324-es esetében gyári fotóról beszélünk-:)))
Előzmény: rezgaras (37280)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37280
Egyébként nem itt írta valaki, hogy Fialovits mester nem egyszer átrakatott táblákat egy jól kinézô fotó kedvéért? (végülis a 420 jobban néz ki, mint a 419 :-)))

Előzmény: rezgaras (37279)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37279
Ezért a hozzászólásért a "táblázat-fétis imádók" meg fognak kövezni! :-)))
Előzmény: 7578 (37278)
7578 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37278

A gyári táblákkal kapcsolatban:

 

Bizonyára többen is ismeritek azt a gyönyörű fotót, amelyen a MÁV 324.420-asa pózol a gyár udvarán. Szépen kiolvasható a mozdony pályaszáma, és a gyári tábla adatai is...

 

Ami meglepett engem az az, hogy a mozdonyhoz tartozó 3545-ös gyáriszám helyett a gőzdómon a 3544-es gyáriszám szerepel-:)))

 

Puszta figyelmetlenség, vagy a gyári lista pontatlansága, esetleg nemes egyszerűséggel nemtörődömség?

 

 

7578 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37277

Többször is hallottam, illetve olvastam itt a topikon, hogy a mozdonyok gyártási adatait (gyári számát vagy a gyártás évét) beütötték a főkeretbe. Minden alkalommal, amikor ez szóba kerül, rákérdezek, hogy konkrétan hol található meg ez a beütés, de eddig még senki sem tudta megmondani, mitagadás, még én sem bukkantam rá.

 

Legyetek szívesek megmondani, hogy hova van beütve ez a gyári szám, konkrétan mely részén kell keresni a főkeretnek? Van egyáltalán valóságalapja, vagy (ne adj Isten) ez is csak egy legendárium?

FAV 20 Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37276
Olvastam, hogy a 302 mozdony kerekei már a háború elött készen voltak.  A mozdonyt meg az ötvenes években gyártották. Valószinű, hogy alkatrészre várt az alváz, így nem 1910 hanem 1911 lett az átadás. A táblát meg leszállították már 1910-ben. Talán a műtanrendőri futás alapján is be lehet azonosítani egy járművet, hogy mikor készülhetett.
Előzmény: rezgaras (37275)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37275
Érdekes ez az 1910-ben vagy 1911-ben gyártott 2205-ös gyári számú mozdony. Ugyanis az _utána következô_ 2206-os gyári számú mozdonyt (85.01 gyári típus, 392-es sorozatnak megfelelô) már 1908-ban legyártották!
Előzmény: Szilis (37274)
Szilis Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37274

Szia, légy szíves add meg ennek a gyári táblának a pontos méreteit!


Köszönöm!

Előzmény: hkv (37267)
k.novotny Creative Commons License 2010.05.27 0 0 37273

Szép jó reggelt az Uraknak!

 

Kezdem látni a keveredések kezdetét:-))))

 

Lekell tisztázni valamit

 

A mozdony gyártási éveként, azt a dátumot jelőlik, amikor a mozdony összeszerelésekor az első alkatrész (Főkeret) bekerül a szereldébe. (Ezt a dátumot ütütték be a főkeretbe a gyári számmal együtt.)

 

A mozdonyszerelde mindig már az előre legyártott alkatrészekkel rakta össze a mozdonyokat, tehát nem akkor, és ott lettek ezek gyártva.

 

A MÁVAG (MÁV Gépgyár) az akkori magyarországi viszonylatban gyár óriásnak (késöbb is) számitott, önálló belső gyáregységekkel, mühelyekkel stb. ahol a mozdonyokba beszerelésre kerülő alkatrészeket gyártották, illetve a mozdonykerekeket Diósgyőrben öntötték illetve munkálták meg.

 

Igy volt kazán gyártó gyáregység is. Ebben az időben még egy gyári számon futott a kazán száma, illetve a mozdony gyári száma (ahány mozdony annyi kazán jelszóval) de ez a 20-as évek közepétől elcsúszott a kazán javára, mivel a gyár külön gyártott kazánokat exportra is.

