Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Azért ez erős túlzás! Nálunk a 4 és 5 éves kazánnál sem kellett még savazni, teljesen jó a hőlépcső még (az egyiknél már van vízlágyítás de az elejében ott sem volt). Amúgy a tárolós hőcserélőben szerinted nem csapódik ki a vízkő? :)
Nem tévedsz! Viszont a tárolósnál is ott a hőcserélő, csak ott a tárolóban!
Gyakorlatilag mindkettőnél az előállított HMV hőfoka felett van a felfűtés végén a kazánba visszatérő víz hőfoka. Általában megadják, hogy hány fokot tud a kazán emelni a víz hőmársákletén (mondjuk Dt 20K / °C). Ha 50°C-os vizet szeretnék, akkor a visszatérő min 30°C-os lesz, feltéve ha a kazán bírja a hőlépcsőt.
Főleg ha külön HMV hőcserélő van a kazánban ! :-))
És a kondenzációs kombik valszag olyanok..
Így a bejövő 10-15 fokos víz az életbe nem "találkozik" közvetlenül a "gázlánggal"...
De lehet tévedek..
Inkább ez a lényeg..
"mennyivel jobb egy jól megtervezett átfolyós kazánindirekttárolóvalkiegészített kazán,amiben megfelelően NAGY hőcserélő van, ami miattahol szinte mindig kondenzál a beérkező 10-15C fokos víz miatt!)"
BOSCH zsb14-3c 300l tároló felső körére dolgozik. Korábban téma volt a HMV előremenő hőmérsékletének és/vagy teljesítményének állítása. Nos nálam eddig max. on ment, ami azt jelentki, hogy a kb. 30C kb. 160l vizet 43C re kb. 15p alatt melegítette fel, nagyrészt 75-82C előremenővel. Ez utóbbit elég hamar elérte, így adódik, hogy valszeg nem túl nagy a csőkígyó a tertályban, ami a hőátadást nehezíti. Levettem teljesítményt 50% ra (kb. 6-7kw, Bosch nál deltaT nem állítható be...), és azt tapasztaltam, hogy bár a felfűtési idő megnövekedett, de az előremenő szép lassan kúszott fel 40C ről 62C ig. Ez így talán ideálisabb a kazán hatásfoka szempőontjából, arról nem is beszélve, hogy nálunk nem program szerint megy a HMV, hanem gombnyomásra (napkollektor miatt), és sokszor előfordul hogy a tartályban 20-25C a vízhőmérséklet, amiről a 43C felfűtési célig nagyrészt így KONDENZÁL az alacsony visszatérő miatt HMV készítés üzemmódban is! (No persze, mennyivel jobb egy jól megtervezett átfolyós kazán, ahol szinte mindig kondenzál a beérkező 10-15C fokos víz miatt!)
Egy cimborával csináltuk,egyedi darab. De ha van érdeklődő,lehet hogy párat még öszedobunk... esetleg trimmerpotival/dip kapcsolóval állítható időt. Ha valakinek van vmi ötlete mi lenne jó bele,mondja bátran :)
Az indulási % érték gyárilag 70% volt, azt már visszavettem 60-ra, de sajna lejjebb nem engedi. Előző kazánom ugyanez volt, csak kéményesben, az kb 5 mp-et előkeringetett, mielőtt gyújtott volna, nem is volt ilyen gond vele. Aztán meg szépen, és ha kellett GYORSAN visszamodulált. Ez meg csak"nézi", hogy ha-ha mindját túlmegyek az 50 fokon, ahelyett, hogy visszábbvenné. Jó, gondolom ez betudható, hogy ez kondenzációs. Azt a késleltetőt építette neked valaki, vagy valhonnan rendelhető? Az előkeringetési idő állítható rajta?
Sajnos,nincs. Sőt,még buta is az elektronika,mert ha nem tud ilyen gyorsan visszamodulálni,akkor minek indítja a fűtés 100%-on? A legtöbb amit tehetsz, h a szerviz menuben, visszaveszed 75%-ra. De még ez is kevés... Volt már itt a teljes SD szervizcsapat... pingvineztek... és mehet az SD a picsbe, egy 400e ft kazán ilyen béna legyen...
Úgyhogy, a megoldás egy késleltető lett: Amikor kapcsol bármelyik termosztát(persze a külső szivattyúk elindulnak ),akkor a jel egy kis épített PIC-es cuccra megy, ami 1 perc késleltetéssel 1 mp idejére tovább adja a jelet a kazánnak,ezáltal a belső szivattyú is elindul,de a láng nem kapcsol be,mivel a PIC-es cucc már el vette a jelet. Tehát mennek a külső szivattyúk és belső is, +1 percig. Ezután a PIC végleg átadja a jelet, és indul a kazán rendes üzeme. A kazánban garantáltan elég hűvős víz lesz ahhoz, hogy legyen ideje visszamodulálni.
