Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Relaxvideo Creative Commons License 2016.01.03 0 0 13490

175e km,

 

15-20 ezrenként cserélem, mindig Magnatec volt, többnyire 10W40, most lett 5W.

1.4-es motor, 2004-es gyártású.

Kb. heti 3 napot használjuk és durván 15e km/év

Előzmény: wector81 (13488)
wector81 Creative Commons License 2016.01.03 0 0 13489

Neked melyik motoros Kalosod van?

Előzmény: DelSonar (13486)
wector81 Creative Commons License 2016.01.03 0 0 13488

Pedig az egy jó olaj. Mondjuk Edge jobb lenne, hamár Castrol. De ez csak a mostani, jó volna tudni, hogy előtte milyen olajok voltak benne. Milyen gyakran cseréled? Hány km van a motorban? Melyik motor? Milyen gyakran és milyen távokon használod?

Előzmény: Relaxvideo (13487)
Relaxvideo Creative Commons License 2016.01.03 0 0 13487

köszönöm a tanácsaid, legközelebbi csattogásnál ránézek a bütykökre :)

Magnatec 5W30 van benne és még van egy pár deci a flakonban.

Picit után szoktam tölteni, ha a középszint alá csökken. (ritkán)

Előzmény: wector81 (13484)
DelSonar Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13486

Én nem értek az autókhoz. Csak azt látom, hogy a hűtőfolyadék gyári állapotú hűtőrácsok mellett 80 fokra melegszik. Ezt a hőfokot látja a központi egység, ebből számolja az üzemanyagot is gondolom. Elkezdtem kísérletezni, jelenleg minden rekeszt elől betakartam, némi rés maradt azért mert az íves helyekre is szögletes nikecell darabokat szabtam ideiglenes megoldásként. A motor alját lezártam egy motorvédő lemezzel, ami szintén hagy utat a levegőnek két oldalt meg némi levegő bejut szemből is, de a nagy részét elvezeti a kocsi alá. Így "betakarva" megy a hőfok mutató a középvonallal fedésbe, egy nagyon kicsit még így is alatta van, nem fedi teljesen és ez az állás felel meg 92 foknak. De ezt a hőfokot is úgy 12 km után éri el kb.

Előzmény: zorko (13481)
wector81 Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13485

Ha 1,2-es, akkor az Suzi motor. 3km nagyon rövid. Ezt tesztelni, az 1,2-nek kell legalább 8km.

Előzmény: zorko (13480)
wector81 Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13484

Amíg csak télen, a reggeli hidegindításnál jön elő, és ahogy a motor elkezd bemelegedni, szépen elhallgat, addig nem kell vele feltétlenül foglalkozni. Ha már meleg motornál is csattog, akkor csere.

DE - próbáld ki az alábbiakat, nagyobb bajt megelőzendő:

Először is olajcsere, bele hidrotőke tisztító adalék. Mert elképzelhető, hogy csak olajsáros kicsit és "letapad" hidegen valamelyik (mert nem is biztos, hogy mindegyikkel gond van), azért csattog. Ezt ellenőrizheted, ha beindítás után letekered az olajbetöltő sapkát; a hang felerősödik, a lyukon benézve látni a vez.műtengelyt, és alapjáraton szinte látni a bütyköket, ahogy forognak. Ha a hang egy látható bütyök forgásának ritmusát veszi fel, akkor valószínű hogy csak az egyik hidrotőke le-le "tapad" a hidegben besűrűsödő olajban. Ez egy határozott csatt - csatt - csatt - csatt, jellemzően kb 1/20-os ütemben hallható. Ritkán, plussz rövid távokon használva gyakori "hiba", minél hidegebb van, annál inkább jelentkezik.

Adaléknak LiquiMoly, Wynn's javasolt. Áruk nem tétel, 1.500-2.000Ft körül megúszod a 2-3decit, ami bőven sok is a Kalos motorjába. Meg egy rendesebb, lehetőleg 5W-40-es szintetikus olaj, ami szintén képes kicsit átpucolni a rendszert.