 

A gőzmozdony gyártásakor két alkatrésznek kell szakhatósági vizsgával rendelkeznie ez pedig a kazán, és a különböző levegőtartályok nyomás proba vizsgája. (a levegő tartályokról nem kivánok most itt regélni, különben is azokat Hódmezővásárhelyen gyártották, és azokat ott is végeztették el, a gyártó kontójára). E szakhatósági engedély (vizsga) nélkül a kazánt nem lehet(ett) beépiteni a mozdonyba.Ezt a szakhatósági vizsgát, mint gyártónak neki volt kötelesége elvégeztetni.  Ezáltal logika szerint is elöbb kellett legyártásra kerülnie, mint ahogy a mozdonyt összerelnék.

 

Remélem igy már világos, hogy hkv által betett gyári tábla a kazán gyártási évét takarja (mivel a mozdonyé a főkeretbe van (volt) beütve.

 

Korábban itt a forúmon leirtam a kiszállitási dátum, illetve a hatósági dátum értelmezését. (mert itt is látok pl. fantal) félreértéseket.

 

Kiszállitási dátum alatt az értendő amikor a gyárban meg történt a gyári MEO által végzett müszaki átvétel. Semmi hatósági jelentősége nincs csak annyi, hogy innetől kész a mozdony. (függetlenül attól, hogy a gyárból mikor, miként szállitják el)

 

A hatósági vizsgát pedig mindig a megrendelőnek, illetve a vevő kontojára kell elvégezni (tetni), de nem a gyártónak

 

Korábban azt is itt a forúmon leirtam, hogy a gyárban egy mozdony összeszerelése átlagosan 18 nap volt.

 

Remélem sikerült egy két dolgot letisztázni

 

 

 

 

 

 

 

 

manhattani Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37272
Biztos, hogy nálunk is volt szabály, hogy melyik évszámot kell a dómra írni? Van, ahol azt, amikor a gép elhagyja a gyárat. Lehet olyan, hogy amikor elkészül a dóm :-)
Előzmény: hkv (37271)
hkv Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37271
úgy tűnik ez egy rejtély kezdete.
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37270
Megnéztem az Egerváry listában, ott ugyan pontos dátum nem szerepel (egyik gépnél sem), de eszerint is 1911-es gyártású.
Előzmény: fantal (37268)
hkv Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37269
hát igen
Előzmény: fantal (37268)
fantal Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37268
Érdekes, hogy k.novotny meg az én listám szerint is 1911. áprilisi gyártású (gyártás: 04.01., kiszállítás 04.20.) mozdony, ezzel szemben a táblán 1910-es évszám van...
Előzmény: hkv (37267)
hkv Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37267

Íme a gép táblája:

rm40 Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37266
Mert azoknak kevés közük volt a sorozat-342-esekhez. Még a gyári szerkezet-szám is más (111-113).

Az eltérő szerkezetszám mondjuk pont megvolt a 324, 375 és 376 sorozatú mozdonyok síktűzszekrényes és Brotan-kazános változatainál is:-)
Nem gondolom, hogy az első 342-es kazánja jobban eltért volna a többiétől, mint volt ez pl. a 324-esek esetében.
Sőt az első két 342-es hosszkazánjának csőbeosztását (nagyfüstcsöves túlhevítővel) újra elővették a magas pályaszámú sorozatgépeknél (342,061–077 és MÁV 342,223–253).

Ki adta volna a rajzot?
Pont ezért írtam a 329-eseket példaként: azok is a csehszlovákoktól került hozzánk és nem hinném, hogy tőlük, vagyaz akkor már régebb óta nem létező StEG-gépgyártól kértek hozzájuk rajzokat.
Ekkoriban ez simán úgy mehetett, hogy lemérték és lerajzolták. Egyrészt még a MÁV-nak volt erre megfelelő képessége, másrészt maga a kazán és a tűzszekrény nem volt olyan bonyolult alakzat, hogy ez gondot okozott volna. A lemezvastagság pedig a gőznyomás alapján meghatározható volt (a lemezvastagságot utólag a MÁV Gépgyár szerkezeteinél is módosították, pl. a mennyezet behajlása esetén, lásd 375-ösök). A rostélyt pedig így is - úgy is "MÁV-osították" minden átvett mozdony esetén.
Kisebb gond csak akkor volt, ha pl. nem az idehaza járatos átmérőjű csövekkel volt a kazán felszerelve, de ez is csak a javítási átfutási időt hosszabbította meg.

