Én továbbra is azt vélem, hogy a nemzetiségre utaló családnevek valahonnan visszatelepült emberekre aggatódtak. Az Árpád-kori magyarság lényegesen távolabbi területeket is belakott, Karintiát, északon Brno-ig vagy még tovább, etcetera. Amikor a német és szláv telepesek előrenyomultak, a magyarok visszaszorultak, és ők a mai Némethek-Tóthok. Igazában azt látnám érdekesnek, hogy a középkori oklevelekben hol, mikor és milyen arányban bukkannak fel ezek a nevek. A vércsoportvizsgálat szerintem sokat nem mutatna, mert az azóta megélt kb. 20-30 nemzedék alatt a családnév és az eredeti genetikai jellemzők elváltak egymástól.
Sajnos most hosszabb lélegzetű hozzászólásra nem futja tőlem az idő szűkössége miatt, de hamarosan bepótolom.
Egyébként az 5480. hsz.-ban tett felvetésemre, miszerint a Németh családnevűek döntő többsége ezeknek a var-khun uralom alatt álló gepidáknak a leszármazottja, geo13 olvtárs reagált az 5481. és 5482. bejegyzésben. Jobban átgondolva a kérdést, revideálnom kell akkori álláspontomat: most már én is amellett teszem le a voksomat, hogy ezek a Németh vezetéknevű magyarok a Kárpát-medencébe visszatelepülő varkhoniták, akik az éghajlat 820 körüli csapadékosabbá válásával tértek vissza régebbi lakóhelyeikre.
Erre viszont megjegyezném, hogy érdekes lenne a NÉMETH vezetéknevűek vércsoportjának statisztikai ábráját megnézni........
Nem lennék meglepve, ha egészen magas lenne az "A" vércsoportúak aránya......
( ...."...A térbeli eloszlások alapján az kínálkozik, hogy az A vércsoport mutációját a Kaukázusi emberfejlődési területre, a B. csoportét pedig az ázsiaihoz (kínai, jávai, stb.) kössük. Mind a kettő ősi, nem a modern ember korából való, azaz még a Homo erectus idejére tehetjük. Ezeken a területeken Afrika mellett ettől az időtől kezdve folyamatos volt az emberi élet. Kínában a Homo erectus utáni időszakból nincs közvetlen adat, jóllehet, az átfejlődés későbbi időszakokban egyértelműen jelzi a kínai embert, a vékony, hidegövi csontvázával és rövid fejével. Ez az ember jelent meg Ausztráliában 60 évezrede. A nehéz csontú, meleg égövi jávai ember utódjaként értékelhető Ausztrália második bevándorlási hullámában oda érkező ember, aki a jelen előtt kb. 35-40 évezrede él ott és utódai mai is meghatározó mértékűek Ausztráliában. Az AB mutáció gyakorisága az emberiség nagy részénél meglehetősen ritka, ellenben Közép-Európában viszonylagosan feltűnően nagy. A Kárpát-medence és környezete, valamint a világon élő magyarság körében az AB gyakorisága általában többszöröse a világátlaghoz képest. Az AB mutációt ezért a kárpát-medencei emberi őslét idején történő mutációnak lehet tekinteni. Az AB a Kárpát-medence ősi népét jellemző vércsoport, innen terjedhetett el világszerte. Viszonylag fiatal korára utal, hogy a nullás vércsoportnak sincs még ellene antigénje...."
1200 éves leletek – Kohókban olvasztották a vasércet
RTL Híradó
2008-04-21, 18:41
1200 éves késő avar kori vaskohókat találtak a régészek Bátaszék mellett, az M6-os autópálya tervezett nyomvonalán. Eddig összesen 19 égető maradványai kerültek elő a föld alól.
A kohók eredetileg hordó alakúak és nagyságúak voltak. Ezekben olvasztották meg a vasércet. Egy-egy kohóban csaknem 15-20 kilogramm vasat tudtak előállítani a varkhoniták. Ebből aztán kapát, kardot, nyílhegyet, lószerszámokat készítettek.