Ez egyébként minden, még optimális körülmények között használt motornál sem hátrány, 100.000km környékén csinálni egy ilyen adalékos olajcserét. Az olajat utána javallott nem 10-12.000, hanem ~8.000km után lecserélni.

Előzmény: Relaxvideo (13483)
Relaxvideo Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13483

Igen, nyáron nem hallottam sose.

Akkor ez lesz, köszi. Remélem nem húzós a csere.

 

Ebben a hidegben az ajtózárak is gyakran beragadnak és csak 3-4. kulcsfordításra oldanak ki (a vezetőoldali mindig jó)

Lehet ezzel valamit házilag kezdeni?

Előzmény: wector81 (13478)
zorko Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13482

Javítás:

 

1. "...ha mondjuk 40 kW-osnak saccolom, valószínű nem sokat tévedek."

 

2. Kihagytam az előbb, hogy persze részteljesítményen megy az autó üzemszerűen...
A végsebességét sem tudom fejből :), de legyen mondjuk 160 km/h. A teljesítményszükséglet a sebesség köbével arányos, tehát ha 40kW-tal megy 160-at, akkor a 130-as tempó az 81%, a szükséges teljesítmény így csak 54% lesz. A keletkező hőteljesítmény helyesen így akkor ~13kW.

Előzmény: zorko (13481)
zorko Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13481

Érdekes, furcsa egy kicsit ez a széles szabályozási tartomány. Furcsa, mert az üzemi hőfokon soha nem is nyitna ki a termosztát teljesen (+50 fokban sem...). Na de miért? Mi értelme van ennek?

Én csak villamosmérnöki oldalról tudom ezt "szakmailag" megítélni, de így nézve, ez egy elég gagyi megoldás. :) A szabályozási karakterisztikának meredekebbnek kellene lennie, egyfajta pazarlás, hogy a hűtőventillátor is már teljes sebességgel dolgozik (97 fokon), a folyadékkeringés pedig ki sem adja a teljes mennyiséget hűtésre.....

 

A másik meg, hogy a mi éghajlatunkon (tehát azért nem egy szibériai -40 fokra berendezkedve....) a mai modern autóknak simán be kellene fűteniük magukat. Ez az "esélye sincs" dolog, ahogy írod, nekem nagyon gyanús. Azt kellene megnézni, hogy a hűtőhöz vezető csőben hideg marad-e a folyadék, végül is ez lenne az az eset, hogy a termosztát ki sem nyitott, és a motor mégsem tudta magát felmelegíteni. Gyanítom, hogy legalább langyos lesz a gumicső, és akkor itt van a kutya elásva.... :)

 

A régi Wartburgnál fix volt a hűtés, a hűtő a motor mögött volt, és a hűtőventilátor a vízpumpával egy tengelyen, a főtengelyről ékszíjhajtással állandóan forgott. De igazából még így sem volt feltétlen szükség a "csomagolásra", ha egyszer már bemelegedett, nem volt semmi probléma. :)

 

Mert még az is van, hogy egy belsőégésű motor valójában rengeteg hőt termel, az átlagember nem is nagyon érzékeli ezt. Érdemes összevetni a hőteljesítményét egy kisebb kazánéval (pl. 18 vagy 22kW). Most nem tudom fejből a mi kis Kalos-unk hány LE-s, de ha mondjuk 40 kW-osnak saccolom, valószínű sokat tévedek. Ha jól emlékszem benzinmotoroknál - nem túl magas hatásfok - a teljesítménynek kb. 60%-a hőként a motorban marad (nem vehető ki mechanikai munka formájában), és hűtés révén kell eltávolítani.

A 40kW 60%-a az 24kW (!)

 

Na, most megjöttek a mínuszok, legközelebb az út végén megnézem a hűtővízcsatlakozó gumicsöveket. :)

Előzmény: DelSonar (13467)
zorko Creative Commons License 2016.01.02 0 0 13480

Gőzöm sincs, hogy Suzuki-e, de azt hiszem 1,2-es... :)

Persze lehet a mutató kalibrációja is rossz, és valójában minden ok. :) Most legutóbb akartam figyelni, hogy vajon a termosztát kinyitása észrevehető-e a mutató mozgásából, de azt hiszem nem - vagy túl rövid volt a 3 km-es út...