Az archív iratokat böngészve simán javításba vettek a Járműjavítókban minden féle és fajta gőzmozdonyt, akár fővizsgára, akár főjavításra.
Előzmény: rezgaras (37264)
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37265
"Ott lesz a 301-es és a 109 mozdony?"
Ki szoktak onnan járni a mozdonyok? Milyen sűrűn és hova?
Előzmény: Erik777 (37263)
rezgaras Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37264
Polémikus hangulatban vagy... :-)))

rm40 írta:

> Ne feledkezzünk meg

Azért írtam, hogy "pl." Mert még lehetne egy párat sorolni...

> Erről tudsz valami bővebbet?

Nem tudok. De végig lehetne nézni a 324-eseket vagy a 375-ösöket. Ott nem kaptak új kazánt? Nem arra gondoltam, hogy Brotán kazánt "átépítettek" volna, hanem kazáncsere alkalmával kaptak új kazánt (ehhez elvileg csak a mozdonysátor homloklapján kellett volna a nagyobb kivágást befoltozni ;-)))

> az első két 342-es síktűzszekrénnyel készült

Na ez szvsz. polémia. Mert azoknak kevés közük volt a sorozat-342-esekhez. Még a gyári szerkezet-szám is más (111-113). Mondjuk azt valószínünek tartom, hogy a jugók a 342-es átépítésnél a hozzájuk került 342,002-est vették mintának...


> melyek itt maradtak, ezért biztosan volt rajz ezek karbantartásához.

Ezt mibôl gondolod? Ki adta volna a rajzot? A csehszlovákok ? Nehezen hinném...
Előzmény: rm40 (37258)
Erik777 Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37263
Június 5.-én szeretnénk elmenni a Füstibe. Ott lesz a 301-es és a 109 mozdony?
fantal Creative Commons License 2010.05.26 0 0 37262
Mottó: "Sok jó gőzmozdonyvezető-gyakornok kis helyen is elfér." :)

A 109-es kissé szűk, a Ia. 204 vagy a Bivaly már tágasabb. :))
Előzmény: Törölt nick (37260)
262 Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37261
Szerintem Karesz a minap már válaszolt erre a kérdésre a 37183-as hozzászólásban.:)))

Csak a véletlen műve, vagy van valami érdekessége ennek a mozdonynak, hogy pár napon belül ketten is érdeklődnek utána?
hkv olvtárs, netán egy fotó?
Előzmény: hkv (37252)
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37260
"olyan tömeg van, hogy kénytelenek 5-6 embert felvenni"

Előzmény: fantal (37259)
fantal Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37259
Azért egyezzünk ki abban, hogy az erre a programra befizetők nagyrészt nem is akarnak vezetni, megelégednek a mozdonyon utazással. Vagy még az is sokkhatás, amikor szembesülnek azzal, hogy milyen koszos egy gőzös. :)

Másrészt lehet mozdonyt vezetni, de rá kell kérdezni, mert a gőzösvezérek a sokadik ide-oda boxolás után már eléggé fáradtak, hogy felajánlják maguktól. Ráadásul olyan tömeg van, hogy kénytelenek 5-6 embert felvenni egy menetre.

Harmadrészt a gőzös tanfolyam kadétjainak is kell gyakorolni, mert alig van gőzösös út, és marad ez...

Előzmény: 424 009 (37251)
rm40 Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37258
>> kétfélét ismerek: a porosz rendszerűt és a Brotánt
>"Több dolgok vannak földön és égen Horatio,
mintsem bölcselmetek álmodni képes" (Hamlet)
Sokféle kazánt használtak, még gôzmozdonyokhoz is.
Pl. angol területeken gyakori volt a Belpaire-rendszerü kazán...


Ne feledkezzünk meg az idehaza a 375 és 376 sorozat lévén igen elterjedt Polonceau-tűzszekrényekről sem.

>Emiatt az 1.Vh. idejétôl eltekintve, amikor a háborús rézhiány miatt Brotan kazánnal készültek a magyar mozdonyok, más idôben nem gyártottak mozdonyt Brotan kazánnal.

Azért teljesen nem vetették el a rendszert; a tervezett - de végül meg nem épített - 516 sorozatú nehéz tolató gőzmozdonyt Brotan-Deffner-kazánnal tervezték 1947-ben. Ennek oka az lehetett, hogy a Brotan-kazánok állítólag jobb felfűtési jellemzőkkel bírtak.

>A Brotanos mozdonyok közül sokat átépítettek síktûzszekrényesre, de tudomásom szerint nálunk csak olyan sorozatokat, amelyekbôl amúgyis készült síktüzszekrényes változat.