"Mai beszélt nyelvünk hungár, amelybe beleolvadtak az érkező magyarok."
Éry Kinga összegzése alapján ugyanez a kép bontakozik ki előttünk:
„Az Árpád-kori népesség esetében a leginkább különösnek a honfoglalóktól való nagyfokú különbözőségük minősül, ez ugyanis olyan mértékű, hogy ennek alapján az Árpád-kori népesség nem is tekinthető a honfoglalók leszármazottainak. Sorra véve a jelenség magyarázatának lehetőségeit, a legkevésbé az látszik valózínűnek, hogy ez a népesség a honfoglalás után került az Alföldre. A leginkább valószínű az lehet, hogy ezen Árpád-kori népesség ősei már több nemzedékkel a honfoglalás előtt a Kárpát-medencében tanyáztak, amire egységes embertani képük, és gyaníthatóan jelentős lélekszámuk is utal.” (Gondolatok az Alföld 9. századi népességéről; in: Lőrinczy Gábor szerk.: Az Alföld a 9. században; Szegedi Nyári Egyetem–TIT, Szeged, 1993, 45–47. o.)
magára a magyarok, manysik és hantik együttélésére sincs bizonyíték.
Érdemes lenne megjegyezned, a magyar az egy turk/türk nép volt, akinek a nyelve is a török egyik dialektusa volt. Tőlem tehát akár élhettek is a manysikkal együtt, sőt vica verza manusnak is szólíthatták egymást.
Mai beszélt nyelvünk hungár, amelybe beleolvadtak az érkező magyarok.
Az egyik legelvakultabb, legerőszakosabb finnugorista, Zsirai Miklós el is ismerte:
"...az ugor népnevezet magyart-vogult-osztyákot összefoglaló értelemben csakugyan nyilvánvaló tudós műszó, mert a legcsekélyebb bizonyítékunk sincs arra, hogy a vele jelölt népek hajdani együttélésük idején ismerték volna, vagy akár a szomszédaik akkoriban reájuk alkalmazták volna".
Lásd: Finnugor rokonságunk; MTA, Bp., 1937, 144. o.
Ezzel a kijelentéssel már csak az az "aprócska" gond adódik, hogy magára a magyarok, manysik és hantik együttélésére sincs bizonyíték.
De hát ez – ismerve a finnugrisztika eszköztárát és módszereit – már igazán csekélység... :)
Én mindenesetre arra szerettem volna csak célozni, hogy a manysikra és a hantikra hogyan ragadt rá ez az elnevezés... Hát úgy, hogy Budenzék kitalálták, hogy ha a magyarság sztyeppei elődeinek a neveként gyakorta fordul elő az ugor név, akkor miért ne lehetnének a manysik és a hantik is ugorok. Mert hát szerintük a nyelvrokonság annak tudható be, hogy mi valaha ővelük összekeveredve, testvérnépekként éltünk. Ezért hát szép csöndben, igen sunyi módon belopták a köztudatba az obi-ugor terminust, amelyből a vogulokra és az osztyákokra csak az előtagban foglalt állítás igaz: arról ugyanis nem szól a fáma, helyesebben nem beszél egy forrás sem, hogy a manysikat-hantikat valaha az életben ugoroknak nevezték volna...
Azt már korábban megválaszoltuk, hogy később hogyan keletkeznek ún. nazális formák: A bizánci "Ungri" szolgai fordításából. Túlságosan hosszan rágódunk ezen az "ungri" idegenek által adományozott népnevünkön, de talán nem érdektelen az olvasónak, kinek a fejéből pattant ki először? Király Péter tanulmányának 60. oldaláról megtudhatjuk, hogy egy bizonyos múlt századi Grot orosz tudós volt az atyja, aki szerint "e névvel az oroszok nevezték a magyarokat, akik aztán ezt a nevet továbbadták a nyugati népeknek."(134) Ilyen egyszerű!
