Keresés

Részletes keresés

Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 286
Fordíthatnál te is, mert én időben nem győzöm:)
Előzmény: Scythus Viator (284)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 285

Nem neked forítottam, csak gondoltam, odaírom:)

Egyébként köszi a sok jó linket:))

Előzmény: Scythus Viator (283)
Scythus Viator Creative Commons License 2008.07.04 0 0 284
Előzmény: Sagarakti-Surias (277)
Scythus Viator Creative Commons License 2008.07.04 0 0 283

Az általad bemutatott képen egy etruszk nemes látható az egyik cerveteri faliképről. Érdekesek az egyiptomi és görög párhuzamok is.

------------------->>

 

Köszönöm a fordítást :-)

 

"detail of an etruscan wall painting,
nobleman sitting on a folding stool,
cervetri, italy"

 

(cnf. http://www.designboom.com/eng/education/folding/greek.html)

 

 


Előzmény: Epstein dr. (280)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 282
Kr. e. 55/54-ben bocsátotta ki Quintus Pompeius Rufus ezt a denariust két nagyatyja tiszteletére, akik egyszerre viselték consulságot 88-ban. Az előlapon Sulla – teljes nevén Lucius Cornelius Sulla Felix – hatalmának jelképei, az etruszk augurok kampós botja (vö. pásztorbot!), a két sella curulis és a koszorú, míg a hátoldalon Quintus Pompeius Rufus hatalmának szimbólumai, a nyílhegy, a két sella curulis és a babérág.
Előzmény: Sagarakti-Surias (269)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 281
Ugyanez a dénár az amszterdami Allard Pierson Museumból
Előzmény: Sagarakti-Surias (277)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 280
Az általad bemutatott képen egy etruszk nemes látható az egyik cerveteri faliképről. Érdekesek az egyiptomi és görög párhuzamok is.
Előzmény: Scythus Viator (278)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 279
Köszi:)
Előzmény: Scythus Viator (278)
Scythus Viator Creative Commons License 2008.07.04 0 0 278

etruszk felfestmény, Cervertri, Olaszország

 

 

THE ILLUSTRATED HISTORY OF FOLDING CHAIRS, http://www.designboom.com/eng/education/foldingchair.html

Előzmény: Sagarakti-Surias (270)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 277

Quintus Cassius Longinus érméje Kr. e. 55-ből. A pénz hátoldala a Vesta-templomot ábrázolja, áldozati urna és a "feloldozlak vagy elítéllek" (absolvo vel condemno) tétel rövidítéseként szereplő AC betűk kíséretében. A szentélyben az oltárt két sella curulis tartja, s feltételezhető, hogy az örökégő tűz szintén elő-ázsiai eredetű, gondoljunk csak arra, hogy az államélet folytonosságát jelképező Vesta-tűz hasonlóan központi szerepet kapott a Méd-Perzsa Birodalom életében (vö. Avesta).

 

Pergamon Museum, Berlin

Előzmény: Sagarakti-Surias (269)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 276
Octavianus egy másik dénárja Kr. e. 42-ből, amelyen az etruszk méltóságjelvényekkel összekapcsolt felirat fennen hirdeti: CAESAR DIC[tator] PER[petuus]
Előzmény: Sagarakti-Surias (273)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 275
Ugyanez a jelenet egy másik denariusról, ugyanebből az évből (Pergamon Museum, Berlin)
Előzmény: Sagarakti-Surias (274)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 274
Egy másik veret Kr. e. 15-ből, amelyen Tiberius és Drusus egy babérágat nyújtanak át az állam első emberének katonai győzelmük jelképeként. A princeps itt is egy szétnyitható, etruszk típusú kisszéken ücsörög. (London, British Museum és Róma, Palazzo Massimo alle Terme)
Előzmény: Sagarakti-Surias (269)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 273
Augustus császár feltehetően Kis-Ázsiában vert aureusa Kr. e. 28-ból a British Museum gyűjteményéből, amelyen "a szenátus feje" szintén egy hasonló alkalmatosságon trónol
Előzmény: Sagarakti-Surias (269)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 272
A 217–18-ban tizennégy hónapig uralkodó Macrinus császár a fiával egy aureus hátoldalán. Etruszk eredetű széken ülnek.
Előzmény: Sagarakti-Surias (269)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 271

William Smith szerk.

