Szerintem már nem sok Zs tartálykocsit látni forgalomban ! De én Hajdúszoboszlón mindig látok ! Mert a 6. vágányon mindig bent áll eyg hosszú Zaekks szerelvény és az utolsó elötti vagon ez a Zs !
Végülis, a magánvasutak szaporodásával érthető a dolog! Mivel először román teherkocsikon láttam, azt hittem, ismét dobtak egy hatalmasat kedvenc keleti szomszédaink!
román "testvéreinknek" mostanában nem elég, hogy a zagyva számsorba kötelező jelleggel kiírják az 53 mellé, hogy CFR, mellébiggyesztenek még egy RO betűsort is, nehogy eltévessze valaki... ;-)
Nem csak a román "testvéreink" csinálják ezt! A nagy topikban már volt róla szó. Az UIC új szabája szerint fel kell tüntetni a forgalomba állítás helyét is a kocsin, teheát melyik országban lett üzembe helyezve. Úgy hallottam, hogy a 3-4 szám nem a vasúttársaságot fogja ezentúl jelenteni, hanem az üzembe helyezés országát. Már látni ilyen kocsikat a nagyvasúton:
31 RIV
55 H-MÁV
595 .......
31 RIV
81 A-ERMEWA
781 ...
Tehát mint ahogy láthatod az üzembe helyezés helyét jelző ország betűjele aláhúzva az üzemben tartó vasúttársaság betűjele elé van írva.
A minap a "Sínek mentén" - ez egy jó kis vasutas sorozat a Travel Channelen, amúgy - bóklászva lettem figyelmes egy érdekeségre: román "testvéreinknek" mostanában nem elég, hogy a zagyva számsorba kötelező jelleggel kiírják az 53 mellé, hogy CFR, mellébiggyesztenek még egy RO betűsort is, nehogy eltévessze valaki... ;-)
A Háromkötetesből számomra az derül ki, hogy amikor megalakult a BKV (1968. január 1.), nem nagyon törődtek ezekkel a részletes adatokkal, önálló FVV és BHÉV (MÁV-BEV) korszakból nagyon szép adatok vannak.
Akkor most elmagyarázom, hogy hogyan lehet értelmezni:
Egy-egy betűcsoport után található hármas számcsoport, majd egy egyedülálló szám. Ez jelzi a típust. A következő háromjegyű számok a kocsi egyedi számát jelölik. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a betűcsoport után a pályaszám 5,6,7 és 8. száma, majd egymás után a kocsik 9,10,11. számai.
Olyan listám nincs, ami a régi és az új számozásokat összevetné. Olyan ismeretlen időpontban készült BHÉV teherkocsilistáim vannak, amelyeken a 11 jegyű számok egy része szerepel. Például így:
(kiváncsi vagyok, hogy a ziondex hogyan fogja összezagyválni)
A BHÉV teherkocsijainak ismeretlen időpontból származó listája
Van egy kacifántos kérdésem, hátha itt meg tudja válaszolni valaki:
A "Háromkötetes" ( A fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada c. monográfia) csodálatos BHÉV teherkocsibeszerzési és -átszámozási, átalakítási lista - 1968-ig. Arról semmit nem ír, hogy a régi HÉV-teherkocsik milyen 12 jegyű számokat kaptak.
A 2002-es Vasúthistória évkönyvben megjelent Lovász György-Szécsey István: Fejezetek a hazai teherkocsigyártás 1945 és 1960 között c. cikkböl vagyok ilyen okos:
1948-49-ben a Győri Vagongyár szállított az NS részére 240 db.-t. Nekem feltűnt, hogy gőzfűtési vezeték is volt rajtuk. A 100 km/h-s sebesség is arra utal, hogy személyszállító vonatba is széndékozták használni őket.
Magyar teherkocsi Amszterdamban az NS-nél 1970-ben!!! Láthatóan jó állapotban, gördülőcsapágyas kivitelben, RIV-jelű nemzetközi forgalomra alkalmas. A MÁV-nál a mai napig zöld szolgálati kocsiként előfordul. (Gzk 157000,158000, majd Gbl 156 sor.) Hogyan került oda? Háborús események vagy exportszállítás? www.dansk-jerbanearkiv.dk -n még BHÉV-kocsik és a szovjet hadsereg teherkocsijai, melyeket a MÁV sóderszállításra használt.