Erről tudsz valami bővebbet? Szisztematikus átalakításra idehaza igazából nem találtam forrást. Nem is gondolnám túl egyszerűnek a kúpos hátsó kazánöv és az azon elhelyezett gőzdóm miatt sem. Komplett, hegesztett kivitelű kazánra cserénél tudnám a dolgot elképzelni, de azokat eleinte az iker-túlhevítőssé alakítással egy időben építették be. Iker-túlhevítős mozdonyoknál csak akkor volt ajánlott, ha a kazán lemezeinek nagyobb részét kellett újítani.
Brotan-kazánról nem is ír a vonatkozó utasítás, de pl. a régi állókazán alapkarimát újra be lehetett építeni.

Időben megpróbálva elhelyezni a dolgot: a MÁV a nagyobb mozdonyain csak 1951-ben kezdte a réz sík tűzszekrényeket anyagtakarékosság miatt acél tűzszekényekkel felváltani - de ezt is csak teljes tűzszekrény-újítás esetén. Tehát előtte semmiképpen (épp elég baj volt a vörösréz tűzszekrényekkel) és utána is inkább a sík szekrények rezét spórolhatták meg.

Számos képet látni a '70-es évekből ahol a Brotanos pályaszámú mozdonyok valóban Brotan-kazánnal közlekednek.

Amiből ilyen nem volt, pl. 342, 442, 328, azokat nálunk nem építették át.

Ha úgy vesszük, az első két 342-es síktűzszekrénnyel készült (igaz, hogy határon túlra kerültek). A 328-asokból pedig került a MÁV-hoz síktűzszekrényes, melyek itt maradtak, ezért biztosan volt rajz ezek karbantartásához. Ezt közvetetten szerintem az is bizonyítja, hogy az '50-es években még a nagyszériásnak és (ekkor már) perspektivikusnak egyáltalán nem nevezhető 329 sorozatú mozdonyok teljesen új állókazánt kaptak.

Ahogy én látom, a Brotan-kazánok előnyeit (nincs mennyezetcsavar, nagyobb merevség a lehűlések deformációival szemben) elismerve a MÁV nagyon sokáig megtartandóként számolt és úgy volt velük, hogy "csak"a megfelelő szigetelési eljárást/anyagokat kell megtalálni hozzá.

Ehhez egy érdekes adalék: a két, 328-asba beépített kísérleti Fialovits-féle Brotan kazánt ugyan 1955-ben eltávolították, de azokat nem selejtezték, hanem csak tárolták "...amíg ismételten lehetőség nyílik a Fialovits-rnendszerű kazánok javítására. A Fialovits-rendszerű kazánokat ugyanis továbbra is üzemben kívánjuk tartani." (KPM I. Vasúti Főosztálya 723/150/1955.7.D.III)
Előzmény: rezgaras (37156)
3823 Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37257
Sajnos igaz pedig milyen jó volt 1988ban a 424-287 el Esztergomban nosztalgiázni
az még akkor szenes volt.
Előzmény: Francii (37256)
Francii Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37256
Tegnap én is jegyet váltottam "mozdonyvezetésre", de nekem a masiniszta valóban felajánlotta, hogy húzhatom a szabályzót. Udvariasan visszautasítottam, mondván inkább figyelném, mit csinál és megpróbálom az életben is beazonosítani azokat a kezelőszerveket, amelyekről a Csiba-féle könyvben és itt olvastam. Végül is egy, a parkhoz tartozó kék pólót viselő fiatal srác vezetett. Mivel a mozdonyszínben nem láttam 424-est, megkérdeztem, hol tartják azt, ami működőképes. Meglepetésemre azt a választ kaptam, hogy jelenleg nincs működőképes 424-es, mivel lejárt a kazánvizsgájuk. Igaz ez?

Mindazonáltal azért nekem nagy élmény volt azt a pár száz métert megtenni egy igazi gőzösön. Legutóbb a 60-70-es években utaztam Nagykanizsára és vissza jó párszor gőzmozdony vontatta vonattal.
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37255
C50 Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37254
Ez most kijelentő mondat akart lenni vagy kérdő? Írásjelek használata smafu?
Előzmény: hkv (37252)
C50 Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37253

Szia!