Dictionary of Greek and Roman Antiquities

Little, Brown and Co., Boston, 1870

Előzmény: Sagarakti-Surias (270)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 270
A sella curulisra vonatkozó szócikk William Smith antik szótárának második kiadásából (1014–15. o.). Az alsó képen bemutatott két bronzláb a nápolyi Museo Borbonicóból, a teljes sella curulis pedig a vatikáni gyűjteményből való.

 

 

Előzmény: Sagarakti-Surias (269)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 269

"A jobb felső mezőben látható szétnyitható, hordozható széket az etruszkoknál is ismerték, sőt a magistratusok egyik etruszk eredetű kategorizálási módja volt a curules és non curules felosztás a régi Rómában (az előbbiek közé tartozott a consul, a praetor, a censor, valamint az aedilis curulis, ezek mindannyian elefántcsonttal berakott díszes, hordozható széken ücsöröghettek hivatali idejükben, magukkal vihették azt, a későbbi Árpád-kori magyar királyi tanács tagjaihoz hasonlóan)"

 

Liviustól tudjuk (I, 8), hogy az összecsukható sella curulist a rómaiak az etruszkoktól vették át: „Alii ab numero avium quae augurio regnum portenderant eum secutum numerum putant: me haud paenitet eorum sententiae esse quibus et apparitores hoc genus ab Etruscis finitimis, unde sella curulis, unde toga praetexta sumpta est, et numerum quoque ipsum ductum placet, et ita habuisse Etruscos, quod ex duodecim populis communiter creato rege singulos singuli populi lictores dederint.”

Előzmény: Epstein dr. (222)
dzsaffar2 Creative Commons License 2008.07.04 0 0 268

Soha nem titkoltam, hogy egyszerre több nicket is használok... ezúttal valóban csak kettőt.

---------------

Nos ugyanabban a témában ez megtévesztő ezért tisztességtelen bárhogy is próbálod magyarázni.

Hét-nyolc évvel ezelőtt volt egyeseknél szokás ugyanahhoz a témához több nickkel hozzászolni bizonyítandó, hogy más is ugyanazt gondolja a témáról. 

 

Sáfár István 

Előzmény: Epstein dr. (263)
dzsaffar2 Creative Commons License 2008.07.04 0 0 267
Miért kéne nekem feladni? (Mondom, írd egyes számban.)

Pár magabiztosnak tűnő tőmondaton kívül mit hoztál fel az egyértelmű ábrázolásokkal szemben? Nosza, nem kell tovább titokzatoskoni, ha tényleg lapul valami a tarsolyodban, csak bátran... elő a farbával.

-------------

 

Nincs farba.

Megadtam a forrást és röviditve közöltem a szerző véleményét. Semmit sem tettem hozzá, még a magam véleményét sem.

 

 

A többi szöveget ismerem és a témához (a megfejtésekhez) tulajdonképpen nem tartozik.

 

Sáfár István

Előzmény: Epstein dr. (264)
dzsaffar2 Creative Commons License 2008.07.04 0 0 266

Miért kell a teljesen egyértelmű ábrázolásokat kétségbe vonni, csak azért, hogy eggyel több gagyi elmélet születhessen?

--------------

 

Az is kérdés, hogy mi határozza meg, hogy gagyi egy elmélet vagy sem.

 

Ha esetleg hírneves az etruszkológus illetve a trendi csapatba tartozik akkor már elfogadható az elmélete és nem gagyi?

 

Nos ezt tulajdonképpen az etruszkológusoktól kellene megkérdezni, akik úgy érzik, hogy megfejtik a szövegeket. Ugyanarról a témáról nincs egyforma.