Előzmény: wector81 (13479)
wector81 Creative Commons License 2016.01.01 0 0 13479

Nem sikerült még meg OBD-znem a kocsit, de nálam mindig, minden körülmények között tökéletesen metszi a mutató a vonalat. Ez, ami a képen van a bemelegedés fázisban kb 1km-ig tart, aztán kúszik is tovább.

Viszont - ez véletlenül nem az 1,2-es Suzuki motor...? Mert az produkálhat alapból ilyet.

Az 1,4-es Opel motorok jól működő termosztáttal felmelegszenek rendesen (legalábbis eléri a mutató a vonalat).

Előzmény: zorko (13465)
wector81 Creative Commons License 2016.01.01 0 0 13478

Ha csak mostanában - a hidegek beálltával - kezdte csinálni, és fokozatosan elhallgat, ha kezd bemelegedni, akkor az szinte 100%, hogy hidrotőke. Ha nem hallgat el, az is lehet hidrotőke, csak rosszabb állapotban :)

Előzmény: Relaxvideo (13469)
Relaxvideo Creative Commons License 2016.01.01 0 0 13476

Köszi. Nem minden indítás után, eddig kb. 10 indításból 1 az arány.

És buék!

Előzmény: 60-1124-1 (13475)
60-1124-1 Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13475

Hm, a tesómnak 3-4 éve csinálta először. Több egymásutánban aztán elhallgatott. Majd, idén tavasszal cserélte a vezérmű-szíjat. Aztán kis ideje megint elkezdte és elhagyja... Már kifülelte de, még nem szedte szét. Így az én diagnózisom is csak olyan 70% lehet. De, mert kicsi csapágyról van szó, a motor gumilábakon áll, nem adhatja át a zajt úgy, mint egy kerékcsapágy. Vagyis nem észlelhető pontosan! Meg kell figyelni jól! Ha törvényszerűen indítás, minden indítás után csinálja, szerintem megéri levenni a szíjat és reggel hidegen úgy beindítani. Ha nem zörög, akkor ott lesz a hiba.

Előzmény: Relaxvideo (13474)
Relaxvideo Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13474

köszi.

Nekem magától nem tünt el percek múlva sem, csak ha leállítom és újraindít.

De akkor mindig megszünt. Az eddigi 3 esetből.. :)

Előzmény: 60-1124-1 (13473)
60-1124-1 Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13473

A tesómnak általában hidegen jött elő, rapszódikusan. Nem lehetett valami eseményhez hozzákötni. Indítás után egyre többször jelentkezett, másodpercek múlva eltűnt. 

Előzmény: Relaxvideo (13472)
Relaxvideo Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13472

Köszönöm, hát akkor az új év is szakszervízzel fog kezdődni :(

Ha a csapágy rossz, az csinál ilyet, hogy először zörög, utána 10mp múlva újraindításnál már nem, és soha nem jön elő menet közben?

Előzmény: 60-1124-1 (13471)
60-1124-1 Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13471

A tesóm Aveo-ja is így kezdte... Pár évig bírta, most kicsúcsosodott. A generátor csapágya... Az ment ki.

 

Boldog Új Évet Kívánok!

Előzmény: Relaxvideo (13469)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13470

Nálam gyújtáshibánál ( az egyes hengerhez menő kábel a gyertyacsatlakozónál el volt szakadva) csak rángatott a motor mikor kihagyott a gyújtás de nem volt rendellenes hang. A rossz gyújtás miatt a gyertya is kormos, trutymós volt.

Szelephiba, hidrotőke? Bár ehhez már inkább a szerelésben jártasak értenek.

Előzmény: Relaxvideo (13469)
Relaxvideo Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13469

Tegnap reggel indítás után ismét előjött a fémes hangú, "csattogó lepke" effektus.