Ez nagyon érdekelne. Úgy emlékeztem, hogy letöltöttem az Anti-Kristót is szkennelt PDF-ben, de nem találom... Írnál kicsit bővebben erről a Grot-ügyről?
Vannak érdekes megállapításai (pl. az isi-pisiből és hasonlókból, illetve közösülésre hívó hangokból vezet le különféle magyar kifejezéseket). Másfelől viszont a szabályos hangfejlődés elméletét nagyon éleslátóan bírálja...
Egyébként az 5480. hsz.-ban tett felvetésemre, miszerint a Németh családnevűek döntő többsége ezeknek a var-khun uralom alatt álló gepidáknak a leszármazottja, geo13 olvtárs reagált az 5481. és 5482. bejegyzésben. Jobban átgondolva a kérdést, revideálnom kell akkori álláspontomat: most már én is amellett teszem le a voksomat, hogy ezek a Németh vezetéknevű magyarok a Kárpát-medencébe visszatelepülő varkhoniták, akik az éghajlat 820 körüli csapadékosabbá válásával tértek vissza régebbi lakóhelyeikre.
S hogy a visszaérkezők nem lehettek kis létszámúak, arra az antropológiai vizsgálatok szolgáltatnak bizonyságot. Éry Kinga írja: „Az Árpád-kori népesség esetében a leginkább különösnek a honfoglalóktól való nagyfokú különbözőségük minősül, ez ugyanis olyan mértékű, hogy ennek alapján az Árpád-kori népesség nem is tekinthető a honfoglalók leszármazottainak. Sorra véve a jelenség magyarázatának lehetőségeit, a legkevésbé az látszik valózínűnek, hogy ez a népesség a honfoglalás után került az Alföldre. A leginkább valószínű az lehet, hogy ezen Árpád-kori népesség ősei már több nemzedékkel a honfoglalás előtt a Kárpát-medencében tanyáztak, amire egységes embertani képük, és gyaníthatóan jelentős lélekszámuk is utal.” (Gondolatok az Alföld 9. századi népességéről; in: Lőrinczy Gábor szerk.: Az Alföld a 9. században; Szegedi Nyári Egyetem–TIT, Szeged, 1993, 45–47. o.)
Ezek szerint a visszaözönlő var-khun tömegek zömmel elfogadták a sztyeppéről beköltözők uralmát. A jelenség magyarázata a szervezetlenségben keresendő: az Árpád nevével fémjelzett honfoglalás későbbi krónikásai azért nem tudnak különösebb harcokról a belső területeken, mert a visszaköltözködő családok-nagycsaládok a keletről érkezőkkel szemben kellő organizáció híján nem vehették fel a harcot. A hazatelepülő hunugurok örültek régi földjeiknek vagy éppen annak, ami a régi birodalom területén most éppen osztályrészül jutott a számukra; az, hogy a régi dinasztia uralkodott-e fölöttük, vagy pedig egy újabb sztyeppei uralkodócsalád, valószínűleg jóval kevésbé foglalkoztatta őket.
Egészen más volt a helyzet a peremvidékeken. Itt kemény fegyveres összetűzések kísérték a IX. század végi államszervezéseket, éppen azért, mert a perifériákon az előző század közepétől a 820-as évekig tartó hihetetlen méretű aszály idején is tovább virágzott az államiság. Nemhogy a civilizáció haldoklásával nem kell számolnunk errefelé, hanem éppen ellenkezőleg: a Kárpát-medence peremterületein váratlanul és hihetetlen mértékben felduzzadt a lakosság a VIII. század közepétől. Míg az Alföldön örült az ember, ha elvegetált a több generációt érintő szárazság idején, és a pusztákon mindennapossá vált a tífuszjárvány, a mai Szlovákia, Erdély vagy a déli Horvátország zónájában szlávosodó kagán-dinasztiák uralkodtak; azok az erdős, nagyállattartásra kevésbé alkalmas vidékek voltak ezek, amelyeken a várkonyok nem szívesen gazdálkodtak korábban, s ezért átengedték azokat szláv alattvalóiknak. A természeti katasztrófától sújtott alföldi lakosság most ezekre a peremterületekre szóródott szét, ahol valódi életfeltételeit feladva elindult a szlavizáció útján. Aligha véletlen, hogy itteni uralkodóik is szláv nevet viseltek: Szvjatopolk kán, Prokuj gyula stb.