Van hydrováltó is, még annyit tehetsz,hogy a kazának a belső szivattyúját max. fordulatra állítod.
Isotwin Condens F30E-ben létezik olyan, hogy előkeringetés? Jelenleg a termosztát kapcsolásakor egyszerre indul a szivattyú, és a láng is. Az előremenő hőmérséklet 50 fokra van beállítva, és ha éppen hmv-t csinált a termosztát bekapcsolása előtt, akkor a negyvenegynéhány induló hőmérsékletet hamar túlfűti, leáll az égő, majd hosszas keringetés után indul újra. Ilyenkor az alacsony hőfokról már szépen melegíti a fűtésvizet.
"...és szaki (márkaszerviz) szerint ez esetben kimondottan jó, ha néha max. teljesítményen is megy a kazán, mert az esetleges szennyeződések könnyebben "kiégnek" lepattognak a hőtágulás miatt.?"
Hát...
Az HMV készítés előremenő hőmérsékletének lejjebb vétele egyáltalán nem zárja ki a maximális teljesítményt, csak rövidebb ideig tartja ott a kazánt. Azt a hőtágulást pedig azért át kéne gondolni a szakinak egy Alu-Si hőcserélőnél. A kb. 800 fokos lángnál 10-20 fok különbség nem nagy dolog, ez a hőcserélő pedig a hőtani szempontból az egyik legjobb a világon. Ez nem szempont, hidd el... Ha pedig ráégett szennyeződés van a kazántestben, akkor már rég nagy a baj.
De ha arra gondolsz, hogy a HMV készíténél a maximális teljesítményt veszed vissza, nem a hőmérsékletet (szerintem a Boschnál inkább erre van lehetőség), azt nem javaslom. Olyan mintha egy autónál a teljesítményt vennéd vissza a sebesség helyett.
Maximálni nem lehet. Értelmetlen is, hiszen ha maximálnád pl. 50 fokig, akkor abban is korlátoznád magadat, hogy egy neked tetsző olyan hőmérsékletet állíts be, amit ezen az előremenő hőmérsékleten már nem tudsz elérni. De be tudod állítani, hogy mennyivel emelje meg az előremenőt a parancsolt HMV hőmérséklethez képest. Ez gyárilag 25 K. Ez azt jelenti, hogy ha pl. 45 fokos vizet akarsz a tárolóban, akkor HMV üzemmódban 70 fokkal megy előre a készülék.
Nekem a 15 K jött be, viszonylag dinamikus maradt a HMV készítés. Abban igaza van Condens-nek, hogy ez nem jelent valami hatalmas megtakarítást, de mivel a kondenzáció mértéke nem az előremenőtől, hanem inkább a visszatérőtől függ, azért érezhető lesz. Az pedig velejárója a módosításnak, hogy minél alacsonyabb ez az érték, értelemszerűen annál lassabban fűti fel a készülék a tárolót.
Az 5020 paraméteren tudod beállítani ezt az értéket. (Ha ismered a szervizkódot.)
Miért akarod a HMV fűtővizének hőmérsékletét lejjebb vinni? Kondenzálni nem nagyon fog még ha 40C HMV t akarsz akkor sem, hiszen akkor a fűtővíz hőmérséklete min. 50-60C.
Hogy őszinte legyek én is gondolkodtam ezen BOSCH 14kw os kond. kazánnál, de néhány szaki azt javasolta hagyjam maxon, így kb. 80-82C előremenővel 15-20 perc alatt megcsinálja 45C HMV t a 300l es tartály felső részében (160l). Ha leeveszem valamivel gazdaságosabban működik, értsd füstgáz hőmérséklet kisebb, de tovább tart a felfűtés, ami önmagában nem lenne nagy probléma, de: Nálam általában (mindig!) a min. 3,3kw on megy a fűtés (padló),jgy is kapcsolgat... és szaki (márkaszerviz) szerint ez esetben kimondottan jó, ha néha max. teljesítményen is megy a kazán, mert az esetleges szennyeződések könnyebben "kiégnek" lepattognak a hőtágulás miatt.?
Lehet azért teszek egy próbát és visszaveszem a HMV fűtőteljesítményét...
Itt olvastam régebben, hogy a Baxi Luna Platinum 1.12 kazánban lehet maximalizálni, hogy milyen magas hőmérsékletű vízzel melegítse fel HMV tartályt. Most ismerkedek a kazánnal és ezt a paramétert nem találtam eddig.
Tudnátok segíteni, hogy melyik programsorban lehet ez a funkció?
