Szó sincsen róla, hogy lebecsülnék bármely kultúrát, de az 1800-as évek végén Kínában nem találták fel sem a gőzgépet, sem a mai értelemben vett vasutat az ottani mérnökök (mondjuk párhuzamosan Angliával).
Oké, építettek Nagy falat, ami brutális teljesítmény, bár alapvetően a hosszával emelkedik ki, mintsem különleges megoldásaival, technikailag nem különbözik lényegében az európai kőváraktól. Igen, építettek még ötletes dolgokat minden bizonnyal, de világrengető találmányok akkoriban már/még nem jöttek onnan. A papír, a lőpor, a selyem régi-régi dolgok, de utána úgy megrekedtek egy szinten, minimális fejlődés mellett.
Nem tudok róla adatot, de minden bizonnyal jóval később építettek maguk pl. (!) fém testű hajót, pláne tengeralattjárót, de azokat is úgy, hogy mások megoldásait koppintották le alapvetően, nem pedig nulláról terveztek. És vasút is jóval később létesült, elsőként valószínűleg a gyarmatosított területeken, ott is a gyarmatosítók által hozott tudással.
Vigyázz, nem szabad lebecsülni egyetlen egy náció kultúráját sem, mostanában kerülnek elő olyan dolgok, technikák, amit nyugodtan sorolhatunk az "Elfeledett technológiák" kategóriájába.
Csak gondolj a most IS pusztítást elszenvedő Palmürára.....:-(((( Pár ezer év múlva jön egy kutatócsoport és csak lesnek, hogy mi lehetett ott??? stb.
Kínai mérnökök elenyésző számban voltak/lehettek, legalábbis a mai értelemben vett mérnökök, mert ugye voltak képzett embereik, de alapvetően a saját kultúrájukhoz illeszkedő tudással.
Nézd meg műholdról Pécsett!! Főpályaudvar környéki iparvágányokat, de a Pécs-Bányarendező környéke se semmi! Ott tényleg találsz silót és malmot egy kupacban....
Ja, hogy nem USA? Azt is a kivándorolt őseink építették fel....
Van itt egy Topiktárs, aki szeret Oroszhont modellezni... Van a Távol-Keleten egy hatalmas katonai város, amit magyar hadifoglyokkal építettek fel, köztük volt nagyapám is - papírja ott van anyukámnál! Чита, ha mond ez így valamit a Topiktársnak.
Vidéki környezetben is előfordultak egy vágányra felfűzött kisebb ipari épületek, és ahogy láttam, úgy általában az ipari épületek mérete egyenes arányban összefügg a település méretével is.
Gabona siló és malom szokott lenni egy vágányon, különféle boxcar-ba/ból rakodó ipari dolgok is egymással, esetleg az első kettővel.
Tartálykocsival szállított folyékony anyagok ürítése/töltése esetén régen is voltak különféle - lefejtővel kapcsolatos építési, tartálykocsival kapcsolatos kezelési - szabályok, bár lazábbak, mint napjainkban, de ha gyúlékony, robbanékony vagy maró anyagról illetőleg élelmiszerről (kukorica szirup) volt szó, akkor elkülönítés, védőtávolság, elkerítés biztos volt. (Összességében valószínűleg alig van olyan tartálykocsis szállítmány, ami ne lenne valamiért veszélyes vagy védendő, kivétel talán pl. a desztilált/ioncserélt víz.)
Ami elég biztos, hogy olyan üzemek, raktárak telepítése esetén nem követsz el hibát, amiket boxcar-ral vagy hűtőkocsival szolgálnak ki (kajagyár, cipőgyár, tápkeverő, gépgyár, stb.).
Én a modulozás mellett tettem le a voksom, több okból is, sőt, több nagyságban is, több témában is. Sokszor rágtuk már a csontot, továbbra is jó döntésnek tartom az esetemben a H0 (és 0e) és a modulozás választását. Annak ellenére, hogy évente csak néhány alkalommal vonatozom, igaz, akkor viszont töményen (lásd FREMO treffenek, kiállítások), profin, elég élethűen sok tekintetben. Jobb lenne többször játszani, ez való igaz, de minden nap akkor se játszanék vele, ha a sarokban állna valami bevetésre készen.
A H0-tól kisebb dolgok, sőt, ide értve a H0e-t, H0f-et is, nem tetszenek, utóbbiak a működési nehézségeik miatt (élethű sebesség, koszra érzékenység, apró gépek váltókon, stb.).
Sőt, továbbmegyek. Tetszene a Nullás nagyság, messze-messze visszafogottabb célokkal, gyűjteménnyel, mint most, de a váltás nem lenne egyszerű és főleg nem gazdaságos, másrészt igencsak helyigényes az 1:45 (1:48), még visszafogottan is. Bár Nullás nagyvasútból micro layout/modul jellegű valamim lenne, a végén visszafordulással és alatta rejtett pályaudvarral. (Sőt, nagyon tetszik a Spur1, csak hát az ára meg a helyigénye...)