 

Ha keskennyomközű is megfelel, Nagycenken a gőzös üzemnapokon ha befizetsz, valóban lehet vezetni, a vezér utasítása alapján te kezeled az irányváltót, féket, gőzszabályzót, sípot, tehát valóban vezetsz, csak Barátság állomáson veszik át a gépet körüljáráskor. Hivatalosan is felügyelet melletti vezetésnek van meghirdetve. Hozzáteszem hogy én 1988-ban(394,057), 1988-ban(András), 2003-ban(394,023) éltem a lehetőséggel, nem tudom az eltelt 7 évben változott-e a dolog. Mozdonyok közül már csak az András (MÁVAG 85. szerkezetszám, MÁV 492 sor) van ott.

Előzmény: to.imi (37241)
hkv Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37252
Megtudjas e valaki mondani, hogy az 1910-ben gyártott 2205 gyári számú mozdonynak mi a pontos pályaszáma
424 009 Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37251
Viszont...! Felvetődik a kérdés. Mennyire erkölcsös dolog a mozdonyon utazást
mozdonyvezetésként hirdetni. Persze üzletileg biztosan kifizetődő...
Előzmény: manhattani (37246)
Törölt nick Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37250
Érdekes, én sokat utaztam gőzösökön, főleg a Bivaly és a Truman konyhájában mint vasutas, de nem mint mv vagy fűtő. Soha nem jutott az eszembe, hogy én "vezessem" a mozdonyt. Viszont 1986-ban nagyon élveztem egy olasz mozdonyszimulátor kipróbálását.
Előzmény: sansan (37248)
etwg Creative Commons License 2010.05.25 0 0 37249

Pontosan emiatt szoltam neki!

 

 

Előzmény: sansan (37247)
sansan Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37248
Manapság nem könnyű felkerülni a vezetőállásba,mert ezzel sokan visszaéltek,a dolog a vasúti vezetők látókörébe került.
A mozdonyvezető az állását kockáztatja,ha felenged a gépre és átengedi a vezetést.
Ugyanez a KRESZ-ben az engedéllyel nem rendelkező,vagy vezetésre nem alkalmas személynek átengedni a járművet.
Gőzöst vezetni ma Magyarországon a meglévő nosztalgiajáratok vezérein kívül a lehetetlenséggel határos.
A többi gépre is nehéz felkerülni,és az említett okok miatt itt tabutéma itt szóbahozni.
Az igazgatóságon hivatalosan is olvassák a fórumokat.Ha valakit be tudnak azonosítani,már repül is.
Én annak idején motorszerelő koromban hivatalból,vagy haverságból kipróbáltam majdnem minden diesel gépet ,kivéve az M63-at,meg a villanyokra is eljutottam alkalmanként.
Manapság,ilyen őrült világban meg sem próbálnám.
Előzmény: to.imi (37243)
sansan Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37247
Ne mard meg annyira,hiszen ő csak szerényen megkérdezte,próbálkozott.
Bár az utóbbi időben ez kihegyezett téma lett és a tavalyi botrány óta a sajtó is csámcsog az ilyeneken.
Előzmény: etwg (37244)
manhattani Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37246
Ha érdekel, elmondom, én hogy csináltam, de hangsúlyozom, hogy ez már nagyon-nagyon régen volt! :-)

Ha az ember udvariasan, érdeklődve, a másikat tisztelve megy oda vasutasokhoz, akkor a kezdeti bizalmatlanság után hamar barátságosak lesznek. (Na jó, néha kell egy kicsit nyalni, de nem veszélyes :-)) )

Még nagyon régen, arrafelé, amikor indult az esztergomi gőzösözés, odamentem a Nyugatiban a vadidegen mozdonyvezetőhöz és fűtőhöz, és abban maradtunk, hogy Óbudánál jöjjek föl a mozdonyra. Innen meg már egyenes út volt (persze nem azonnal és nem is egy éven belül), hogy kellő személyes és nem hivatalos oktatás után megfoghattam a szabályzót. Aztán a Sziliét. Aztán a Gigantét. Aztán a ...

Persze nem tudom, hogy ma is így menne a dolog.
Előzmény: to.imi (37243)
pentoda Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37245
Érdekes. Bár én nem nagyon láttam még élőbe gőzöst, csak videókon, csak nekem tűnik úgy, hogy a BR52-esnek nagyon jellegzetes csühögése van?
Előzmény: kisfaludy1 (37215)
etwg Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37244

Ember észnél vagy?

 

A mozdony egy veszélyes jármü, ilyen kérdésekre egy nyilvános forumon ne igen várj választ.