Gyorsan felnyitottam és biztosan állítom, hogy a motorblokk felől jött. Talán a gyertyák irányából.

Amint húztam a gázbowdent, a freki is nőtt.

Ha az egyik gyertya hibás, gyenge, az adhat ilyen hangot? Tavasszal úgyis cserélni akartam, de akkor lehet előrébbhozom.

Leállítottam, 1 perc után újraindítás, és már nem volt ez a csúnya hang.

solak Creative Commons License 2015.12.31 0 0 13468

Pont erről írtam előzőleg,hogy túlhűtött a motor mivel csak 80 fok körüli  a hűtőfolyadék.

Nekem a mérésem alapján(OBD2) el se éri a 90 fokot mivel 88 foknál nyit a termosztát és onnantól kezdve csak visszafelé megy a hőmérséklet 82 fokig,amikor újra zár a termosztát,és ez ismétlődik folyamatosan.Ez mind álló helyzetben történik,semmi légáramlat,vagy menetszél nincs.

Menet közben nekem is az előttem kettővel hozzászóló (zorko)által mutatott kép szerint áll be a hőmérő.

DelSonar Creative Commons License 2015.12.30 0 0 13467

A termosztát 87 foknál nyit, 102 foknál van teljes nyitásban ami 7 mm elmozdulást jelent és 82 foknál zár le teljesen. Ezek a gyári paraméterek.

A következő információ: ha a hőfokmutató alulról érinti a középvonalat, az a központi egység szerint 80 foknak felel meg. Tehát a gyakorlatban a termosztátnak esélyes sincs még kinyitni, nemhogy elérje az üzemi hőfokot a hűtőfolyadék, ami 90 fok körül lehet, mivel a ventilátor 93-94 foknál kapcsol be, 97 foknál teljes sebességgel üzemel és 90 foknál kapcsol le.

Természetesen megvan tervezve a rendszer, és ez a rendszer +50 fokban is képes lehűteni üzemi hőmérsékletre a hűtőfolyadékot. De ha +50 fokban képes rá, nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy mit csinál mondjuk +10 fok alatt vagy mínuszokban. 

zorko Creative Commons License 2015.12.30 0 0 13465

Tegnap utaztunk ~400km-t, és közben nézegettem a hőfokmutatót.

Bemelegedés után ez az állapot volt fixen:

Akár hosszú emelkedő, akár hosszú lejtő, max fűtéssel, nulla fűtéssel, 50-es, 80-90-es, vagy 130-as tempónál, tök mindegy, pontosan tartotta ezt a pozíciót.

 

Nekem is az az érzésem, hogy emögött nem az áll, hogy a motor nem tudja magát kellően felmelegíteni, hanem inkább rossz termosztát méretezés, vagy termosztát hiba. Mondjuk nem tudom, hogy nyáron mit produkál (amúgy feleségem jár a kocsival :), de nem lepődnék meg, ha akkor is így állna a mutató. :)

wector81 Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13464

Vettem egy occó bluetooth-os kiolvasót ebay-ről, majd megnézem, miket irkál ki. Talán holnap.

Amúgy elvileg az üzemi hőfok az a 95-100°lenne, nem? 

Előzmény: DelSonar (13463)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13463

Ahány autó annyiféle fogyasztás, ez egy dolog. Én csak annyit mondtam, hogy a központi egység által mért hőfok alapján a hűtőfolyadék nem éri el az üzemi hőmérsékletet. Ráadásul a hőfokmérő mutatójának elmozdulása a középvonalban 10-12 fokos hőmérséklet különbséget jelent. Egyszerűen fogtam, és menet közben összevetettem a ECU által visszaadott hőfokot a mutató állásával.