Hogy mikor csillapodott le a közbülső térségek irányába tartó migráció, a hun-avar visszaköltözés, azt pontosan nem tudni. Felhívjuk ugyanakkor a figyelmet arra az eddig nem méltányolt körülményre, miszerint Szent László drákói szigorúságú törvényeinek a vándorlást érintő egyes passzusaira kielégítő magyarázat nem született eddig még. Miért tilalmazta például a szent király oly buzgón a templomelhagyást és a lakosság tovaköltözését? Az I. törvénykönyv 19. paragrafusa előírja: „Ha valamely falu népe elhagyván az ő templomát, más helyre költöznék, a püspök hatalma és király parancsolatja kényszerítse visszaszállani oda, ahonnan eltávozott.” Véleményem szerint sem a „vándorló-nomád” életmód továbbélésének, sem a jobbágy-bérlői jogviszony előli menekülésnek a teóriája nem állja ki a szigorú kritika próbáját. Ugyanez vonatkozik a tolvajlást érintő, feltűnően szigorú retorziókra: az államhatalom feltehetően ekkorra elégelte meg az országban uralkodó fejetlenséget, a hunugur tömegek szüntelen ide-oda költözködését, illetve a Kárpát-medence teljes meghódítása és a külső ellenségekkel vívott harcok lezárultával ekkor jutott abba a cselekvési helyzetbe, hogy elérkezettnek láthatta az időt a letelepedés ügyének teljes és kizárólagos állami mederbe terelésére. Ekkoriban, Szent László alatt zárulhatott le tehát a var-khunok immáron majd’ három évszázada tartó visszaáramlása az alföldi területekre, hogy aztán hatszáz évig ne is történjék a magyar Nagyalföldön hasonló léptékű területrendezés.
Valóban, ez egy gyakran emlegetett és nem is túlságosan merész ötlet a részéről.
Györffy pedig arra mutatott rá, hogy a gepidák teuton neve átszármazott egyes fel- és délviéki szlávokra, akiket egyaránt tótokként emlegettek a középkori magyar források.
Az 5479.-ben idéztük erről Bóna Istvánt: „Az avaroktól legyőzött, illetve a hadba nem vonult gepidák Gepidia egész területével együtt avar uralom alá kerültek. Az avarok valószínűleg nagy áttelepítéseket végeztek, nagyobb, zárt gepida közösségek fennmaradásáról Erdélyben temetők, a Tisza alsó folyása mentén bizánci írott források tanúskodnak. Kétes, hogy valóban olyan »keserves szolgaságba« jutottak volna, ahogyan azt a 8. század második felében Paulus Diaconus képzelte. Az avarok még csak le sem fegyverezték őket, a keletrómaiak ellen vívott háborúikban egészen Konstantinápoly 626. évi ostromáig nemegyszer hallani gepida egységekről, falvaikban megülték saját ünnepeiket. Maradványaik, ha hihetünk a 870 körül írott Conversio Bagoariorum et Carantanorum című salzburgi egyházi vitairatnak, még a 9. században is éltek a Szerémségben s a vele határos területen. Ennél későbbi említésük azonban nincs, azok a német/szász elméletek, amelyek erdélyi gepida–szász találkozást és »kontinuitást« bizonygatnak, nem egyebek túlfűtött nemzeti hiedelmeknél.”