 

De kimehetsz a parkba (Nagycenkre, az üttörövasuztra stb.) mozdonyt fényesiteni, kenni, pucolni és ha jol dolgozol lehet, hogy majd reggel 4 orakor be is füthetsz és lassan feldolgozhatod magad a sátorba......akkora meg már tudni fogod, hogy mit kell tovább tenni.

Előzmény: to.imi (37243)
to.imi Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37243
És nem hivatalost?:)
424 009 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37242

 "nézhettem ahogy kezelik a mozdonyt "

 

 Ezért van az, hogy akit komolyan érdekel ez a dolog, azt csak egyszer lehet

 ezzel bevinni a hintába.  Többet "így" nem fog mozdonyt vezetni.

 Más (hivatalos), megoldást egyébként nem tudok ajánlani.

Előzmény: to.imi (37241)
to.imi Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37241
Sziasztok!

Új vagyok itt a fórumon és szeretnék veletek megosztani egy kellemetlen tapasztalatot. Ellátogattam a vasúttürténeti park matinéjára, és jelentkeztem a "mozdonyvezetésre". Ehhez képest 2 kismamával és 5 gyerkőccel nézhettem ahogy kezelik a mozdonyt de vezetésről szó sem volt... Ez kicsit átverés mert nem utatztatásért váltottam jegyet. Lehet egyáltalán valahol kipróbálni (persze rövid távon) egy diesel v gőzmozdonyt? Remélem egyszer teljesül ez az álmom:)

üdv!
modell13 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37240
Szívesen
Előzmény: BMWKRAFT (37239)
BMWKRAFT Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37239
Kösz, következőnek ezt is megnézzük.
Előzmény: modell13 (37238)
modell13 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37238
Szia a körfűtőház oldalában levő épület 2dik emeletén
Előzmény: BMWKRAFT (37237)
BMWKRAFT Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37237
A video végén látható kiállítás merre van, mert mi azt nem láttuk.
Előzmény: modell13 (37234)
Lényegében lényegtelen Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37236
Köszönöm szépen!
Előzmény: k.novotny (37184)
modell13 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37235
*Mozdony
Előzmény: modell13 (37232)
modell13 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37234
Második rész

Mozdonymatiné 2/2
Előzmény: modell13 (37232)
modell13 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37233
Az a felirat hogy Alcsút-Felcsút állomás valahogy belekeveredett a másik videómból
modell13 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37232
Hali nekem is van videóm a mozdony matinéról
Maozdonymatiné 1/1
kisfaludy1 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37231
Van mozillám is, de jelenleg épp az explorer szarakodik velem. :-(
Előzmény: Elefánthajcsár (37225)
dezsics_1 Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37230

Hm, elnézést kérek, és köszönöm a javítást!

 

zoli

fantal Creative Commons License 2010.05.24 0 0 37229
http://www.youtube.com/watch?v=knUCBOFqfg0

Javítom a linket, mert véletlen a Mozdonymatiné 1-et linkelted be ;)
Előzmény: dezsics_1 (37228)
dezsics_1 Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37228

http://www.youtube.com/watch?v=a-vfLi-Szs8

 

Mozdonymatiné 2. rész...

Erik777 Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37227
Van képed a 30-esről is?
Előzmény: M47-1239 (37226)
M47-1239 Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37226
Mai képek a Vasúttörténeti parkból:3031424411
Elefánthajcsár Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37225
Szia, Kisfaludy!
Hogy a Google kinek ellensége és kinek barátja, szerintem ez nagyban függ az adott intrernet-böngészőtől. Ugyanis létezik olyan is, hogy technikai akadályba ütközik még egy link feltétele is. Gőzmozdonyos képekhez vezető linket akartam ide tenni, de nem engedte, visszadobta olyan angol nyelvű hibaüzenettel, hogy "fatal error", ami végzetes hibát jelent magyarul. megismételtem többször is a link feltételét, mindannyiszor ugyanaz a hibaüzenet jött, úgyhogy tele lett vele a hócipőm. Ez pedig a Mozilla Firefox. Nekem is volt, de nekem több galibát csinált, mint amennyi jót. Úgyhogy a végén bepipultam rá, és kitöröltem az egészet a fenébe. Jelenleg Google Chrome-m van, + a WinowsXP-ben gyárilag jelen lévő Explorer.
Úgyhogy jó szándékkal tudnám javasolni, ha esetleg Mozillád van, szabadulj meg tőle rövid úton, és inkább a Google Chrome-t alkalmazd helyette. Még kevesebb helyet is foglal, mint a Mozilla.
Előzmény: kisfaludy1 (37214)
etwg Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37224

Ahova nyil mutat ott valoban a kulisszkö van (belül - igy nehezebb bemutatni), a lengettyüre meg nem jutott szám  :-)

 

De, hogy miért nem nevezte meg a 14 és a 13-as alkatrészeket, az rejtély, hiszen itt a vezérlö dugattyurol ill. annak rudjárol van szo.