Előzmény: wector81 (13462)
wector81 Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13462

Érdekes, amit írsz... Én ugyan nem mértem soha a hőfokokat, de:

Én meglehetősen háklis vagyok, ha valami nem úgy működik, ahogy kellene. Nálam a termosztát még a gyári, és amióta a kocsi megvan a következőt produkálja:

Elindulok itthonról (fűtetlen garázs, kb pont ugyan olyan hideg van benne, mint kint, csak nem kell deret kaparni az ablakokról), mire elérem az M0 felhajtót, ~50-60km/h-val, ami tőlem kb 2km, a mutató bőven felkúszik az első vonalig (azt írod, ez kb 70°), felmegyek a pályára, feltolom olyan 80-90km/h környékére, és mire a következő felhajtót elérem (ami kb 3km-re van attól, ahol én felmegyek), a mutató már nyaldossa a középvonal alját. Itt szoktam felvenni a szokásos 95km/h körüli tempómat (2.500-at forog a motor), és egy-két km-en belül a mutató metszi a középvonalat. Itt jön az, hogy pár másodperc múlva a mutató visszaesik a középvonal alá (gondolom kinyit a termosztát és bekeveredik a hideg víz), majd újabb egy-két km múlva visszakúszik középre és ott is marad, onnantól se fel-se le. Tehát összesen, nyitással-visszahűtéssel együtt olyan ~7km-en belül üzem meleg a motor. Nyáron, melegben ez fele ennyi, mire felhajtok a pályára már szinte középen van a mutató. A középvonalnál feljebb soha nem megy, nyáron sem! Nyáron előbb bekapcsol a hűtőventilátor, minthogy a mutató túlmenne a középvonalon. A fogyasztásom most legutóbb (hete tankoltam kb) 6,4-6,5-re jött ki. Nyáron 5,8-6 körül van. Nekem ennyit jelent a jelenlegi hideg, bő fél liter plusszt. Ha nagyon hideg lenne, tehát olyan -10 -15°, akkor ez még picit feljebb menne, de a 7-et akkor sem közelítené meg. Nem is emlékszem, mikor evett utoljára 7-et, vagy többet az autó...

2003, 1.4 16V ~125.000km

Előzmény: DelSonar (13461)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13461

Valójában +10 fok alatt teljesen mindegy, 87 vagy 92 foknál nyit-e a termosztát ha a hűtőfolyadék hőmérséklete 80 foknál megáll bármilyen forgalmi helyzetben. A fogyasztás sem esik jelentősen mert nekem majdnem teljesen le van zárva a kocsi eleje de így is kell 12 km kb ahhoz, hogy a 90 fok közelébe kerüljön a hőmérséklet. Nyáron ugyanehhez elég 2-4 km. Kemény mínuszokban meg esélye sincs a motornak elérni az üzemi hőfokot. Még letakart állapotban sem, mert azért még akkor is marad annyi rés, hogy bőven behűti a rendszert a hideg levegő.

Előzmény: solak (13460)
solak Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13460

Nekem ugyanilyen problémám van a Kalos-szal,7.-én viszem szerelőhöz többek között ezzel a problémával.

Valahol azt olvastam, de lehet, hogy itt az előző topikban valahol, hogy egy 92c fokos opel termosztát megoldja ezt a gondot és a fogyasztás is vissza esik állítólag 6-6,5l-re.Most én is ki akarom cseréltetni és majd kiderül, hogy lesz e változás, mert így a fűtésével sem vagyok megelégedve mivel túl hűtött a motor.

DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13459

Valójában már +5 fok is elég ahhoz, hogy csak 80 fokig melegedjen a hűtőfolyadék. A hőmérséklet felfutása egyenletes és folyamatos, majd megáll egy adott hőfoknál és +/- 1-2 fok körül változik. Valójában mi mehet akkor tönkre? Az áramlás megvan, ha kinyit a termosztát 87 foknál, utána 88-94 fok között megint szabályoz a rendszer. Mondjuk inkább esélyesebb egy +50 fokra méretezett hűtési rendszer esetében, hogy +10 fok alatt túlhűti a rendszert, mivel semmilyen levegőáramlást szabályzó szerkezet nincs beépítve a rendszerbe.

Előzmény: almaata66 (13458)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!