 

Én pedig nem vagyok etruszkológus csak ismerek jónéhány megfejtést és nem szükséges az internetről folyamatosan keresnem az ellenpéldákat.

 

 

Ebben a témában most teljesen lényegtelen a jóslás és a juhmáj, mintahogy az sem érdekes mennyit találtak belőlük..

 

A megfejtések különbözősége a lényeg.

Az pedig a megfejtőre tartozik, hogy mit lát bele és vagy elhiszed vagy nem...

 

De ebben az esetben a megfejtést nem ismered ugyanis nem másoltam még be.

 

Üdv Sáfár István

Előzmény: Epstein dr. (262)
Scythus Viator Creative Commons License 2008.07.04 0 0 265

Érdekes képanyag

 

A reconstruction of the tomb of the Augurs, Tarquinia. (Etruscopolis) 

 

  Etruscan Album
  http://cdpe.tripod.com/index.html

 

Házaspár 

 

  The Louvre Etruscan Section
  http://cdpe.tripod.com/Louvre/

Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 264
"Nem adjátok fel amint látom."

 

Miért kéne nekem feladni? (Mondom, írd egyes számban.)

Pár magabiztosnak tűnő tőmondaton kívül mit hoztál fel az egyértelmű ábrázolásokkal szemben? Nosza, nem kell tovább titokzatoskoni, ha tényleg lapul valami a tarsolyodban, csak bátran... elő a farbával.

 

 

"Nos azt megtudjátok határozni, hogy mire használtak ennyi különböző májmodellt?

Mi cél szolgáltak?"

 

Az auspiciumhoz hasonlóan a haruspicium célja is a jövendő kifürkészése volt. A haruspicium egyik, feltehetően legkedveltebb válfaja volt az állati májból történő jóslás az etruszkoknál és az ókori Rómában. Az utóbbi államban kezdetben kizárólag etruszkok töltötték be ezeket a tiszteket, és a szenátust kiszolgáló jósok mellett magánzó haruspexek is voltak, akik rendszerint politikusok mellé szegődtek. Ugyanis az égi jelek állati májban megfigyelhető jelentkezése rendkívül fontosnak számított például hadjáratok indítása, békekötés, szövetkezés alkalmával, de a mindennapi belpolitikai, sőt a vidéki gazdasági életben is. Livius négy jelentősebb katonai eseményt említ, amelyek előtt a hadvezér a haruspexek közvetítése útján tudakolta meg az istenek akaratát. A III. századtól kezdve pedig a várost vagy a magistratusokat illető csodajelek értelmezését is a haruspexekre ruházták. Ugyanebben az időszakban már nemcsak a városban, hanem vidéken is kértek a haruspexektől tanácsot, ezt elsősorban az idősebb Cato művéből tudjuk, aki elítéli és mindenféle haszonleső, a komédiákban parazitaként szereplő, a gazdákat befolyásoló jóssal egy sorba állítja őket. Ennek ellenére találunk a haruspexeknél a föld művelésére vonatkozó útmutatásokat is.

 

A principátus idején a béljóslás szigorúbb felügyelet alá került: feltehetőleg Augustus szervezte meg a 60 béljós testületét, amelybe immár nemcsak etruszk származású jósok tartoztak. A császárság idején az állami béljósok feladatköre kiszélesedett, a 60 fős testülethez a szenátus fordult, míg a császári haruspexek az uralkodóval álltak közvetlen kapcsolatban. Az I. századtól kezdve az itáliai területeken és a provinciákban is elterjed a disciplina Etrusca, amelynek fő tanait immár latinul teszik közzé. A Severusok idején létrejön a haruspex legionis tisztsége, illetve a császári haruspexek állami díjazást kapnak.

 

A II. századtól kezdve a régi római vallás tisztségeinek felvételével az idegen vallásokkal szemben a római hagyomány, a mos maiorum védelmezőiként lépnek föl. Diocletianus idején még szerepet játszanak a keresztényüldözés kirobbantásában. A későbbi uralkodók rendeletei folytán, valamint amiatt, mert az egyre inkább teret hódító keresztény teológia a béljóslást minden egyéb jóslási és mágikus tevékenységgel együtt a démonok hatókörébe sorolja, egyre jobban kiszorulnak Rómából.