 

stb.

Előzmény: manhattani (37223)
manhattani Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37223
Talán térjünk vissza a topik témájához.

A 7 szerintem a lengettyű. A kulisszakő az, ami a közepén van, arra nem mutat szám.
Előzmény: kisfaludy1 (37215)
etwg Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37222

Az ilyen csuszások mesterétöl természetesen nem akartam elvenni a babérokat.

 

 

:-D

Előzmény: manhattani (37221)
manhattani Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37221
Vigyázz, picit OFF-ba csúsztál! :-))
Előzmény: etwg (37220)
etwg Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37220

Micsoda, már nem teszteled a gyufaszálakat?

 

 

 

Előzmény: manhattani (37218)
etwg Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37219

Jo lenne tudni a gözgép képen valamennyi alkatrész nevét (ha van egyáltalán). Ugy látszik a szerzö sem igen tudta.

 

 

  1. 1. ellenforgattyú
  2. 2. ellenforgattyúrúd
  3. 3. kormányvonórúd
  4. 4. lengőívfüggvas
  5. 5.
  6. 6.
  7. 7. kulisszakő
  8. 8. tolattyúvonórúd
  9. 9.
  10. 10
  11. 11. elősietési emeltyű
  12. 12. elősietési összekötő rúd
  13. 13.  
  14. 14.  

 

Előzmény: kisfaludy1 (37215)
manhattani Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37218
Köszönjük a fontos és hasznos információt.
Előzmény: etwg (37217)
etwg Creative Commons License 2010.05.23 0 0 37217
Hasonlo képeket ugyanerröl a mozdonybol már én is raktam ide - már jo néhány éve  :-)
Előzmény: kisfaludy1 (37216)
kisfaludy1 Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37216

Nem kell ide sínpár !

 

/Ezt is a lejjebb lévő oldalon találtam, nagyon jó/:-)

Előzmény: kisfaludy1 (37215)
kisfaludy1 Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37215

users.atw.hu/gochenger/erdekesseg.htm

 

 

 

 

Katt...

 

Előzmény: kisfaludy1 (37212)
kisfaludy1 Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37214
Nekem most az ellenségem. :-)
Előzmény: etwg (37213)
etwg Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37213
A gugli a barátunk?
Előzmény: kisfaludy1 (37211)
kisfaludy1 Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37212

Na mégegyszer !

 

 

Katt ide !

 

Előzmény: kisfaludy1 (37211)
kisfaludy1 Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37211
Erre az oldalra most akadtam rá, beteszem hátha valakit érdekel.
Érdekes szemléltető videók vannak benne Pl.: a gőzmozdony irányváltásáról.

Katt ide !
rezgaras Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37210
Ugye az üzenetet is megkaptad: ami a rajzon látható, az összes alkatrész legyen meg egyszer az igazin is! :-)))
Előzmény: Törölt nick (37193)
etwg Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37209
A Bz-ben biztos meghallod, hiszen a talpad alatt robban és akkorát, hogy könnyü motorkocsit leugrasztja a sinröl, de egy gözmozdonynál, aminek az elsö kereke 10 m-rel van elötted a mozdonykazán "gyengéden duruzsol a füledbe", nem olyan biztos, hogy ugyanilyen hangélményben lesz részed.
Előzmény: Felek Ferenc (37208)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37208
A Murony-Békés vonal utolsó napján az utolsó vonattal (Bzmot) ráhajtottunk durrantyúkra. Lehetetlen nem meghallani, légyen gőzmozdony is a robbantó masina.
etwg Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37207

Nekem is derengett, mert a táskában több durrancsnak kellett lenni, csak már nem emlékeztem, hogy mennyit kellett a sinre rakni (egynél többet az biztos).

 

Kösz!

