Szia!
Nos pont ezért:
"Nekem amugy ez az ábrád világosan azt mutatja hogy az autó rendszerében a villanások koncentrikus köröknek (gömböknek) felelnek meg csak te nem rajzoltad meg őket. Ezeket a koncentrikus köröket a szaladgáló házak változatos módon részlegesen megakadályozzák a terjedésben de ez nem számit. "
Nos, pont ez számít..
Éppen ezért, a "nem számít" rész miatt, nem koncentrikusak a körök.
Na jó. Látom ezzel az autós példával nem jutottunk előrébb, itt egy másik példa.
A kedvenced: vonatos!!
A vonaton vadászok mesélték a sztoriaikat. Az egyik azt állította, hogy amikor vadkacsára vadászott, véletlenül fenékbe lőtt egy repülőt. A többiek vitatták mondván, hogy nem elég gyors ahhoz a lövedék. Kitalálták, hogy meg kellene mérni, de addig vitatkoztak, amíg már abban sem tudtak megegyezni, hogy a vonat sebessége hogyan számítson bele a mérésbe.
Így elhatározták, hogy hátulról előrefelé és előről hátrafelé is fognak lőni. Sőt! A biztonság
kedvéért, éppen a vonat mellett vadászó társukat is megkérik, hogy ő is lőjjön..
Amikor a vonaton lévő vadász hátra felé lő, a vonat mellett álló vadász is lőjjön a vonat mellett
hátrafelé, és amikor a vonat végével, a vonaton utazó, az előrefelé lövö vadász odaér akkor
egyszerre lőjjön a vonat mellett álló is előrefelé..
Így nem lehet vita, mert a vonat rendszerében és egyszerre a rendszeren kívűl kilőtt lövedékek sebességét is meg lehet mérni, előről hátrafelé és vissza, hátulról előrefelé..
Mit gondoltok mi lett a mérések eredménye??
A vonat rendszerében mérték mind a négy lövedéknek a repülési úthosszát és idejét.
Minden esetben 100 méter volt a hossz, a puska csövét v=200 m/s sebességgel hagyta el a lövedék. A vonat sebessége 20 m/s volt.
Így a hátrafelé lövéseket vizsgálva
vonaton kilőtt lövedék a puska rendszerében v=200 m/s sebességgel távolodott,
a vonat mellett álló vadász szerint csak v=200-20=180 m/s, de közeledett a vonat vége v=20 m/s
sebességgel, így a ütközéskor v=180+20= 200 m/s volt a relatív sebességük.
Szemben a vonat mellett kilőtt lövedékkel, aminek v=200 m/s volt a sebessége és összeütközve
a v=20 m/s sebességű céllal a relatív sebessége v=220 m/s volt..
Az előrefelé lövésekkel mi a helyzet?
A vonaton kilőtt lövedék a rendszerében v=200 m/s-al haladt a vonat mellett álló vadász
szeint v=200+20=220 m/s sebességgel haladt az előle v=20 m/s -al elfutó célja felé.
Így a relatív sebessége a célhoz mérve v=220-20=200 m/s..
Miközben a vonat mellett álló vadász fegyveréből v=200 m/s -al kilőtt lövedék elöl v=20 m/s sebességgel "elfutó" céllal az ütközéskor a relatív sebessége v=200-20=180 m/s volt.
Viszont amikor a vonat mellett álló vadász átlagolta a sebességeket akkor ő is
v=(220+180)/2=200 m/s sebességet kapott.
Tehát elmondhatjuk, hogy akár a vonat rendszeréből, akár a mellette álló vadász rendszeréből
mértük a lövedék sebességét, két különböző módszerrel, azonos eredményt kaptunk: v=200 m/s
sebességgel tette meg a vonat 100 méteres hosszát.
Sőt! Ugyanezt az eredményt kapjuk, ha a vonat mellett álló vadász rendszerében jelöljük ki
a 100 méteres útszakaszt, csak akkor azt mérjük a vonat rendszeréből is, hogy a vonat melletti vadász lövedéke előre és hátra is t=0,5 sec alatt ér el.
A vonatról kilőtt lövedékek a vonat rendszerében:
előről hátrafelé v=200m/s al kilőtt lövedék az előle 20 m/s -a elfutól (lemaradó) cél felé..
azaz v=200-20=180 m/s
hátulról előrefelé: v=200/s al kilőtt lövedék közeledett a feléje 20 m/s -al szembefutó cél felé..
azaz v= 200+20=220 m/s sebességgel, azaz az átlag v= (180+220)/2= 200 m/s
Na igen, de ! A fény nem lövedék!
" Ha a lövedéket fénnyel helyettesítjük akkor mindenkihez képest c sebességet kell mérnünk!"
Állítja a Mmormota -Pint-NevemTeve csapat, és a hozzájuk magukat sorolók is..
" Azaz a vonaton kilőtt fény a puskától c sebességgel távolodik a vonaton ülők és a vonat mellett állók szerint is, És ugyanakkor c sebességgel közeledik a feléje a vonat sebességével közeledő cél felé.. szintén a vonaton ülők és a vonat mellett állók szerint is. "
Csak szegény fény szerint ez nem így van.