Közben sikerült elkérni a régi tulajtól, neki megvolt még, és valóban 2,2K , de azért mintha nem lenne minden kerek:
időnként mikor ott dolgozok a kazán mellett, láttam, hogy bekapcsol a kijelző, megjelenik a csap jelzés meg egy 25-28C° -os kiirás, majd pár másodperc múlva eltűnik (volt, hogy tovább jelzett, amikor változó hőmérsékleteket írt ki). Olyan, mintha melegvíz fűtésigényt érzékelne, de szerencsére nem indul el semmi, a csövei le vannak dugózva, a melegvíz hőfok állító is le van tekerve 0-ra.
Azért zavar, mert félek, hogy mondjuk a fűtést közben is megszakíthatja ha melegvíz igényt érez.
A kazánon, a kéményen meg a "csapokon" felül egy tucat marhaságról kellett megfelelőségi bizonylat (Aereco szellőzők, Fischer bilincsek stb-stb.), egy kisebb esőerdőnyi papírmennyiséget gyűjött össze a gázszerelő.
A kis bilincsekről egyébként pont nem volt műbizonylat, és azt utólag pótolni kellett!
Ezt nem mondod komolyan, hogy nem előre egyezteted egy ilyen beruházásnál a kazán típusát árát, stb. stb.. Én most végeztem egy nyitott rendszerről kondenzációsra való átállással ( ha valakit érdekel szívesen megosztom tapasztalataimat, költségek stb). Hónapokig bújtam a netet, fórumokat: kiváasztottam a kazánt méreteztem a radiátorokat , megterveztem a vezérlést. Amit akartam megterveztettem, felszereltettem. A fűtésszerelő ma sem érti, hogy működik. Nem túlzás. A beüzelemőnek nem sikerült a külső hőmérsékletérzkelőt konfigurálini elment kézikönyv átolvas,5 perc műlva működött.
Ezeket nem azért írtam, hogy fényezzem magam hanem tanulságként, hogy némi józan paraszti ésszel rengeteg információra lehet szert tenni aminek köszönhetően az embert semmilyen meglepetés nem éri. Ja alapból semmi közöm az épületgépészethez.
A kémény ha turbóshoz épített és nem alu/pps tehát nem saválló akkor kuka
ööö tudom, hogy ez nem segít rajdat, de ezt - "Keresem a kazán típusát," - nem előtte kellett volna ? "kitalálni" megbeszélni, 1eztetni ...
Me van 250ezres és 750 ezres kondenzációs kazán is. Ha egy 750ezrest hoz kifizeted ?
A kondenzvíz amúgy magában akazánba gyűlik, van rajta egy kivezetés, amit a csatornába kell kötni. Nem kevés víz gyűlik ám ! m3-enként akár 1,2 liter .
(mivel nálunk a fürdőben van én a mosógép kiállást vittem tovább és a végére raktam egy "csöpögőt"...abba lett bekötve
Ha a kazán mélyebben van mint a csatorna - mondjuk a pinecében - akkor kondenzszivattyút kell beépíteni...vagy vödrözni. :-))
Bélelte a kéményt, vagy a kazánnak a rendszerkéményét rakta be?
Át lett vetetve a kémény már a kéményseprőknél?
Van lehetőséged bekötni a kondenzvizet a szennyvizcsatornába?
Készült gázterv? Mert azon fel kellett tüntetni, hogy turbós vagy kondenzációs. És természetesen csak azt veszik át, ami azon szerepelt... (tipus nem számit, csak a teljesitmény, és hogy turbós vagy kondenzációs)
Nem rég vásárolt, felújítás alatt lévő házunkban történet egy "kis" baki a fűtéssszereléssel, ehhez szeretnék segítséget kérni. A legfőbb gond, hogy a kezdetektől kondenzációs kombi kazánt akartunk, soha más fajtát nem is említettünk a szerelőnek. Erre beépített egy turbó kazánt. Még nincs beüzemelve, az lett volna most soron. Keresni kezdtem a számlát, hogy majd ugye jön az illető, tudjak mit mutatni, vagy nem is tudom, mit fog kérni amúgy... Számla sehol. Keresem a kazán típusát, hogy amúgy ez mennyibe kerül pl. az árgép szerint? Ekkor döbbentem rá, hogy a kazánon szereplő írás szerint ez NEM kondenzációs, hanem turbó kazán. Azonnal hívtuk a szerelőt, jött is végülis, először hebegett-habogott, hogy ő azt hitte, ilyent kérünk, stb... Elment, hogy majd még ugye beszélünk. Később elnézést kérve hívott, hogy kicseréli, bocs, összekevert két házat, amin dolgozik, stb... Mindegy ez a rész...
A kérdésem az lenne, hogy a kémény, amit a turbóshoz szerelt be, passzol a kondenzációs kazánhoz is, vagy külön típus kellene így? A kondenzvíz elvezetése hogy történik általában? A szennyvízre kötik? (Bocs, de fogalmam sincs és ezért itt érdeklődöm gyorsan, hogy legyen némi fogalmam a dologról. Talán érthető, de ezek után nincs bizalmam a szerelőnk iránt. :(