 

Vö. Marie-Laurence Haack: Les haruspices dans le monde romain (A haruspexek szerepe a római világban); Ausonius, Bordeaux, 2003 (Scripta Antiqua VI., doktori értekezés)
Előzmény: dzsaffar2 (259)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 263
Soha nem titkoltam, hogy egyszerre több nicket is használok... ezúttal valóban csak kettőt. Egyebek mellett arra is jó volt az eljárás, hogy egy csomó kasszita uralkodónk a nevét a különféle rovatok olvasói már kívülről fújják.
Előzmény: dzsaffar2 (260)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.07.04 0 0 262

"Nyilván mindegyik etruszkologusnak elment az esze."

 

Legalábbis aki az epehólyagban az Alpok vonulatát ismeri fel...

Szerinted miért van az, hogy a bārûk, a hettita papok vagy a haruspexek ugyanazt a belső szervet tanulmányozták kiemelt buzgalommal, miért szólnak erről a beszámolók és az ábrázolások tucatjai, s miért van, hogy a juhmáj pontos modelljét mindegyik területen nagyobb számban készítették? Nem értem, miért kellene ezekbe a nyilvánvalóan májat ábrázoló plasztikákba földrajzi tájékozódást szolgáló kezdetleges térképeket belelátni...

 

 

 

 

Itt egy babiloni lista az áldozásra szánt juhok nemesebb belső szerveiből kiolvasható előjelekről a Kr. e. II. évezred elejéről. Vajon miért szerepel az ilyesfajta felsorolásokban kiemelten a máj, amelynek egyértelmű és pontos modelljeit Mezopotámiában, a hettitáknál vagy az etruszkoknál is elkészítették? Miért kell a teljesen egyértelmű ábrázolásokat kétségbe vonni, csak azért, hogy eggyel több gagyi elmélet születhessen?
Előzmény: dzsaffar2 (261)
dzsaffar2 Creative Commons License 2008.07.04 0 0 261

Különben tényleg ahány etruszkológus annyi megfejtés. Ízelítőül egy pár:

------------

Erről van szó

Nyilván mindegyik etruszkologusnak elment az esze.

 

:-o

 

Sáfár István

Előzmény: Scythus Viator (248)
dzsaffar2 Creative Commons License 2008.07.04 0 0 260

Nyugodtan címezd egyes számban:)

-------

 

Nos mi szükség van arra, hogy ugyanoda kettő nicknéven írkálj?

Csak nem arra szolgál az ilyen megoldás, hogy más is hasonló véleményen van?

 

Sáfár István

Előzmény: Sagarakti-Surias (247)
dzsaffar2 Creative Commons License 2008.07.04 0 0 259

Úgy látszik, másoknak is elment az

------------

 

Nem adjátok fel amint látom.

 

Nos azt megtudjátok határozni, hogy mire használtak ennyi különböző májmodellt?

Mi cél szolgáltak?

 

Sáfár István

Előzmény: Sagarakti-Surias (255)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 258
Kiderül belőle, hogy Hattušašban például 36 májmodellt találtak...
Előzmény: Sagarakti-Surias (256)
Sagarakti-Surias Creative Commons License 2008.07.04 0 0 256

Hans Gustav Güterbrock

Hittite Liver Models

In: Francesca Rochberg-Halton szerk.: Language, Literature, and History Philological and Historical Studies Presented to Erica Reiner; American Oriental Society, New Haven, 1987, 147–53.

 

 

 

Megjelent még a következő kötetben:

 

 

Ifj. Harry A. Hoffner szerk.

Perspectives on Hittite Civilization Selected Writings of Hans Gustav Güterbock

The Oriental Institute, Chicago, 1997

(Assyrological Studies XXVI.)

Előzmény: Sagarakti-Surias (254)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!