Mert az igaz, hogy a fény nem ballisztikus lövedék. Sőt, még csak ilyen bolond-fordítottan ballisztikus lövedék sem.
Az egyértelmű, hogy a fényt bárki méri meg c sebességet kap. És ez igaz a lövedékre is!
Mármint az a része, hogy bármelyik rendszerből lőtték ki, bármelyik rendszerből is mérjük, mindenképpen azonos sebességet kapunk.. ha helyesen végezzük a mérést, és nem keverjük
össze a rendszereket. Mint ahogy a helyes mérésre jó a vonatos példa.
Akkor, hogyan is van ez a fénnyel? Miért lenne más mint a lövedék?
Mert a fény kizárólag c sebességgel, a lövedék pedig tetszőleges c-nél kisebb sebességgel haladhat?
A kilőtt lövedék radarral mért sebessége attól függött, hogy ki méri.
A fény esetén mindegy, hogy melyik rendszerből származik ugyanúgy c sebességgel halad..
De ugyanakkora sebességűnek is méri mindenki??
Vagy talán azért mert a vonatos példa kétféle mérési módszerét a fényre alkalmazva ugyanazt az eredményt adja, nem úgy mint a lövedéknél, ahol a helyes eredményhez egyik esetben átlagolni kellett?
Ó, nem!
A vonat mellett álló vadász a vonaton kilőtt lövedék sebességét radarpisztollyal mérte volna meg, akkor a v=200 m/s kilépési sebességhez hozzáadódott vagy levonódott volna a vonat sebessége.
A másik rendszerből kilőtt, azaz a vonat mellett álló vadász lövedékét a vonaton ülők radarral
szintén nagyobbnak ill. a másik irányba kisebbnek mérték volna a torkolati sebességnél.
A fény esetében pedig mindenképpen c sebességet mért volna a radar, legfeljebb az egyik
irányban csökkent a másik irányban növekedett frekvenciával.
Tehát a fény esetében, a rendszerünkben v sebességgel mozgó vonatból kilőtt fény egyszerre
a vonatjának origójához és a mi rendszerünk origójához képest is c sebességgel mozog..?
Azaz a vonattól c sebességgel távolodva c sebességgel közeledik hozzánk??
Ez ugye csak a v=0 esetére lehetne igaz..
Már szinte látom:
-- "Pedig ez így van! A fény egyszerre távolodik a vonattól c sebességgel és
közeledik hozzánk c sebességgel! Ez a specrel lényege! Aki ezt a lehetetlen ellentmondást nem fogadja el, az nem érti a spercel lényegét!"
-- Nem lehetséges, hogy másként kellene megközelíteni a kérdést? Mert akkor a Doppler nem működne!
--" Nem lehetséges! Működne! Ott a relatív képlete ! Nincs más megközelítés! Hazudsz, tompafejű, stb.stb."
( A "Hogyan működhetne a Doppler ?" -kérdésemre eddig senki sem adott választ. Ezután sem hiszem, hogy képes lenne rá.)
Így értelmes választ nekem kell adnom.
Miután a rendszerünkben mozgó vonat sebessége csak v=0-tól eltérő lehet,. (Különben állónak neveznénk) Úgy oldható fel az ellentmondás, ha nem a rendszerünkhöz ill. nem a vonathoz képest c sebességgel halad a fény, hanem a fény halad c sebességgel--önmagához képest..
Ez hogyan mérhető? Pontosan úgy mint a lövedéknél!
A vonat rendszerében a fényforrástól távolodó fényt a mi rendszerünkből vizsgálva azt látjuk, hogy
pl. a fényforrástól c-v sebességgel távolodik, mert a rendszerünkben a fényforrás ugyanabban az irányban mozog mint a fény, akkor a fény felé v sebességgel közeledik a célja is, mert az szembe mozog vele így a relatív sebesség vfény= c-v+v= c
Na, igen, de ha a mi rendszerünkben -v sebességgel közeledő forrásától c-v sebességgel távolodott, akkor origónkhoz -c+v-v= -c azaz akkor a mi rendszerünk origójához képest
x=-ct függvény szerint mozgott!!!
Igen, így van, de ne feledjük, hogy ehhez a vonat rendszerének origójához (a fényforráshoz) képest
x=(c-v)t sebességgel kellett mozognia rendszerünkben !!!!
Tehát csak akkor érvényes az x=-ct függvény ha egyben érvényes az x=(cąv)t függvény is!
Így ha az egyik rendszerből c sebességűnek mérik saját rendszerük origójához képest a fény sebességét, akkor egy másik rendszer a saját origójához képest csak cąv sebességűnek mérheti.
Persze amellett, hogy helyesen mérve, ők is c sebességűnek mérik, mert ekkor a saját origójukhoz képest ąv sebességgel mozgó rendszerhez mérik helyesen a fény c sebességét!!
Viszont ha összekeverjük a mérési módszerek részeit, akkor minden rendszerből rossz sebességeket mérünk, függetlenül attól, hogy a fény, vagy egy lövedék sebességét mérjük.