De szívesen építenék szobai körpályás asztalt, erre akár lenne is lehetőségem már egy ideje. Talán egyszer megvalósul, talán nem. Két dolog biztos: az egyik, hogy H0 lesz, a másik, hogy csak és kizárólag olyan téma, aminek szűk ívsugarak mellet sem gáz az élethűsége. Konkrétan a (kelet)-német Windbergbahn, ami tetszik, és 1,5x2,5 m-es asztalra szépen fel is dolgozható. Olyan asztalt a mostani lehetőségeim mellett nem tudnék építeni - csak a tervezett családi élet rovására :) -, amin pl. tipikus magyar vonatok (mozdony + 4-5 db 25-26,5 méteres kocsi modellje) futtathatóak. N-ben már menne, de nem szeretem az N-et. :-)
Emellett nagyon tetszenek az amerikai 4x8-as asztalok is, de picit nagyobb méretben már tök jó dolog létrehozható lenne.
De lenne lehetőségem szobában a fal mellett futó terepasztalra is, tkp. nem is kicsire, akár konstans 1 méteres szélességgel is. Ez ugye élethűbb tudna lenni bizonyos témákban, mint egy átlagos körpályás asztal, mehetne akár a fentebb említett 4-5 kocsis vonat is rajta, a sarkokban lévő ívek, amik ugye kevésbé tudnak élethűek lenni. De nem akarom, hogy erről szóljon a lakásom. (Jó esetben boncmester se viszi haza a munkáját...)
Úgy látom a Kato nem csinálja a 6-5-ös hálót, elvileg ez van a diner után. Én elhagytam egy dome-coach-ot meg egyelőre két 10-6-os hálót, de ez utóbbiból kéne még egy, hogy az arányokat jobban visszaadja. És kíváncsi lennék, hogy a dome-coach-ból megcsinálta-e a két verziót (women and children ill, conductor space)? A BLI éjcs-ó-ban megcsinálta. :-)
Bocsika, én csak egy jelzőrakétát lőttem fel, erre te mindjárt a Virginia csatahajóról tüzelsz??? :-)))) Igen eltaláltad, Broadway Limited kocsikról csúsztam le mint mindig....:-)))))
Viccet félretéve, kék dobozos Athearn szettet kínált pár napja egy ismerős, abból kettőt vettem csak meg - gondoltam lassacskán az egész átjön hozzám - erre tegnap este üzent, hogy a többi nyolcat egyben eladta. Van egy Diner és egy Coach. Nincs F3A se FB7 gépem hozzá egyik vasúttársaságtól sem, csak az a hülye magán vasúttársaságom lesz amiről múltkor neked írtam D&RGW GP60 géppel. Gilbert kocsikat nem keverem hozzájuk.
Irodalom: Hetvenes években amiket a Pécsi zsibvásárban és Pesten a jó öreg Tóth úrnál tudtam venni, aztán a MRR újság úgy kb. tíz éve csak.
Találtál olcsón Broadway Limited kocsikat? :-))) Hogyé' aggyák? :-) És az, hogy nem tudtad, mennyiben járult hozzá a lecsúszásról? :-)
Honnan tudjam, hogy te mit nem tudsz? :-) Nekem ez kb. 30 éve nem újdonság. :-) Még a 80-as években a Műszaki Könyvtárban olvasgattam a Railroad Model Craftsman-t (úgy a 60-as évek elejétől voltak meg az évfolyamok), akkor ez volt az egyetlen elérhető információ kis országunkban. Abban voltak benne a California Zephyr kocsijainak a rajzai - ki is fénymásoltam -, onnan tudom ezt is.
Ráadásul a CZ kocsijainak a tulajdonosai is mindhárom vasút, nagyjából az érintett vonalhosszak arányában, majdnem minden kocsiból van CB&Q, D&RGW és WP tulajdonú is. Ez a kocsin fent a két szélén látszik, középen ugyebár a CALIFORNIA ZEPHYR felirat van.
Nekem a is kéne még egy 10-6-os háló (lehetőleg WP, most mindhárom fajta hálóból csak 1-1 van), hogy meglegyen a 10 kocsi. Most van egy baggage, 2 dome-coach, 1 dome-buffet-lounge, diner, 3 sleeper (egy 6 br-5 comp, egy 16 section és egy 10 sect-6 dbr) és a végén a dome-observation. Ja, és mozdony még egy darab sincs. :-(
Az a 10 lecsúszott kocsi milyen összeállításban volt? :-)
Doktor úr, te aki annyi mindenben jártas vagy , miért nem szóltál, hogy nem kell feltalálnom újból a Spanyol viaszt?? D&RGW vasútvonalán menetrend szerint továbbították a California Zephyr szerelvényét. Lecsúsztam egy egész komplett H0 szerelvény beszerzésének lehetőségéről. Jó, nem az egész 16 kocsis szerelvényről lett volna szó, hanem csak 10 -ről, de hát így is csak a töredék kettőnél tartok. Elindult az a vonat Chicagoból aChicago, Burlington & Quincy (CB&Q) vasúttal, Denverben (Colorado) mozdonycsere a Denver & Rio Grande Western (D&RGW) vasútnál, majd megérkezett Salt Lake Citybe, (Utah), ahonnan a Western Pacific Railroads (WP) továbbította egészen Oaklandig, California. Ne érts félre, nem hibáztatlak, csak jól jött volna egy kis figyelmeztetés......:-))))