Előzmény: Vendégsín (37206)
Vendégsín Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37206
Mindig legalább kettőt kellett lerakni. Egy durranást nagyon nagy valószínűséggel produkáltak.
Előzmény: etwg (37195)
Vendégsín Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37205
...mikor lehetett/kellet durranytyút használni? És létezik-e még ilyen egyáltalán?

A KFF. 2173/2/2004. számon adott engedélye alapján, 2005. január 1-től szűnt meg a durrantyú használat Ungarisztánban.
Természetesen a hivatkozott engedély utolsó mondata szerint ma is alkalmazni kéne mindazon helyeken, ahol nem áll rendelkezésre vezeték nélküli értekező eszköz, csak nemes egyszerűséggel ki lett felejtve az egész a 2008. évi utasításváltozáskor.

Létezni létezik. Van a polcomon is...
Előzmény: Elefánthajcsár (37188)
manhattani Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37204
Akkor muszáj. :-))
Előzmény: mdbz (37202)
etwg Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37203

Te is elmehetnél gyufatesztelönek..

 

 

:-DDD

Előzmény: manhattani (37201)
mdbz Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37202

"Ha nem durran, ki lehet dobni."

Ha durran akkor nem? :-))

Előzmény: manhattani (37201)
manhattani Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37201
>honnan lehet tudni, hogy a durranttyu valoban éles (azaz müködöképes).

Ez marha egyszerű. Át kell menni rajta egy vasúti jármű kerekével. A működőképesség füllel nagyon jól hallható.
Ha nem durran, ki lehet dobni.
Előzmény: etwg (37195)
manhattani Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37200
>Ez a gépi durrantyú letelepítés szerintem is csak elméletben létezhetett, nem nagyon akarom elhinni, hogy valaha alkalmazták volna.

Nagy-Britanniában saját szememmel láttam ilyet, a modern időkben, a '90-es években. A durrantyúk (2 volt egymás mellett) karja függőlegesen állt, és látszott, hogy vonóvezetékkel a sínkoronára lehetett hajtani őket. Ha gondolod, fogadhatunk is, mondjuk egy korsó és egy pohár sörben, mert nemrég pont annyit vesztettem :-))
Előzmény: Bárdos Imre (37198)
sínbohóc Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37199
Kiprobálni csak egyszer lehet (mint a gyufát :-))
A kivonás óta minden szilveszterkor kipróbálunk jónéhányat. Még egy rosszat sem találtunk...
Előzmény: etwg (37195)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37198
Igen, legtöbbször a térközőrök (akkor még voltak ilyenek), sorompóőrök és a vonatfékezők használták, a "Megállj" állásban lévő jelző előtti figyelemfelhívásra, az útátjáróban vagy nyílt pályán felmerülő bármilyen akadály előtt a vonat megállítására, illetve a jelző előtt vagy valamilyen nehézmény miatt megálló vonat fedezésére. Ez a gépi durrantyú letelepítés szerintem is csak elméletben létezhetett, nem nagyon akarom elhinni, hogy valaha alkalmazták volna. A durrantyúkat néhány éve - pontosan nem tudom mikor, de 10 éven belül - vonták ki a "forgalomból".

Részlet egy 1818-ban bekövetkezett baleset történetéből:

"....hibát követett el az 1086. sz. vonat zárfékezője is, aki vonatának a bejá­rati jelző előtt történt feltartóztatása után ugyan azonnal hátra indult, hogy a vonatkozó utasítás­ban előírtaknak megfelelően a vonat végétől 600, illetve távolbalátás korlátozottsága esetén 800 méterre, a sínre helyezett durrantyúval a követő vonatot figyelmeztesse a veszélyre, de ezt nem az utasításban előírt „gyors léptekkel, hanem lassan, vissza-vissza nézve vonatjára” tette, így annak végétől számítva csak 400 métert tett meg a követő vonat feltűnéséig."

Ehhez még annyi tartozik hozzá, hogy emlékeim szerint még a '70-es években is tartalmazta a jelzési utasítás a "Fedezni" jelzést, amit a mozdonyvezető adott a vonatkísérők felé, így szólítva fel őket a vonat fedezésére.
Előzmény: etwg (37195)
pentoda Creative Commons License 2010.05.22 0 0 37197
Igen, erre is. Egy kettőt találtam még ezen kívül, de most a jó istennek se találom. Az lehet a dolog kulcsa, amit mondasz, mert a dátumokat eddig nem figyeltem.
Előzmény: rezgaras (37186)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!